Side 1 av 2

Info fra ambassaden i Bangkok: Årsvisum for norske borgere i Thailand

Lagt inn: 22 nov 2018, 10:09
av tdr
Info fra ambassaden i Bangkok.





Årsvisum for norske borgere i Thailand
Skriv vedrørende inntekt og pensjon i forbindelse med ettårsvisum for norske borgere i Thailand

Både ambassaden i Bangkok og konsulatene i Pattaya og Phuket utsteder et skriv, basert på dokumentert informasjon om inntekt og pensjon, som kan brukes ved søknad om ettårsvisum hos thailandske myndigheter.

Vi behøver i den forbindelse følgende opplysninger/dokumentasjon:
  • Kopi av billedsiden i passet
  • Nyeste NAV-utskrift som viser din månedlige pensjon, siste pensjonsslipp fra NAV, Statens pensjonskasse eller privat forsikring
  • Komplett adresse i Thailand
Det skal betales et gebyr for dette dokumentet tilsvarende en Notarialforretning og som du finner her. Møter du opp på ambassaden utferdiges bekreftelsen normalt mens du venter.

NB! Dersom du velger å sende dokumentene per post, må det påregnes ca. fire uker før du har bekreftelsen i hende. Det er derfor viktig å være ute i god tid før visumet må fornyes.



Betaling av gebyr

Gebyrene skal fortrinnsvis betales inn til ambassadens norske konto i DnB.

Bank: DNB BANK ASA, STRANDEN 21, 0021 OSLO

Konto: AMBASSADEN I BANGKOK

Kontonummer: 7694.05.13681

IBAN: NO94 7694 0513 681

Swift/BIC: DNBANOKK

På grunn av manglende muligheter for sporing av innbetaling har vi måttet gå bort fra innbetaling til vår thailandske bankkonto.

Ved oppmøte på ambassaden kan du også benytte kredittkort eller betalingskort.

Ved overføring til ambassadens norske konto må du skrive kort hva gebyret gjelder. F.eks.: Førerkort, inntektsdokumentasjon, adressebekreftelse, legalisering, etc.



Vær vennlig å kontrollere om gebyret er blitt endret siden sist du fikk utført en tjeneste av ambassaden. Dette kan gjøres ved at du enten ringer ambassaden på følgende telefonnummer: 022 046 500, eller du går inn på våre nettsider.

Dersom du ikke har en norsk konto eller har vanskeligheter med å møte på ambassaden for å få utført ærendet ditt, ber vi deg ta kontakt med oss.



Ambassadens postboksadresse er:

Royal Norwegian Embassy,

P. O. Box 19, Prasanmit Post Office,

Bangkok 10114.

Re: Info fra ambassaden i Bangkok: Årsvisum for norske borgere i Thailand

Lagt inn: 22 nov 2018, 11:28
av RobertX
Bra at dette opprettholdes av den norske ambassaden, og ikke avsluttes slik som danskene og endel andre har gjort.

Re: Info fra ambassaden i Bangkok: Årsvisum for norske borgere i Thailand

Lagt inn: 22 nov 2018, 13:48
av MrDemongas
..og hvor stort er dette kongelige gebyret? :roll:

Re: Info fra ambassaden i Bangkok: Årsvisum for norske borgere i Thailand

Lagt inn: 22 nov 2018, 15:29
av chelsea
MrDemongas skrev: 22 nov 2018, 13:48 ..og hvor stort er dette kongelige gebyret? :roll:
1200 b

Re: Info fra ambassaden i Bangkok: Årsvisum for norske borgere i Thailand

Lagt inn: 09 des 2018, 07:03
av chelsea
Utenrikstjenesten tilbyr konsulær bistand til nordmenn i utlandet i tråd med Meld. St. 12 – Bistand til nordmenn i utlandet
Ambassaden i Bangkok ønsker å presisere følgende hva gjelder enkelte forvaltningsmessige oppgaver, som vil bli praktisert fra og med 1. februar 2019.

