Håndvåpen i Thailand.

apekatt1

I utgangspunktet er jeg imot våpen, spesielt når man ikke har kunnskap om dem. Når det er sagt så vet jeg at endel farangkoner her i Isaan har skaffet seg våpen til avskrekking og forsvar. Vi har alltid hatt en lav profil her, så misunnelsesfaktoren har vært lav (tror jeg). Men nå nærmer vi oss vinter-pensjon tilværelse her og da blir det bil og andre verdier som kan gjøre oss noe utsatt, både av gale familiemedlemmer og jaba ungdom i nabolaget.

Så derfor tenker vi litt på sikkerhet, passiv og aktiv. Feks kamera, lyd sirener, pepperspray (hundespray) osv. I den forbindelsen kommer punktet om håndvåpen i Thailand. Jeg vet at kona kan få tillatelse til håndvåpen som thai. Det jeg lurer på er om det finnes små håndvåpen med små kuler (22 mm???) som ikke skader for mye men som bråker mye. Så når kona øver så bråker det såpass mye at alle vet at hun har et våpen. Jeg ønsker skremseleffekt med lyd.

Noen som har noen tanker om dette?

Redigert:
Kom plutselig på at politiet mm skyter med gummikuler, det bråker vel og skader minimalt (om man ikke treffer i fjeset da)
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Min første tanke er at jeg ville ha flyttet! Min andre er at jeg fortsatt hadde flyttet på meg, om jeg hadde startet å bekymre meg med slike tanker!
🌞
apekatt1

Phay skrev: 27 jan 2019, 04:06 Min første tanke er at jeg ville ha flyttet! Min andre er at jeg fortsatt hadde flyttet på meg, om jeg hadde startet å bekymre meg med slike tanker!
Jeg bekymrer meg ikke. Men "War on drugs" skaper problemer uansett hvor du er i verden. For 2 dager siden omringet politiet nabohuset, 50 meter borti veien, og arresterte nabogutten for bruk og salg av jaba. For et par uker siden hoppet en annen guttunge, ikke helt frisk stakkar, over gjerdet om natta og ville "fri" til jentungen vår som var på besøk fra Norge. Det er ikke så lett å flytte fra alle problemer.

Målet er å trygge fruen og jentungen, men ikke skade noen med håndvåpen. Kanskje et skilt på plenen på thai: "Vokt dem for fallangen, han har våpen" :lol:
Brukeravatar
Phay

For å prøve å si det på en annen måte, om situasjonen er slik at jeg må skaffe meg håndvåpen for å trygge familien, så hadde jeg flyttet!
🌞
apekatt1

Phay skrev: 27 jan 2019, 06:23 For å prøve å si det på en annen måte, om situasjonen er slik at jeg må skaffe meg håndvåpen for å trygge familien, så hadde jeg flyttet!
OK.
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Ok, seriøst tema så et veldig seriøst svar.

Om dere vil fortsette å bo der;

1. Ikke kjøp en liten knallert som en .22 pistol. Kjøp en .357 revolver snubnose eller en .45 semiautomat. Et våpen som stopper personen når han blir truffet. Å begynne å vifte med .22 (eller noen som helst pistol) bør man aldri gjøre. En tulling på dop er fullt kapabel til å dra skytevåpen på deg eller en kniv for den del. Om du blir angrepet av en idiot med kniv/machete og du bare har en .22 så har du et jævlig stort problem. Samme med en 9mm. Den har heller ikke nok stoppe-kraft om du har med en galing på dop å gjøre.

2. Ikke vis fram våpenet. Ikke ta det fram uten at du virkelig selv tror du eller familien er truet på livet. Ikke prøv å vise det for å skremme! Det kan ha motsatt effekt og idioter senere bryter seg inn i huset ditt for å stjele våpenet.

3. Meld fra til politiet at du føler deg truet. I verste fall betal for beskyttelse.

4. Om du/dere blir angrepet og du føler deg truet på livet, ikke begynn å sikte på armer/bein. Sikt midt på og skyt -1- gang. Det er selvsforsvar. Skyter du mer enn 1 gang så risikerer du å bli straffeforfulgt. 1 skudd med en .357 eller .45 i kroppen tar det meste uansett hvor høy på dop de er.

Men den aller beste løsningen;

- Lei ut eller selg huset og kjøp dere eller bygg dere et nytt hus i et trygt område.

Å havne i en situasjon der du føler du må ha skytevåpen i hus er i seg selv en jævla dårlig situasjon. Så Phay har nok desverre rett.

At guttene jakter på jenter er ikke noe nytt eller farlig i seg selv. Er man forelska så gjør man gjerne dumme ting. Men er det en narkofyr så må man nok ta litt forhåndsregler.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
apekatt1

RobertX skrev: 27 jan 2019, 07:52 2. Ikke vis fram våpenet. Ikke ta det fram uten at du virkelig selv tror du eller familien er truet på livet. Ikke prøv å vise det for å skremme! Det kan ha motsatt effekt og idioter senere bryter seg inn i huset ditt for å stjele våpenet.

