Myndighetene gir grønt lys for medisinsk marihuana.

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#11

Jeg trodde det gjaldt Norge.. :roll: skolemedisin som gjelder fortsatt forstår jeg..
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#12

RobertX skrev: 17 mai 2018, 09:58 Det er desverre her vi lar oss lure. Det er ingen som kan ta patent på plantene, så det de har gjort er å få planten forbudt. Så lager de kjemiske kopier av stoffene fra plantene som de selger til oss. Og legestanden er i det store og hele kjøpt og betalt av "legemiddel-industrien". Dette er ingen konspirasjonsteori men faktum. Leger får betalt av legemiddel-industrien for å selge deres varer. Heldigvis finnes det leger som tar sin oppgave lengre enn lommeboken og som er mer ideologiske i forhold til å hjelpe pasienten.

Personlig vil jeg heller prøve en naturlig (ikke-spiket, kunstig modifisert) plante enn et kjemisk replika produkt. Det er helt sjukt at man virker å foretrekke det i Norge. Man begynte jo å gi slike kjemiske replika medikamenter til MS pasienter i Norge for noen år tilbake.

Jeg mistet all respekt for norske leger når de kuttet tilgangen til Somadril/Carisoprodol, noe jeg VISSTE fungerte. Det som var med det stoffet var at det måtte taes på en spesiell måte. 5 minutter før et måltid mat. Om man ikke gjorde det så hadde tablettene så og si ingen effekt. De MÅTTE taes i sammenheng med mat. Og dette sto det ingenting om i infoen på tablettene. Og virkningen var best som muskelavslappende ved leggetid. Så istedenfor å klarlegge hvordan legemiddlet burde taes og kanskje stramme inn litt, så valgte man å fjerne hele greia, selv om det var utrolig bra for oss som visste å bruke det rett. Og SÅ får man tilbud om andre medikamenter som er minst like vanedannende og har psykoaktive effekter på toppen, uten at det er et bedre medikament mot ryggproblemer. Forstå det den som vil.
Du skriver du mistet respekten for norske leger pga at somadril ble tatt bort!
Det er vel ikke legene som bestemmer dette
Helt!?,
Det ernok flere årsaker til at legemidler
Blir tatt ut av systemet!

Det finnes vel leger i det yrket som er litt
I lomma på legemiddel produsenter
Det kan jo være en måte og vise fram nye
Medisiner på også!
Vel stort sett så ere jo ok og gå til en lege
Da om en er « dårlig»..
Selv bruker jeg etpar medikamenter jeg
Får av leger på sykehus i thailand
Som er tatt av « lista i norge»..
Føler du deg bedre m somadril får du nok
Dette på et sykehus i thailand!

( i thailand er det slik at om en pasient ønsker et legemiddel så har ikke legene i thailand lov til og nekte)!

Avsporing fra canabis!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#13

RobertX skrev: 17 mai 2018, 09:58 Jeg mistet all respekt for norske leger når de kuttet tilgangen til Somadril/Carisoprodol, noe jeg VISSTE fungerte.
Har selv brukt Somadril en kort periode for 15-16 års tid siden. Problemet med dette legemidlet som er sentralnervestimulerende er at det var sterkt vanedannende som kanskje den verste bivirkningen. At det ble trukket fra markedet var blant annet grunnet dette. Personlig kjenner/kjente jeg flere hvor Somadril og misbruk av dette ble inngangsporten til sterkere narkotiske stoffer og for noen av det tok det verst tenkelig utvei.

Somadril var et av de legemidlene man fikk i Norge som hadde høy pris på det illegale markedet av misbrukere. Jeg ble selv tilbudt høye summer for et par esker, men de eskene forlot aldri meg.

