Thailand Elite Easy Access 5 års medlemskap

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#11

Ja jeg krysser fingrene og håper det ordner seg. Det er jo umulig å vite at man har fått innreiseforbud når det er noe de bare har lagt inn i sitt datasystem uten å informere deg eller skrive noe i passet. Slik sett burde det absolutt poengteres at de som bor tidvis i Thailand som drar på seg overstay problemer av forskjellige årsaker bør prøve å sjekke dette i forkant av utreise til Thailand. Siden ambassaden i Norge ikke har oversikt over din status i Thailand og dermed utsteder et ubrukelig turist-visum.

Anbefaler alle som skal bo i Thailand en stund og er under 50 år å planlegge godt og se på hva man har råd til. Er man gift med thai er det selvsagt plankekjøring om man ikke har glemt rapporteringen. Men for single som skal være der en stund bør man ha god kontroll på datoene man må få fornyet visum.

ED (utdanningsvisum) er selvsagt også en mulighet men da bør man ha et seriøst ønske om å lære thai og møte på skoletimene og følge opplegget. I den forbindelse anbefaler jeg folk å reise på tursistvisum først, prøve skoler i området man ønsker å bo og så etter man har funnet en skole man liker så setter man igang prosessen med ED visum. Grunnen er at man blir litt låst mot den skolen man har fått ED visumet for. Mange av skolene er vrange med å "slippe" elevene til konkurrerende skoler og de mister derfor ED visumet sitt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#12

Thaibreak skrev: 09 aug 2018, 13:52
God tur til Thailand, forresten! Malaysia blir mitt "hjem" for det neste året, om jeg ikke klarer å få omstøtt en ban som kom helt ut av det blå for meg.
What!? Har du fått innreiseforbud i 1 år? Pga tidligere overstay? Du kan jo gjerne lage en egen tråd om det om du vil, kan jo være nyttig info for andre.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#13

Nomade skrev: 10 aug 2018, 11:56 What!? Har du fått innreiseforbud i 1 år? Pga tidligere overstay? Du kan jo gjerne lage en egen tråd om det om du vil, kan jo være nyttig info for andre.
Stemmer. Jeg har fått innreiseforbud til Thailand, uvitende om det selv. Det var et voldsomt styr rundt billetten min til Bangkok for et par uker siden. Jeg fikk sjekket inn på Gardermoen, men fikk kun boarding pass for Oslo-Arlanda. De forstod ikke hvorfor de ikke fikk skrevet ut boarding pass fra Arlanda til Bangkok samtidig, men sa at jeg fikk ta det opp med Norwegian på innsjekkingen på Arlanda.
Vel framme der, hadde jeg 6 timer før flyet gikk videre. Og jeg trengte alle seks.. Med visum i passet, og uten å forstå noenting, ringte de til slutt til immigrasjonen i Bangkok fra Arlanda, fordi de ble nektet å skrive ut boarding pass på meg. Dette kan ikke gjøres manuelt. Det må en internasjonal godkjenning til for det. Immigrasjonen i Bangkok skulle sjekke opp, og komme tilbake med svar.

En time før avgang fikk jeg beskjed om at jeg var svartelistet. Jeg nektet, for jeg hadde absolutt ingenting i passet mitt som tilsa det. Jeg hadde en kort overstay sist gang jeg forlot Thailand, men betalte meg ut slik jeg hadde gjort to ganger tidligere. Ingen stempel i passet som tilsa en ban. Det skal, etter det jeg har fått av informasjon overalt, foreligge, dersom man svartelistes.

Forklaringen var at det var ny praksis om at gjentatte forseelser, trolig tre gangers overstay-perioder, ville kvalifisere automatisk til en ban på tre år. Jeg har scrollet nettet rundt, og aldri funnet noe om dette. Jeg har tatt opp saken privat med ubonjoe, som er guruen hos thaivisa.com. Dette var komplett ukjent for han også.
Reglene ellers om ban for overstay ligger jo ute, og er klare. Det er ikke på bakgrunn av dem jeg straffes, disse reglene holder jeg meg innafor. Det ble gitt en slags gjentatt forseelses-grunn. Nesten som i idrett, hvor man kan bli utvist for gjentatte forseelser..

Så sånn er det altså. Jeg har mer enn 10 års prikkfrie grenseoverganger, visaruns, borderruns og andre innganger etter boka. Men i totalt litt i underkant av to år har jeg hatt overstay, i tre omganger (den ene sonet jeg 13 dager for på IDC i Bangkok).
Det har vært økonomiske årsaker til det, siden jeg har en nettjobb som ikke alltid har båret frukter. Jeg er verken pensjonist eller ufør, og var under 50. Visaruns måtte jeg gjøre minimum hver 90. dag, i mangel på offisielle giftermålpapirer. Istedenfor å reise hjem i periodene jeg ikke hadde råd til visaruns, har jeg ventet på bedre tider i jobben, som aldri kom. Jeg har også kone og barn å ta meg av i Thailand, så valget var egentlig enkelt. Jeg valgte å bli, og ta vare på dem, og satse på at jeg fikk ordnet opp i visumproblematikken etterhvert.
Mange forstår kanskje ikke en slik beslutning, men jeg hadde ikke noe annet valg slik jeg så det. Overstayen ble uunngåelig for oss. Jeg kunne ikke forlate kona og ungene heller. Det var utsikter om at jeg ville få flere oppgaver i jobben, så jeg avventet. Til det var for sent.

