Inspirasjonstråden!

torbus

#141

MrDemongas skrev: 06 jan 2021, 23:34 Den svarte dingesen nederst og midt på bildet er det batteriet til el-sykkelen? :mrgreen:
Husk, kald luft i lungene kan være skadelig.
Hehe. Det er verktøy, slange, osv. Fant ut at en verktøyflaske der tar imot sprut fra veien på sørpete dager, så med den og en enkel Ass Saver (det faktiske navnet) under setet, klarer jeg meg uten skjermer. :)
Geir Rasch skrev: 07 jan 2021, 05:43
Problemer med ryggen gjør at også jeg sverger til sykkel framfor løping. Har en ringvei rundt Khon Kaen på 49 km som jeg og kona sykler en gang i uka som avveksling til spinningsøktene innendørs. Veiene er utmerket for sykling (lite med stigninger), men i perioder er trafikken i meste laget. Er ikke akkurat byfart på de bilene.
Jeg har også en skade som gjør sykling til en ideell treningsform. Det er praktisk talt ikke belastende i det hele tatt.

49 km i thailandsk varme er ikke dårlig!
riflefish skrev: 07 jan 2021, 05:56
flotte foto!❤️🌷🍀
( TB)
Thanks! :)

Det er utrolig hendig at kameraene på telefonene har blitt så gode som de er i dag. Den er alltid på lomma. :)
torbus

#142

Utpåtur skrev: 07 jan 2021, 11:36 Hvor er disse veiene torbus? 40km i 12 minus - det gjør jeg ikke på sykkel... men syklet helt til snøen kom nå - ble 2500km etter slapp innsats i høst - 1. året med sykkeltrening (om med trening på leeeenge) I Nordmarka på grusvei - der er det ikke biler - på vanlige veier oppfører noen bilister seg som rassh... så et gidder jeg ikke. Sykling er utrolig skånsomt for kroppen - hvis man da ikke tryner .... forsøk på sti førte til noen "episoder" ...
Men merker skigåing tar mer helhetlig på kroppen - har gått lite de siste 10 åra - og det er som å starte på nytt - teknikk og slappe muskler som må kjøres igang igjen... Men jeg kan presse meg mer på sykkel - så treningseffekt på O2 blir større der - og så holder man på svært lenge lengste turen var 90km i kupert terreng.
Bildene er fra Vestmarka. Sykler opp Vestmarkveien, som strekker seg ned til Billingstad/Sandvika. Dette er eneste innfartsveien med mindre man beveger seg over i skiløypene (men det har jeg ikke brede nok dekk til, ei tror jeg ikke det er særlig populært å drive hærverk med sykkel i preparerte løyper). Fra parkeringsplassen ved Vestmarksetra går det en skogsvei hele veien fram til toppen av det gamle militæranlegget på Rustan (Nike-batteriet), med diverse avstikkere til gårdene i området.

Hadde det ikke vært for korona og mas med å ta tog og bane inn til Sørkedalen, hadde jeg tatt en og annen tur til Nordmarka. Der er det godt tilrettelagt for sykling vinterstid. Blant annet er det en veldig populær vei for vintersyklister mellom skolen i Sørkedalen, via Kikut og ned til Maridalen (det er den som kalles Ring 4, tror jeg). Hvis brøytekartet til Løvenskiold stemmer, skal det også være mulig å sykle hele veien gjennom Nordmarka, fra Grue eller Harestua og til Sørkedalen. Tok den turen i sommer, men da med toget til Harestua, og så sykla jeg gjennom Nordmarka og hjem. Fantastisk fin tur!

12 grader i går var egentlig ikke noe problem. Holdt på å snu etter 5 minutter fordi det beit i nesa og der brillene treffer huden, men etter en 5 minutters motbakke kom varmen også i ansiktet. Da bestemte jeg meg for å prøve marka likevel. Synes egentlig ikke de tolv kuldegradene i går var særlig mye verre enn de fem kuldegradene jeg hadde på mandag, men i går var det nok litt mer bitende da det var overskyet og en del isfragmenter i lufta. Mandag hadde jeg strålende sol hele turen. Håper på flere sånne dager i vinter!

