Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Statsminister prayut vil fortsette

Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 1319

11 jan 2019, 13:07

Phay skrev:
11 jan 2019, 11:35
Jeg tror at diktaturet er mer populært enn noen gang, og jeg skulle likt å ha sett uavhengige målinger. En skal ikke se bort ifra at de posisjonerer kongens rolle med å nå kreve valg, som har blitt gjenfortalt i Thai medier de siste dagene. Høyt spill, men kalkulert.

Uansett hva man vil tro og mene, så wr og blir Thailand verdens beste diktatur. Utopisk å sammenligne med norske eller nordiske tilstander. Inføre demokrati er og blir svært vanskelig.
der traff du ortlig!

bedre kan det ikke skrives!,
0 x
jeg flyr over vann, på leting etter det jeg søker...
kansje et nytt land, som jeg i drømmer
besøker........
hemalainen
x 63

11 jan 2019, 13:30

Norge er ingen model for Thailand. Sør Korea er derimot en modell for Thailand. Det var Sør Korea Thailand ble sammenlignet med da de for under to tiår år siden var spådd en framtid som lyspunktet i en autoritær verdensdel, men elitene ville det annerledes.

Etter at Thailand innførte demokratiet som styreform, har alle forsøk på demokratisering blitt stoppet av militæret. Derfor har Thailand aldri fått muligheten til å utvikle seg som demokrati. Militære intervensjoner skyldes menneskene militæret tjener, og så lenge disse ikke er tjent med demokrati, lar demokrati seg vanskelig innføre.

Thaksin kan sammenlignes med kreftene som skapte Trump og Brexit. Med populisme appellerte han til mennesker som aldri tidligere har blitt lyttet til. Han ble farlig for establissementet, og kunne enkelt fjernes, men som Trump og Brexit symboliserer han misnøyen i brede lag av befolkningen. De som føler seg, og i Thailands tilfelle er, urettferdig behandlet. Når stemmen som er gitt disse først er ute av skapet, lar den seg vanskelig sette inn igjen.

Utfordringene for etablissementet i Thailand er at landets arbeidere, bønder og fattige, er uendelig mange flere enn dem, og de vil ha utdannelse, håp og muligheter for seg og familiene sine de også.
3 x
Brukeravatar
riflefish
x 1319

11 jan 2019, 15:01

hemalainen skrev:
Norge er ingen model for Thailand. Sør Korea er derimot en modell for Thailand. Det var Sør Korea Thailand ble sammenlignet med da de for under to tiår år siden var spådd en framtid som lyspunktet i en autoritær verdensdel, men elitene ville det annerledes.

Etter at Thailand innførte demokratiet som styreform, har alle forsøk på demokratisering blitt stoppet av militæret. Derfor har Thailand aldri fått muligheten til å utvikle seg som demokrati. Militære intervensjoner skyldes menneskene militæret tjener, og så lenge disse ikke er tjent med demokrati, lar demokrati seg vanskelig innføre.

Thaksin kan sammenlignes med kreftene som skapte Trump og Brexit. Med populisme appellerte han til mennesker som aldri tidligere har blitt lyttet til. Han ble farlig for establissementet, og kunne enkelt fjernes, men som Trump og Brexit symboliserer han misnøyen i brede lag av befolkningen. De som føler seg, og i Thailands tilfelle er, urettferdig behandlet. Når stemmen som er gitt disse først er ute av skapet, lar den seg vanskelig sette inn igjen.

Utfordringene for etablissementet i Thailand er at landets arbeidere, bønder og fattige, er uendelig mange flere enn dem, og de vil ha utdannelse, håp og muligheter for seg og familiene sine de også.
velkommen tilbake !😉
0 x
besøker........
hemalainen
x 63

11 jan 2019, 15:18

Takk, men jeg mente ikke at jeg ikke skal skrive i politiske tråder. Dersom jeg får beskjed om at linker som den fra Economist ikke er ønskelige, skal jeg derimot respektere det.

