Inspirasjonstråden!

torbus

#151

Utpåtur skrev: 09 jan 2021, 11:03 Jeg kjøpe en brukt carbon everest 8848 - og den er jeg veldig fornøyd med - kjøpe først en annen som var for liten og med 27 dekk - men XL + 29 er mye bedre. Så tenkte jeg å gå over til en stisykkel fulldemper - men den var 3 -4 kg tyngre og hadde masse innstillinger etc så det var wire utenpå flere steder. Så solgte den - føles så mye bedre å ta tak i den lette 8848 som er stiv og presis. Men må ha hjulsett å variere med. Skal jeg ha fulldemper med den være tipp topp og det koster flesk. Har faktisk lurt på å kjøpe billig carbonramme og endel andre deler fra Kina og bygge en selv.... https://www.youtube.com/watch?v=pu9n_isRZaM&t=255s
Jeg er passivt medlem av Facebook-gruppa Sykkelprat. Den tror jeg kan være hendig dersom du vurderer å bygge noe, for jeg har sett en del spørsmål og diskusjoner om det.

Sikkert gøy, og bygger man fra skrætsj blir man god til å skru.

Min blandeveissykkel kom opprinnelig med 650B (eller 27,5 som det heter på mtb-språket) hjul, så jeg kjøpte et ekstra sett til landeveien. Nå kommer jeg nok til å la det opprinnelig hjulsettet bli mitt faste vinterhjulsett.
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#152

Phay skrev: 09 jan 2021, 11:13 Jepp truger har vi gått toppturer med enten med snowboard på sekken eller Airboard! Fantastisk fin trening for en vond og sliten skrott med ryggplager, dårlige knær, ankler eller andre skavanker. Til og med bra for friske personer også :?:

Truger har du ett bredt utvalg som alt annet, og jo mer de koster, jo bedre er de selvfølgelig. For truger er ikke bare truger noe som gjelder for alt annet med sport og forbruksartikler. kjøp for all del ikke noe drit på noe billigmarked, men sjekk tester opp mot bruksområder og formål. På finn finner du mye brukt som er bra. Bra truger har ett delemarked på slitedeler
Tubbs skal visst være bra ? Og ikke for store, var det en som sa. Mener han anbefalte 25. 30 blir for stort. Hva slags sko/støvler skal man bruke ? Går det an å bruke fjellstøvler ?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#153

Blir skremt når en ser hva folk er villige til å betale for en sykkel som de overhode ikke har brun for. Vi snakker om ett par hundre gram for 10 000 vis av ekstra kroner de legger i potten. Hinsides og hellig overbeviste om at de gjør ett godt kjøp og i tillegg får en bedre treningshverdag. Jeg vil jo mene at de tar feil. Går man på gymet så vil man jo løfte så tungt som overhode mulig, mens skal man løpe og sykle så betaler man hinsides med beløp får å få proft utstyr så alt blir lettere 😁
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#154

SomLao skrev: 09 jan 2021, 11:18 Tubbs skal visst være bra ? Og ikke for store, var det en som sa. Mener han anbefalte 25. 30 blir for stort. Hva slags sko/støvler skal man bruke ? Går det an å bruke fjellstøvler ?
Ta en kikk her, og søk opp noen tester

https://www.xxl.no/tips/friluftsliv/truger

https://prisguiden.no/kategorier/truger ... ing%20desc


https://fantastiskemarka.no/5-praktiske ... med-truger


Du trenger ikke å kjøpe truger til 3 000,- og for enkeltes bruk, så er truger til 1 200,- helt ok. Men kun ok om du blir hektet. Vanlige fjellstøvler gjerne litt stive i sålen og gamasjer er kjekt i mye løsnø. Godt tips å finne noen truger som ikke kaster snø opp bak, men tror det problemet er utradert på nye moderne truger.
🌞
torbus

#155

Enig i at det fort blir dyrt, men som med mye annet dreier det seg vel om prioriteringer. Husker da jeg begynte å fotografere og brukte fugler som et godt motiv å trene på. Mange av de mer dedikerte fuglefotografer jeg ble kjent med, ofte helt vanlige folk som ikke levde av fotografering, gikk rundt med utstyr der bare objektivet kostet langt over 100000 kroner. Det var ikke fordi de nødvendigvis hadde masse penger, men fordi det var dette de valgte å legge penger i.

