Myndighetene gir grønt lys for medisinsk marihuana.

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Tirsdag godkjente myndighetene et lovforslag som tillater begrenset bruk av cannabis for medisinske formål.

I tillegg til cannabis vil loven avkriminalisere andre narkotiske stoffer i Klasse 5 som hamp, kratom og opium for å kunne gjøre medisinsk forskning med disse stoffene, noe som regnes som et nødvendig skritt mot bredere tilgjengelighet for terapeutisk bruk.

CABINET GREEN-LIGHTS MEDICAL WEED – OPIUM AND KRATOM, TOO
The first ever bill to allow limited use of cannabis for medical purposes was approved by the interim cabinet Tuesday.

More than just cannabis, the bill would decriminalize consumption of other Class 5 narcotics including hemp, kratom and opium to enable medical research to be conducted – a necessary step toward broader availability for therapeutic uses.

“The approval of this bill is an important matter,” government spokesman Sansern Kaewkamnerd said. “Class 5 narcotics were allowed for cultivation and extraction … but not for consumption, which made it impossible to use them for research on humans.”

If passed by the interim assembly, the new law would authorize the Narcotics Control Board to set up plantations for growing and conducting experiments, Lt. Gen. Sansern added.

The process of revising the law started late last year, prompting supporters to propose business initiatives in anticipation of cannabis decriminalization – with some falling short.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Det kan jo øke medisinsk turisme og tilflytning. Altså man flytter hit pga helsemessige årsaker :lol:

Min mening er at cannabis har noen snevre områder som gir smertelindring og følelse av en bedre tilværelse, men den hypede massive snakeoil markedføringen de siste årene, som viser til forskning meg her og forskning med der, at dette er løsningen på alt, er alt annet en helsebringende.

Kan si at det skaper mer ro i rekkene blandt alle konspirasjonsteoretikere og slikt, samt smertelindring og angstdempende for de som lider av alvorlige og dødelige sykdommer.

Men at alle som lider av demens plutselig blir klartenkende? Tror vi trenger flere beviser enn noen youtubevideoer til det.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#3

Indica er jo ok,,

Ikke sative!

For høre med legen min om han skriver

Ut en dose!😂55555
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Det blir spennende å se hva som til slutt blir bra eller ikke av de forskjellige sortene. Det er jo tusenvis av forskjellige sorter, og mer enn 780 registrerte så langt.

Marijuana strains
http://graphics.latimes.com/marijuana-strains/

Mange interessante sider med bruker reviews også. Og det kom opp lokale varianter med en gang når jeg trykket på explore strains :?
https://www.leafly.com

Ikke lenge før jeg får rassia her nå kanskje ?
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

Isteden for og røyke canabis

Er tea en 1000 år gammel medisin

Fin også for adhd

https://herb.co/marijuana/news/marijuana-tea-weed-tea
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

Det er vel spesielt nevrologiske lidelser som har hatt god effekt av stoffene fra hamp planten. MS, Parkinson og andre slike sykdommer.

Jeg har også fått vite at en ung herremann som sleit mye av ungdomstida med sterk ME (utmattelses-syndrom) kom seg på beina igjen og ble frisk etter systematisk bruk av marihuana. Dette var i Norge.

Det viktige er at myndighetene legger klare regler for innholdet i plantene så de klassifiseres korrekt.

Jeg vurderte selv å bruke marihuana da ting var som verst i 2013/2014 i forhold til smertelindring. Men jeg fant jo en løsning med et legemiddel som nå er umulig å få i Norge (Somadril/Carisoprodol).

Håper det blir et blomstrende marked for medisinsk marihuana i Thailand med seriøs og god kontroll. Men legemiddel-industrien er -ikke- glad for dette. De taper store pengesummer når folk kan røyke et blad fra potteplanten i vinduet framfor å kjøpe ei eske paracet.

Etter min lille research var det røyking i vannpipe som var tingen i forhold til å ikke skade lunger ved å blande inn tobakk. For de som MÅ røyke :-) Ellers regner jeg med det kommer ekstrakter og slikt der man tar de som dråper.

I mine øyne en svært positiv utvikling!

Der jeg ikke er enig er sterkere stoffer som kan gi psykoser og sterk avhengighet. Der bør man være forsiktig.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

RobertX skrev: 17 mai 2018, 08:44 Det er vel spesielt nevrologiske lidelser som har hatt god effekt av stoffene fra hamp planten. MS, Parkinson og andre slike sykdommer.

Jeg har også fått vite at en ung herremann som sleit mye av ungdomstida med sterk ME (utmattelses-syndrom) kom seg på beina igjen og ble frisk etter systematisk bruk av marihuana. Dette var i Norge.

Men har de god nok dokumentasjon på at det virker? Det er vel de kliniske testene det skorter på så langt, men at noen har fått bedre liv av de å starte med noe, som kanskje gjorde hele forandringen i deres liv at de begynnte å gjøre noe med situasjonen og derfor gir det kredit nettopp som botemiddelet som fikk en på rett kjøl igjen ;-)

Det viktigste er at man ikke gir opp tror jeg, og så får vi vente på hva legevitenskapen finner ut. Jeg skal garantere deg at de farmasøytiske firmaene jobber på spreng for å hente ut de egenskapene ved plantene som virker og patentere de. Det er ikke pga at de ikke kan patentere virkestoffene eller plantene det skorter på, det skorter på netopp dokumentasjon og få det pantentert de isolerte virkestoffene at de virker slik og slik. Så om de fremstilles utifra plantene eller kjemisk på en anne måte er ikke så viktig, de får sine patenter uansett, og selvfølgelig så vil de ta seg betalt.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Sånn bare for å være realistisk

