Etter valget 24. mars 2019

Wood1958

fotomannen skrev: 30 mar 2019, 10:40 Han eier ikke Khao Sod English. Han satt tidligere i styret til et mediekonsern som blant annet omfattet Khao Sod English, men han gjør uansett ikke det nå lenger.

I hele sitt voksne liv har han vært en forkjemper for demokrati, menneskrettigheter og ytringsfrihet, og som eneste politiker han har fristilt all sin rikdom så hans forretningsliv ikke kan komme i konflikt med sitt nye virke som politiker, så til nå er det i hvert fall ingenting som tyder på at han ikke er til å stole på. Det er i det hele tatt lite ved ham som minner om en typisk politiker i Thailand, og det er vel også derfor militære er livredde partiet hans. Det har de all grunn til å være.

Jeg tror Thailand trenger politikere som ham, men det skal bli spennende å se hva som skjer dersom de klarer å fjerne ham - noe de har forsøkt ganske lenge nå, og verre vil det bli.

De smådemonstrasjonene som dukker opp den neste drøye måneden, kommer ikke til å utarte. Det som kan komme til å dukke opp etter kroningen, derimot, når valgresultatet er offisielt og regjeringen skal settes sammen, kan fort bli mye verre.

Mange analyser drar paralleller til "the black days of May" i 1992, da militæret også kom til makta med et suspekt valg, og frykter at historien vil gjenta seg.
Igrunn enig ,tror heller ikke markeringer i begynnelsen vil utvikle seg, "to much soldier i street " er svar jeg får når jeg snakker med dama om tiden etter,valget og eventuelt emne markeringer og demomstrasjoner.
Wood1958

Wood1958 skrev: 30 mar 2019, 10:52 Igrunn enig ,tror heller ikke markeringer i begynnelsen vil utvikle seg ,men det spørs,vel også hvordan de sittende handterer situasjon fremover., "to much soldier i street " er svar jeg får når jeg snakker med dama om tiden etter,valget og eventuelt emne markeringer og demomstrasjoner.
fotomannen

Wood1958 skrev: 30 mar 2019, 10:52 Igrunn enig ,tror heller ikke markeringer i begynnelsen vil utvikle seg, "to much soldier i street " er svar jeg får når jeg snakker med dama om tiden etter,valget og eventuelt emne markeringer og demomstrasjoner.
Nye sjefsgeneralen er super-rojalist, og har så vidt jeg har fått med meg sagt han har holdt av plass til 1000 demonstranter, dersom noen skulle komme til å ta til gatene før kroningen, så nei - det skjer nok ikke.

Og noe sier meg at nye hærsjefen, ikke er en mann man kødder med. ;)

Fra Reuters:
Apirat is the son of General Sunthorn Kongsompong, who led a 1991 coup that triggered a groundswell of opposition from a growing middle class, which resulted in the military’s return to barracks in 1992 for 14 years, until the coup in 2006.
Det er nok denne mannen, kombinert med misnøyen hos nettopp middelklassen i Bangkok, som er årsaken til at mange frykter at historien vil gjenta seg.
Wood1958

fotomannen skrev: 30 mar 2019, 11:08 Nye sjefsgeneralen er super-rojalist, og har så vidt jeg har fått med meg sagt han har holdt av plass til 1000 demonstranter, dersom noen skulle komme til å ta til gatene før kroningen, så nei - det skjer nok ikke.

Og noe sier meg at nye hærsjefen, ikke er en mann man kødder med. ;)

Fra Reuters:

Det er nok denne mannen, kombinert med misnøyen hos nettopp middelklassen i Bangkok, som er årsaken til at mange frykter at historien vil gjenta seg.
Nei han har jo tidligere utalt seg om sitt syn på demokratiske prinsipper, jeg la vel ut en link om han før valget..men aksept av politisk ansamling for 1000 personer er nå vel et syn på at å begrense til maks 5 stk ikke er realistisk.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

fotomannen skrev: 30 mar 2019, 10:40 Han eier ikke Khao Sod English. Han satt tidligere i styret til et mediekonsern som blant annet omfattet Khao Sod English, men han gjør uansett ikke det nå lenger.

I hele sitt voksne liv har han vært en forkjemper for demokrati, menneskrettigheter og ytringsfrihet, og som eneste politiker han har fristilt all sin rikdom så hans forretningsliv ikke kan komme i konflikt med sitt nye virke som politiker, så til nå er det i hvert fall ingenting som tyder på at han ikke er til å stole på. Det er i det hele tatt lite ved ham som minner om en typisk politiker i Thailand, og det er vel også derfor militære er livredde partiet hans. Det har de all grunn til å være.

Jeg tror Thailand trenger politikere som ham, men det skal bli spennende å se hva som skjer dersom de klarer å fjerne ham - noe de har forsøkt ganske lenge nå, og verre vil det bli.

De smådemonstrasjonene som dukker opp den neste drøye måneden, kommer ikke til å utarte. Det som kan komme til å dukke opp etter kroningen, derimot, når valgresultatet er offisielt og regjeringen skal settes sammen, kan fort bli mye verre.

