True eller fylle Prat???

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway

Kolami skrev: 07 jan 2019, 07:13 Sidene kineserne tar tatt alle lavere stjerner :lol:
Vi ser nok at andelen rike Kinesere øker i antall også etterhvert som turister og investorer i Thailand. Men tråden handler nå først og fremst om regler vedrørende langtidsopphold, og ikke korttidsopphold.
🌞
hemalainen

Phay skrev: 07 jan 2019, 05:38 Hva er det som får deg til å tro at det er kun 5 stjerners turister de ønsker? Pensjonister som oppfyller myndighetenes krav, er jo langsiktig inntektskilde til nærmiljøene. Så er litt spent på kildene dine til akkurat den påstanden. Litt for bombastisk synes nå jeg, men for all del, hva myndighetene i Thailand synes er en god ide, er jo litt uoversiktelig til tider.
Det kan jeg ikke dokumentere, men det er framtiden i krystallkulen min. Den kan ta feil. Det vil de neste tiårene vise. Følelsen er basert på elitære myndigheters politikk, retningen de ønsker for Thailand, og innstramninger som i praksis hindrer mennesker de ikke tjener penger på å oppholde seg i Thailand. Jeg som tilbringer noen måneder i året i Thailand, genererer penger i lokalmiljøet, men pengene jeg legger igjen gjennom Airbnb, ved innkjøp på lokale markeder og i små restauranter (som i økende tempo må vike for nye kjøpesentre og hoteller), inngår ikke i økonomien til elitene dagens myndigheter tjener (på utmerket vis). Vi kartlegges når vi fyller ut kortet på flyet og når TAT stopper oss på gata og vil at vi skal svare på spørsmål. I et overfylt land i ferd med å ødelegges av masseturisme, må de ta noen valg, og mennesker som oppholder seg i Thailand lengst mulig for minst mulig penger, tror jeg går en vanskelig framtid i møte.

For 10 år siden tenkte jeg på å pensjonere meg i Thailand når den tiden kommer. Hvis landet ikke forandrer retning tror jeg nå at det blir vanskelig.
Kolami

Phay skrev: 07 jan 2019, 07:23 Vi ser nok at andelen rike Kinesere øker i antall også etterhvert som turister og investorer i Thailand. Men tråden handler nå først og fremst om regler vedrørende langtidsopphold, og ikke korttidsopphold.
Mener du kinesere i Siam Discovery? Må vel være det eneste kjøpesenteret i Thailand hvor de kan jobbe på restaurant hvor de verken kan snakke thai eller engelsk, men snakker kun kinesiskt...

Når det er sagt..kineserne har kjøpt opp toshiba hva det angår produksjon av hvitevarer for 15 år eller no...de senker visstnok kvaliteten umiddelbart har jeg forstått..
Brukeravatar
Phay

hemalainen skrev: 07 jan 2019, 09:18
For 10 år siden tenkte jeg på å pensjonere meg i Thailand når den tiden kommer. Hvis landet ikke forandrer retning tror jeg nå at det blir vanskelig.
Personelig så synes jeg det er overdrevent negativitet rundt nettopp dette med å innordne seg i Thailand som expat. Har man en normal norsk pensjon, trygd, eller inntekter fra freelans arbeide, så er det lite problematisk å ha en god tilværelse her. Men, det er dette med forsikring når en blir over 65 og kanskje med noen skavanker fra før, som blir den største utfordringen for de aller fleste, som synes det er viktig. Det kan fort bli veldig dyrt, og uten forsikring så trenger man en ganske så stor reserve, + frivillig medlemskap i folketrygden.
🌞
Brukeravatar
Phay

Kolami skrev: 07 jan 2019, 09:28 Mener du kinesere i Siam Discovery? Må vel være det eneste kjøpesenteret i Thailand hvor de kan jobbe på restaurant hvor de verken kan snakke thai eller engelsk, men snakker kun kinesiskt...

Når det er sagt..kineserne har kjøpt opp toshiba hva det angår produksjon av hvitevarer for 15 år eller no...de senker visstnok kvaliteten umiddelbart har jeg forstått..
Jeg tenker på kinesisk turisme i Thailand. Det begynner å bli mange nyrike kinesere, som begynner å reise, og det samme gjør barna deres i stadig større omfang.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

hemalainen skrev: 07 jan 2019, 09:18 Det kan jeg ikke dokumentere, men det er framtiden i krystallkulen min. Den kan ta feil. Det vil de neste tiårene vise. Følelsen er basert på elitære myndigheters politikk, retningen de ønsker for Thailand, og innstramninger som i praksis hindrer mennesker de ikke tjener penger på å oppholde seg i Thailand. Jeg som tilbringer noen måneder i året i Thailand, genererer penger i lokalmiljøet, men pengene jeg legger igjen gjennom Airbnb, ved innkjøp på lokale markeder og i små restauranter (som i økende tempo må vike for nye kjøpesentre og hoteller), inngår ikke i økonomien til elitene dagens myndigheter tjener (på utmerket vis). Vi kartlegges når vi fyller ut kortet på flyet og når TAT stopper oss på gata og vil at vi skal svare på spørsmål. I et overfylt land i ferd med å ødelegges av masseturisme, må de ta noen valg, og mennesker som oppholder seg i Thailand lengst mulig for minst mulig penger, tror jeg går en vanskelig framtid i møte.

