Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Et kontant fritt system

Svar
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 1523

13 mar 2019, 01:06

ser man fordeler eller ulemper med

dette eller er det et fett?

http://www.dagbladet.no/kultur/sta-opp- ... r/67362649
Vedlegg
6BE62690-28A1-493B-A3ED-8F43C76D8C0A.jpeg
0 x
jeg flyr over vann, på leting etter det jeg søker...
kansje et nytt land, som jeg i drømmer
besøker........
Brukeravatar
tdr
Sted: Norge
x 1089
Kontakt:

13 mar 2019, 04:24

Selv om jeg mest bruker kort hjemme ser jeg på kontanter som nødvendige.
Jeg har alltid liggende en liten bunke sedler for sikkerhets skyld.

Ser man på infrastruktur innen betaling er systemene ennå svært sårbare for feil. De senere årene har det vært mange hendelser hvor betaling ikke har kunnet bli gjennomført.

På ferie lever jeg oftest i en kontantøkonomi hvor jeg ikke bruker mer enn det som er tilgjengelig. Foruten betaling av selve reisen så ligger kredittkortet trygt. Liker det slik.

Har flere ulike kort og sørger samtidig at det er relativt begrenset med midler på disse om noe skulle skje. Bruker nå også kort fra en utenlandsk aktør som umiddelbart varsler i app ved bruk slik at jeg ser om noen forsøker benytte kortet.
0 x
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
fotomannen
x 294

13 mar 2019, 09:32

I Norge tror jeg ikke jeg har tatt i en seddel på 3-4 år, så for meg er samfunnet allerede kontantløst.

I Europa hender det jeg tar ut minstesummen, sånn at jeg har i tilfelle jeg vil ha en pølse eller noe på et marked eller en billett på en kortløs buss, men stort sett klarer jeg meg med kort.

I Asia bruker jeg kort på kjøpesentre, i en del butikker, på en del restauranter, samt i en del barer, men i asiatiske land er jeg fortsatt avhengig av kontanter.

Angående overvåking: Da jeg for et par timer siden gikk fra t-banen til jobben, ble jeg sannsynligvis filmet hver eneste meter jeg gikk i kvarteret det tok meg å gå, mens mobilen til enhver tid forteller hvor jeg er, og Google og Facebook - forutsatt at jeg er logget på kontoene mine, registrer mine interessert, mine søk, hvilke artikler jeg er innom i 2 sekunder og hvilke jeg bruker 5 minutter på, det samme gjelder samtlige andre kontoer hvor jeg bruker fullt navn - noe som vil si alle (bortsett fra denne), mitt kontaktnett, hvem jeg kjenner, og i det hele tatt, så akkurat når det gjelder personvernet i forhold til kortbruk, tenker jeg at de positive sidene i forhold til økonomisk kriminalitet, i vesentlig grad overveier de negative sidene, da alt jeg nevnte tidligere er mer alvorlig enn hvor jeg drar kortet mitt.
0 x
Wood1958
x 224

13 mar 2019, 10:35

Jeg lever nok med kortene selv,og som TDR sier kjekt å ha en liten sum kontanter i tilleg da det noen ganger er svikt i systemene.
1 x
Svar

Gå tilbake til «Generelt»