Du må også gjerne kommentere innlegget jeg skrev til deg på forrige side, men det er ikke sikkert jeg får svart deg før tidligst mandag.
0 x
Kolami
x 445

11 jan 2019, 16:13

hemalainen skrev:

Det er umulig å snakke om Thailand hvis man ikke drar monarkiet inn. Da er jo faren for at man begår les majestet og da er man like langt..
2 x
Wood1958
x 113

11 jan 2019, 18:44

hemalainen skrev:

Ja ikke bare har stemmen kommet ut av skapet,men viten om hvordan verden er utenfor er jo også blitt spredt mere med internets fremgang i Thailand,en så jo under kuppet hvordan militeret hadde sitt gamle sambandssystem ,mens demomstrantene reorganiserte seg med Facebook.
Og internet blir ikke bare brukt til spill og såpeoperaer i Thailand. Så mengden av folk som blir mere opplyste vokser seg stille og rolig større og større.
3 x
Kolami
x 445

12 jan 2019, 11:50

hemalainen skrev:
Takk, men jeg mente ikke at jeg ikke skal skrive i politiske tråder. Dersom jeg får beskjed om at linker som den fra Economist ikke er ønskelige, skal jeg derimot respektere det.

Du må også gjerne kommentere innlegget jeg skrev til deg på forrige side, men det er ikke sikkert jeg får svart deg før tidligst mandag.
woot? her trekker du deg ikke--stå på samme faen og ta det til etterretning ;)
1 x
Wood1958
x 113

12 jan 2019, 13:54

hemalainen skrev:

Det er jo det flotte med demokratiet og ytringsfriheten ,vi har rett til å formidle våre synspunkter uansett om andre er enige eller ikke,så bare stå på videre ,selv synes jeg det er intresante og opplysende linker du legger ut.
0 x
Thaivenlig
x 29

12 jan 2019, 23:23

hemalainen skrev:
11 jan 2019, 11:18
Hei,

Da vi befinner oss i en anonym gruppe på et norsk domene, slo det meg ikke at en link fra en renommert tidsskrift som The Economist skulle være problematisk.

Jeg vet at journalister i Myanmar fengsles for å skrive om militærets vold mot minoriteter. At det i Vietnam er strengt forbudt å kritisere kommunistregimet. En hel verden fikk nylig innblikk i hvordan kronprinsen i Saudi Arabia oppfører seg mot journalister som ikke etterkommer eneveldets ønsker om sensur.

Men forholder vi oss til lovverket regimene vil at vi skal etterkomme?

Vi er heldige. Vi lever i et land der det er ufarlig å skrive. Den friheten er årsaken til at jeg i mer enn tyve år har levd som skribent. I flere av landene jeg reiser til trues derimot mine kolleger med fengsel og vold for det jeg tar som en selvfølge. De som nekter å etterkomme seg noen av verdens mektigste menneskers behov for å styre sannheten lever i kontinuerlig fare.

Men jeg er gjest her, og dersom din kommentar representerer gruppas ønsker om intern justis, skal jeg styre unna politiske drøftinger i framtiden.
Riflefish eller tidligere Tyvhans har vist seg å være Junta vennlig siden kuppet. Ikke noe å bry seg om.
0 x
Brukeravatar
riflefish
x 1319

13 jan 2019, 02:45

Thaivenlig skrev:
12 jan 2019, 23:23
Riflefish eller tidligere Tyvhans har vist seg å være Junta vennlig siden kuppet. Ikke noe å bry seg om.
vel,
jeg håper og tror jeg har utrykket meg

dithen at utifra to onder ønsker man

det det man føler er best

nå!

og da!

som phay så fint utrykker det

« må være verdens beste junta»

det liggerr nok noe sarkasme i det dette

jeg skal ikke male oppatt og oppatt!

hva jeg mener og hvorfor,

for jeg har da begrunnet mitt syn

utifra det som er en realitet.

nå i dag! ,,

og det som var et land

som var i ferd med og rakne

da « de» bestemte at nå

for militæret « kjøre» igjen

( same old story) here!
3 x
besøker........
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»