Lyd og anlegg - snadder for øret

Her diskuterer vi litteratur, tv-programmer, film, konserter, kunst, musikk mm.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#11

RobertX skrev: 11 apr 2018, 10:19 Har også en kompis som lever tilnærmet minstepensjon i Norge. Han også har brukt mye av pengene sine på et solid kvailtets-anlegg.

Det gir jo en eksepsjonell virkelighetsflukt fra et liv som kanskje ikke har så mye å by på lenger.

For meg er det stor kos å "gjenoppdage" musikk og hvor fantastisk det kan høres ut. Uten at jeg har noen frykt for at naboene klikker i vater. Og jeg har jo råd til det.

Har også vært på besøk hos en som jobbet for gamle Soundgarden i Trondheim. Han hadde kjøpt anlegg for flere hundre tusen med arvede penger. Byttet stadig ut til noe bedre og etter en stund var han blakk. Men du verden for et anlegg! Han leide et hus sammen med et par kompiser så det var ikke noe klaging på lydnivå :-)

Man må ha litt forstand og ikke handle det dyreste bare fordi det er dyrt og derfor må være det beste. Man må teste litt og se at det er noe man liker og så handle innenfor budsjett.

Mine nye Sennheiser HD800S til 12.500 kr er jo nedsatt ganske mye i pris sansynligvis pga det kommer en ny modell i løpet av året.

Se litt på lydkvaliteten du får fra PC'en. Om du ikke har justert noe før tipper jeg de står på "basis" instillinger som gir litt mager lydkvalitet.

Etter jeg begynte å rote med Tidal og 1100ish kbps lyd så høres også høykvalitets Youtube filer litt "matte" ut i lyden. Fantastisk deilig med fyldig og kraftfull musikk på øret!
jeg synes uansett øreklokker til over 2000 kroner er vel mye..og til over 10 000 nok blir det for ekstremt for min del..men jeg ser greia..men jeg har aldri vært så gira..hadde en Onkyo forsterker i ca 15 år hehe..funka som bare det..høytalerne som var like gammle var ikke like spreke ;) Det er som du sier..man betaler for lyden før eller senere....
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#12

Ja god lyd koster penger. Men samtidig må man være litt var på det at man ikke nødvendigvis hører store forskjellen på en forsterker til 30.000 og en til 300.000 kr. Det er ikke nødvendigvis noen stor oppgradering. Så man betaler nok VEL mye for den ekstra kvaliteten. Samtidig så må et anlegg i høy prisklasse holde kvaliteten i alle ledd. Om du skal høre på CD må jo både CD spiller, forsterk, høytalere/hodetelefoner OG kabler være av noenlunde samme kvalitet. Ellers er det meningsløst. Ingen vits å ha en CD spiller til 20.000 og en forsterker til 1000 kr.

Men om du har lyst å sjekke litt kvalitet på hodetelefonene dine så last ned prøve-versjonen av Tidal og sett kvaliteten på Hifi lossless. Jeg hører massiv forskjell i forhold til feks Spotify.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#13

RobertX skrev: 11 apr 2018, 16:32 Ja god lyd koster penger. Men samtidig må man være litt var på det at man ikke nødvendigvis hører store forskjellen på en forsterker til 30.000 og en til 300.000 kr. Det er ikke nødvendigvis noen stor oppgradering. Så man betaler nok VEL mye for den ekstra kvaliteten. Samtidig så må et anlegg i høy prisklasse holde kvaliteten i alle ledd. Om du skal høre på CD må jo både CD spiller, forsterk, høytalere/hodetelefoner OG kabler være av noenlunde samme kvalitet. Ellers er det meningsløst. Ingen vits å ha en CD spiller til 20.000 og en forsterker til 1000 kr.