Så om det skal være til nytte for noen, så bare ha i minnet at gjentatte forseelser med overstay kan få større konsekvenser enn som opplyses. Heldigvis er det bare en midlertidig ban, og jeg vil i framtiden satse på ett års visum og forlengelser.
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#14

Thaibreak skrev:
Stemmer. Jeg har fått innreiseforbud til Thailand, uvitende om det selv. Det var et voldsomt styr rundt billetten min til Bangkok for et par uker siden. Jeg fikk sjekket inn på Gardermoen, men fikk kun boarding pass for Oslo-Arlanda. De forstod ikke hvorfor de ikke fikk skrevet ut boarding pass fra Arlanda til Bangkok samtidig, men sa at jeg fikk ta det opp med Norwegian på innsjekkingen på Arlanda.
Vel framme der, hadde jeg 6 timer før flyet gikk videre. Og jeg trengte alle seks.. Med visum i passet, og uten å forstå noenting, ringte de til slutt til immigrasjonen i Bangkok fra Arlanda, fordi de ble nektet å skrive ut boarding pass på meg. Dette kan ikke gjøres manuelt. Det må en internasjonal godkjenning til for det. Immigrasjonen i Bangkok skulle sjekke opp, og komme tilbake med svar.

En time før avgang fikk jeg beskjed om at jeg var svartelistet. Jeg nektet, for jeg hadde absolutt ingenting i passet mitt som tilsa det. Jeg hadde en kort overstay sist gang jeg forlot Thailand, men betalte meg ut slik jeg hadde gjort to ganger tidligere. Ingen stempel i passet som tilsa en ban. Det skal, etter det jeg har fått av informasjon overalt, foreligge, dersom man svartelistes.

Forklaringen var at det var ny praksis om at gjentatte forseelser, trolig tre gangers overstay-perioder, ville kvalifisere automatisk til en ban på tre år. Jeg har scrollet nettet rundt, og aldri funnet noe om dette. Jeg har tatt opp saken privat med ubonjoe, som er guruen hos thaivisa.com. Dette var komplett ukjent for han også.
Reglene ellers om ban for overstay ligger jo ute, og er klare. Det er ikke på bakgrunn av dem jeg straffes, disse reglene holder jeg meg innafor. Det ble gitt en slags gjentatt forseelses-grunn. Nesten som i idrett, hvor man kan bli utvist for gjentatte forseelser..

Så sånn er det altså. Jeg har mer enn 10 års prikkfrie grenseoverganger, visaruns, borderruns og andre innganger etter boka. Men i totalt litt i underkant av to år har jeg hatt overstay, i tre omganger (den ene sonet jeg 13 dager for på IDC i Bangkok).
Det har vært økonomiske årsaker til det, siden jeg har en nettjobb som ikke alltid har båret frukter. Jeg er verken pensjonist eller ufør, og var under 50. Visaruns måtte jeg gjøre minimum hver 90. dag, i mangel på offisielle giftermålpapirer. Istedenfor å reise hjem i periodene jeg ikke hadde råd til visaruns, har jeg ventet på bedre tider i jobben, som aldri kom. Jeg har også kone og barn å ta meg av i Thailand, så valget var egentlig enkelt. Jeg valgte å bli, og ta vare på dem, og satse på at jeg fikk ordnet opp i visumproblematikken etterhvert.
Mange forstår kanskje ikke en slik beslutning, men jeg hadde ikke noe annet valg slik jeg så det. Overstayen ble uunngåelig for oss. Jeg kunne ikke forlate kona og ungene heller. Det var utsikter om at jeg ville få flere oppgaver i jobben, så jeg avventet. Til det var for sent.

Så om det skal være til nytte for noen, så bare ha i minnet at gjentatte forseelser med overstay kan få større konsekvenser enn som opplyses. Heldigvis er det bare en midlertidig ban, og jeg vil i framtiden satse på ett års visum og forlengelser.
Så du har fått innreise forbud pga overstay for mer enn 10 år siden?

Sent from my E5823 using Tapatalk

Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#15

anmeno skrev: 10 aug 2018, 16:26 Så du har fått innreise forbud pga overstay for mer enn 10 år siden?

Sent from my E5823 using Tapatalk
Nei, da har jeg kanskje forklart meg dårlig. De tre periodene med overstay har vært innenfor en tidsramme på de fem siste årene.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#16

Men du er gift på Amphur nå [mention]Thaibreak[/mention] ?
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#17

Nomade skrev: 10 aug 2018, 17:46 Men du er gift på Amphur nå @Thaibreak ?
Neste gang kan jeg få ett års visum med det som bakgrunn ja. Vi hadde bare ikke nok midler til det sist. Verken lønn nok eller de 400k i bank isteden vi trengte. Hadde så vært, så hadde jeg nok ikke hatt overstay heller ;)

Men det er nok lettere å få omstøtt beslutningen med papirer fra Amphur ja.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#18

Regner med å ha del 2 klar i løpet av neste helg.

Har nå fått bekreftet at alt er ok og at jeg blir møtt av en representant med skilt ved gaten når jeg lander :D

Åååå som jeg gleder meg nå. Surt vær her i barteland for tiden.

Meget fornøyd med oppfølging og service så langt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Mester Tomas
Innlegg: 6
Registrert: 25 okt 2017, 13:03

#19

Venter på oppdatering.....
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#20

Mester Tomas skrev: 18 sep 2018, 11:59 Venter på oppdatering.....

Oppdateringer og erfaringer har RobertX skrevet i denne tråden:

Erfaring med Thailand Elite Easy Access
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»