Myndighetene gir grønt lys for medisinsk marihuana.

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#31

Om en føler en har behov for å bruke noe for både søvn og kroniske smerter, så er jo det kortvarig lindring til man må fylle på.

Heldigvis må jeg si for min del, at det finnes kunnskap om smertelindring og søvnproblemer uten medikamenter, urter eller andre planter for å kunne hanskes med det over lengre tid. Men det krever også at man er interessert, finner kunnskapen, er villig til å prøve det, tro på det, og bruke tid på det.

Jeg vet at det funker for meg, så da vil det fungere for andre også.

Lese om
Smertelindring uten medikamenter
Hjernens plastisitet
Serotonin der aminosammensettinger spiller inn så kosthold er også viktig.
+ mange andre signalstoffer i hjernen som en kan nå frem til med en mer aktiv hverdag, mer sunn livstil også videre. Setter jeg meg ned, så får jeg vondt i hele kroppen. Ergo så hjelper bevegelse selv om det gjør vondt.

Det er mye å sette seg inn i, og blir mye og tungt, men det er det samme som å bli religiøs i forhold til medisinsk mariuana. Det er ikke bare en vei, men det krever at man er interessert og bruke den tiden det kreves for å tilegne seg den kunnskapen en trenger for å løse sine hverdagslige problemer.

Det jeg tenker mest på er at cannabis kan bli en kortvarig løsning for svært mange, da det bare tar toppen av symptomene og ikke gjør noe med problemet på lang sikt.
🌞
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#32

Helt enig - for all del - finn andre måter å lindre, eller helbrede plager og sykdom.
Cannabis helbreder ingenting, ennå - men det forskes intenst på CBD mot kreft. Lovende i mange tilfeller, med påstander, fra legehold, om at en har klart å kurere noen former. Uansett er det ulevelig for folk med sterke skjelvinger og tidvise kramper, å leve et godt liv uten cannabis.
Imidlertid er cannabis uunnværlig for det endocannabinoide systemet i kroppen.

Men det finnes så mange andre lidelser.
Er en imot cannabis, og særlig THC, er det bare å holde seg unna det.
De andre stoffene er rusfrie, og kan tilføre nyttige stoffer.

Selv har jeg levd størstedelen av livet med flere plager og kroniske smerter, ingen lege har klart å gjøre noe med - bortsett fra å gjøre meg narkoman på sovepiller og smertestillende. Tok minst et år å komme seg ut av. Cannabis kan jeg slutte med på dagen, uten problem.
Men, skal sies, at om du røyker hasj i 20 - 30 år - nesten daglig, og i store mengder, får du store problemer med å slutte. Hadde (ene er død) 2 venner - begge i samme situasjon, og med akkurat samme opplevelse. Den fysiske biten gikk at, men var hard nok i en ukes tid. Etterpå kom den psykiske reaksjonen, der de følte de gikk på veggen. Cannabis; generelt ufarlig - i ekstreme mengder, vanskelig å slutte. Begge to begynte igjen - holdt ikke ut.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#33

For all del, er ikke motstander av hverken cannabis, alkohol, medisiner, urter eller andre virkestoffer som kan gjøre godt både med tanke på helbredelse og sosialt som å få en annen hverdag når alt annet er prøvd.

Men det må ligge forskning i bunn, og kan cbd gjøre hverdagen lettere for folk, så klart det må brukes. Langtidsvirkninger må dokumenteres også.

Når en leser diverse såkalte vitenskapelige artikler som ikke er prøvet enda, og det i sannhet ikke ligger annen forskning eller vitenskapelig bevis bak, så blir en skeptisk. Men ser også at det er grunn til å tro at den forskningen som gjøres på enkelte kreft former har gitt oppløftende resultater så langt, men det skal jo som sagt etterprøves og det skal forskes mer.

Parkinsson pasienter har ihvertfall en kortvarig positiv virkning, men har ikke sett noen langsiktige resultater enda. Det er jo markedsført i mange år nå som rene vidundermiddelet.

Her er hva Forbundet uttaler offentlig ved leder Guido Alves
​Forbundet har merket seg at det for tiden er stor interesse for ulike cannabisprodukter hos enkeltpersoner med Parkinsons sykdom, spesielt cannabisolje. Fra fagmiljøene er anbefalingen klar: Det frarådes bruk av medisinske- eller ikke-medisinske cannabisprodukter ved Parkinsons sykdom.

