Kamera på tur

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Er mange på forumet som er interessert i fotografi og tar gode bilder. Når det gjelder utstyr på tur er det ofte grenser for hva og hvor mye man ønsker ta med seg.

På noen reiser har jeg dratt med meg Canon 5D mk2 med diverse objektiver, men ser jo at det er litt mye å dra på.
Hovedkamera på siste turer var Canon EOS-M, stort sett brukt med adapter for EF-objektiv. Mest brukte objektiv i den kombinasjon har vært Sigma 50mm F1.4. I sekken har jeg også hatt et Canon EF-M 22 mm F2.0 som er et overraskende godt og skarpt objektiv og har en fin størrelse.
Med EF-objektiv merker jeg at virker tregere enn EF-M, men jeg er glad i 1.4. Skulle helst hatt en Sigma 24 eller 35 1.4 til dette bruket da EOS-M ikke har fullformat brikke. Det gjør ofte at utsnittet kan bli litt trangt.

Et kamera jeg også har hatt med meg siden 2010 har vært Canon Powershot S90, på mange måter det beste kamerakjøpet jeg har gjort. Et kamera som går i lommen på buksene og samtidig har hatt full manuell kontroll og RAW-filer.
Dette kamera avgikk ved døden under Songkran i Chiang Mai i år da plastbeskyttelsen jeg brukte hadde fått et hull :(

Før neste reise må jeg vurdere et nytt lommekamera, men tenker også se om jeg kan finne alternativ til mitt EOS-M. Å ta med stort fullformat kamera utgår, det får bli til fotografering her hjemme.

Liker best fast optikk og tenker gjerne et kamera som egner seg til gatefotografi.

Spennende å høre hvilke erfaringer andre har med kamera på tur og hvilket valg de har gjort.

Tar gjerne i mot gode tips på nytt reisekamera også. For min del utgår alt som heter mobil til fotografering!
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#2

Hadde fem uker i Asia kun med iPhone og Fujifilm x100f i sommer. Savna ikke speilrefleksen så mye som et sekund, og jeg har aldri kommet hjem med så mange bilder jeg fortsatt er fornøyd med. Skal sies at jeg digger trettifemmillimeterperspektivet, og klarer meg med det til nær sagt alt. Kameraet har en fast 23mm f/2, aps-c-sensor, så det tilsvarer trettifemmillimetern på fullformat. Innen gatefoto/dokumentarfoto, som jeg stort sett driver med, blender jeg uansett ned så mye som mulig, så f/2 er intet hinder. Tror knapt jeg har et eneste fotografi på så høy blender. Uten at jeg har sammenlignet bilde på bilde, tror jeg kameraet tåler nesten det samme på ISO som 5DmkIII. Fujifilm har også langt finere støy enn Canon (min smak, altså). Jeg tenker således ikke over ISO i det hele tatt lenger, og har programmert inn tre ulike Auto-ISO-programmer jeg varierer mellom. Har satt maksgrense på 12800 på samtlige av dem, men ulike lukkertid.

Kameraet er så lite og kompakt at jeg stort sett alltid har det med meg. Det går akkurat ned i lår-lomma på en kaki-shorts dersom man f.eks. har det med på byen i Thailand og ender et sted med fotoforbud (men det er litt for tungt til at det er behagelig å ha det i lomma, så det er nødløsning).

Mens jeg er på tur oppdaterer jeg en del på Facebook og Snapchat, og til den slags bruker jeg utelukkende telefon. Det holder lenge. I disse mediene er det uansett ingen som bryr seg. Dessuten synes jeg iPhonen duger godt i godt lys. Selv i elendig lys kan man få ålreite bilder, bare man overstyrer litt og er ørlite kreativ. Bildet under er for eksempel tatt med iPhone, og det er ikke akkurat tatt i godt iPhone-lys. Men det er klart: Hadde jeg bare sikta og trykka, sånn mange gjør, ville nok PJ blitt ganske overeksponert. :)
PJ.jpg
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Første uka i januar fant jeg erstatter for mitt gamle Canon S90; Sony RX100 II
Sony sin RX100-serie har siden første utgaven kom fått kjempeomtaler og hver nye versjon har vært en forbedring. Selv om modellen ikke er helt ny leverer det fortsatt og spesielt til prisen jeg måtte betale.