At det hadde så store bivirkninger, som blant annet vanedannende, viser at det var riktig å trekke det fra markedet.
Somadril kunne påføre psykiske lidelser og kombinert med alkohol også være dødelig.
Andre bivirkninger: Pusteproblemer, Allergiske reaksjoner, Muskelsvakhet; paralysert, Blindhet(midlertidig?), Skjelvinger, Depresjoner, Søvnproblemer, Hikke, Svimmelhet, Hodepine, Problemer med å kontrollere kroppen

Det var IKKE norske leger som først kuttet tilgangen på dette legemidlet, og mange har kommet etter. Personlig synes jeg det er en liten pris å betale at dette legemidlet ikke er tilgjengelig når man vet bivirkninger og at jeg personlig har sett hva det kan føre til. Dette til tross for at enkelte visste det fungerte, men man må se større på ting. Somadril har mange liv på samvittigheten.
Begrunnelsen for avregistreringen var at det ble påvist omfattende misbruk av preparatet, og at det er dårlig dokumentasjon for preparatets nytteverdi i behandlingen av smerte.
Statens Legemiddelverk var tidlig ute i Norge med å kartlegge misbruk av Somadril, men Sverige stanset salget tidligere enn Norge (2007). Norge kom etter i 2008.
Andre:
EU har anbefalt stans i salget fra 2008. I Canada er det ikke lenger tilgjengelig. Indonesia har fjernet det fra markedet.
I USA har det fått strengeste klassifisering i kategori IV som har strenge regler for bruk (2011).

Her har jeg full tillit til at Legemiddelverket har handlet riktig i forbindelse med å fjerne dette fra markedet. Massehensynet var helt klart viktig!


Vil fjerne medisin

Somadril trukket fra markedet
For Legemiddelverket var det spesielt legemidlets misbruksomfang som har ført til at det fjernes.
EU følger Norge - fjerner ryggmedisin
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#14

Hva har avhengighet med hvorvidt et legemiddel fungerer mot problemet det skal brukes for?

Fungerer det mot problemet det skal brukes for? Ja, etter min erfaring fungerer det MEN det må taes på en spesiell måte (5 minutter før matinntak).

Det blir litt som å si at ingen kan få kjøre bil lenger for det er en risiko for at du kræsjer når du skal fra A til B.

Det mest patetiske er at disse landene trekker Somadril/Carisoprodol NETTOPP pga rapporten fra Norge!

Enhver med litt sunn skepsis til å spise smertestillende tabletter klarer å moderere forbruket til når de har behov for det. Det som i mine øyne var det store problemet med Somadril/Carisprodol var at legestanden skrev ut dette nærmest som sukkertøy FOR Å HOLDE FOLK I JOBB. Jeg jobbet med folk som hadde ryggproblemer som ble anbefalt 4-6 tabletter om dagen sammen med Paralgin Forte så de skulle klare å jobbe! Noe som i mine øyne er fullstendig sinsykt. Somadril blir man ruset og sløvet av, ingen tvil om det. Men det tyder etter min mening på at man ikke har forstått hvordan det skal brukes. DET er mitt problem med norsk legestand. De skriver ut alt mulig rart over en lav sko pga de blir instruert til det og fortalt fra legemiddelverket at dette er gode greier. Mens det i realiteten IKKE er det. Og først når de innser hvilket problem de har skapt så skyver de skylden over på rusmisbrukere og fæle folk istedenfor å ta ansvar for at det var de selv som skapte problemet. Rusmisbrukerne fikk fint tak i tablettene selv ved å kjøpe over nettet fra feks Spania der de var lovlige og reseptfrie i lang tid (Roxaby eller hva de het).