At guttene jakter på jenter er ikke noe nytt eller farlig i seg selv. Er man forelska så gjør man gjerne dumme ting. Men er det en narkofyr så må man nok ta litt forhåndsregler.
I utgangspunktet tenkte jeg at om det var kjent at vi hadde våpen så ville de holde seg unna, tenkte ikke på at det kunne være fristende å bryte seg inn for å stjele våpenet.
Jeg kan ingenting om våpen og liker dem ikke. Ville bare høre om noen andre har erfaring med dette i Thailand.

Vi er overhodet ikke i noen kritisk situasjon og landsbyen er nok som alle andre landsbyer, noen få guttunger som ikke helt får det til og roter med jaba.

Takk for seriøst svar.
RobertX
Sted: Cebu City, Filippinene

Om du ikke har brukt våpen før (i militæret feks) så bør du definitivt ta noen kurs før du går til det skrittet å skaffe våpen. Du må vite hvordan det fungerer, være vant med avtrekk på våpenet du velger og hvordan du bør oppbevare det.

Men jeg vil nok uansett 100% anbefale deg å ikke skaffe våpen, ihvertfall ikke i Thailand. Desverre vil en utlending (farang) med våpen fort bli måltavle og du kan i værste fall bli buret inne bare for anklager. Feks noen hevder du har truet med å drepe dem med pistol (om de kjenner til du har våpenet). Da er du ille ute å kjøre om ikke kona/dama har spesielle kontakter og har høy status.

At det forekommer narkobruk skjer nok omtrent overalt. Ta heller gode forhåndsregler i forhold til å ikke gå rundt ute på natta, lås dørene når dere kjører. Ikke vis mye rikdom (gull-smykker, dyre ting) slik at dere blir mål for innbrudd/tyveri.

Og om dere føler dere blir truet av spesifikke personer så ta det opp med landsbysjefen og politiet i området.

I absolutt værste fall, flytt. Det er rett og slett ikke verdt det på noen måte å ta risikoen med å havne i en situasjon der du må bruke skytevåpen.

En ting å være klar over er at Thialand er ett av verdens værste land også når det gjelder drap med skytevåpen. Om jeg ikke husker feil er raten deres omtrent dobbelt så stor som i USA, og ca 50% større enn feks Fillippinene. Det er VELDIG mye skytevåpen i Thailand.

Regel nr 1 om noen begynner å flashe et skytevåpen er å komme seg til helvete bort så snart som mulig. Trekke seg langt unna. Null konfrontasjon og null kjeftbruk. Nikke, bukke, "sorry sorry" og komme seg til helsike bort. Er man ikke bevæpnet går det som regel bra.

Regel nr 0 er å aldri instigere fysisk håndgemeng i Thailand. Kontroller temperamentet og svelg stoltheten.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
chelsea
Sted: Bangkok

apekatt1 skrev: 27 jan 2019, 03:08 I utgangspunktet er jeg imot våpen, spesielt når man ikke har kunnskap om dem. Når det er sagt så vet jeg at endel farangkoner her i Isaan har skaffet seg våpen til avskrekking og forsvar. Vi har alltid hatt en lav profil her, så misunnelsesfaktoren har vært lav (tror jeg). Men nå nærmer vi oss vinter-pensjon tilværelse her og da blir det bil og andre verdier som kan gjøre oss noe utsatt, både av gale familiemedlemmer og jaba ungdom i nabolaget.

Så derfor tenker vi litt på sikkerhet, passiv og aktiv. Feks kamera, lyd sirener, pepperspray (hundespray) osv. I den forbindelsen kommer punktet om håndvåpen i Thailand. Jeg vet at kona kan få tillatelse til håndvåpen som thai. Det jeg lurer på er om det finnes små håndvåpen med små kuler (22 mm???) som ikke skader for mye men som bråker mye. Så når kona øver så bråker det såpass mye at alle vet at hun har et våpen. Jeg ønsker skremseleffekt med lyd.

Noen som har noen tanker om dette?

Redigert:
Kom plutselig på at politiet mm skyter med gummikuler, det bråker vel og skader minimalt (om man ikke treffer i fjeset da)
med lyd demper :mrgreen:
Brukeravatar
Phay

apekatt1 skrev: 27 jan 2019, 08:08 I utgangspunktet tenkte jeg at om det var kjent at vi hadde våpen så ville de holde seg unna, tenkte ikke på at det kunne være fristende å bryte seg inn for å stjele våpenet.
Jeg kan ingenting om våpen og liker dem ikke. Ville bare høre om noen andre har erfaring med dette i Thailand.

Vi er overhodet ikke i noen kritisk situasjon og landsbyen er nok som alle andre landsbyer, noen få guttunger som ikke helt får det til og roter med jaba.

Takk for seriøst svar.
Jeg har litt erfaring med konfrontasjoner, så kun ett velment råd. Det er vanskelig nok å bevare roen, og tenke klart i slike situasjoner om man ikke har trening med slikt fra før, og i tillegg skal begynne å håndtere våpen, også uten trening,,,,,,, tror jeg nok de fleste fornuftige forstår ikke er bra.

Familie, forretningsforbindelser og nabofeider er vel kanskje det som tar livet av flest folk i Thailand foruten traffikkuhell.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Generelt»