Det norske boligmarkedet - Tiiiiiiiiiimbeeeeeeeer!!!!

Orangeappled
Innlegg: 12
Registrert: 24 okt 2017, 16:29

#41

Ingen VET hvor verken boligmarkedet, aksjemarkedet eller krona skal. Men det finnes argumenter for både opp og ned. Selv tenkte jeg for et par år siden at boligtoppen var kommet og gjorde da som Robert X, og har holdt pengene i ro utenfor. Har sikkert tapt litt på det, boligmarkedet i Norge skal man ikke undervurdere. Men som med Robert X kan det også være situasjoner der man av praktiske årsaker synes det er greit å selge seg ut. Det er deilig å slippe å tenke på utleie og annen Norsk boligproblematikk når man skal oppholde seg lenge i Thailand. Hvem vet, kanskje Robert X velger å kjøpe bolig i Thailand isteden?

Forøvrig er det latterlig barnslig å benytte enhver anledning til 1) å fremheve seg selv og 2) kritisere Robert X.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#42

RobertX skrev: 17 okt 2018, 03:24 Det jeg ikke helt forstår er hvorfor du i det hele tatt kaster bort energi på å diskutere i denne tråden? Ikke har du økonomisk utdannelse og ikke skjønner du flisa av økonomi. Investeringsjobben setter du jo bort til andre som du sier. Når du i tillegg tidligere sa du ønsket å kjøpe deg en Tesla så var det kirsebæra på toppen av kransekaka. Tesla kommer til å være konkurs i løpet av kort tid. Jeg spådde konkurs i løpet av 2018, men det kan jo være de klarer å skrangle inn i 2019.

At du prøver å kritisere meg fordi jeg påpeker at økonomien er sterkt på hell og at dette kommer til å bli ille, uten i det hele tatt å ha noen vektige argumenter synes jeg sier sitt. Jeg prøver å få folk til å stikke fingeren i jorda og rydde i personlig økonomi før dette går i bøtta, og da blir den ryddejobben ganske lite trivelig. Men om du vil tute og kjøre så må du bare gjøre det. Å leve på gjeld og luftbobler er det nok av folk som gjør, uansett hva andre prøver å si.

2018 er vendepunktet der rentene nådde bunnen og vil stige gradvis oppover igjen. Hvor den nåla stabiliserer seg på sikt er vanskelig å spå. Sjokk-taktikken fra slutten av 70 tallet da de skrudde renta i taket er absolutt en mulighet, selv om det ikke er sansynlig.

Om Saudi Arabia nå går på en supersmell pga de slaktet journalisten på ambassaden i Istanbul, så kan det få store konsekvenser for verdensøkonomien. La oss ikke glemme at foranledningen til rente-sjokket på slutten av 70 tallet var oljekrisen som var regissert blant annet av Saudi Arabia. Det er mange nåler i omløp nå som kan punktere bobla i verdensøkonomien. Så det er smart å tenke langsiktig, sikre gjelden innenfor levelige rammer (fastrente kan være lurt da det gir forutsigbar økonomi, se på det som en forsikring) og få bort smågjeld og overforbruk.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#43

Hvem eller hva var det som var ufin mot noen nå? Håper ikke mitt innlegg var imot forumreglene da. Jeg dristet meg til å skrive et innlegg her i dag tidlig, men nå tror jeg det er best å la være å skrive noe. I frykt for å støte noen. Uansett så er det bare å beklage.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#44

Anurak skrev: 17 okt 2018, 18:32 Hvem eller hva var det som var ufin mot noen nå? Håper ikke mitt innlegg var imot forumreglene da. Jeg dristet meg til å skrive et innlegg her i dag tidlig, men nå tror jeg det er best å la være å skrive noe. I frykt for å støte noen. Uansett så er det bare å beklage.
Ingen fare, [mention]Anurak[/mention] :)
Fortsett med dine innlegg. Det var endel andre innlegg som gikk mot forumsreglene og det nivået vi ønsker her. Innlegg er skjulte og meldinger er gitt til de impliserte.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#45

En kan skrive både det ene og det og det andre om boligmarkedet, men fakta er at det blir dyrere og dyrere. Dog avhengig av hvor du bor.
Og prisene er helt avhengige av tilgjengelige arbeidsplasser.
På ca 60-70 år er boligprisene steget fra å koste en gjennomsnittlig fagarbeider årsinntekt i Oslo for en tre-roms leilighet til å koste 4 til 6 årslønner for en tilsvarende.
Et skrekk eksempel. En leilighet på Sagene i Oslo på 16 kvadratmeter og med skråtak ble i forrige uke (februar) solgt for 2,8 millioner.
Det var fem kjøpere som bød på den, og den gikk til slutt for 300.000 over takst.
Knapt nok plass til ei seng, toalett/dusj og et bitte lite kjøkken.

