Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Nytt valg 24. mars.

fotomannen
x 142

11 feb 2019, 10:58

Phay skrev:
11 feb 2019, 10:30
Virker som det har tilta helt for Yon nå ihvertfall

Hehe. Sprøtt å se. Tror ikke jeg har vært innom siden hans siden kuppet i 2014, men fem år etter sitter han fortsatt og kaller Marshall varianter av en psykisk ustabil narkis.

Det går nok hjem hos stadig færre, men man må jo lure på den mildest talt snodige agendaen. Kanskje har det bikket helt etter hvert som hans nemesis har vokst seg til å bli den mest brukte eksperten i internasjonale medier, mens han sitter og poster YouTube-videoer med verdens virkelige sannheter.
1 x
Brukeravatar
PiTa
x 135

11 feb 2019, 10:59

Interessant utvikling i valgkampen.

POLITICO WANTS PRAYUTH DISQUALIFIED FROM ELECTION RACE

http://www.khaosodenglish.com/politics/ ... 2lmWVdCQ-c
3 x
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 1760

11 feb 2019, 11:16

PiTa skrev:

Interessant vinkling av grunnloven
1 x
fotomannen
x 142

11 feb 2019, 12:11

PiTa skrev:

På en måte er det kanskje karma hvis politiske motstandere kan bruke de samme lovene som militæret har brukt for å avvikle partier de ikke har likt i mer enn 10 år, men samtidig er det noe nitrist over en valgkamp som består av politiske motstandere som gjør alt de kan for at motstanderne ikke skal få stille i det hele tatt.

Vinneren blir ikke partiet med best politikk, men partiet med kandidat som klarer å komme seg helskinnet gjennom virvaret av lovverk uten rødt kort før 24. mars.

Kaos er bare fornavnet.
1 x
fotomannen
x 142

12 feb 2019, 09:29

Asia News om valget (ganske harmløs analyse, som ikke burde kunne opprøre noen, så jeg poster linken).

Kortversjonen er at de tror Prayuth, som sannsynligvis blir statsminister, vil få det tøft, da han i en sivil regjering vil være en vanlig politiker, og ikke en diktator som har innvilget seg selv all makt, og i fem år derfor har kunne gjøre som han vil.

Det vil endre seg dersom han blir statsminister, og ikke lenger er fritatt fra kritikk.

https://asianews.network/2019/02/11/tha ... elp-itself
0 x
Brukeravatar
PiTa
x 135

12 feb 2019, 09:44

fotomannen skrev:
11 feb 2019, 12:11
På en måte er det kanskje karma hvis politiske motstandere kan bruke de samme lovene som militæret har brukt for å avvikle partier de ikke har likt i mer enn 10 år, men samtidig er det noe nitrist over en valgkamp som består av politiske motstandere som gjør alt de kan for at motstanderne ikke skal få stille i det hele tatt.

Vinneren blir ikke partiet med best politikk, men partiet med kandidat som klarer å komme seg helskinnet gjennom virvaret av lovverk uten rødt kort før 24. mars.

Kaos er bare fornavnet.

Kaos er bare fornavnet.
[/quote]
Det er riktig - men i den sammenheng så leder jo partiet med de junta-tro, som har gjort alt de kan for å minimere konkurranse fra andre partier. Helt fra å skrive ny konstitusjon, som sier at juntaen skal ha 250 plasser i parlamentet (var det ikke det?) til å forby store partier - som kan samle opp mer enn 25 representanter, for å kunne stille med regjeringssjef. Med mindre partier er sjansene minimale, og derfor tidligere Peua Thai ble splittet opp i flere partier. Går det slik juntaen har lagt opp til - og det gjør det ganske sikkert - blir det Prayuth som blir ny statsminister. Det hjelper ikke at han denne gangen er såkalt demokratisk valgt. For det er ikke mye igjen som kan kalles demokrati. Så det er ingen ting å si på at de andre partiene svarer igjen med å bruke samme metoder som juntaen hittil har gjort, uten store muligheter til å opponere. Juntaen har også vært ivrige til å bruke loven om lese majeste.
Uansett hvem som har den beste politikken kan det være at Prayuth vinner uansett - men det blir spennende å se hvordan folket reagerer på det hele, og hvordan de stemmer.
Kaotisk har det blitt, og ganske katastrofalt for Thailand, slik jeg ser det - i flere tiår.
1 x
Brukeravatar
Phay
x 1760

12 feb 2019, 09:57

jeg tror ikke vi skal sette for stor lit til folket, for det er overmakten for stor, og ikke minst respekten hos folk flest for stor. Uroligheter vil vi nok se som før med noen bomber strategisk plassert, og kanskje noen demostrasjoner som kan få litt blest, men utover det, så tror jeg folk flest vil krumme nakken og fortsette der de slapp.

