Enklere å kjøre MC i Asia med Google Maps MC modus

Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Følgende er utdrag fra en artikkel.  Read Full Article
Mange som ønsker kjøre MC i Asia har møtt på utfordringer med navigasjon på veiene der. Google Maps har nå gjort det enklere å kjøre rundt i Sørøst Asia på 2 hjul med en helt ny MC modus som hjelper til med å navigere i trafikken og velge raskeste ruter i regionen.
Denne funksjonen ble spesielt designet med tanke på Asia og ble først sluppet i India. Den nylige lanserte funksjonen finnes i tillegg til valgene med å gå, kjøre og offentlig transport. Den gir informasjon om trafikken i Myanmar, Filippinene, Singapore, Vietnam og Thailand og er også tilgjengelig for Hong ...
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Helt håpløst med en slik mode når man har satt en rute en ønsker å kjøre. Sliter allerede med google skal velge og foreslå nye ruter hele tiden, og ikke så brukervennlig når man kjører med hansker!


Forøvrig dagen etappe! Ikke mulig å få google til å finne slike ruter! Så jeg prøver ut Sygic nå!


B2F04989-AF39-4126-AD1B-05AD1B377163.jpeg

A21AD654-F66F-40CB-9605-7BF182436860.jpeg
AED49DCA-6F95-4F5D-B7F7-129652E8514D.jpeg
0ACC1F57-BAA5-4AB0-A148-4A1C60BC0206.jpeg
1B77ABE9-9047-482A-8345-5A4943B370C0.jpeg
8D09BBB8-330C-4ED4-8E8D-0B1984494E16.jpeg
3DD96F06-D6E6-4C5C-A44E-FFCF02B00523.jpeg
CA2FFA71-D417-4516-B394-45FC32946305.jpeg
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Google map var fint til å trampe rundt til fots og se, eller å finne fram på kart når man leter etter et sted mens man sitter ved PC'en. Som aktiv vei-hjelp har jeg lite erfaring.

Men jeg lasta også ned Sygic som Phay nevner. En offline kart-tjeneste med GPS lokasjon der man kan laste ned kart for land man tenker å besøke. Så jeg har plukka ned en god del kart fra Thailand og nabolandene så alt er klart :D

Ellers...flotte bilder Phay! (som vanlig :lol: )
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Min favoritt offline navigasjon for mobil er Here.
Startet i sin tid som Nokia Maps, men oppkjøp og nanvneendringer underveis så nå Here.

Laster ned kartdata for hele land som er aktuelle. Kan brukes fullstendig offline og i tillegg med modus slik at man får trafikkinformasjon. Lett å planlegge lengre kjøreruter da man har kartdata for hele land liggende på mobil.
Trafikkinformasjon ser ut til å være like bra som Google Maps.

Tidligere har man på Google Maps kun hatt mulighet for å laste ned små områder og for enkelte land ikke i det hele tatt.

Forsøkte Sygic, men liker Here bedre. Har vært bruker av Here siden rundt 2004. Lenge før dagens smartmobiler var vanlige. Var dog en annen og mer knotete brukeropplevelse da.

Blant eierne til Here er solide aktører som Volkswagen, BMW og Daimler (Mercedes).
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#5

Phay skrev: 29 jul 2018, 07:55 Helt håpløst med en slik mode når man har satt en rute en ønsker å kjøre. Sliter allerede med google skal velge og foreslå nye ruter hele tiden, og ikke så brukervennlig når man kjører med hansker!


Forøvrig dagen etappe! Ikke mulig å få google til å finne slike ruter! Så jeg prøver ut Sygic nå!
Så du mener det er bedre med vanlig navigasjonsmodus i Google Maps appen? Har du ikke hansker med "smart touch" på? :)

Når det gjelder bilkjøring så har jeg teste ut Sygic også, men allikevel så synes jeg Google Maps er bedre i hverdagen. Litt dårligere kart på Sygig i det rurale Thailand.
Men skal man bare ha appen i kjøremodus, altså uten navigering er Sygic best. Da den viser fart og bensinstasjoner og andre poi.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#6

Litt interresant å se utviklingen av appen Here som jeg anbefaler til navigasjon;
For 2 år siden var kartdata for hele Thailand på under 400 MB, etter siste oppdatering som jeg nettopp foretok trenges det hele 913,4 MB plass på mobilen.
Ser ut som det er gjort en god jobb på å sørge for bedre kartdekning for offline bruk.

Til sammenligning trenger Here 557,9 MB for Norge.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Takk, jeg skal laste ned den nå TDR.
🌞
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#8

tdr skrev: 30 jul 2018, 13:42 Litt interresant å se utviklingen av appen Here som jeg anbefaler til navigasjon;
For 2 år siden var kartdata for hele Thailand på under 400 MB, etter siste oppdatering som jeg nettopp foretok trenges det hele 913,4 MB plass på mobilen.
Ser ut som det er gjort en god jobb på å sørge for bedre kartdekning for offline bruk.

Til sammenligning trenger Here 557,9 MB for Norge.
Liker jo å teste ut nye ting jeg også, har lastet ned Here appen til Android. Skal prøve litt i kveld på en luftetur med mc. :)

Men har ikke lastet ned noe kart, er som regel online hele tiden på mobil når jeg er på farten. Det som er interessant å sjekke ut er hvor godt den rekalkulerer ruter, løpende trafikkinformasjon og hvor bra selve navigasjonsbildet er i praksis. Men antar det brukes noe mindre batteri man navigerer med offline kart?
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#9

Nomade skrev: 31 jul 2018, 15:47 Men har ikke lastet ned noe kart, er som regel online hele tiden på mobil når jeg er på farten. Det som er interessant å sjekke ut er hvor godt den rekalkulerer ruter, løpende trafikkinformasjon og hvor bra selve navigasjonsbildet er i praksis. Men antar det brukes noe mindre batteri man navigerer med offline kart?
Min erfaring er at den bruker mindre batteri når man har lastet ned kart. Foretrekker å ha lastet ned kart da appen ser ut til å respondere raskere og man ikke er avhengig av nett på mobilen hele tiden. Gode kartdata drar raskt mye mobiltrafikk. Selv med nedlastet kart kan man velge om man vil være online eller offline.
For trafikkinformasjon må man være online og synes Here er av de beste her.

Oppdaget akkurat nå noe nyttig som er kommet til i løpet av senere versjoner;
Nederst i skjermbildet er det noe som heter «Slik kommer du deg rundt»
Drar opp denne og får opp informasjon i sanntid om offentlig kommunikasjon.

«Plassert» meg selv i Sukhumvit Soi 11 ved å lure GPS litt og får opp dette.
«Plassert» meg selv i Sukhumvit Soi 11 ved å lure GPS litt og får opp dette.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Transport, hotell, severdigheter og shopping»