har en alle papirer i orden får man

ikke problemer !

det går kjempefint og leve her som

pensjonist,

betale folketrygd m frivvilig til norge

og skatte til thailand!

ps så lenge en klarer seg selv!,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Kolami

Phay skrev: 07 jan 2019, 09:30 Jeg tenker på kinesisk turisme i Thailand. Det begynner å bli mange nyrike kinesere, som begynner å reise, og det samme gjør barna deres i stadig større omfang.
Jeg lurer på hvordan rankingsystemet i Kina fungerer hvis de reiser til Thailand :lol:
hemalainen

I dag kunne jeg mest sannsynlig levd en ubekymret tilværelse i Thailand, selv om jeg er verken 50 eller gift. Jeg kjenner yngre mennesker enn meg som livnærer seg på omtrent samme vis som meg, og som mer eller mindre bor permanent i Thailand. Dersom det ikke var for familiære forpliktelser, ville jeg mest sannsynlig oppholdt meg i Thailand nå jeg også, men de siste årene har jeg måtte nøye meg med 2-4 kortere turer i året. Dersom det går som planlagt vil det endre seg i til høsten.

Men som spissformulert i mitt første svar: Jeg tror mulighetene for langtidsopphold i framtiden vil endre seg, og at det vi har sett det siste året kun er starten. Derfor har jeg heller ingen problemer med å tro påstanden som startet denne tråden. Dersom det er "fylleprat" (og det mangler ikke på fylleprat i Thailand), tror jeg likevel innstramninger de neste årene gradvis vil luke ut fastboende utlendinger. Det vil ikke skje som følge av nattlige raid i Sukhumvit - som nå, eller i restaurantbransjen på Koh Samui - som nå, men med gradvise innstramninger som gjør mer enn midlertidige opphold så vanskelig at mange vil reise frivillig.
Brukeravatar
Phay

hemalainen skrev: 07 jan 2019, 10:14 I dag kunne jeg mest sannsynlig levd en ubekymret tilværelse i Thailand, selv om jeg er verken 50 eller gift. Jeg kjenner yngre mennesker enn meg som livnærer seg på omtrent samme vis som meg, og som mer eller mindre bor permanent i Thailand. Dersom det ikke var for familiære forpliktelser, ville jeg mest sannsynlig oppholdt meg i Thailand nå jeg også, men de siste årene har jeg måtte nøye meg med 2-4 kortere turer i året. Dersom det går som planlagt vil det endre seg i til høsten.

Men som spissformulert i mitt første svar: Jeg tror mulighetene for langtidsopphold i framtiden vil endre seg, og at det vi har sett det siste året kun er starten. Derfor har jeg heller ingen problemer med å tro påstanden som startet denne tråden. Dersom det er "fylleprat" (og det mangler ikke på fylleprat i Thailand), tror jeg likevel innstramninger de neste årene gradvis vil luke ut fastboende utlendinger. Det vil ikke skje som følge av nattlige raid i Sukhumvit - som nå, eller i restaurantbransjen på Koh Samui - som nå, men med gradvise innstramninger som gjør mer enn midlertidige opphold så vanskelig at mange vil reise frivillig.
Jeg tror en sterkere baht, er mer sannsynelig enn at det blir vanskeligere å bli pensjonist i Thailand. En ser jo at det også har begynnt å myke opp arbeidstillatelser her også, så det er under utvikling. Men, at det blir satt nye krav til bevis av inntekt er i og for seg forståelig. Men, det blir som å spå i gruten, tiden vil vise.
🌞
Brukeravatar
PiTa

Her er en link.

https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... from-2019/

Myndigheter og turistnæringen i Thailand henger med leppa hver gang turismen er i en negativ utvikling, som den har vært i det siste, med dårlig belegg på overnattingsplassene. Men i Pattaya var visst i en oppadgående fase. Så de vil nok ha turister hit for å fylle opp i statskassen - uansett hvilken kategori de tilhører. Skulle tro at vi fastboende bidrar med betydelige summer.
Allikevel har jeg begynt å vurdere en retrett, av forskjellige grunner, også helsemessige - og det blir ikke bedre av at det er blitt mer krunglete å oppholde seg her enn tidligere. Det burde allikevel selvsagt være overkommelig. Men er en ikke like mobil lenger kan en oppleve myndighetenes mere innstrammede krav som litt masete.
Utover det er det forståelig, og en positiv ting, at myndighetene vil ha større kontroll og orden i sysakene, som kan bidra til at det blir litt vanskeligere å omgå et sovende byråkrati gjennom korrupsjon. Forhåpentlig vis.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»