Når jeg etter hvert forsto hvor mye hobbyen betød for disse fotografene, forsto jeg dem, men for mange vil fotoutstyr til verdien av en bil framstå som absurd. På samme måte framstår det for meg absurd å bruke vanvittige summer på det mange andre bruker penger på. For eksempel bil til millionen (eller bil nummer 2 eller 3), stereoanlegg til sekssifret beløp, flere hundre tusen kroner til nytt kjøkken, osv.

Og få vil stille spørsmål ved han som dedikerer fritid og penger til å pusse opp et klenodium av en veteranbil til et sekssifret beløp.

Det er nok litt sånn med sykkel også, tror jeg, selv om nysgjerrighet ved ny teknologi og gleden med noe nytt, ofte overstiger det faktiske behovet.

Det er vel noe vi alle kan kjenne oss igjen i når vi fristes av den nye telefonen, selv om iPhone-en fra i fjor fungerer perfekt.

Selv synes jeg at jeg med sykkel til 21500 kroner (pluss hjulsett til 5000, diverse klær og nytt sete som ikke gjør meg nummen i skrukk-området), brukte mye penger på sykkel i fjor, men sannheten er at dette er innenfor det rimeligere segmentet dersom man sykler en del.

Og litt i perspektiv: Det er mindre penger enn jeg ville brukt på de to månedene jeg skulle hatt i Thailand og Vietnam sist sommer. Men mens jeg flere ganger har fått kommentarer på at sykkelen er dyr, er det få som stiller spørsmål ved ferier, selv når jeg legger ut bilder fra en femstjerners suite i Bangkok på Facebook.

Kanskje det er fordi de fleste kjenner seg igjen i ferie-gleden, mens de ikke skjønner hvorfor en sykkel trenger å koste mer enn den de kjøpte for 6999 kroner på XXL, og som fungerer helt fint på tredje året.

Litt på samme måte som at jeg ikke skjønner hvorfor det er noe poeng i å pusse opp kjøkkenet så lenge ovn og kjøleskap funker. ;)

Så: Ulike prioriteringer. Det er vel hva det dreier seg om. :)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#156

torbus skrev: 09 jan 2021, 13:52 Enig i at det fort blir dyrt, men som med mye annet dreier det seg vel om prioriteringer. Husker da jeg begynte å fotografere og brukte fugler som et godt motiv å trene på. Mange av de mer dedikerte fuglefotografer jeg ble kjent med, ofte helt vanlige folk som ikke levde av fotografering, gikk rundt med utstyr der bare objektivet kostet langt over 100000 kroner. Det var ikke fordi de nødvendigvis hadde masse penger, men fordi det var dette de valgte å legge penger i.

Når jeg etter hvert forsto hvor mye hobbyen betød for disse fotografene, forsto jeg dem, men for mange vil fotoutstyr til verdien av en bil framstå som absurd. På samme måte framstår det for meg absurd å bruke vanvittige summer på det mange andre bruker penger på. For eksempel bil til millionen (eller bil nummer 2 eller 3), stereoanlegg til sekssifret beløp, flere hundre tusen kroner til nytt kjøkken, osv.

Og få vil stille spørsmål ved han som dedikerer fritid og penger til å pusse opp et klenodium av en veteranbil til et sekssifret beløp.

Det er nok litt sånn med sykkel også, tror jeg, selv om nysgjerrighet ved ny teknologi og gleden med noe nytt, ofte overstiger det faktiske behovet.

Det er vel noe vi alle kan kjenne oss igjen i når vi fristes av den nye telefonen, selv om iPhone-en fra i fjor fungerer perfekt.

Selv synes jeg at jeg med sykkel til 21500 kroner (pluss hjulsett til 5000, diverse klær og nytt sete som ikke gjør meg nummen i skrukk-området), brukte mye penger på sykkel i fjor, men sannheten er at dette er innenfor det rimeligere segmentet dersom man sykler en del.

