Det norske boligmarkedet - Tiiiiiiiiiimbeeeeeeeer!!!!

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#31

https://www.youtube.com/watch?v=ra_cUTmQykc

Har det store skrellet begynt eller er det mindre skvulp igjen? Tja, si det...men det er tydelig at rentene nå er på vei opp framover. US FED sjefen Jerome Powell var jo ute og proklamerte en ganske aggressive instilling til renteøkninger framover, og det lover dårlig med tanke på boligmarkedet om dette blir en realitet. Stigende renter vil legge en betydelig demper på boligprisenen. Og om det blir kombinert med en paralell sterk nedgangskonjunktur i verdensøkonomien så har man elementene for en skikkelig boligpris-krise (igjen).

Denne artikkelen syntes jeg var ganske belysende i forhold til også mine egne tanker omkring dette og hva jeg har sett andre "fringe økonomer" uttale tidligere.

https://www.zerohedge.com/news/2018-10- ... dead-wrong

Nå er jeg sjeleglad for at jeg er på vei ut av boligmarkedet i Norge med en grei skjerv på konto. Leiligheten blir overdratt om en ukes tid og da kommer jeg kun til å sitte på gjerdet og se om det blir muligheter for å kjøpe en ny selveierleilighet jeg kan leie ut etterhvert. Men jeg kommer til å vente og se.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#32

Hjelper fint lite hva Norges Bank mener om US FED begynner å skru opp renten. Da må hele den vestlige verden pent begynne å henge på. Det var jo akkurat det samme som skjedde da de begynte å skru den ned. Alle andre måtte gjøre tilsvarende. Det kan ikke være for store forskjeller i rentene mellom sentralbankene ellers starter traderne med "carry trade" i å låne opp i en valuta med billig rentekostnad og så overføre til en valutta som gir høyere rente og dermed tjener de på rentedifferansen. Det var jo det de gjorde i 20+ år med Japanske Yen vs USD.

Tror vi har sett bunnen på rentemarkedet for min/vår livstid nå. Og det kan gå 100+ år igjen til neste gang man ser noe slikt. Dette har vært et gedigent eksperiment som har mislyktes pga det store problemet er gjeldsvolumet er alt for høyt. Og økende gjeld nå har vist seg å gi svinnende liten positiv effektvt på GDP. Så dette blir det stopp på og likviditetskranene er i ferd med å stenges fra sentralbankene.

Nå skal jeg bare sitte på pengesekken og se om jeg finner en god timing til å sette i aksjefond og eiendom.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#33

Hehe vel de som blir sure får bare være sure for dette er ting jeg ofte snakket om med venner og bekjente. Ingen av de fundanentale problemene ble fikset etter 2007/2008. Istedenfor aksellererte gjeldsveksten MER og rentene gikk enda lavere. Det skulle vært motsatt for å forsøke å løse dette.

Dette er muligens bare et lite skvulp, men før eller senere går dette rett i bøtta. Og handelskrigene til USA hjelper ikke akkurat, utenom som et finansielt klyster muligens :D :D :D

Rekyl kan være en "dead cat bounce" pga dekking av short posisjoner.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#34

RobertX skrev: 13 okt 2018, 02:38 Hehe vel de som blir sure får bare være sure for dette er ting jeg ofte snakket om med venner og bekjente. Ingen av de fundanentale problemene ble fikset etter 2007/2008. Istedenfor aksellererte gjeldsveksten MER og rentene gikk enda lavere. Det skulle vært motsatt for å forsøke å løse dette.

Dette er muligens bare et lite skvulp, men før eller senere går dette rett i bøtta. Og handelskrigene til USA hjelper ikke akkurat, utenom som et finansielt klyster muligens :D :D :D

Rekyl kan være en "dead cat bounce" pga dekking av short posisjoner.
Å, helt dau var visst ikke katta, selv om det gjerne så sånn ut for den blinde merra.

Mageproblemer og klyster har jeg forstått er av dine ekspertise områder, men for de som ikke ser forskjell på dau katt og okse er det gjerne like greit å ikke prøve seg som hverken dyrlege eller børsekspert.

