Myndighetene gir grønt lys for medisinsk marihuana.

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#41

SomLao skrev: 10 aug 2021, 15:17 Selvmedisineringen min begrenser seg til lettbente turer til barskapet. Andre medisiner får jeg eventuelt av fastlege eller bedriftslege. Også når gjelder sånt stoler jeg mer på vitenskap og eksperter, enn mine egne svakere funderte vurderinger. Serotonin har jeg aldri fått. Men jeg har lest en bok som heter der. Av mannen som sminker seg NED før han kommer på TV eller blir fotografert. Han tar ting så de grader på kornet og forutser hendelser i en sånn grad at man sulle tro han var synsk. Det er han imidlertid ikke. Han er bare mer intelligent og analytisk enn de aller fleste av oss:

https://www.nrk.no/kultur/xl/anmeldelse ... 1.14365817
Du får ikke serotonin i en pille, men din livstil og din kjemi kan lage mer serotonin, og ved hjelp av "ufarlig" kosttilskudd så kan man gjøre seg mer rustet til å produsere mer.

Men en skogstur og komme seg ut i sol, lys og natur hjelper mot det meste bare man har andre forutsetninger til å kunne gjøre det. Både mentalt og fysisk.
🌞
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#42

Phay skrev: 10 aug 2021, 15:43

Men en skogstur og komme seg ut i sol, lys og natur hjelper mot det meste bare man har andre forutsetninger til å kunne gjøre det. Både mentalt og fysisk.
Sant nok. Dørstokkmila. Er jo en del ute skauen (skal dit straks, forresten). Og man støter jo stadig på enkelte som ser ut som de har kjempet hardt med seg selv for å komme seg ut og ser heller ubekvemme ut. Må være for jævlig å ha det sånn. Nå er det er sagt, bruker jeg hvis mulig stier og tråkk som er lite brukt. Men i disse corona-tider dukker det opp folk på de mest usannsynlige steder.
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#43

Phay skrev: 10 aug 2021, 15:43 Du får ikke serotonin i en pille, men din livstil og din kjemi kan lage mer serotonin, og ved hjelp av "ufarlig" kosttilskudd så kan man gjøre seg mer rustet til å produsere mer.

Jeg vet ikke, men dette sto i linken jeg la ved:

"Mangel på naturlig serotonin settes ofte i sammenheng med depresjoner. Flere såkalte lykkepiller inneholder stoffer som skal øke serotonin-nivået."
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#44

SomLao skrev: 10 aug 2021, 15:55 Jeg vet ikke, men dette sto i linken jeg la ved:

"Mangel på naturlig serotonin settes ofte i sammenheng med depresjoner. Flere såkalte lykkepiller inneholder stoffer som skal øke serotonin-nivået."
Nettopp øke serotonin, stimulerer til å øke serotonin, og slike piller har det med å ødelegge for mer naturlig balanse som en dårlig bivirkning. Det varer en stund, og så er man tilbake der man var igjen for svært mange. Men kan være ett bra springbrett da om man har ressurser og kommer seg ut av den tilstanden en var i, og slutter i tide.
🌞
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#45

Phay skrev: 10 aug 2021, 04:45 For all del, er ikke motstander av hverken cannabis, alkohol, medisiner, urter eller andre virkestoffer som kan gjøre godt både med tanke på helbredelse og sosialt som å få en annen hverdag når alt annet er prøvd.

Men det må ligge forskning i bunn, og kan cbd gjøre hverdagen lettere for folk, så klart det må brukes. Langtidsvirkninger må dokumenteres også.

Når en leser diverse såkalte vitenskapelige artikler som ikke er prøvet enda, og det i sannhet ikke ligger annen forskning eller vitenskapelig bevis bak, så blir en skeptisk. Men ser også at det er grunn til å tro at den forskningen som gjøres på enkelte kreft former har gitt oppløftende resultater så langt, men det skal jo som sagt etterprøves og det skal forskes mer.

Parkinsson pasienter har ihvertfall en kortvarig positiv virkning, men har ikke sett noen langsiktige resultater enda. Det er jo markedsført i mange år nå som rene vidundermiddelet.

Her er hva Forbundet uttaler offentlig ved leder Guido Alves




https://parkinson.no/aktuelt/frar%C3%A5 ... sprodukter
Er mye enig i det du skriver - men melatonin er et stoff kroppen produserer selv - tilfører du noe ekstra kan det virke positivt på noen, eller ikke i det hele tatt for enkelte. Sammen kan gjelde f.eks CBD også. Men poenget er å bruke det litt over tid.
Mye god forskning har pågått i lang tid - spesielt fra Israel. Men mye forskning gjenstår. Israeleren som startet det hele vil begynne å syntetisere noen av stoffene. Da kan en ta patent på det, og tjene masse penger. Er det etisk og moralsk forsvarlig?
Cannabis for de hardt trengende har aldri vært markedsført som et vidundermiddel. Det vet alle at det ikke er - men demper, og bortimot fjerner store skjelvinger og spasmer. Det har aldri blitt påstått at dette kurerer - kun letter symptomer. Imidlertid jobbes det med en vaksin mot Parkinson, og kanskje andre lignende sykdommer, men ikke helt i mål ennå. Så, inntil videre, er cannabis det beste disse pasientene har.I tillegg til folk med andre sykdommer.
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#46

Et lite tillegg: Snakket med en som kjøpte opp planter folk har dyrka selv - han har solgt for 10 000 baht på kort tid. Har bidratt til det selv, ved å gi bort unge planter, som ikke blir til noe hos meg i potte.
Det viser hvor mye en kan tjene på legalisert medisinsk cannabis, satt i kommersielt system.
Folk blir oppfordret til å danne selskap og starte å produsere cannabis - men det koster penger, og kun de med kapital kan starte. Hvitvasking av mafiapenger?
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#47

Sardo skrev: 18 aug 2021, 23:29 . Hvitvasking av mafiapenger?
Blir vel kanskje helst grønnvasking.... ;)
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#48

SomLao skrev: 19 aug 2021, 15:25 Blir vel kanskje helst grønnvasking.... ;)
Begynner å bli mye grønt her nå, etter at kratom er helt legalisert. Og familier kan ha 5-6 cannabisplanter til eget bruk. Selv håper jeg gancha blir helt legalisert, som i Canada og Uruguay..
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#49

Det har helt sikkert noen anti covid stoffer i seg :lol: dont worry, be happy...eller var det noja :?
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»