Forslag om å fjerne forsørgertilleggene.

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#41

Geir Rasch skrev: 26 feb 2020, 07:33 Hvilke byrder er det da du tenker på? Det er mange minstepensjonister som ikke eier egen bolig, det gjelder kanskje de fleste som ikke har arvet bolig etter en ektefelle med bedre økonomi. Forøvrig har begge grupper tilgang til bostøtte.
Utgifter til barn? Ja, klart. Barnetrygden dekker ikke disse merkostnadene. En annen sak er hvor forsvarlig det er å sette barn til verden som en ikke er i stand til å forsørge, men det er en helt annen sak som vi ikke bør diskutere,
En frisk arbeidsfør person har hatt ett helt liv til å jobbe seg opp, mens en som blir ufør av ulike årsaker mister denne sjansen! Om man har hatt god utdannelse god lønn og så blir ufør vel og merke.
🌞
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#42

Phay skrev: 26 feb 2020, 03:25 Fortsatt er det mange som kan arbeide av de uføre, men belastningen blir for stor for enkelte i det stigmatiserte samfunnet vi lever i. Ikke bare ungdommen som føler på det, så det er godt å komme seg ut av Norge og søke tilflukt i andre land når en først havner utenfor.
Etter å ha lest statistikkene trenger en ikke reise utenlands for å søke tilflukt. Det må åpenbart være mindre stigmatiserende i Agderfylkene og Østfold enn mange andre steder i landet. Men spøk til side.
Dette med å ikke akseptere sine egne begrensninger og i stedet føle seg stigmatisert for at en ikke er like vellykket som endel andre er et samfunnsproblem.
Vi er alle utstyrt med ulike forutsetninger og livet i seg selv er alt annet enn rettferdig. Noen fødes rike, andre fødes fattige. Noen er vakre andre er stygge, de fleste et sted i mellom. Noen får et langt liv, andre noe avkortet. Alt dette er urettferdigheter som er slik naturen er innrettet: Hardt og brutalt. Hadde helt klart vært færre på trygd om vi alle hadde akseptert de begrensninger som livet har gitt oss og prøvd å gjøre det beste ut av det. Men igjen, det er ikke dette jeg har kritisert. Jeg kritiserer ingen som havner på trygd, jeg bar stiller spørsmål ved systemet.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#43

Phay skrev: 26 feb 2020, 07:37 En frisk arbeidsfør person har hatt ett helt liv til å jobbe seg opp, mens en som blir ufør av ulike årsaker mister denne sjansen! Om man har hatt god utdannelse god lønn og så blir ufør vel og merke.
Det er ingen minstepensjonister som har hatt et helt liv til å jobbe seg opp. Det er nettopp derfor de ender som minstepensjonister: De har ikke hatt inntekt tilstrekkelig til opparbeide et rimelig pensjonsnivå. Det er derfor de får minstepensjon (eller minste pensjonsnivå som det heter nå).
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#44

Geir Rasch skrev: 26 feb 2020, 07:46 Det er ingen minstepensjonister som har hatt et helt liv til å jobbe seg opp. Det er nettopp derfor de ender som minstepensjonister: De har ikke hatt inntekt tilstrekkelig til opparbeide et rimelig pensjonsnivå. Det er derfor de får minstepensjon (eller minste pensjonsnivå som det heter nå).
en husmor m en flokk unger har jobba hardt
og blir minstepensjonist!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#45

riflefish skrev: 26 feb 2020, 07:49 en husmor m en flokk unger har jobba hardt
og blir minstepensjonist!
Det er helt korrekt, men husmoren har dessverre ikke hatt lønnet arbeid og det er det som teller i forhold til pensjon.
I samme kategori kommer alt av frivillig arbeid som det norske samfunnet faktisk ikke ville klart seg uten.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#46

