Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Nytt valg 24. mars.

fotomannen
x 142

12 feb 2019, 14:31

Det er ingen som krever at noen er "nøytrale". Hva nå det skulle bety.

Journalister har derimot retningslinjer å forholde seg til. Det er derfor de studerer. Det er derfor redaktørene går igjennom det de skriver før publisering, og står ansvarlige dersom det journalisten skriver i deres avis er feil. Det som skrives skal også være relevant, etterrettelig og kunne verifiseres gjennom kilder, etter journalistiske metoder.

Det er derfor ingen seriøse aviser poster rykter og tåpelige spekulasjoner, før det eventuelt blir relevant.

Alle aviser er ikke like nøye på det. Det er f.eks. forskjell på NRK og Se og Hør, Fox News og New York Times og The Guardian og The Sun. Personlig ville jeg ikke hatt noen problemer med å linke til NRK, New York TImes og The Guardian - da de er høyt respekterte, mens jeg ville vært langt mer skeptisk til å linke til noe fra sensasjonspregede aviser som The Sun, Daily Mail og Se og Hør.

Samtidig kan alle gjøre feil, og det er klart at det å skrive om politikk i et land hvor man er helt avhengig av anonyme kilder, for deres sikkerhets skyld, er mer risikabelt enn f.eks. å være politisk journalist i Norge.

Vi som utlendinger anmodes i hvert fall om å sette oss inn i forholdene i landene vi besøker eller bor i. Dersom vi kun skulle fulgt lokale nyheter i Thailand, vil vi være de siste som får greie på det aller meste. I Thailand er som kjent alt som har med monarkiet å gjøre så sensitivt at pressens ikke tør å skrive noe som helst utover det som er offisielle nyheter. Heldigvis finnes det aviser som opplyser oss. Da ender vi i hvert fall ikke opp overraska neste gang vi sitter og gumler en burger i Soi 11, og tanksene plutselig kjører opp gata fordi det nettopp har vært kupp igjen, mens vi ikke engang ante at det murret.
0 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 1247

12 feb 2019, 14:55

forsøvit veldi enig!
men reiseråd da for vel også lese ammbasadens annmodninger
om ammbasdens ,etteretning er korrekt
veit vel litt om dette.
tror aldri vi for se tanks i sukumvit
men de som vanker i de strøka ernok mere
opptatt av helt andre ting en poletikk,
forøvrig,
det er svært svært få som bryr seg eller mener noe om innenrikspoletikk i thailand av tilreisend! det er nok mest de få som
« småkrangler» på noen fora!
du nemner pressetikk. joda der er kansje norge bra!
selvom det havner noen saker i pressens faglige utvalg!
dette med kilde innhenting er viktig!
men og tro alt som skrives og framstilles er
fakta , hmmm
inlektuelle radikale høyre og venstre vridde klarer og få planta mye rart!,
heldivis på an er det bra moderering
men selv den beste moderator har sitt syn på saker og ting!,
da det blur nytt statskupp en gang
flr vi se hvem som tar staffett pinnen
men disse « igangsatte» aksjonene fra
diverse makt institusjoner men skyting og masakrer standrett ildspåsetting og blokkering av flyplasser etc for vi alle håpe ikke kommer mere,!
men (TIT)
0 x
jeg flyr over vann, på leting etter det jeg søker...
kansje et nytt land, som jeg i drømmer
besøker........
Brukeravatar
tdr
Sted: Norge
x 916
Kontakt:

12 feb 2019, 15:10

riflefish skrev:
12 feb 2019, 14:55

heldivis på an er det bra moderering
men selv den beste moderator har sitt syn på saker og ting!,
Ja, jeg her mitt syn på saker og ting!
Det er tillatt, men jeg forholder meg fullstendig til forumsreglene.

Mitt syn har ikke noe med hva jeg modererer og ber om at slike hentydninger legges bort!