Og litt i perspektiv: Det er mindre penger enn jeg ville brukt på de to månedene jeg skulle hatt i Thailand og Vietnam sist sommer. Men mens jeg flere ganger har fått kommentarer på at sykkelen er dyr, er det få som stiller spørsmål ved ferier, selv når jeg legger ut bilder fra en femstjerners suite i Bangkok på Facebook.

Kanskje det er fordi de fleste kjenner seg igjen i ferie-gleden, mens de ikke skjønner hvorfor en sykkel trenger å koste mer enn den de kjøpte for 6999 kroner på XXL, og som fungerer helt fint på tredje året.

Litt på samme måte som at jeg ikke skjønner hvorfor det er noe poeng i å pusse opp kjøkkenet så lenge ovn og kjøleskap funker. ;)

Så: Ulike prioriteringer. Det er vel hva det dreier seg om. :)
Jeg har nå brukt mitt på mine hobbier så det holder, men alltid kjøpt etter hva jeg har behov for, og ikke hva som er teknisk mulig å kjøpe. Jeg har gått mine turer i fjellet, og holdt aldri igjen på kvalitet, men å kjøpe en dunis til 12 000,- fordi den er 1 grad varmere og slipper igjennom mer fuktighet, så var ikke det ett alternativ for å si det slik. Eller bruke samme sum på kun ett snowboard. Dyreste snowbaord pakka jeg kjøpte med støvler og bindinger var 8000,- og syntes det var dyrt nok, men jeg tror ikke jeg hadde følt noe forskjell på en pakke som kostet vesentlig mer og jeg har råd til det.

På en annen side så er jeg god på å bruke opp ting jeg har, og jeg har fortsatt dunjakka jeg kjøpte i 2002, og den funker like bra fortsatt.
🌞
torbus

#157

Phay skrev: 10 jan 2021, 03:10 Jeg har nå brukt mitt på mine hobbier så det holder, men alltid kjøpt etter hva jeg har behov for, og ikke hva som er teknisk mulig å kjøpe. Jeg har gått mine turer i fjellet, og holdt aldri igjen på kvalitet, men å kjøpe en dunis til 12 000,- fordi den er 1 grad varmere og slipper igjennom mer fuktighet, så var ikke det ett alternativ for å si det slik. Eller bruke samme sum på kun ett snowboard. Dyreste snowbaord pakka jeg kjøpte med støvler og bindinger var 8000,- og syntes det var dyrt nok, men jeg tror ikke jeg hadde følt noe forskjell på en pakke som kostet vesentlig mer og jeg har råd til det.

På en annen side så er jeg god på å bruke opp ting jeg har, og jeg har fortsatt dunjakka jeg kjøpte i 2002, og den funker like bra fortsatt.
Her er jeg nok ganske lik deg, og det er bare noen måneder siden jeg ikke engang visste at en sykkel kunne koste 100000 kroner. At det finnes dunjakker til 12000 kroner er også litt utenfor min verden (min aldeles glimrende ultralette dunjakka kostet ca. 800 kroner på tilbud hos Revolutionrace.no. Den holder kanskje ikke opp Everest, men ditt skal jeg heller ikke).

Når det er sagt er syklisters synlige pengebruk ganske lett å le litt av. For et halvt år siden syntes jeg en del så litt overkill ut jeg også. Masse femtiåringer i fargesprakende klær i så ettersittende materiale at vi som ikke er 65 kilos rittsyklister fra Italia må opp både en og to størrelser for å få pressa det på oss i kropper som aldeles ikke er skapt for ettersittende plagg.

Det er enkelt å finne noen billige poenger om midtlivskrise og hva det måtte være.

Men så begynte jeg å sykle i vær som ikke var behagelige 20 varmegrader og sol, samt lengre turer enn 1 time, og da ble jeg fort oppmerksom på at det har med komfort å gjøre. Klær som både skal puste så godt at man fint kan klatre opp et fjell uten å føle seg som en våt vaskeklut, samtidig som man er god og varm ned på andre siden i 60+ km/timen i fem grader og vind, uten å blåse av veien fordi vinden tar tak i blafrende klær, må sitte på en spesiell måte. Sterke farger er heller lkke fordi det ser så kult ut, men for økt synlighet.