Når legestanden/legemiddelverket forteller meg som 100% varig ufør at jeg ikke kan få et legemiddel pga risiko for å bli avhengig, men prøver å gi meg et annet legemiddel som er minst like misbrukt og avhengighetsskapende (Sobril) så mister de ALL respekt hos meg. Det er reinspikka tøv. Det jeg har lært med mange år med slike problemstillinger er at man må selv ta ansvar for hva man putter i kroppen. Ikke stol på legen og ikke godta å få utskrevet "medisin" for et problem. Før du vet ordet av det sitter du i skjiten til langt over panna fordi du stolte på legen. Forsiktighet med legemidler. Altid. Og det man MÅ ta pga feks hjerteproblemer, diabetes 1 og slike ting man ikke slipper unna, så sjekk altid hvordan legemidlene fungerer SAMMEN. Mange får en coctail med legemidler å forholde seg til. Norge er ikke så ille slik sett enda, men i feks USA er det helt villt hvor mye legemidler eldre får utskrevet. Dette er kjemikalier som alle har en tilsiktet virkning på kroppen men som sammen kan skape litt utilsiktede virkninger. Så slikt er det lurt å holde orden på.

Litt avsporing fra hovedtemaet, men det ligger i samme løypa. Hasj/Marihuana kan være et utmerket legemiddel med minimalt bi-effekter og det fortjener å bli testet seriøst på mange felter. Det er fullstendig hinsides å bruke penger på kjemiske kopier av virkestoffer i en plante når man kan gå til kilden og bruke naturproduktet. Selvsagt krever det god kontroll og kvalitet på plantene.

Min tidligere fastlege var faktisk svært positiv til at jeg vurderte å prøve medisinsk marihuana i Nederland når jeg snakket med ham om det. Så han har veldig åpen til det. Men siden jeg da fant en løsning med Somadril/Carisoprodol så ble det uaktuelt. Jeg håper selvsagt jeg slipper en ny situasjon slik det var da, men om det skjer så blir det nok aktuelt å gå direkte på testing av medisinsk marihuana eller virkestoffer fra planten som skal ha effekt som smertedempende/muskelavslappende.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#15

RobertX skrev: 17 mai 2018, 08:44 Det er vel spesielt nevrologiske lidelser som har hatt god effekt av stoffene fra hamp planten. MS, Parkinson og andre slike sykdommer.

Jeg har også fått vite at en ung herremann som sleit mye av ungdomstida med sterk ME (utmattelses-syndrom) kom seg på beina igjen og ble frisk etter systematisk bruk av marihuana. Dette var i Norge.

Det viktige er at myndighetene legger klare regler for innholdet i plantene så de klassifiseres korrekt.

Jeg vurderte selv å bruke marihuana da ting var som verst i 2013/2014 i forhold til smertelindring. Men jeg fant jo en løsning med et legemiddel som nå er umulig å få i Norge (Somadril/Carisoprodol).

Håper det blir et blomstrende marked for medisinsk marihuana i Thailand med seriøs og god kontroll. Men legemiddel-industrien er -ikke- glad for dette. De taper store pengesummer når folk kan røyke et blad fra potteplanten i vinduet framfor å kjøpe ei eske paracet.

Etter min lille research var det røyking i vannpipe som var tingen i forhold til å ikke skade lunger ved å blande inn tobakk. For de som MÅ røyke :-) Ellers regner jeg med det kommer ekstrakter og slikt der man tar de som dråper.

I mine øyne en svært positiv utvikling!

Der jeg ikke er enig er sterkere stoffer som kan gi psykoser og sterk avhengighet. Der bør man være forsiktig.
Jeg tror ingen ting på at cannabis har kurert noen med ME, som er klassifisert som en alvorlig nevrologisk lidelse, der en ikke ennå vet hva som utløser sykdommen, eller vet hvordan den kan kureres. En jobber også med kriteriene knyttet til å stille en klarere diagnose, da en tror at enkelte med ME-diagnose muligens ikke har dette som en reell sykdom, selv om symptomene kan være lignende.
Noen blir nok friske - men i en kronisk tilstand er det mest symtomene som kan behandles.
Jeg har selv hatt ME i flere tiår - har røkt cannabis i enkelte perioder, som ikke har hjulpet meg det minste. Kanskje heller tvert om.
Har også prøve somadril o.l, som heller ikke var noe god løsning - en blir bare nummen og dvask.
Det samme gjelder smertestillende, som paralgin forte og tramadol, som tar vonde og ubehagelige smerter bra, men som har en rekke uheldige bivirkninger.
For meg personlig er det lite annet å gjøre enn å takle smertene slik de er, uten medisinering, selv om det til tider er svært slitsomt.