Kan fort bli like komisk og enda mer kostbart enn forsøk på å skille klinten fra hveten på diverse andre områder man bare trodde å vite best om.
Men at de som spår krakk både tidt og ofte, før eller siden får rett, ja det er en selvfølgelighet, for det er bare å gjenta det samme tilstrekkelig lenge.
Skal sånne spådommer ha noen verdi så må det følge med en tidsangivelse også. :lol: :?
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-fin ... ning-i-USA
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#35

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor du i det hele tatt kaster bort energi på å diskutere i denne tråden? Ikke har du økonomisk utdannelse og ikke skjønner du flisa av økonomi. Investeringsjobben setter du jo bort til andre som du sier. Når du i tillegg tidligere sa du ønsket å kjøpe deg en Tesla så var det kirsebæra på toppen av kransekaka. Tesla kommer til å være konkurs i løpet av kort tid. Jeg spådde konkurs i løpet av 2018, men det kan jo være de klarer å skrangle inn i 2019.

At du prøver å kritisere meg fordi jeg påpeker at økonomien er sterkt på hell og at dette kommer til å bli ille, uten i det hele tatt å ha noen vektige argumenter synes jeg sier sitt. Jeg prøver å få folk til å stikke fingeren i jorda og rydde i personlig økonomi før dette går i bøtta, og da blir den ryddejobben ganske lite trivelig. Men om du vil tute og kjøre så må du bare gjøre det. Å leve på gjeld og luftbobler er det nok av folk som gjør, uansett hva andre prøver å si.

2018 er vendepunktet der rentene nådde bunnen og vil stige gradvis oppover igjen. Hvor den nåla stabiliserer seg på sikt er vanskelig å spå. Sjokk-taktikken fra slutten av 70 tallet da de skrudde renta i taket er absolutt en mulighet, selv om det ikke er sansynlig.

Om Saudi Arabia nå går på en supersmell pga de slaktet journalisten på ambassaden i Istanbul, så kan det få store konsekvenser for verdensøkonomien. La oss ikke glemme at foranledningen til rente-sjokket på slutten av 70 tallet var oljekrisen som var regissert blant annet av Saudi Arabia. Det er mange nåler i omløp nå som kan punktere bobla i verdensøkonomien. Så det er smart å tenke langsiktig, sikre gjelden innenfor levelige rammer (fastrente kan være lurt da det gir forutsigbar økonomi, se på det som en forsikring) og få bort smågjeld og overforbruk.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#36

Gidder ikke å lese alt, men jeg tror ts overdriver. Å selge seg ut av boligmarkedet er det dummeste man kan gjøre imo. Ting går opp og ned, med å selge boligen i påvente av at en boligboble skal sprekke er ikke særlig lurt. Boligprisene kommer til å fortsette å stige sånn som de har gjort I mange tiår. Og da er det ikke lurt å stå utenfor. Men for all del, man får gjøre som man vil :)
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#37

Vi må jo alle ha en plass å bo, så enten leie eller eie må vi jo de fleste. Alternativet er jo et telt i marka, noe som kan bli hustrigt på vinterstid.

Poenget er mer at den norske økonomien nå er inne i det jeg mener er en gedigen låneboble som spenner seg over både bolig og forbruksgjeld. Vi har hatt en gjeldsvekst på mellom 6 og 7 prosent i lang lang tid nå og den er betydelig høyere enn lønnsveksten har vært i samme periode. Norges husholdningsgjeld vokste på tampen av 1990 tallet i takt med rentenedgangen til over 200% av inntekt.

Når renten nå skrues opp kombinert med stor utbygging som har pågått de siste 10 årene, vil dette dette i seg selv legge en demper på boligprisene. Det er mange elementer i en nedgangskonjunktur som vil presse ned prisene på boliger. Vi har hatt lignende nedgangsperioder tidligere, både på 80 og 90 tallet.

Det jeg i hovedsak oppfordrer til er å bruke hodet litt når man setter opp budsjett for bolig. Vis litt magemål og fornuft og ikke låne opp til pipa og litt til. Legger man opp til et stramt budsjett med dagens økonomi så kan det bli jævlig vanskelig når renteskruen strammes til og futten går ut av verdensøkonomien.

Jeg er jo ikke forundret over at folk ikke tror at nedgangstidene kommer. Mange har desverre skylapper og tror at alt vokser inn i himmelen. Desverre gjør det nok ikke det.