Geir Rasch skrev: 26 feb 2020, 07:29 Du har litt tungt for det, ser jeg. Du leser mine innlegg som angrep på den enkelte trygdede, mens det jeg skriver om er nivået på trygdeordningen. Jeg har tidligere presisert at enhver trygdet selvsagt skal motta den trygden de er innvilget med den aller beste samvittighet. Nivået på trygdene er ikke den enkelte trygdes ansvar!
Ja, jeg vet veldig godt at det er en omstendelig prosess å bli trygdet. Jeg har både venner og familie som har gått gjennom denne prosessen. Jeg vet også at jeg selv ville fått innvilget uføretrygd om jeg var villig til å gå den veien. Jeg har en rygg som hadde sendt meg på uføretrygd i ung alder dersom min kompetanse var kroppsarbeid. Heldigvis har jeg hatt en yrke som jeg har kunnet ivareta selv med en rygg som har nærmest gjort meg avhengig av smertestillende medikamenter. Jeg vet også om friske mennesker som har valgt å stå i kampen med NAV i stedet for å flytte dit hvor arbeid finnes. Men alt dette er på siden av saken og har intet med mitt anliggende å gjøre.
Du har også helt rett i at sykelønnsordningen er noe en bør vurdere på samme måte som øvrige trygdeordninger. Norge har høyere sykefravær enn land med mindre raus sykelønnsordning, og det er åpenbart for alle hvor forklaringen til dette ligger.
5 ukers ferie med full lønn? Hvis du var oppegående på avtaleverk i arbeidslivet så ville du vite at feriepenger ikke er noe annet enn tilbakeholdt lønn. Hver måned holder arbeidsgiver tilbake deler av lønna som utbetales i ferien. Dermed er det bare de som har opparbeidet lønn i 12 måneder som får full dekning i ferien. Med kortere opptjeningstid har du fortsatt rett på 5 ukers ferie, men feriepengene er bare 10,2% av opparbeidet lønn foregående år. En annen sak er at EU vurderer å pålegge Norge til å endre dette til en generell trygdeordning, men enn så lenge er feriepenger tilbakeholdt lønn.
Hvor mange i Norge har 100% uføretrygd?
I 2019 var det 352.197 uføre i Norge, en økning på ca 4% dra 2018 som igjen var en økning på 4% fra 2017. Av disse var 293.984 100% ufør.
Vel så interessant som antallet er fordelingen mellom fylker. Statistikken viser av ca 10% av befolkningen mellom 18 og 67 år er uføre. Halvparten av fylkene ligger over gjennomsnittet med Østfold og Agderfylkene på topp. Av de med lavest andel uføre utpeker Oslo, Akershus og Vestlandsfylkene seg. Det bør være grunn til å spørre seg hvorfor det er så store forskjeller mellom fylkene. Det har blitt hevdet at uføretrygd faktisk er smittsomt. Altså er terskelen for å søke uføretrygd lavere i enkelte fylker enn i andre. At det generelle helsenivået skal være så mye dårligere i enkelte fylker enn i andre er vanskelig å forstå.
Vel, har du nå fått svar på dine spørsmål? :)
nja..jeg leser akkurat som det du skriver og ingenting annet..jeg for lat til å lese imellom linjene...du mener at jeg kommer med tomprat blant annet for noe som du ikke forsto i det hele tatt, og drar inne hele NAV systemet i tråden :lol: ..Også blir du provosert av en trygda og sniffer rundt det.

...du anklager ingen sier du, men jeg sitter med den oppfattelsen av noe helt annet...les hva denne tråden dreier seg om i utgangspunktet...så kanskje du kan forkorte hele NAV systemet til akkurat tilleggene som det var snakk om og ikke selv uføretrygden som flere måtte ha. Det blir som å diskutere feriepenger, også kommer jeg inn og begynner å snakke om urettferdig lønnsystem om at du ikke burde ha den lønnen du har osv. som er noe helt annet..

Jeg bare lurte på hvorfor du flyr/flydde rundt og later som du gjør/gjorde...men jeg var jo klar over at du vet/visste mer enn du gir/ga inntrykk for så jeg ville fiske litt hvor du hadde dine erfaringer og kunnskaper fra..Du har rett i feriepenger at ikke er lønn..den skal du ha så nå kan du gni det inn, men det har du gjort allerede ser jeg :D Full godtgjørelse i ferien da, da var det mer korrekt tenker jeg ;)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#47

Kolami skrev: 26 feb 2020, 12:21 nja..jeg leser akkurat som det du skriver og ingenting annet..jeg for lat til å lese imellom linjene...du mener at jeg kommer med tomprat blant annet for noe som du ikke forsto i det hele tatt, og drar inne hele NAV systemet i tråden :lol: ..Også blir du provosert av en trygda og sniffer rundt det.

...du anklager ingen sier du, men jeg sitter med den oppfattelsen av noe helt annet...les hva denne tråden dreier seg om i utgangspunktet...så kanskje du kan forkorte hele NAV systemet til akkurat tilleggene som det var snakk om og ikke selv uføretrygden som flere måtte ha. Det blir som å diskutere feriepenger, også kommer jeg inn og begynner å snakke om urettferdig lønnsystem om at du ikke burde ha den lønnen du har osv. som er noe helt annet..