Som sagt tidligere unngår jeg mange debatter for å kunne ha en moderering hvor jeg ikke diskvalifiserer meg selv og at det er i henhold til regelverk. Jeg har moderert bort mange innlegg jeg er enige med! Jeg har aldri moderert noe jeg er uenig med av den årsak. Da er det andre grunner!

Noe diskusjon rundt dette er ikke noe å ta opp. Er det uenighet rundt moderasjon så får dere eventuelt rapportere innlegg.

Rapportering av innlegg grunnet det som er skrevet i mine foregående innlegg i tråden er ikke valide rapporter da dette går på saklig uenighet og ikke hva som er tillatt på forumet eller ikke.
0 x
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
x 1247

12 feb 2019, 15:19

tdr skrev:
12 feb 2019, 15:10
Ja, jeg her mitt syn på saker og ting!
Det er tillatt, men jeg forholder meg fullstendig til forumsreglene.

Mitt syn har ikke noe med hva jeg modererer og ber om at slike hentydninger legges bort!

Som sagt tidligere unngår jeg mange debatter for å kunne ha en moderering hvor jeg ikke diskvalifiserer meg selv og at det er i henhold til regelverk. Jeg har moderert bort mange innlegg jeg er enige med! Jeg har aldri moderert noe jeg er uenig med av den årsak. Da er det andre grunner!

Noe diskusjon rundt dette er ikke noe å ta opp. Er det uenighet rundt moderasjon så får dere eventuelt rapportere innlegg.

Rapportering av innlegg grunnet det som er skrevet i mine foregående innlegg i tråden er ikke valide rapporter da dette går på saklig uenighet og ikke hva som er tillatt på forumet eller ikke.
Ps, dette var ikke myntet mod deg tdr,
men generelt på forum,
jeg har ingen ting og beklage meg over
vdr modereingen her på an🌺🍻
2 x
besøker........
fotomannen
x 142

12 feb 2019, 15:23

Hyggelig å høre at vi var enige i noe, i hvert fall. ;)

Etter at jeg begynte å reise til Thailand, har jeg påvirket ganske mange "vanlige turister" til å reise dit. De jeg reiser med, og de jeg kjenner som reiser dit - ofte igjen og igjen, er faktisk mer opptatt av Thailand enn vi tror, spesielt gjelder det de som reiser med barn. Thailand er (trist nok, kanskje, hehe ...) nærmest det første mange begynner å snakke om når de ser meg (har vel en del bilder som avslører interesse ...), og når det er nyheter, sånn som det var senest før helgen, spør de.

Ikke at de bryr seg om innenriks i Thailand, ikke av den typen vi diskuterer her, men de vet at Thailand er et diktatur, de ser noen litt pussige nyheter om høytstående mennesker, og hver gang det er spektakulære dødsfall, slås det opp - seneste for et par dager siden, da et par hodeløse lik fløyt opp på en strand nedenfor Pattaya.

Det som er med Thailand - og de som reiser dit, er at menneskene kommer litt under huden på en. Selv en firebarnsfamilie som ligger to uker og soler seg på Koh Lanta, blir kjent med lokale på en helt annen måte enn noe annet sted jeg har vært i verden. De blir kjent med massøsen, hun i restauranten, vaskehjelpa, gamle dama på stranda som selger is, og når de kommer tilbake året etter, kaster strandselgerne seg om halsen på dem, gir dem gaver, inviterer på mat og i det hele tatt, og sånne ting gjør at de som reiser til Thailand får et dypere forhold til landet enn de f.eks. gjorda da de lå to uker på en strand på Mallorca.
1 x
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 1760

13 feb 2019, 01:58

Det store spørsmålet om medias rolle overgår en selv til tider, da jeg stiller spørsmål om deres formuleringer om kriser og krisemaksimeringer som daglig kost ikke utspiller sin egen rolle?