Utstedelse av bekreftelse av pensjonsinntekt i forbindelse med søknad om ettårsvisum i Thailand

Ambassaden og konsulatene utsteder inntil videre brev som bekrefter pensjonsinntekt ved fremvisning av original dokumentasjon fra NAV. Bostedsadresse blir ikke bekreftet i samme brev.



Utstedelse av brev som bekrefter bostedsadresse i Thailand

Ambassaden kan kun bekrefte bostedsadresse til norske borgere som er registrert som utvandret i norsk folkeregister.



Norske statsborgere som er registrert i folkeregisteret som bosatt i Norge kan selv innhente bostedattest hos Skatteetaten som følger: https://www.skatteetaten.no/person/folk ... edsattest/

Attesten må legaliseres i Norge, les mer under avsnittet om Legalisering.



Legalisering

Legalisering er en formalitet som kan være nødvendig for at et dokument skal få rettsvirkning i utlandet. I praksis betyr det at alle dokumenter utstedt i Norge og som skal benyttes i Thailand må legaliseres i Norge.



Den ordinære legaliseringsprosessen for norske dokumenter som skal benyttes i Thailand er som følger:

Dokumentet bekreftes av Notarius Publicus (vanligvis byfogdembete eller tingrett),
2. Dokumentet legaliseres av Utenriksdepartementet og
3. Dokumentet verifiseres av Thailands ambassade i Oslo


Norske dokumenter oversatt til engelsk og som skal brukes i Thailand må legaliseres i henhold til ovennevnte. Dette gjelder også for attester på engelsk utstedt av Skattedirektoratet.



Thailandske dokumenter til bruk i Norge må legaliseres i Thailand, først av Thailands utenriksministerium og deretter av ambassaden eller våre konsulater i Phuket og Pattaya.



Ytterligere informasjon om legalisering i Norge finnes på regjerningens nettsider på følgende lenke:

https://www.regjeringen.no/no/dokumente ... galisering

https://www.norway.no/en/thailand/norwa ... VJ_Lxvyj50



ser ut som dette brevet som vi for i fra ambasaden er ikke av klart enda


Ambassaden og konsulatene utsteder inntil videre brev som bekrefter pensjonsinntekt ved fremvisning av original dokumentasjon fra NAV

Re: Info fra ambassaden i Bangkok: Årsvisum for norske borgere i Thailand

Lagt inn: 11 des 2018, 13:38
av riflefish
en for tro at det blir et run etter "yellow book"?!,

https://perfecthomes.co.th/yellow-book- ... -thailand/

og mere mat for notarius publicumus. eller hvordan det nå skrives

det finnes vel et par slike advokatkontoer i thailand

Re: Info fra ambassaden i Bangkok: Årsvisum for norske borgere i Thailand

Lagt inn: 12 des 2018, 02:30
av Kolami
Til noe litt annet..er det noen som har thai ID? og kanskje en link de kan vise til

Re: Info fra ambassaden i Bangkok: Årsvisum for norske borgere i Thailand

Lagt inn: 12 des 2018, 06:16
av riflefish
Kolami skrev: 12 des 2018, 02:30 Til noe litt annet..er det noen som har thai ID? og kanskje en link de kan vise til
har ingen link,

:( men thai førekort er god nokia om en har det,

Re: Info fra ambassaden i Bangkok: Årsvisum for norske borgere i Thailand

Lagt inn: 12 des 2018, 07:58
av Nomade
Kolami skrev: 12 des 2018, 02:30 Til noe litt annet..er det noen som har thai ID? og kanskje en link de kan vise til
Link skal du få ;)

https://www.thailandstidende.com/compon ... sa-id-kort

Re: Info fra ambassaden i Bangkok: Årsvisum for norske borgere i Thailand

Lagt inn: 12 des 2018, 08:28
av sikry
Har et slikt rosa ID - kort for utlendinger og gul husbok . Det kreves at en har den gule husboka og non imm. visum.
Den gule boka har et no. som er tilegnet deg og samme no. står øverst på kortet som er ID no. ditt / mitt.