Jeg bare lurte på hvorfor du flyr/flydde rundt og later som du gjør/gjorde...men jeg var jo klar over at du vet/visste mer enn du gir/ga inntrykk for så jeg ville fiske litt hvor du hadde dine erfaringer og kunnskaper fra..Du har rett i feriepenger at ikke er lønn..den skal du ha så nå kan du gni det inn, men det har du gjort allerede ser jeg :D Full godtgjørelse i ferien da, da var det mer korrekt tenker jeg ;)
Du har helt rett i at dette er et sidespor til trådens egentlige tema, men det skyldes jo at du hengte deg opp i noe som igjen utløste tilsvar osv. Så la oss derfor avslutte debatten om tema på siden av trådens tema.
Når det gjelder barnetillegg for uføre og pensjonister samt ektefelletillegg for pensjonister som er trådens tema, så har jeg på Facebook-gruppen min "For oss som bruker Excel" lagt ut et regneark der en selv kan beregne om en er kvalifisert for slikt tillegg og i så fall hvor stort tillegg en kan regne med å få. Regnearket heter "Beregne tillegg for pensjonist og uføre 2019.xlsm"
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#48

Geir Rasch skrev: 27 feb 2020, 06:19 Du har helt rett i at dette er et sidespor til trådens egentlige tema, men det skyldes jo at du hengte deg opp i noe som igjen utløste tilsvar osv. Så la oss derfor avslutte debatten om tema på siden av trådens tema.
Når det gjelder barnetillegg for uføre og pensjonister samt ektefelletillegg for pensjonister som er trådens tema, så har jeg på Facebook-gruppen min "For oss som bruker Excel" lagt ut et regneark der en selv kan beregne om en er kvalifisert for slikt tillegg og i så fall hvor stort tillegg en kan regne med å få. Regnearket heter "Beregne tillegg for pensjonist og uføre 2019.xlsm"
Slike programmer er ikke alltid så nyttige utover det å få en generell oversikt som vel er bra sådan.

En deltidsarbeider har neppe nytte av ett slikt program da det ofte dreier seg om ører snarere enn kroner. Og ofte er de ikke inflasjonsjustert sådan. Bare etterslepet på inflasjonsjustert pensjon i Norge er ignorert av styresmakter.

Adelspolitikere har en saftig lønnskorrigering som er inflasjonsjustert hvert år. Med tanke på deres inntekt øker skillet mellom de som har og ikke har.
De som har fulltidsjobb er ofte medlemmer av en arbeidsorganisasjon og ergo årlige inflasjonsjustert forhandlinger. Men, når en arbeidere får justert sin lønn, vil alle andre oppover i hierarkiet får automatisk justering som er tilsvarende i prosent. Siden bunnlinjen har dårligere betalt enn de som sitter høyere vil forskjellene økes ettersom inntektene er ulik.

Dermed øker skillene i Norge. 1% for 100 og 1% 1000 er i sum ulik. Hvis denne snøballen får rulle i 40 år så kommer forskjellene og fattigdomsgapet. Vanskeligere å få fast jobb i kommune og stat. Stilligene er feks på 75% men jobber i 100% stilling. Fordi, stat og kommune vet at hvis de kan begrense flere som får høyere pensjon i fremtiden så blir det færre høye pensjoner som skal utbetales. Riktignok vil flere yrker få en kompensasjon på ett par tusen i måned hvis de er medlem i organisasjoner osv. Men for de i det private er det noe helt annet, spesielt for de som sitter på kassa på kiwi og andre service yrker som er innbefattet med ulike innstilinger. Dessuten er det flere som kommer sent ut i jobb pga studier som neppe er bra for den enkelte men bra for stat og kommune så sant man ikke studerer til ingeniør eller andre høyere inntektsgrupper.

Og du vet aldri hva stat og kommune har fattet av vedtak i det du velger å gå av pensjon eller må uføre deg pga rygg. Og kanskje får du 75% utførhet og hva gjør du da? Da sitter du i kvis økonomiskt.

Problemet oppstår når man ikke får det man har krav i øyeblikket fordi det er lagt føringer fra staten eller kommune hvilken praksis som gjelde idag. En ting er å kvalifisere eller å krav på noe, noe annet er faktisk tilbud som gjelder der og da. Er du vant med lite får du lite, er du vant med mer får du mer.

Sanner fra Høyre skal bruke sølvkniven for å kutte pensjonene og andre stønader helt sikkert. Nordmenn er likegyldige fordi de er friske nok til å stå i jobb. Men jeg vet at mange som allerede har fått ett vedtakk vil neppe gjelde for deg og dine i fremtiden. Du vil kanskje bli overrasket over hvor raus fellesskapet brått er blitt fra ditt ståsted når det oppstår :) Det er ingen rettferdig fordeling av Pensjonsfondet-Utland. Det er krav til Norges rikdom, og de skal bli strengere. Så sant du er nordmann.