Jeg mener media er for selektive, og i tillegg misbruker katastrofe, ulykke og krise formuleringer der det måtte passe de!

I venezuela så er det kris og katastrofe tilstander, ja, men i Thailand? Ikke i nærheten. I nabolandet ja, så en blir litt matt av å lese om krisemaksimeringen i Thailand til stadighet. Ikke for å være ignorant, men Thaier har det i og for seg veldig bra, selv om ulikhetene er store, og urettferdigheten kan føles som ett grovt overtramp av makteliten og de som allerede har mye fra før. Jeg er stor tilhenger av CNN, BBC, NRK, The Guardian, Al Jazeera, med flere, men jeg må se igjennom diverse nyheter, og gjøre meg noen egne tanker hva som ligger bak.

Invasjonen av Kuwait kommer opp som ett godt eksempel på samtlige mediers ukritiske formidling av hva som egentlig skjedde. Enten vi liker det eller ikke, samtlige mediehus har en rolle og spille med sine agendaer. Det vil aldri bli svart hvitt.

The 10 places in crisis world chooses to ignore!
https://www.theguardian.com/global-deve ... n-pictures
1 x
Brukeravatar
riflefish
x 1247

13 feb 2019, 05:35

Phay skrev:
13 feb 2019, 01:58
Det store spørsmålet om medias rolle overgår en selv til tider, da jeg stiller spørsmål om deres formuleringer om kriser og krisemaksimeringer som daglig kost ikke utspiller sin egen rolle?

Jeg mener media er for selektive, og i tillegg misbruker katastrofe, ulykke og krise formuleringer der det måtte passe de!

I venezuela så er det kris og katastrofe tilstander, ja, men i Thailand? Ikke i nærheten. I nabolandet ja, så en blir litt matt av å lese om krisemaksimeringen i Thailand til stadighet. Ikke for å være ignorant, men Thaier har det i og for seg veldig bra, selv om ulikhetene er store, og urettferdigheten kan føles som ett grovt overtramp av makteliten og de som allerede har mye fra før. Jeg er stor tilhenger av CNN, BBC, NRK, The Guardian, Al Jazeera, med flere, men jeg må se igjennom diverse nyheter, og gjøre meg noen egne tanker hva som ligger bak.

Invasjonen av Kuwait kommer opp som ett godt eksempel på samtlige mediers ukritiske formidling av hva som egentlig skjedde. Enten vi liker det eller ikke, samtlige mediehus har en rolle og spille med sine agendaer. Det vil aldri bli svart hvitt.

The 10 places in crisis world chooses to ignore!
https://www.theguardian.com/global-deve ... n-pictures
et hint bsre om norge som forsterker det du sier!
foran alle valg i norge så er det liksom
de sakene nrk mfl tar opp i partileder debatten som det blir mye fokus på
det er vel kun et dusin saker som partiledrene skriker og avbruterhverandre som liksom er dagsaktuelle!
jeg har ivertfall en ting og si partier og politikre skaper ikke mange arbeidsplasser utnom indet offentlige der byråkratiet nå
har tatt totalt overhand!
så om norge en meget viktig sak!
tror vel ikke at politikre der heller kan løse det men! det er dyrtiden i landet alt erså
innmari dyrt hvorfor?!,
hvorfor skal det i norge være så sabla dyrt
og til slutt!
tenk om media nå til valget fokusere på
de unge som skal etablere seg!
folk har ikke råd til og skaffe seg egen bolig
flere og flere « ungdom» bor his foreldra langt utbi viksen alder! det er ikke mulig
fir en nyutdannet foreksempel lærer, sykepleier , elektrikker og kjøpe egen bolig
i press områdene, politikra har sentralisert landet til de grader så færre kan få jobb i distriktene!,
her har pressen en viktig oppgave, men
slkkt selger ikke! det er andre ting som er mest i fokus i pressen generelt for tiden,
slkk har det vel vert så lenge jeg kan huske!,
0 x
besøker........
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 1760

13 feb 2019, 05:40

Men Rifle, folk blir ikke forfulgt og fengslet pga sine meninger i Norge idag, det var en tid kommunismen, og fascismen herjet, men nå er det knapt noen som blir buret inne for å ytre sine meninger, om det ikke er rene trusler, eller annen illegal aktivitet som aktiv deltagelse og verving av Is bla.