Tror det er en fordel at jeg gikk gradene i hele høst, så jeg fant ut hva jeg trenger av klær i ulike temperaturer. Egentlig er det bare å pakke ull lagvis. Da holder jeg meg god og varm selv om jeg blir svett. Problemet er å finne balansen mellom for mye og for lite, spesielt fordi jeg har så mange høydemeter opp i marka. Ideelt sett burde jeg nok kle meg litt tynnere, og heller ha med en vest eller noe sånt som jeg kan ta på når jeg er ferdig med den verste klatringa. Men ull er virkelig gull. Svetten transporteres ut i jakka, men jeg er fortsatt varm selv om jakka fryser til is rundt meg i lettere partier. I går vurderte jeg å stoppe før jeg syklet ned til Sandvika igjen, og ta av meg jakka, stille den opp og ta et bilde av den, men jeg tok ikke sjansen da det å ta av jakka sannsynligvis hadde ødelagt isolasjonen fullstendig.

Men varme sko er viktig. Solbærtoddy eller kakao på termosen også!
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#143

torbus skrev: 07 jan 2021, 15:59 Bildene er fra Vestmarka. Sykler opp Vestmarkveien, som strekker seg ned til Billingstad/Sandvika. Dette er eneste innfartsveien med mindre man beveger seg over i skiløypene (men det har jeg ikke brede nok dekk til, ei tror jeg ikke det er særlig populært å drive hærverk med sykkel i preparerte løyper). Fra parkeringsplassen ved Vestmarksetra går det en skogsvei hele veien fram til toppen av det gamle militæranlegget på Rustan (Nike-batteriet), med diverse avstikkere til gårdene i området.

Hadde det ikke vært for korona og mas med å ta tog og bane inn til Sørkedalen, hadde jeg tatt en og annen tur til Nordmarka. Der er det godt tilrettelagt for sykling vinterstid. Blant annet er det en veldig populær vei for vintersyklister mellom skolen i Sørkedalen, via Kikut og ned til Maridalen (det er den som kalles Ring 4, tror jeg). Hvis brøytekartet til Løvenskiold stemmer, skal det også være mulig å sykle hele veien gjennom Nordmarka, fra Grue eller Harestua og til Sørkedalen. Tok den turen i sommer, men da med toget til Harestua, og så sykla jeg gjennom Nordmarka og hjem. Fantastisk fin tur!

12 grader i går var egentlig ikke noe problem. Holdt på å snu etter 5 minutter fordi det beit i nesa og der brillene treffer huden, men etter en 5 minutters motbakke kom varmen også i ansiktet. Da bestemte jeg meg for å prøve marka likevel. Synes egentlig ikke de tolv kuldegradene i går var særlig mye verre enn de fem kuldegradene jeg hadde på mandag, men i går var det nok litt mer bitende da det var overskyet og en del isfragmenter i lufta. Mandag hadde jeg strålende sol hele turen. Håper på flere sånne dager i vinter!

Tror det er en fordel at jeg gikk gradene i hele høst, så jeg fant ut hva jeg trenger av klær i ulike temperaturer. Egentlig er det bare å pakke ull lagvis. Da holder jeg meg god og varm selv om jeg blir svett. Problemet er å finne balansen mellom for mye og for lite, spesielt fordi jeg har så mange høydemeter opp i marka. Ideelt sett burde jeg nok kle meg litt tynnere, og heller ha med en vest eller noe sånt som jeg kan ta på når jeg er ferdig med den verste klatringa. Men ull er virkelig gull. Svetten transporteres ut i jakka, men jeg er fortsatt varm selv om jakka fryser til is rundt meg i lettere partier. I går vurderte jeg å stoppe før jeg syklet ned til Sandvika igjen, og ta av meg jakka, stille den opp og ta et bilde av den, men jeg tok ikke sjansen da det å ta av jakka sannsynligvis hadde ødelagt isolasjonen fullstendig.