Plutselig dukker derfor behovet opp for klær som både er dyre, men som også gjør at mange som sykler til jobb ser ut som om midtlivskrisa har fått dem til å gå amok i klesskapet til tenåringsdatteren.

Men i et land med så varierte værforhold som de vi har i Norge, er klær som funker forskjellen på å orke seg ut og å bli sittende foran tv-en.

Da er vi inne på dyre ting jeg etter selv å kjenne behovet for, forstår at er verdt pengene, fordi det har viktige funksjoner. Samme med fuglefotografer som ikke har andre valg enn å kjøpe lyssterke objektiver til et sekssifret beløp. Samme med Oakley-briller som ikke dugger og som viser kontrastene i veibanen i all slags vær, vs. halvparten så dyre briller som må av i motbakkene pga dugg (noe jeg for øvrig levde godt med fram til jeg begynte å sykle i kuldegrader og skjønte at briller som dugger blir ubrukelige resten av turen etter første dugging, pga is, og fungerende briller er viktig for å beskytte øynene mot alt fra lav sol til insekter til kulde, til hull i veien man ikke ser).

Men det er også eksempler på kostbare ting det er vanskelig for dem som ikke selv driver med det å forstå at kan forsvare prisen.

Hva angår sykler som koster opp mot 100000, derimot, er vi da trolig inne i et prissjikt hvor det for andre enn rittsyklister ikke har praktiske, merkbare funksjoner. Men jeg er ikke sikker på hvilket prissjikt man må opp i før det man betaler for går fra å være nyttige funksjoner til noe få andre enn Tour DeFrance-ryttere faktisk trenger.

Skulle det likevel være mosjonister som går for hundretusenkronerssykkel, kan det jo være at han av den grunn valgte ny bil til 300000 kroner i stedet for bil til 400000 kroner. Men mens mange vil stusse på sykkelen som overkill, er det få som vil stusse på bilen til en halv million, selv om han sikkert kunne fått en utmerket bil som gjør jobben til halve prisen.

Jeg har forresten lest om folk som pusser ned lakken for å spare gram, så det er sikkert også mulig å dra dette over i noe som begynner å ligne lett galskap, men det er det vel med det meste av interesser. :)
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#158

torbus skrev: 10 jan 2021, 08:51 Her er jeg nok ganske lik deg, og det er bare noen måneder siden jeg ikke engang visste at en sykkel kunne koste 100000 kroner. At det finnes dunjakker til 12000 kroner er også litt utenfor min verden (min aldeles glimrende ultralette dunjakka kostet ca. 800 kroner på tilbud hos Revolutionrace.no. Den holder kanskje ikke opp Everest, men ditt skal jeg heller ikke).
Kvalitetsjakker kan holde lenge, husker jeg kjøpte en Berghausjakke i 1996, så ut som den var fleece, men den var både vind og vanntett. Brukte den sikkert i 15 år før jeg pensjonerte den :)

Revolutionrace ja, jeg liker de, har handlet litt forskjellig der de siste årene. Brukt både i Thailand og Noreg :D
torbus

#159

Nomade skrev: 10 jan 2021, 09:32 Kvalitetsjakker kan holde lenge, husker jeg kjøpte en Berghausjakke i 1996, så ut som den var fleece, men den var både vind og vanntett. Brukte den sikkert i 15 år før jeg pensjonerte den :)

Revolutionrace ja, jeg liker de, har handlet litt forskjellig der de siste årene. Brukt både i Thailand og Noreg :D
Ja, det er et poeng at klærne varer lenge, og ofte lengre enn rimeligere klær. I fjor kjøpte jeg ganske mye utstyr, men det meste vil nok holde i mange år, så det blir nok lenge til jeg trenger å bruke penger på klær igjen. :)
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#160

Min sykkel kostet bare 150-tusen, men den har til gjengjeld 150 hk. Så jeg sover godt og har ikke den minste anger eller noe annet jeg ville gjort annerledes.
Lykke til med ei ny forba... koronauke. Jeg håper alle står "an av" og at vi får normalitet tilbake. :|
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»