Internasjonalt førerkort unødvendig?

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#11

มังคุด skrev: 30 apr 2018, 08:05 Nei nå tuller du fælt. Førerkort klasse B inkluderer ikke noen av A førerkortene. A står for motorsykkel, nærmere bestemt Am = moped, A1 = lettvekter (125 ccm), A2 motorsykkel meellomtung med max effekt 35 kw/48HK og A som er mc uten begrensninger.

Det var nok sånn før i tiden at en kunne få A i førerkortet om en hadde B. Mener fattren hadde det, men så glemte han å få det overført en gang han fornyet det så han har det ikke lengre. Fattern er 73 år så det er nok en stund siden det var mulig.

Her er det en kan kjøre med B i førerkortet: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-f ... og+B+96%29
Riktig, men førerkort klasse B tatt før 2005 inluderer altså M, eller den internasjonale betegnelsen AM. Så ingen av oss trenger noe mer for å kjøre moped i Norge.
Uten at det hjelper i Thailand..
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#12

Thaibreak skrev: 30 apr 2018, 10:33 Se nederst på førerkortet ditt, står det en M der? Da kan du kjøre inntil 50 ccm, eller maks 45 km/t. Holder vel ikke helt i Thailand. Uansett kan du dette om førerkortet er tatt før 2005.

Ellers kan du ikke kjøre motorsykkel utover det. Eller du kan sikkert, men ikke lovmessig ;)
Det står M der, men det er ikke merket for at jeg har det. Men førerkortet er eldre enn 2005, så da er det inkludert. Det var det jeg mente å huske.

Men jeg har ikke sittet på en moped på mer enn 20 år, så det er nok best å holde meg til sykler som også gir mosjon. :)
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#13

Thaibreak skrev: 30 apr 2018, 10:37 Riktig, men førerkort klasse B tatt før 2005 inluderer altså M, eller den internasjonale betegnelsen AM. Så ingen av oss trenger noe mer for å kjøre moped i Norge.
Uten at det hjelper i Thailand..
Nei for moped/50 ccm er det veldig få av i Thailand. Men de finnes og de er visstnok ikke registreringspliktig heller, men er ikke 100 % sikker på det...
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#14

มังคุด skrev: 05 mai 2018, 20:40 Nei for moped/50 ccm er det veldig få av i Thailand. Men de finnes og de er visstnok ikke registreringspliktig heller, men er ikke 100 % sikker på det...
Bedre å kjøpe seg en el-sykkel da?
🌞
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#15

Phay skrev: 06 mai 2018, 01:34 Bedre å kjøpe seg en el-sykkel da?
100% ja, bare hør med [mention]riflefish[/mention] :)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#16

Enkelte av disse el syklene begynner å bli ganske så rå

De her er fra 2016 riktignok, men allikevel
https://www.electricbike.com/10-fastest-ebikes/

Min neste motorsykkel kan hende blir elektrisk. Ser ut til at det kommer for fullt i Asia og thailand nå
🌞
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#17

Phay skrev: 06 mai 2018, 01:34 Bedre å kjøpe seg en el-sykkel da?
Tja det kan det kanskje være, alt etter som en tolker det...
No one here gets out alive...
Frodjo4
Innlegg: 1
Registrert: 09 mai 2021, 07:44

#18

Hvor i Thailand henvender man sei om man man vil ta scooter oppkjøringen?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#19

Frodjo4 skrev: 09 mai 2021, 20:16 Hvor i Thailand henvender man sei om man man vil ta scooter oppkjøringen?

Smørbrødlista her ser ok ut så langt jeg kan se, men diverse variasjoner av reglene forekommer mellom de forskjellige kontorene. Har du en thai venn, kjæreste eller kone så vet de hva som trengs. Jeg fikk thai førerkort på turist visum, og hadde med gyldig internasjonalt førerkort, så det var en grei konvertering uten noe annet enn fargesyn test.


https://www.expatden.com/thailand/thai-driving-license/

Merk deg
"Starting today until October 2021, you are unable to make a new driving license in Thailand because of COVID-19 pandemic. However, it’s possible to renew your license. To do that, you need to pass an online seminar and test on dlt-elearning.com. Then, you can visit any DLT office to renew your license."
🌞
Brukeravatar
Thaituristen
Innlegg: 37
Registrert: 19 des 2017, 13:21

#20

Jeg har blitt stoppet noen ganger i Phuket, jeg har da tatt opp mitt norske sertifikat. Jeg har hele alfabetet så jeg er godt innenfor når det gjelder bokstaver, de har vært fornøyd med det hver gang, men når jeg så tar opp det Internasjonale så kikker de nesten ikke på det. Jeg har så spurt om alt er ok, da svarte de: Yes every thing very very ok. Så jeg tror ikke de er så nøye på det Internasjonale, men jeg har det alltid med meg.
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»