For min del er det "time-out" fra det norske boligmarkedet inntil videre. Vi stanger allerede i taket for hva boligprisene kan være i Norge. Spesielt i Oslo og enkelte andre områder (Tromsø kanskje spesielt). Boligprisene på landsbasis er allerede avtagende ut fra siste statistikk. Så varslene er der.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#38

Om Saudi Arabia nå går på en supersmell pga de slaktet journalisten på ambassaden i Istanbul, så kan det få store konsekvenser for verdensøkonomien. La oss ikke glemme at foranledningen til rente-sjokket på slutten av 70 tallet var oljekrisen som var regissert blant annet av Saudi Arabia. Det er mange nåler i omløp nå som kan punktere bobla i verdensøkonomien. Så det er smart å tenke langsiktig, sikre gjelden innenfor levelige rammer (fastrente kan være lurt da det gir forutsigbar økonomi, se på det som en forsikring) og få bort smågjeld og overforbruk.
[/quote]

Denna gale irasjonelle kromprinsen og hans senile far!
Saudi lever fra dag til dag nærmest!
Om de stopper olje og gas leveransene
Vel det vil slå tilbake som en bomrang

De skinnhellige saudi folka har nok blid på fingra!
Tror ikke at saudi tør og stoppe salget
Av hydrokarboner!
De ørken råttent i saudi var ansvarlig for
911, bygget opp isis og alquaida
Denna kromprinsenn mohamed bin sal, .
Er utilregnelig og spinn gal !
I dag verdens nest farligste person
Vedlegg
6191774B-BC6B-42F4-8B25-FD7AB44ECA11.jpeg
6D8B1825-3B17-4515-8C0E-A2CB0C02D18F.jpeg
65A21C3F-E33E-4273-B395-9E7AB4B9782A.jpeg
37827A26-C1AA-4890-B017-767CC2C53784.jpeg
CE799BDC-DE9A-44BA-B914-7AEE05143D70.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#39

Har sett folk kalle det for "Saudi Barbaria" og synes det egentlig er et passende navn. Ett av få land i verden som fortsatt praktiserer henrettelse ved halshugging med sverd og også ved korsfestelse.

Det er en veldig problematisk situasjon nå da siden denne saken har fått endel blest i media og er en særdeles stygg sak. 5 av de 15 i drapsteamet er jo nært knyttet til MBS (kronprinsen), så at det skulle være noen "rogue" operatører er bare tøys. Dette var en planlagt aksjon fra høyeste hold. Og hvordan skal resten av verden forholde seg til et land som brutalt slakter en dissident i utlandet? Kan ikke huske noe i nærheten av denne saken. En ting er jo å å likvidere folk i andre land. Israel har jo gjort det noen ganger før. Men å lure en journalist inn på et konsulat og regelrett slakte ham.... det er jo litt drøy kost.

Så om vestlige land begynner å iverksette sanskjoner mot Saudi Arabia så kan også denne situasjonen eskalere og få stor innvirkning på oljepris og verdensøkonomien forøvrig. Saudi Arabia sitter jo med store investeringer i utlandet som de kan bruke som økonomiske våpen.

Som sagt, mange spisse nåler i omløp nå som truer med å punktere ballongen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#40

Til de det gjelder, og dere vet hvem dere er:

Å slenge ut negative personkarakteristikker i trådene, både her og i andre tråder har ikke noe for seg og forsurer stemningen på forumet. De fleste her er oppegående nok til å kunne diskutere sak og ikke komme med slike karakteristikker. Fortsetter det kommer det advarsler, men ønsker helst å vente for å se om de det gjelder er i stand til det. Se på dette som en forhåndsadvarsel.

Hvis det kommer karakteristikker som dere ser på som negative, så IKKE svar med samme mynt i trådene; men rapporter disse. Å fortsette i samme ånden eskalerer bare uenigheter.

Tråder blir nok ryddet litt her etterhvert som jeg kommer meg fra mobil til pc, så ikke bli overrasket om innlegg forsvinner. Vil ikke gå inn og redigere enkelte tråder, det tar for mye tid. Ser jeg noe som ikke har noe her å gjøre forsvinner hele innlegg.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»