Det opprinnelige RX100 selges fortsatt på Elkjøp til kr 3795,- og var til den prisen et kamera jeg vurderte som arvtaker for mitt S90.
På januarsalget var jeg så heldig at RX100 mk2 ble solgt til kun kr 2995,- og var rask til å dra innom min lokale Elkjøp som hadde et på lager. Normalpris hos Elkjøp på denne modellen er kr 4995,- så jeg må si jeg er fornøyd med prisen jeg måtte betale.

Størrelsen gjør at dette er et kamera som går å ha i lommen på selv dongeribukser, så fremt man ikke har på seg åletrange rockestjernebukser.

rx100_2_angle.jpg
Sony RX100 II
Sony RX100 II

Full manuell kontroll kombinert med den største bildebrikken i klassen og god optikk fra Zeiss gjør RX100-serien til blant det ypperste i klassen.
At jeg i tillegg får RAW-filer var et av kravene mine. Ønsker jeg rask publisering til nett så overfører jeg bildene med WiFi fra kamera til mobil hvor bildene får seg en rask runde via Adobe Lightroom før de sendes videre.

Har fått tatt noen få bilder med kamera til nå, og må si det leverer veldig bra.

Neste kamera som muligens skal erstattes er mitt EOS-M, men må si jeg ikke føler samme hastverket nå som RX100 mk2 er på plass.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#4

tdr skrev: 13 jan 2018, 11:42 Første uka i januar fant jeg erstatter for mitt gamle Canon S90; Sony RX100 II
Sony sin RX100-serie har siden første utgaven kom fått kjempeomtaler og hver nye versjon har vært en forbedring. Selv om modellen ikke er helt ny leverer det fortsatt og spesielt til prisen jeg måtte betale.

Det opprinnelige RX100 selges fortsatt på Elkjøp til kr 3795,- og var til den prisen et kamera jeg vurderte som arvtaker for mitt S90.
På januarsalget var jeg så heldig at RX100 mk2 ble solgt til kun kr 2995,- og var rask til å dra innom min lokale Elkjøp som hadde et på lager. Normalpris hos Elkjøp på denne modellen er kr 4995,- så jeg må si jeg er fornøyd med prisen jeg måtte betale.

Størrelsen gjør at dette er et kamera som går å ha i lommen på selv dongeribukser, så fremt man ikke har på seg åletrange rockestjernebukser.


rx100_2_angle.jpg


rx100_2_top.jpg


Full manuell kontroll kombinert med den største bildebrikken i klassen og god optikk fra Zeiss gjør RX100-serien til blant det ypperste i klassen.
At jeg i tillegg får RAW-filer var et av kravene mine. Ønsker jeg rask publisering til nett så overfører jeg bildene med WiFi fra kamera til mobil hvor bildene får seg en rask runde via Adobe Lightroom før de sendes videre.

Har fått tatt noen få bilder med kamera til nå, og må si det leverer veldig bra.

Neste kamera som muligens skal erstattes er mitt EOS-M, men må si jeg ikke føler samme hastverket nå som RX100 mk2 er på plass.
Jævli bra det kamra!

Både tordy og en annen venn jeg kjenner

Har slikt!,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#5

Gratulerer med nytt kamera! :)
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#6

Nå har jeg solgt 5D. Kjøpte det for i underkant av 20000 i 2012. Solgte det for 11500 forrigedagen. Etter at jeg kjøpte meg et kompakt Fujifilm for et drøyt år siden, har Canon nesten ikke blitt brukt. Ingen grunn til at det skulle ligge å synke i verdi i skapet i flere nye år. Usikker på om jeg skal selge objektivene også. De duger like godt om 10 år, og de synker uansett ikke voldomt i verdi lenger, men jeg ser egentlig ikke for meg at jeg kommer til å drasse rundt på masse objektiver mer. 35mm er det jeg trenger. Så kanskje selger jeg alt.

Men: Canon funker! I løpet av snart 10 år med Canon har jeg aldri opplevd trøbbel av noe slag. Det er til å stole på. Fujifilm-kameraet mitt, derimot, streika på storbytur nå nylig, og er nå på verksted. Sånt er litt krise når man er på fototur med kun ett kamera.

Og det er nettopp derfor proffene i hovedsak holder seg til Canon og Nikon. De gamle speilrefleksene streiker nesten aldri, i motsetning til mange av de elektronisk avanserte kameraene fra noen av konkurrentene.