Sammensetning
Cannabis inneholder over 400 kjemiske forbindelser. Rundt 80 er av typen cannabinoider (også kalt «cannabislignende stoffer»), hvorav mange er psykoaktive. De antatt viktigste er D-9-tetrahydrocannabinol (THC) og cannabidiol (CBD). Flere av cannabinoidene har hallusinogeneegenskaper. Mange er kjemisk beslektede og de fleste er sterkt fettløselige. De har derfor stor affinitet for fettvev og skilles dermed langsomt ut i organismen, utskillelsen kan ta opp til 70 dager etter store og langvarige inntak. Ved enkeltinntak av mindre mengder er dog stoffet raskere ute av kroppen.

https://sml.snl.no/cannabis
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#9

Phay skrev: 17 mai 2018, 08:55 Men har de god nok dokumentasjon på at det virker? Det er vel de kliniske testene det skorter på så langt, men at noen har fått bedre liv av de å starte med noe, som kanskje gjorde hele forandringen i deres liv at de begynnte å gjøre noe med situasjonen og derfor gir det kredit nettopp som botemiddelet som fikk en på rett kjøl igjen ;-)

Det viktigste er at man ikke gir opp tror jeg, og så får vi vente på hva legevitenskapen finner ut. Jeg skal garantere deg at de farmasøytiske firmaene jobber på spreng for å hente ut de egenskapene ved plantene som virker og patentere de. Det er ikke pga at de ikke kan patentere virkestoffene eller plantene det skorter på, det skorter på netopp dokumentasjon og få det pantentert de isolerte virkestoffene at de virker slik og slik. Så om de fremstilles utifra plantene eller kjemisk på en anne måte er ikke så viktig, de får sine patenter uansett, og selvfølgelig så vil de ta seg betalt.
Det er desverre her vi lar oss lure. Det er ingen som kan ta patent på plantene, så det de har gjort er å få planten forbudt. Så lager de kjemiske kopier av stoffene fra plantene som de selger til oss. Og legestanden er i det store og hele kjøpt og betalt av "legemiddel-industrien". Dette er ingen konspirasjonsteori men faktum. Leger får betalt av legemiddel-industrien for å selge deres varer. Heldigvis finnes det leger som tar sin oppgave lengre enn lommeboken og som er mer ideologiske i forhold til å hjelpe pasienten.

Personlig vil jeg heller prøve en naturlig (ikke-spiket, kunstig modifisert) plante enn et kjemisk replika produkt. Det er helt sjukt at man virker å foretrekke det i Norge. Man begynte jo å gi slike kjemiske replika medikamenter til MS pasienter i Norge for noen år tilbake.

Jeg mistet all respekt for norske leger når de kuttet tilgangen til Somadril/Carisoprodol, noe jeg VISSTE fungerte. Det som var med det stoffet var at det måtte taes på en spesiell måte. 5 minutter før et måltid mat. Om man ikke gjorde det så hadde tablettene så og si ingen effekt. De MÅTTE taes i sammenheng med mat. Og dette sto det ingenting om i infoen på tablettene. Og virkningen var best som muskelavslappende ved leggetid. Så istedenfor å klarlegge hvordan legemiddlet burde taes og kanskje stramme inn litt, så valgte man å fjerne hele greia, selv om det var utrolig bra for oss som visste å bruke det rett. Og SÅ får man tilbud om andre medikamenter som er minst like vanedannende og har psykoaktive effekter på toppen, uten at det er et bedre medikament mot ryggproblemer. Forstå det den som vil.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

Hemp planter er en fantastisk multibruk funksjonell plante på ett vidt spekter. Helt utrolig at de har kunne greie å forby bruken av den. Har lest mye diverse konspirasjonsteorier angåend hvorfor det ble forbud, og mange linker er å finne om bomullsbransjen så på den som en konkurrent, papirindustrien, biodrivstoff som konkurrerte med olje industrien, man ble gal av hasj, konkurrent til alkohol, byggematerialer, nylon patent, og mye annet. Men dette er en forklaring fra huffington post
https://www.huffingtonpost.com/the-infl ... 10248.html

Ozarkia Net
http://www.ozarkia.net/bill/pot/blunderof37.html

En annen fra Ozarkia som viser til at vikingene kom med planten til Amerika
http://www.ozarkia.net/bill/pot/blunderof37.html

The activist post
https://www.activistpost.com/2010/07/ma ... mp-is.html


Og dette er wiki
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hemp

Og det er hevet over all tvil at hemp planten ufortjent har blitt forbudt, mens man har kunnet servere folk mye annet rart av medisiner, smertedempende midler og og forurensende produkter. Helt klart! Forbudet har kanskje også fått flere til å røyke produktet mer en strengt tatt nødvendig pga spenningen og uloveligheten ved å gjøre det, og flere har kanskje blitt avhengig av annet farmasøytisk dop pga forbudet.

Men som det vidunder middelet det blir fremsillt uten dokumentasjon på alt mulig er jeg skeptisk til, og at farmasøytiske firmaer er de som hindrer utviklingen? Det har jeg ingen kommentar til, for det vet jeg for lite om rett og slett.

Jeg må tillegge at jeg ikke skrev at de kunne ta patent på plantene, men virkestoffene de greier å bevise fungerer på en eller annen sykdom. Det kan de ta patent på. Som sagt over 400 kjemiske stoffer de fortsatt vet lite om, og hvordan de virker og i hvilken sammenheng, og i hvilken fordelig etc etc.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»