Nytt valg 24. mars.

Wood1958

Phay skrev: 19 mar 2019, 19:44 Andrew Mc Gregor, ser jeg som en høyest upålitelig kilde, og ikke minst en svært useriøs en, noe som vises tydelig i hans innlegg på facebook. Han andre gjøken fra Usa, har jeg sluttet å følge.

Men, Andrew viser til mange skrekkeksempler fra Thai politikk jeg ikke er i tvil om stemmer, det er bare det at når en påberoper seg å være seriøs, så må man også utøve det i praksis.

Når det er sagt, så har jeg desverre ikke mye positivet å si om valgkampen overhode. Ett sirkus vi ikke har sett maken til, med klovner i hovedrollen.
Ja jammen skjer det mye,en uke igjen ,så hvordan det politiske landskapet ser ut da er ikke lett å spå,finnes det noe straregi her så er det ikke lett å se,samenligna først med kinasjakk men ser etterpå,det ikke kommer fra østen
Sist redigert av Wood1958 den 19 mar 2019, 20:07, redigert 1 gang totalt.
fotomannen

Edit.

Det dukket opp en svær jævla reklamegreie i innlegget jeg skrev, og jeg fikk det ikke bort, så jeg slettet det.
Sist redigert av fotomannen den 19 mar 2019, 20:12, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
PiTa

Første mord av kandidat i valgkampen.
Ex-policeman beskyldte kolleger for korrupsjon - ble skutt foran sitt eget hus i Nakhon Si Thammarat.
Stygg sak, uansett bakgrunn for hendelsen, enten det er som hevn eller direkte knyttet til valget. Eller begge deler.
Om politiet selv står bak må de regne med å få søkelyset rettet mot seg, som er uheldig uansett.

Former cop who exposed police corruption shot dead
www.bangkokpost.com/news/crime/1647420
A former police senior investigator who accused some former colleagues of abuse of authority and extortion was shot dead in front of his house in Songkhla province this afternoon. #crime #songkhla
Wood1958

PiTa skrev: 19 mar 2019, 20:05 Første mord av kandidat i valgkampen.
Ex-policeman beskyldte kolleger for korrupsjon - ble skutt foran sitt eget hus i Nakhon Si Thammarat.
Stygg sak, uansett bakgrunn for hendelsen, enten det er som hevn eller direkte knyttet til valget. Eller begge deler.
Om politiet selv står bak må de regne med å få søkelyset rettet mot seg, som er uheldig uansett.

Former cop who exposed police corruption shot dead
www.bangkokpost.com/news/crime/1647420
A former police senior investigator who accused some former colleagues of abuse of authority and extortion was shot dead in front of his house in Songkhla province this afternoon. #crime #songkhla
Ja uheldig sak,vet ikke hvordan samarbeidsviljen er i utgangspunket ,Politi -Militæret, om de ser på,seg som oppretholdere av lov og orden for en sivil regjering eller hva.
Men husker jo før kuppet at militæret ikke ville være ,med til å stanse i kaoset da de ikke så på seg som noen som skulle få beskjeder om å gjøre noe fra"sivilister"
Så hvordan det går den motsatte vei er ikke lett å se
fotomannen

Angrepene på FFP kommer daglig, men de kløner det til, og det slår nok tilbake på dem.

http://www.khaosodenglish.com/culture/n ... recording/

Og dersom ikke militæret vinner: Nytt kupp.

Nå kommer det til og med fra en pro-junta-mann.
“Do you really think you can just ‘pick up a pen and kill the dictatorship?’” Benya wrote online, referring to a slogan of the pro-democracy camp. “Dream on. Do you know how to play chess? Look at the game. They already have their pieces set on the board.”

“Personally, I think if the hell money democracy faction wins the election, eventually there will be another coup. Wanna see it?” Benya added.
http://www.khaosodenglish.com/politics/ ... ition-win/

Fra samme artikkel, etter en paneldiskusjon i Bangkok:
“The junta is not stupid. They may look stupid, but they are not,” lecturer Paul Chambers said Tuesday night at a panel discussion in Bangkok. “This election will be very important to them because the junta has to survive.”
Chambers er forresten en fyr verdt å følge på FB. Han våger å skrive om mye lokal presse ikke kan skrive om.

Chambers skriver for øvrig artikler for New Mandala.
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Det er visse som påstår at Trump ikke er dum heller!

Jeg vet ikke hva som skal til for å kvalifisere til å være dum, om han er smart! Det samme kan sies om Prayuth
🌞
Wood1958

fotomannen skrev: 20 mar 2019, 09:23 Angrepene på FFP kommer daglig, men de kløner det til, og det slår nok tilbake på dem.

http://www.khaosodenglish.com/culture/n ... recording/

Og dersom ikke militæret vinner: Nytt kupp.

Nå kommer det til og med fra en pro-junta-mann.

http://www.khaosodenglish.com/politics/ ... ition-win/

Fra samme artikkel, etter en paneldiskusjon i Bangkok:

Chambers er forresten en fyr verdt å følge på FB. Han våger å skrive om mye lokal presse ikke kan skrive om.