Mange analyser drar paralleller til "the black days of May" i 1992, da militæret også kom til makta med et suspekt valg, og frykter at historien vil gjenta seg.
for håpe du har rett ,
thaksin var omtrent i det lege dan ble valgt
inn han og,
men denne familien( mora) har
mere penger en det thaksin hadde,
har aldri stolt på thai kinesere aldri!
de er dyktige forretningsfolk,
men vi for se!
jeg igjen håper det nå blir ro i landet
uansett hvem som blir i rejering!
det tror jeg alle gjør!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958

riflefish skrev: 30 mar 2019, 13:51 for håpe du har rett ,
thaksin var omtrent i det lege dan ble valgt
inn han og,
men denne familien( mora) har
mere penger en det thaksin hadde,
har aldri stolt på thai kinesere aldri!
de er dyktige forretningsfolk,
men vi for se!
jeg igjen håper det nå blir ro i landet
uansett hvem som blir i rejering!
det tror jeg alle gjør!,
Ja ro vil jo alle ha,det er vel bare premissene for hva som skal ligge til grunn for roen det er uenighet om.
Morgendagens markering blir vel på armyens premisser, og vi husker jo hvordan det var etter kuppet.
Det var jo markeringer på plassen der hvor armyen tok mere og mere kontroll.
Såvidt jeg husker så,endte den siste markeringen med at armyen var de eneste på plassen, mens demonstranta komuniserte på facebook ok tagga med humviene der,de sto parkert rund omkring.
Og for all del Riffle jeg håper du og andre pensjonister får nyte et godt liv i Thailand, misforstå meg ikke helt.
Brukeravatar
riflefish

Wood1958 skrev: 30 mar 2019, 14:47 Ja ro vil jo alle ha,det er vel bare premissene for hva som skal ligge til grunn for roen det er uenighet om.
Morgendagens markering blir vel på armyens premisser, og vi husker jo hvordan det var etter kuppet.
Det var jo markeringer på plassen der hvor armyen tok mere og mere kontroll.
Såvidt jeg husker så,endte den siste markeringen med at armyen var de eneste på plassen, mens demonstranta komuniserte på facebook ok tagga med humviene der,de sto parkert rund omkring.
Og for all del Riffle jeg håper du og andre pensjonister får nyte et godt liv i Thailand, misforstå meg ikke helt.
jeg husker best før kuppet og opprøra før dette!
vel jeg har aldri vert skudd redd,
men harjo mange temmlig spesielle
fotos, da jeg vanka inni
mengden av « demostranter» fra alle
sider,
det som slo meg var,
dette var organisert meget godt
av mektige « stamme høvdinger»
ps har du pløyd igjennom
( boka) det er skrevet ei bok til,
da vil en forstå hvem som styrte det hele
,
godt betalte demonstranter som fikk med seg ( massene),
fotomannen

Nå har kongen blanda seg inn for tredje gang på kort tid.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... s-of-honor

En må lure på hva den siste tidens intervensjoner gjør med tilliten landet tidligere var så avhengig av.
Wood1958

riflefish skrev: 30 mar 2019, 15:07 jeg husker best før kuppet og opprøra før dette!
vel jeg har aldri vert skudd redd,
men harjo mange temmlig spesielle
fotos, da jeg vanka inni
mengden av « demostranter» fra alle
sider,
det som slo meg var,
dette var organisert meget godt
av mektige « stamme høvdinger»
ps har du pløyd igjennom
( boka) det er skrevet ei bok til,
da vil en forstå hvem som styrte det hele
,
godt betalte demonstranter som fikk med seg ( massene),
Fikk bare lest de 100 sidene som lå på nett når jeg klikka på boka i linken, så får jeg se om jeg får bestilt boka senere og lest hele.
Men ellers enig i at det er godt organisert.
Nå har jo jeg bare fått med meg det siste kuppet ,sånn fra nært hold , og husker godt hvordan det bygde seg opp med folk før kuppet.
At jeg bor hos en som var med Phatum Thani i forfjor, og har en av hennes kollegaer som var med de røde før kuppet farger sikkert mitt syn veldig., både med hvordan jeg ser på Thaieres politiske interesse og antipati mot militære.
Men en får bare håpe det går rolig for seg, selv om jeg nok synes både reiseråd er på sin plass utfra dagens politiske situation og tidligere hendelser, Det er mektige følelser ok krefter i sving.
Brukeravatar
riflefish

sikry skrev: 30 mar 2019, 05:40 Kanskje Taksins nye kone vi så til bords , her i Thailand spekuleres det.
det er kke for ingenting at thaksin nå
er i kongens vrede!
først strippet for alle militære utmerkelser
og nå de konglige
tidligre ble han fratatt politi utmerkelsene
mao alle dekorasjoner og utmerkelser er borte
degradert til de grader og nå bare ettersøkt
for 4 kriminelle handlinger,

By the authority under Section 9 of the 2018 Constitution, His Majesty the King recalled the Knight Grand Commander (Second Class, Higher Grade) of the Most Illustrious Order of Chula Chom Klao; the Knight Grand Cordon (Special Class), Knight Grand Cross (First Class) and Companion (Fourth Class) of the Most Exalted Order of the White Elephant; the Knight Grand Cordon (Special Class), Commander (Third Class) and Companion (Fourth Class) and Member (Fifth Class) of the Most Noble Order of the Crown of Thailand; the Knight Grand Cross (First Class) of the Most Admirable Order of the Direkgunabhorn; and the Boy Scout Citation Medal (First Class), according to the announcement.
Thaksin was stripped of his police lieutenant colonel rank in September 2015. The board of the Armed Forces Academies Preparatory School alumni also on Wednesday resolved to withdraw his alumnus achievement awards

https://www.bangkokpost.com/news/politi ... ns-revoked
Vedlegg
620305C6-C9C5-42A1-B06F-7E1B8A6125AB.jpeg
2A62C644-9960-4703-8585-CB273DA636C0.jpeg
D43D2A80-1E55-4398-9EEE-4BC126370430.jpeg
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»