Du sier at mange minstepensjonister ikke har råd til bolig. Hva tror du driver de norske boligprisene for de rimligste boligene? Hvor mange minstepensjonister har mulighet for å få boliglånn hvor man har behov for kausjonist. På samme tid er minstepensjonister og immigranter konkurrenter på boligmarkedet. Kommunen stiller som garantist for immigranten, mens minstepensjonisten må klare seg selv. Fordi ifølge norske myndigheter i sin illusjon, tror at hver eneste minstepensjonist har foreldre, venner og bekjente vil hjelpe.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#49

Kolami skrev: 28 feb 2020, 03:00 Slike programmer er ikke alltid så nyttige utover det å få en generell oversikt som vel er bra sådan.
.
.
.
.
Beklager, men jeg er ikke i stand til å se hvordan det du skriver har relevans i forhold til det innlegget du siterer fra.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#50

Kolami skrev: 28 feb 2020, 03:00 Slike programmer er ikke alltid så nyttige utover det å få en generell oversikt som vel er bra sådan.

En deltidsarbeider har neppe nytte av ett slikt program da det ofte dreier seg om ører snarere enn kroner. Og ofte er de ikke inflasjonsjustert sådan. Bare etterslepet på inflasjonsjustert pensjon i Norge er ignorert av styresmakter.

Adelspolitikere har en saftig lønnskorrigering som er inflasjonsjustert hvert år. Med tanke på deres inntekt øker skillet mellom de som har og ikke har.
De som har fulltidsjobb er ofte medlemmer av en arbeidsorganisasjon og ergo årlige inflasjonsjustert forhandlinger. Men, når en arbeidere får justert sin lønn, vil alle andre oppover i hierarkiet får automatisk justering som er tilsvarende i prosent. Siden bunnlinjen har dårligere betalt enn de som sitter høyere vil forskjellene økes ettersom inntektene er ulik.

Dermed øker skillene i Norge. 1% for 100 og 1% 1000 er i sum ulik. Hvis denne snøballen får rulle i 40 år så kommer forskjellene og fattigdomsgapet. Vanskeligere å få fast jobb i kommune og stat. Stilligene er feks på 75% men jobber i 100% stilling. Fordi, stat og kommune vet at hvis de kan begrense flere som får høyere pensjon i fremtiden så blir det færre høye pensjoner som skal utbetales. Riktignok vil flere yrker få en kompensasjon på ett par tusen i måned hvis de er medlem i organisasjoner osv. Men for de i det private er det noe helt annet, spesielt for de som sitter på kassa på kiwi og andre service yrker som er innbefattet med ulike innstilinger. Dessuten er det flere som kommer sent ut i jobb pga studier som neppe er bra for den enkelte men bra for stat og kommune så sant man ikke studerer til ingeniør eller andre høyere inntektsgrupper.

Og du vet aldri hva stat og kommune har fattet av vedtak i det du velger å gå av pensjon eller må uføre deg pga rygg. Og kanskje får du 75% utførhet og hva gjør du da? Da sitter du i kvis økonomiskt.

Problemet oppstår når man ikke får det man har krav i øyeblikket fordi det er lagt føringer fra staten eller kommune hvilken praksis som gjelde idag. En ting er å kvalifisere eller å krav på noe, noe annet er faktisk tilbud som gjelder der og da. Er du vant med lite får du lite, er du vant med mer får du mer.

Sanner fra Høyre skal bruke sølvkniven for å kutte pensjonene og andre stønader helt sikkert. Nordmenn er likegyldige fordi de er friske nok til å stå i jobb. Men jeg vet at mange som allerede har fått ett vedtakk vil neppe gjelde for deg og dine i fremtiden. Du vil kanskje bli overrasket over hvor raus fellesskapet brått er blitt fra ditt ståsted når det oppstår :) Det er ingen rettferdig fordeling av Pensjonsfondet-Utland. Det er krav til Norges rikdom, og de skal bli strengere. Så sant du er nordmann.

Du sier at mange minstepensjonister ikke har råd til bolig. Hva tror du driver de norske boligprisene for de rimligste boligene? Hvor mange minstepensjonister har mulighet for å få boliglånn hvor man har behov for kausjonist. På samme tid er minstepensjonister og immigranter konkurrenter på boligmarkedet. Kommunen stiller som garantist for immigranten, mens minstepensjonisten må klare seg selv. Fordi ifølge norske myndigheter i sin illusjon, tror at hver eneste minstepensjonist har foreldre, venner og bekjente vil hjelpe.
godt skrevet!
( folk m noelunde bra pensjon vil aldri få forsørgertillegg), for håpe at de som trenger dette også i framtida får det,,
Vedlegg
64A32EF6-0BF1-4B1E-8639-CF6AB8CCF76B.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»