– Selv om interessen for cannabis til medisinsk behandling er økende, er effekten av slik behandling lite studert og dermed ikke godt nok dokumentert ved Parkinsons sykdom, sier Guido Alves, leder ved Nasjonal kompetansetjeneste for bevegelsesforstyrrelser (NKB) i Stavanger

https://parkinson.no/aktuelt/frar%C3%A5 ... sprodukter
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#34

Sardo skrev: 10 aug 2021, 04:33 Helt enig - for all del - finn andre måter å lindre, eller helbrede plager og sykdom.
Cannabis helbreder ingenting, ennå - men det forskes intenst på CBD mot kreft. Lovende i mange tilfeller, med påstander, fra legehold, om at en har klart å kurere noen former. Uansett er det ulevelig for folk med sterke skjelvinger og tidvise kramper, å leve et godt liv uten cannabis.
Imidlertid er cannabis uunnværlig for det endocannabinoide systemet i kroppen.

Men det finnes så mange andre lidelser.
Er en imot cannabis, og særlig THC, er det bare å holde seg unna det.
De andre stoffene er rusfrie, og kan tilføre nyttige stoffer.

Selv har jeg levd størstedelen av livet med flere plager og kroniske smerter, ingen lege har klart å gjøre noe med - bortsett fra å gjøre meg narkoman på sovepiller og smertestillende. Tok minst et år å komme seg ut av. Cannabis kan jeg slutte med på dagen, uten problem.
Men, skal sies, at om du røyker hasj i 20 - 30 år - nesten daglig, og i store mengder, får du store problemer med å slutte. Hadde (ene er død) 2 venner - begge i samme situasjon, og med akkurat samme opplevelse. Den fysiske biten gikk at, men var hard nok i en ukes tid. Etterpå kom den psykiske reaksjonen, der de følte de gikk på veggen. Cannabis; generelt ufarlig - i ekstreme mengder, vanskelig å slutte. Begge to begynte igjen - holdt ikke ut.
de som røyker cannabis utsetter jo lunger mm for
mye fare,
fikk en tragisk melding på søndag en venn hadde
" reist" døde av kols i marocco,
kom seg ikke hjem pga covid restriksjoner,
han bodde i marocco pga cannabis,
temmlig farlig plass og bli arestert!
men han sleit med mye, det var nok THC
han var ute etter,
stuslig sjebne!
da det gjelder canabis m eller uten thc i thailand
blir vanskligre og håndeve loven for myndightene
( politi) som nå etter hva jeg forstår ikke gjør stort
om de finner en bruker av cannabis ( og analysere
i vert tilfelle er vel kostbart)??
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#35

Phay skrev: 10 aug 2021, 04:45 For all del, er ikke motstander av hverken cannabis, alkohol, medisiner, urter eller andre virkestoffer som kan gjøre godt både med tanke på helbredelse og sosialt som å få en annen hverdag når alt annet er prøvd.

Men det må ligge forskning i bunn, og kan cbd gjøre hverdagen lettere for folk, så klart det må brukes. Langtidsvirkninger må dokumenteres også.

Når en leser diverse såkalte vitenskapelige artikler som ikke er prøvet enda, og det i sannhet ikke ligger annen forskning eller vitenskapelig bevis bak, så blir en skeptisk. Men ser også at det er grunn til å tro at den forskningen som gjøres på enkelte kreft former har gitt oppløftende resultater så langt, men det skal jo som sagt etterprøves og det skal forskes mer.

Parkinsson pasienter har ihvertfall en kortvarig positiv virkning, men har ikke sett noen langsiktige resultater enda. Det er jo markedsført i mange år nå som rene vidundermiddelet.