Chambers skriver for øvrig artikler for New Mandala.
Ja et nytt kupp ser jo mange som sansynlig og åpenheten om metodene for å vinne valget og holde styriringen videre er større enn ihvertfall jeg forventet,selv i Thai presse.
Det forrige kuppet ble jo begrunnet å skape ro, noe mange har akseptert har vært bra selv om de fleste ikke likte metoden.
Forventningene og håpet til å få demokrati jo enorme ,så,det gjenstår å se om hvordan folk reager ,om det blir et nytt kupp ,
Ikke for å skape ro denne gang men for å drepe drømmene om et demokrati.For den drømmen har åpenbart vokst seg sterk i mange ,og av de partiene som støtter demokrati ,har noen vokst seg store nå.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

Wood1958 skrev: 20 mar 2019, 10:48 Ja et nytt kupp ser jo mange som sansynlig og åpenheten om metodene for å vinne valget og holde styriringen videre er større enn ihvertfall jeg forventet,selv i Thai presse.
Det forrige kuppet ble jo begrunnet å skape ro, noe mange har akseptert har vært bra selv om de fleste ikke likte metoden.
Forventningene og håpet til å få demokrati jo enorme ,så,det gjenstår å se om hvordan folk reager ,om det blir et nytt kupp ,
Ikke for å skape ro denne gang men for å drepe drømmene om et demokrati.For den drømmen har åpenbart vokst seg sterk i mange ,og av de partiene som støtter demokrati ,har noen vokst seg store nå.
for håpe det!

erjo i en « muban»

de har slitt med og lage en velforening

nå i 4 år,

føler vel at den javne person ikke forstår

helt hvordan en velforening skal

fungere,

det har gått så langt nå

at de har blitt valgt en rep

for vær soi

men der har det stoppet

disse har ikke klart og konstituere seg

ikke forstått det må vedtekter til

ei heller hva formannens oppgave bør

være,

det er mao kun en gjeng folk som ikke

har fått til noe ingen ting,

så forståelse hvordan et « demokrati»

skal fungere må nok inn som

pensum på skolen

og det trengs virklig « voksenopplæring»

slik var det der vi før bodde også,

vel jeg har lært en ting

« man har fred så lenge naboen vil»

mao ikke stikk deg fram

ps det er en line gruppe for. muban

bevares her poster de dagens bensinpriser

mm,.

landet trenger demokrati!

men man må nå først lære

grunnprinsippene

for de møtene har vert polske riksdager

med mest kakling

vel jeg har tråsykklen hunden og båten

så jeg klarer meg ,

men må si jeg undres,!

for « TIT!»
Sist redigert av riflefish den 20 mar 2019, 11:46, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958

riflefish skrev: 20 mar 2019, 11:12 for håpe det!

erjo i en « muban»

de har slitt med og lage en velforening

nå i 4 år,

føler vel at den javne person ikke forstår

helt hvordan en velforening skal

fungere,

det har gått så langt nå

at de har blitt valgt en rep

for vær soi

men der har det stoppet

disse har ikke klart og konstituere seg

ikke forstått det må vedtekter til

ei heller hva formannens oppgave bør

være,

det er mao kun en gjeng folk som ikke

har fått til noe ingen ting,

så forståelse hvordan et « demokrati»

skal fungere må nok inn som

pensum på skolen

og det trengs virklig « voksenopplæring»

slik var det der vi før bodde

vel jeg har lært en ting

« man har fred så lenge naboen vil»

mao ikke stikk deg fram

ps det er en line gruppe for. muban

bevares her poster de dagens bensinpriser

mm,.

landet trenger demokrati!

men man må nå først lære

grunnprinsippene

for de møtene har vert polske riksdager

med mest kakling

vel jeg har tråsykklen hunden og båten

så jeg klarer meg ,

men må si jeg undres,!

for « TIT!»
Ja enig i at det kan være manglende forståelse for demokratiske prinsipper,speiselt når samfunnet i seg,selv,kjører på føydalistiske prisipper.
Men det må kanskje først innføres før det kan utvikles,og vi har jo utviklet vårt over lang tid.med sine av og til skjevheter som vi har korrigert på fks verdi av stemmer,utjevningsmandater og mye.Så om det først kan bli innført så er det nok en lang vei å gå.
fotomannen

Phay skrev: 20 mar 2019, 10:19 Det er visse som påstår at Trump ikke er dum heller!

Jeg vet ikke hva som skal til for å kvalifisere til å være dum, om han er smart! Det samme kan sies om Prayuth
På begge sider tror jeg man må skille mellom republikanerne (som tolererer Trump, men sørger for å få gjennom konservative saker de brenner for) og juntaen (med sine to mest profilerte frontfigurer).

Etter å ha sett en del innlegg Chambers har om juntaens profilerte figurer, tror jeg ikke han ville skrevet det samme om dem. Det er nok de bak Prayuth han sikter til.

Søk opp Chambers på New Mandala og les den siste artikkelen hans der. Det er en gjennomgang av militæret. Tungt stoff (i hvert fall for meg), men sannsynligvis veldig interessant. Det er i det hele tatt mye akademisk tyngde på den nettsiden. Det gjør noe av det veldig akademisk, men det er i hvert fall vanskelig å diskreditere professorene (stort sett) som skriver der. Ofte er de tilknyttet ASIAN-studier på asiatiske universiteter eller lignende.

Chambers og Marshall har nok mye felles, men der den ene av dem bevisst provoserer (etter min oppfatning litt for mye), bor den andre i Thailand, og må i større grad forholde seg til lokalt lovverk, men han er ikke redd for å skrive hva han mener han heller. Det gjelder for øvrig de fleste som skriver på New Mandala. Egentlig litt overrasket over at siden ikke er stengt i Thailand, men de bryr seg kanskje ikke så mye om det som postes på engelsk lenger. Det er uansett Facebook og Twitter som er problemet for sensurmyndighetene, da ting når ut til hele verden på sekunder, og mot dem er de sjanseløse.
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»