Dette er naturligvis ikke representativt for landet, kun i Oslo hvor det er rift etter små leiligheter.
Mange som studerer her, og noen har foreldre med svært god økonomi.
Dessuten lett å få seg jobb.

En bekjent som er pensjonist kjøpte nylig et romslig og godt vedlikeholdt hus på ca 200 kvm på Elverum for 1,6 millioner.
Der finnes det imidlertid knapt noen arbeidsplasser.
Men som pensjonist spiller det ingen rolle for han.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#46

gunners skrev: 10 feb 2021, 15:42 En kan skrive både det ene og det og det andre om boligmarkedet, men fakta er at det blir dyrere og dyrere. Dog avhengig av hvor du bor.
Og prisene er helt avhengige av tilgjengelige arbeidsplasser.
På ca 60-70 år er boligprisene steget fra å koste en gjennomsnittlig fagarbeider årsinntekt i Oslo for en tre-roms leilighet til å koste 4 til 6 årslønner for en tilsvarende.
Et skrekk eksempel. En leilighet på Sagene i Oslo på 16 kvadratmeter og med skråtak ble i forrige uke (februar) solgt for 2,8 millioner.
Det var fem kjøpere som bød på den, og den gikk til slutt for 300.000 over takst.
Knapt nok plass til ei seng, toalett/dusj og et bitte lite kjøkken.

Dette er naturligvis ikke representativt for landet, kun i Oslo hvor det er rift etter små leiligheter.
Mange som studerer her, og noen har foreldre med svært god økonomi.
Dessuten lett å få seg jobb.

En bekjent som er pensjonist kjøpte nylig et romslig og godt vedlikeholdt hus på ca 200 kvm på Elverum for 1,6 millioner.
Der finnes det imidlertid knapt noen arbeidsplasser.
Men som pensjonist spiller det ingen rolle for han.
elve rom? 10 rom og kjøkken
som vi sa i barndommen😂
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#47

riflefish skrev: 10 feb 2021, 17:36 elve rom? 10 rom og kjøkken
som vi sa i barndommen😂
Ja. Da har man plass både tjenestepiker og friller. :) Men mer alvorlig. Har jobbet noen år mot boligmarkedet. Og så lenge jeg kan huske har man alltid klaget på boligprisene. "Prisstigningen på boliger er ute av kontroll. Ungdommen kommer ikke inn på boligmarkedet og kun de som er født med sølvskjea i kjeften har muligheter" og lignende har vært omkvedet. Ser man tilbake på dette i dag, vet vi at dette slett ikke stemte. Og det er ikke usannsynlig at man om et par tiår vil kunne si nøyaktig det samme om den fortvilede sytingen over dagens boligpriser. Men det kan jo ingen si sikkert.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#48

Da jeg giftet meg og kjøpte hus i 1975 gikkhele min lønn med til lånet.
Vi levde på min kones lønn.
Etter 1 måned kunne vi kjöpe gardiner.
På soverommet hadde vi et laken foran vinduet.
Heldigvis ble det bedre etterhvert :-)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#49

SomLao skrev: 10 feb 2021, 19:03 Ja. Da har man plass både tjenestepiker og friller. :) Men mer alvorlig. Har jobbet noen år mot boligmarkedet. Og så lenge jeg kan huske har man alltid klaget på boligprisene. "Prisstigningen på boliger er ute av kontroll. Ungdommen kommer ikke inn på boligmarkedet og kun de som er født med sølvskjea i kjeften har muligheter" og lignende har vært omkvedet. Ser man tilbake på dette i dag, vet vi at dette slett ikke stemte. Og det er ikke usannsynlig at man om et par tiår vil kunne si nøyaktig det samme om den fortvilede sytingen over dagens boligpriser. Men det kan jo ingen si sikkert.
for si som olav thon sa i et interjuv i 2019
om 10 år kommer vi til og si at i 2019 var boligprisene lave.!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#50

Utpåtur skrev: 11 feb 2021, 10:48 Det er spesielle tilstander i markedet nå; corona og ekstrem lav rente - så ikke rart prisene blir høye sentrale steder. Lav rente kommer til å fortsette - og det tar nok 3-4 år før man ser slutten på corona . Man kan kjøpe ny leilighet på dagen - masse til salgs.
Det er ikke masse leiligheter til salgs nå. Det er tvert imot uvanlig få leiligheter til salgs og prisene presses opp. Altså bra tidspunkt å selge bolig på. Problemet er selvsagt at man kan jo ikke selge hvis man ikke får kjøpt ny bolig.
"– Det er høyt trykk på absolutt alle boliger nå. Fordi det er så lite ute, sier Buraas."


https://www.aftenposten.no/bolig/i/R9ml ... spoersel-e
Svar

Gå tilbake til «Generelt»