Vi har jo ikke en gang greid å sende ut mullaen av Norge. Så politisk korrekte har vi blitt.

Norge er ikke dyrt for nordmenn, for om du sier det, så tenker du ikke på hva den gjevne thai må betale for å ha ett greit liv for seg og familien sin. Se på bensin prisen i Thailand feks

En liter bensin er 10 % av en dagslønn på en på minimumslønn. Hvor mange liter får en 18 åring idag som jobber på kassa på rime pr time?
0 x
fotomannen
x 142

13 feb 2019, 07:29

Men det er vel ingen i de artiklene som muligens er lest nå, som påstår at det er krise i dag? Det er i så fall ikke noe jeg har sett noe til. Det er derimot mange som analyserer de senere års hendelser, og basert på det, ser for seg store endringer de neste månedene og årene.

De som skriver, er eksperter på Thailand. Det er ikke journalister med tre års utdannelse og master i historie. Vanlige journalister skriver om ukas drap i Pattaya, men de analyserer ikke landets politiske scene, sånn de som skriver artiklene, kronikkene og meningene i avisene jeg viste til bak, gjør.

De er ikke ansatt av avisene, men er i vesentlig grad forskere innen ASEAN-forhold, tilknyttet ulike universiteter i Thailand, andre asiatiske land og i vesten, og de er regnet som ledende eksperter på det de skriver om.

(Hvem de ulike artikkelforfatterne er står oftest nederst i artikkelen, og så kan dere jo se selv om dere syntes dette er mennesker som bør vite hva de snakker om).

Personlig har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om hvem som tar feil eller har rett, og jeg har ikke peiling på hvordan det ser ut i Thailand neste måned, om et halvt år eller om fem år, men det er også derfor jeg søker kunnskap hos de som har det. Når så mange mennesker med autoritet ser ut til å frykte det mange mener er eksistensielle uoverensstemmelser langt over grasrotnivå, synes jeg det er grunn til i det minste å følge med.

Leser man kommentarene under diverse nettaviser eller skriblerier på Facebook, er det mange som krisemaksimerer til det pinlige, men disse barkrakkfilosofene analyser ikke kompliserte maktanliggender for NY Times eller The Diplomat.
2 x
Brukeravatar
riflefish
x 1247

13 feb 2019, 09:47

Phay skrev:
13 feb 2019, 05:40
Men Rifle, folk blir ikke forfulgt og fengslet pga sine meninger i Norge idag, det var en tid kommunismen, og fascismen herjet, men nå er det knapt noen som blir buret inne for å ytre sine meninger, om det ikke er rene trusler, eller annen illegal aktivitet som aktiv deltagelse og verving av Is bla.

Vi har jo ikke en gang greid å sende ut mullaen av Norge. Så politisk korrekte har vi blitt.

Norge er ikke dyrt for nordmenn, for om du sier det, så tenker du ikke på hva den gjevne thai må betale for å ha ett greit liv for seg og familien sin. Se på bensin prisen i Thailand feks

En liter bensin er 10 % av en dagslønn på en på minimumslønn. Hvor mange liter får en 18 åring idag som jobber på kassa på rime pr time?
vi har det godt som nordmenn bevare bevares🇳🇴
driver litt m krigsbilder etc
i 1945 ble over 6000 kvinner
arestert uten mulighet til forsvarer
mistenkt for og være tysker tøser
så skal ikke så langt tilbake i histrien
da mobben herjet!
1 x
besøker........
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»