Min lille reseach sier at å røyke vannpipe er den mest skadelige formen for røyking - ikke minst når det gjelder tobakk, som nok ikke blir noe sunnere av å blande marijuana i blandingen. Er iallfall det jeg har lest meg til, og muligens dette også er grunnen til at hookaer er forbudt i Thailand.
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#16

En nyere oppdatering på at myndighetene setter igang forskning på medisinsk marijuana, som de mener vil være avsluttet til neste år - og muligheten til å sette igang produksjon, der en også kan eksportere til utlandet.

https://thethaiger.com/news/national/me ... thailand-2
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#17

Hvorfor i all verden skulle man blande tobakk sammen med marihuanaen når man bruker den medisinsk? Det er jo lite genialt. Bruk av marihuana i vannpipe gir ingen negativ virkning på lunger iflg den forskningen jeg har sett. Blander man med tobakk derimot...

Nå er det vel ikke forsket så mye på virkningen av marihuana på ME, men det er jo høyst sansynlig en nevrologisk lidelse og de har ofte positiv effekt av virkestoffene fra hamp planten. Det er jo ikke bare røyking det er snakk om. For nevrologiske lidelser er det vel olje ekstraktene som brukes mest.

Uansett et meget positivt trekk av Thailandske myndigheter å gå for en begrenset legalisering i første omgang.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#18

Forøvrig er vel ikke cannabis det samne som marihuana? Har du prøvd ren marihuana med normale PCP verdier (altså ikke planter som er modifisert for å makse PCP verdiene)? Om ikke er det verdt et forsøk. Unner ingen å slite med ME.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#19

Jeg har ingen tro på det og røyke canabis

( indica eller sativa) er helseframbringende

Røyken fra planten legger seg som et tjærel

Lag på lunger og brøst!

Nå har de vis klart og lage canabis m

Thc innhold på 30%

Det er økonomiske interesser som

Er årsaken til at man tror at canabis

Er helsebringende og ikke skadlig,

Cannabis røyking er noe møkk,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#20

RobertX skrev: 27 sep 2018, 08:38 Forøvrig er vel ikke cannabis det samne som marihuana? Har du prøvd ren marihuana med normale PCP verdier (altså ikke planter som er modifisert for å makse PCP verdiene)? Om ikke er det verdt et forsøk. Unner ingen å slite med ME.
Personlig er jeg ikke lenger for å røyke marijuana enten det er til medisinsk eller rekreasjonsmessig bruk - om aktuelt må det inntas på andre måter. Er ikke sikker på om det har en heldig og lindrende virkning på meg som individ - kunne være interessant å prøve - men for de pasientgrupper jeg vet har nytte av dette er det positivt at de kan få lovlig tilgang til slik type behandling.

Vet ikke hva som er normale PCP-verdier, eller når en kjenner at plantene er modifisert, eller hvordan dette foregår.
Jeg har imidlertid røkt ganja relativt få ganger her i Thailand der noe av den hadde så skremmende kraftig virkning at det overgikk mye av den hasjisen jeg prøvde i ungdommens hippietid
Noen mener den kan være blandet opp med andre saker, men klarer ikke sette fingeren på hva det eventuelt kan være. Kanskje var den bare slik - kvaliteten varierer.

Dette blir å spore litt av, for skal de aktive stoffene i marijuana brukes medisinsk må det forskning til for å sette doser og andre ting på et forsvarlig nivå, slik en lettere kan kontrollere bruk og virkning i medisinsk sammenheng.
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»