Skal sånn sett bli spennende å se hva Canon og Nikon får til når de iløpet av de neste årene (begynner nok iløpet av året) kvitter seg med speilet på proffmodellene sine. De har ikke råd til å gjøre det halvveis, og det er nok også derfor de bruker så lang tid.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Noen som har efaring med dette kameraet Canon powershot G7 X Mark 2?

https://www.tek.no/artikler/test-canon- ... -ii/347125

Liker å ha en hendig vendbar touch skjerm, ellers så ser jeg specsen er tilnærmet likt alle andre i samme siktet, men det sony kameraet ditt så interessant ut. Hvordan vil det være å ha med på fjelltur som i jungelen? Altså landskapsbilder til mer nærbilder av insekter også videre?

En nabo her har en Nikon Coolpix B700 som jeg ble veldig overrasket over zoom bildene han tok håndholdt. Vanvittig bra, og helt in i nærgrensene så det veldig bra ut.

Må finne det her lokalt, for jeg skal på tur snart. Er lei av middelmådige iPhone bilder nå, og må oppgradere.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#8

Det Canon-kameraet var et av de jeg vurderte helt til mitt Sony dukket opp til en etter min mening særdeles behagelig pris.

Begge tilhører entusiastkategorien av små kamera med sine store bildebrikker. Større bildebrikke betyr bedre lysfølsomhet med mindre støy.

Synes selv det er et perfekt kamera å ha med seg på tur; til nærfoto, landskap, arkitektur, gatebilder mm gjør det en veldig god jobb. Liker de manuelle mulighetene kameraet gir.
Nå har vel ingen av de små kompakte entusiastmodellene veldig stort zoomområde, noe som jeg heller ikke vektlegger for min del. Tester nå og ser kamera fokuserer bra ned mot 4-5 cm. Sony er også kjent for veldig god fokusering på RX100 serien.
Batteritid opplever jeg også som veldig bra. Kjøpte noen ekstra batteri, men trenger sjelden bytte i løpet av en dag som jeg ofte måtte gjøre med mitt Canon S90. Det ble det gjerne brukt 2-3 batterier i løpet av en dag.

Når det gjelder å ha det med på fjelltur eller i jungelen må man være oppmerksom på at det ikke er noen god værtetting på noen av disse modellene og det kan være greit å kjøpe noe beskyttelsesutstyr. Det finnes. Evt kjøpe andre kamera, men det er vel ingen kamera i størrelsen som er værtett og har samme egenskaper som disse. Eller dra med seg større kamera, men da er noe av hensikten borte. Størrelse og vekt betyr mye når man skal ha med seg et ekstra kamera og for min del så er det lett å ta med RX100 uansett hvor jeg skal. Selv på tur på butikken ligger det i lommen.

Sony sin RX-100 serie har helt siden første versjon kom nesten satt standarden i den klassen. Nylig ble også mk VI utgaven lansert og dette er en naturlig videreutvikling i serien. Liker egentlig når produsenter videreutvikler gode modeller i stedet for å lansere nye modeller hele tiden.

RX-100 er et sikkert valg i den klassen, og jo senere versjon jo bedre. Det finnes også mye godt tilleggsutstyr å få til serien. Uansett bør du jo sjekke ut kamera i butikk først.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#9

Har powerbank og ladestasjon på sykkelen når jeg kjører, så det går greit med tanke på å ha power nok.

Som allværskamera så går det bra med litt fuktighet, ikke hatt noen problemer med det før, med tanke på aktivitet og klima. De største sprekkene pleide jeg å tape med kameratape (tape som ikke legger igjen limrester) men kompaktkameraer skal det gå bra med vil jeg tro. Er ikke akkurat ekstrem ekspedisjon vi skal på :-) Engangs hansker kan tres utenpå som kondom i verste fall, og lage åpning til linse og lysmåler, og bruke take her også


En liten dobbelt sjekk her TDR

Samme pris tilnærmet som Norge

https://www.lazada.co.th/products/sony- ... 20102307:s
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#10

Ta deg en tur innom Big Camera på i Hua Hin. Ser BC kjører samme pris som Lazada. Da får du sjekket ut kamera og fysisk butikk å forholde deg til. I tillegg får Big Camera skryt for god service.

Modellen du linker til er hakket nyere enn mitt kamera. Supert valg til den prisen.

Ja, det er mange måter å selv passe på kamera når det er fuktig. Både med egne løsninger og ferdige løsninger.

Husk at ikke alle kamera lader på USB fra powerbank. Sony gjør det. Mine kompakte Canon har alle hatt eksterne ladere. Kjøpte forsåvidt en lader for tilkobling på USB som lader 2 batteri. Kostet vel ca 50 kr på eBay.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Fotografering»