Så på en oversikt over hvor mange som er fengslet uten dom i landet, og hvor mange som er dømt og fengslet. Thailand kom ut svært høyt rett under Usa og Russland pr 100 000 innbyggere. Philippinene har jo nesten 40 millioner flere innbyggere enn Thailand, men under halvparten så mange fanger.

Totalt
http://www.prisonstudies.org/highest-to ... my_tid=All

Wiki
http://www.prisonstudies.org/highest-to ... my_tid=All

Human right report 1917
https://www.state.gov/documents/organization/277365.pdf
Sist redigert av Phay den 12 feb 2019, 10:02, redigert 1 gang totalt.
0 x
fotomannen
x 142

12 feb 2019, 10:00

Pita: Nettopp.

I tidligere tider ble jeg ofte kritisert for å legge ut "negative linker", men jeg skulle ønske noen kunne legge ut noen positive analyser (fra annet enn YouTube). For saken er den at jeg i fem år har fått en daglig dose thai-nyter, med unntak for et lite sølibat det siste halvåret, og linkene jeg har lagt ut legges ikke ut fordi jeg leter etter negative analyser - men fordi det ikke finnes noen positive.

De siste dagene har det negative eskalert kraftig. Det er tydelig at toneangivende aviser og analytikere tror det er uroligheter på gang, men litt høyere opp i hierarkiet enn på grasrotnivå.

Det er også tydelig at mange tror det kan blåse opp til storm dersom x-prinsessens x-parti (hehe, husker aldri hva partiet heter) skulle bli oppløst, for skulle det skje ender Prayuth nesten sikkert som statsminister.

(Dog er det tydelig at det er vanskelig å spå noe som helst, da mange mener Thailand etter dramaet som ble tydeliggjort på fredag, har beveget seg inn i ukjent farvann).
Sist redigert av fotomannen den 12 feb 2019, 10:01, redigert 1 gang totalt.
0 x
Brukeravatar
Phay
x 1760

12 feb 2019, 10:01

Poplulation in Asian countries 2017
http://www.worldometers.info/population ... opulation/
0 x
Brukeravatar
Phay
x 1760

12 feb 2019, 10:06

fotomannen skrev:
12 feb 2019, 10:00
Pita: Nettopp.

I tidligere tider ble jeg ofte kritisert for å legge ut "negative linker", men jeg skulle ønske noen kunne legge ut noen positive analyser (fra annet enn YouTube). For saken er den at jeg i fem år har fått en daglig dose thai-nyter, med unntak for et lite sølibat det siste halvåret, og linkene jeg har lagt ut legges ikke ut fordi jeg leter etter negative analyser - men fordi det ikke finnes noen positive.

De siste dagene har det negative eskalert kraftig. Det er tydelig at toneangivende aviser og analytikere tror det er uroligheter på gang, men litt høyere opp i hierarkiet enn på grasrotnivå.

Det er også tydelig at mange tror det kan blåse opp til storm dersom x-prinsessens x-parti (hehe, husker aldri hva partiet heter) skulle bli oppløst, for skulle det skje ender Prayuth nesten sikkert som statsminister.

(Dog er det tydelig at det er vanskelig å spå noe som helst, da mange mener Thailand etter dramaet som ble tydeliggjort på fredag, har beveget seg inn i ukjent farvann).
Jeg ser gjerne at du legger ut linker, for da er det lettere å se hvor du henter dine analyser fra. Når jeg leser McGregor Marshall sine analyser, så er det ganske så svart hvitt, og det kan jo farge synet på en, og han med flere går i den samme duren. Det er jo tydelig at han også har en agenda opp mot Thailand, og ikke alt er like nøytralt kildekritisk fra den siden heller.

Bla så jeg han hadde linket til den tidligere kongens historie, der det beviselig er han som drepte broren bla.
1 x
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»