Men varme sko er viktig. Solbærtoddy eller kakao på termosen også!
Det er på føttene jeg fryser mest, bruker du overtrekk på skoa? Jeg frøys så j.... på føttene at jeg parkerte sykkelen for en mnd siden. Hadde tenke å bytte til pigg dekk selv, men tror det blir med tanken, selv om du har inspirert meg nå👍👍👍
Lucifer is back :evil: :twisted:
torbus

#144

CAT skrev: 07 jan 2021, 19:01 Det er på føttene jeg fryser mest, bruker du overtrekk på skoa? Jeg frøys så j.... på føttene at jeg parkerte sykkelen for en mnd siden. Hadde tenke å bytte til pigg dekk selv, men tror det blir med tanken, selv om du har inspirert meg nå👍👍👍

Jeg forsøkte først med sommersko og overtrekk. Ned til 0-2 grader holdt det i ca. 45 minutter før jeg ble skikkelig kald. Etter noen sånne turer skjønte jeg at jeg enten måtte kjøpe vintersko eller pakke ned sykkelen for resten av vinteren.

Vinterstøvler er litt pludrete, da de definerer vinter annerledes i skoprodusentenes land, men Lake og 45nrth er i hvert fall to produsenter som lager sko for norske forhold. Jeg kjøpte Lake MXZ 304. Fant heldigvis et fint tilbud, for de er ganske kostbare. Har dem 1-1,5 størrelse større enn jeg normalt ville kjøpt, så jeg har ok plass til å bevege tærne og bruke tjukke sokker. De fleste vinterskoprodusentene anbefaler minst en størrelse større enn normalt. Har bare brukt skoene på to skikkelig kalde dager til nå, begge turene på ca. 2,5 timer (inkludert toddy-pauser), og i 5 minus var det null problem. I 12 minus kjente jeg at det var småkaldt mot slutten, men det var ikke problematisk, dessuten hadde jeg hatt plass til tykkere sokker. Jeg er således veldig fornøyd, men dette med føtter er individuelt. Noen fryser på tærne uansett, og mange bruker vintersko i kombinasjon med varmesåler.

Jeg er overrasket over hvor trygt det føles på piggdekk, men jeg har lovet meg selv å være forsiktigere enn hva jeg føler er forsvarlig. Tror det er fort gjort å bli overmodig, så for min del er denne syklinga mer rekreasjon og turer i frisk luft enn trening.

Men det er gøy å tråkke opp isete, bratte bakker uten engang å spinne. :)
torbus

#145

Vurderte rulle jeg også, men kom fram til at det til mitt bruk ikke kan forsvare den høye prisen. Noe av det jeg liker så godt med sykling er turfølelsen. Så i stedet har jeg bestemt meg for å ta minst 2 turer i uka gjennom hele vinteren. Har to hjulsett jeg bytter mellom, så dersom det blir mildvær over tid setter jeg på landeveissettet. Fram til romjula byttet jeg hyppig, men lille julaften holdt det på å gå galt på sommerdekkene. Rakk å sykle rundt en mil før jeg forsto hvor glatt det var på enkelte partier. Nå blir det mest sannsynlig pigger fram til mars.

Men det er en del å passe på om vinteren. Blant annet har jeg funnet ut at sykkelen ikke kan stå på verandaen. Det er alt for mye som fryser. Tok hintet den første dagen i skikkelig kulde. Da knirka det fra det meste som kan knirke, bosset frøys med jevne mellomrom og gjorde at pedalene spant fritt (skjedde kun de første kilometerne, før sykkelen ble skikkelig varm), og kjedet var tross møysommelig rengjøring så stivt at jeg i begynnelsen var redd det skulle ødelegge noe. En natt innendørs løste alle problemene, men jeg kommer nok ikke til å sykle særlig mye på milde dager på asfalt. Ikke med mindre jeg kan unngå salta veier. Salt krever så mye rengjøring at det ikke er verdt det. Derfor kjøpte jeg også kraftige piggdekk som er bedre egna på is og brøyta skogsveier enn veier innenfor Ring 3.

Ræva og underlivet kan bli kaldt. Jeg har nettopp bestilt en kort sykkelbukse som er isolert på utsatte steder for å tåle ned mot minusgradene. Utenpå den har jeg en lang windstopper. Til nå har jeg brukt sommerbuksa innerst, men på sånne dager som har vært denne uka blir det litt for kaldt for underlivet, selv med en ullstilongs mellom den polstra sykkelshortsen og den lange buksa.

Det er det eneste området hvor kulda har vært litt ubehagelig.