Her er hva Forbundet uttaler offentlig ved leder Guido Alves




https://parkinson.no/aktuelt/frar%C3%A5 ... sprodukter
Enig.
En trenger mye mer forskning. At vi ikke har kommet lenger står noen spesielle personasjer bak, som så det som en misjon å demonisere cannabis.
Det var stort sett det eneste denne Parkinson--legen hadde å komme med. Rent medisinsk faglige uttalelser og meninger. Helt normalt, og ok.
Men det var magert resten. Og litt gammelmodig. En så virkningene på Parkinson-pasienter...men...var noe der også. Men en var allikevel søkende. Må forskes, sjekkes, sjekkes, testes, testes. Fint.
Men hadde jeg litt plagsom Parkinson skulle jeg jaggumeg fått tak i noe cannabis. Uansett hva de medisinske etikkvaktene måtte si. De sier det som forventes - og syke folk prøver ut forskjellige ting - ofte i hytt og pine. Ser ikke noen store medisinske farer ved å bruke cannabis. Faglig forsket på, eller ikke. Og ikke kom med psykoser - mer skjelden enn vi får inntrykk av. Ungdommen må vokse opp i den tiden de lever i. Da jeg var ung dreit vi i om det var lovlig eller ikke - vi testa hasj allikevel, og kanskje derfor. De som ønsker å prøve cannabis gjør det, uten medisinske fagdommere på sidelinjene, enten de er unge eller eldre. Slik er verden - heldigvis.
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#36

Gir mitt bidrag til en grei oversikt over det endocannabinoide systemet, fra en medikus. Veldig interessant.

A Simple Guide to the Endocannabinoid System

https://www.healthline.com/health/endoc ... oid-system
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#37

Jeg er ikke helt ukjent med selvmedisinering selv, og når legen ga meg sine doser med d-vitaminer pga mangel, så bestillte jeg høydoser fra usa, for de mikrodosene han var villig til å sette meg på hjalp jo ikke! Når legen ville gi meg lykkepillen, så bestilte jeg 5-HTP fra usa, og det samme med B-12 mtethyl. Mange ting som ikke står på legens reseptblokk og som kanskje kan sees som å være suspekt. Men placebo hjelper jo en stund det også til å komme igang.

Men jeg vet jo at det kreves mer for å finne en god balanse når man får kroniske plager, og det kanskje er mer sammensatt enn bare utslitt rygg, og legene ikke er villige til å gjøre noe mer enn nødvendig sett i deres øyne.

Så måtte ta ballen i egen hånd og sette isammen ett regime med både kost og trening. Treningen begynte med å gå 5km hver dag, og når det hadde fungert i noen måneder, så kom også energien til å gjøre mer.

Forøvrig litt om serotonin. Mange signalstoffer som virker sammen, og som også påvirker hormoner, og alt i alt, så er det jo lykkefølelse vi snakker om. At vi skal kunne evne å fugnere i hverdagen og føle en viss tilfredshet.

http://www.skogli.no/u/2014_serotonin-o ... bladet.pdf
🌞
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#38

Høres fornuftig ut, Phay.
Jeg har fått av fastlegen ordre om å ta (resept) på c-vitamin, d-vitamin, folsyre og Amlodipin (blodtrykknedsettende)
Jeg er muligens i mitt siste leveår :) 102 kg kampsoldat og levevillig er ikke en garanti. Nå tar jeg en tur ut i gartneriet og ser etter de nysådde bønnespirene.
Tomater og anna snacks er på vei.
Nå nytes en GT og en sjokoladestryket vaniljeis på pinne.
Hvor ble alle de manglende kiloene av?
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#39

Phay skrev: 10 aug 2021, 14:03
Forøvrig litt om serotonin. Mange signalstoffer som virker sammen, og som også påvirker hormoner, og alt i alt, så er det jo lykkefølelse vi snakker om. At vi skal kunne evne å fugnere i hverdagen og føle en viss tilfredshet.

Selvmedisineringen min begrenser seg til lettbente turer til barskapet. Andre medisiner får jeg eventuelt av fastlege eller bedriftslege. Også når gjelder sånt stoler jeg mer på vitenskap og eksperter, enn mine egne svakere funderte vurderinger. Serotonin har jeg aldri fått. Men jeg har lest en bok som heter der. Av mannen som sminker seg NED før han kommer på TV eller blir fotografert. Han tar ting så de grader på kornet og forutser hendelser i en sånn grad at man sulle tro han var synsk. Det er han imidlertid ikke. Han er bare mer intelligent og analytisk enn de aller fleste av oss:

https://www.nrk.no/kultur/xl/anmeldelse ... 1.14365817
Sist redigert av SomLao den 10 aug 2021, 15:30, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#40

Phay skrev: 10 aug 2021, 03:45 Om en føler en har behov for å bruke noe for både søvn og kroniske smerter, så er jo det kortvarig lindring til man må fylle på.

Heldigvis må jeg si for min del, at det finnes kunnskap om smertelindring og søvnproblemer uten medikamenter, urter eller andre planter for
dette med søvn er nok ikke så enkelt phay
resten
Sist redigert av riflefish den 10 aug 2021, 16:02, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»