Og er det mildere vær med mye sprut, er skjermer eller i hvert fall en ass saver et must. Kontinuerlig sprut på nedre delen av ryggen er kaldt selv om det er midt på sommeren. I nullgraders-føre er det helt forferdelig (fikk smertelig erfare det da jeg glemte å sette på ass saveren en tur før jul).
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#146

[mention]torbus[/mention]

Alternativt å kjøpe en ekstra sykkel a en litt mer robust offroader. Er jo tross alt tur og trening så ett par ekstra kg gir jo bare en bonus ;-)

Syklet mye på en Haro i min tidligere ungdom med shimano lx utstyr, som jeg syntes var bare fantastisk, og i min barndom hadde jeg en DBS treningsracer. Nesoddbakkene gikk som en lek både opp og ned, men som regel syklet jeg opp bakkene, over til frogn, drøbak, korsegården, årungen, opp vassumbakken, og så videre til nordby. Fin runde den gang.
🌞
torbus

#147

Phay skrev: 09 jan 2021, 09:41 @torbus

Alternativt å kjøpe en ekstra sykkel a en litt mer robust offroader. Er jo tross alt tur og trening så ett par ekstra kg gir jo bare en bonus ;-)
Jepp, det var en mulighet, og jeg har en gammel offroad stående. Denne kunne jeg med noen enkle grep gjort klar for vintersykling, og jeg vurderte å gjøre det i høst. Skulle jeg pendlet i all slags vær ville jeg nok også gjort det. Men for skikkelig vinter som det er nå, og markasykling, er ikke salt noe problem. På mildere dager tar jeg usalta småveier og fortau i stedet for hovedveiene. Her jeg bor er den slags enkelt, men det ville vært vanskelig midt i byen.

Grunnen til at jeg ikke har pusset opp den gamle sykkelen, er at det er vanvittig mye morsommere å sykle på sykkelen jeg nå har enn alt jeg har syklet på tidligere, og jeg vet ikke om jeg hadde klart å psyke meg opp til tur i guffent vær hvis det ikke var for den gleden. :)

Men den bonusen du nevner er god å ha, og noe jeg merker godt. Tunge piggdekk (de veier i underkant av en kilo per dekk), økt rullemotstand med nesten 400 pigger i hvert dekk, og snø og is, gjør nok dette til ganske god trening, selv om det går vesentlig tregere enn om sommeren. :)
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#148

Noen som har erfaring med truger som treningsform ? Må tenke litt nytt i disse tider hvor man skal holde avstand. Og det er ikke lett i skauen i disse dager.
torbus

#149

Mark må velges med omhu. I Nordmarka er det vel køtilstander på fine dager. I Vestmarka har jeg derimot aldri opplevd mye mennesker, uansett når på året eller hvilken ukedag jeg er der. Etter hva jeg til nå har sett i de skiløypene jeg ser fra skogsveiene jeg befinner meg på, er det langt mellom menneskene der også. Der er også rutenettet ganske omfattende, så vidt jeg vet. Det skyldes sikkert at hvem som helst i Oslo og omegn kan komme seg ut i marka med t-banen. Til Vestmarka kommer man vel strengt tatt ikke uten bil (eller sykkel, men vi er i hvert fall få på denne tiden av året).

Vil tro det er mange muligheter i Oslo-markene også, så lenge man unngår å starte turen ved Frognerseteren eller tilsvarende knutepunkt.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#150

SomLao skrev: 09 jan 2021, 10:35 Noen som har erfaring med truger som treningsform ? Må tenke litt nytt i disse tider hvor man skal holde avstand. Og det er ikke lett i skauen i disse dager.

Jepp truger har vi gått toppturer med enten med snowboard på sekken eller Airboard! Fantastisk fin trening for en vond og sliten skrott med ryggplager, dårlige knær, ankler eller andre skavanker. Til og med bra for friske personer også :?:

Truger har du ett bredt utvalg som alt annet, og jo mer de koster, jo bedre er de selvfølgelig. For truger er ikke bare truger noe som gjelder for alt annet med sport og forbruksartikler. kjøp for all del ikke noe drit på noe billigmarked, men sjekk tester opp mot bruksområder og formål. På finn finner du mye brukt som er bra. Bra truger har ett delemarked på slitedeler
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»