Men om du har lyst å sjekke litt kvalitet på hodetelefonene dine så last ned prøve-versjonen av Tidal og sett kvaliteten på Hifi lossless. Jeg hører massiv forskjell i forhold til feks Spotify.
Jeg er enig at det er stor forskjell på hodetelefoner spesielt i pris...jeg har alltid følt at hodetelefoner ikke klarer å gi det de kan, og kvaliteten faller raskt i kvalitet og lyd..
,
Det er såklart store forskjeller på lyd som du også nevner.. ang. forsterker og kvalitet i alle ledd..så hører ikke jeg forskjell på ett komplett anlegg, cd forsterker og høytaler til 50k eller 200k...det kommer vel ann på lyden som kommer ut...om man liker den klangen eller ei..og jeg hadde 2 kompiser som var gale om hifi..han ene var electrocompaniet og han andre denon...men begge hadde CV 12..men denon gå en mer live music mens electrocompaniet ga en mer klinisk lyd...når det kom til filmer og tv så ble det egentlig ett fett syntes jeg..CV er ikke for tv eller filmer synes nå jeg :)
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#14

Jeg ser etter lydplanke..er det noen som har ett godt tips der?

Jeg ser at det kommer flere og dyrere lydplanker hele tiden..så jeg begynner å bli i tvil når de koster mer enn en tv :?
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#15

Tror det er lurt å sette seg opp et budsjett for hva man synes er ok og så søke litt på tester på nettet. Lyd og Bilde etc (nettstedene) er jo i praksis kjøpt og betalt slik jeg ser det, men du får nå indikasjoner på hva som er ok/god kvalitet.

Har selv for lite innsikt til å anbefale noe som helst. Men om jeg skal handle anlegg igjen så er det BOSE som er mitt "go-to" merke for tiden. De har en lydplanke som kan bygges ut med trådløse moduler så vidt jeg har forstått. Men trådløse moduler er jo egentlig meningsløst. De må jo ha strøm som tidligere gikk gjenom høytalerkablene uansett...
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#16

Det som er kjekt med hodetelefoner, er jo nettopp man trenger ikke å bygge om "lydrommet" i takt med investeringen av lyd går i taket, og man finner ut at selve rommet man har lydutsyret ikke duger lenger. Har sett det også, og her i Thailand finner man vel knapt egnede rom for lyd i det hele tatt, så å investere i dyre høytalere, planker og diverse her, er å kaste penga rett ut av vinduet spør du meg.
🌞
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#17

Er det noen som vet noen i bkk bygger tv bord 1.90 m lang trur min tv er så lang på 82 inch, hvor får jeg taki pc bord plass til 8 skjermer
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#18

chelsea skrev: 13 apr 2018, 06:37 Er det noen som vet noen i bkk bygger tv bord 1.90 m lang trur min tv er så lang på 82 inch, hvor får jeg taki pc bord plass til 8 skjermer
Du kan jo prøve Ikea
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#19

82 tommer TV, da snakker vi vel om noen kroner investert :-)

Jeg kikket på 88 tommer Samsung QLED 4K TV og den hadde den røslige prislappen på ca 600.000 baht. Følte vel at det var litt i overkant å betale like mye for en TV som en splitter ny bil.

Selv sikter jeg meg inn på en 65 tommer som hoved-TV, helst OLED eller QLED. OLED er litt skummelt pga jeg er litt redd thai behandling av en slik. Om feks sønnen til dama leker seg med et spill og glemmer å slå av TV så kan man få innbrenning. QLED har jo ikke akkurat det problemet men feinschmecterne mener jo den ikke er fult så bra som OLED. Holder likevel en knapp på en Samsung 65 QLED til ca 100.000 baht.

Blir bare mer og mer imponert over Sennheiser HD800S. De er helt fabelaktige. Og den lille Soundblaster boksen fungerer veldig bra på PCen. Så snart jeg får rydda stua skal jeg teste direkte påkobling til 4K spilleren min og høre hvordan virtual 7.1 er direkte mot Bluray og 4K plate.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#20

RobertX skrev: 13 apr 2018, 08:52 82 tommer TV, da snakker vi vel om noen kroner investert :-)

Jeg kikket på 88 tommer Samsung QLED 4K TV og den hadde den røslige prislappen på ca 600.000 baht. Følte vel at det var litt i overkant å betale like mye for en TV som en splitter ny bil.

Selv sikter jeg meg inn på en 65 tommer som hoved-TV, helst OLED eller QLED. OLED er litt skummelt pga jeg er litt redd thai behandling av en slik. Om feks sønnen til dama leker seg med et spill og glemmer å slå av TV så kan man få innbrenning. QLED har jo ikke akkurat det problemet men feinschmecterne mener jo den ikke er fult så bra som OLED. Holder likevel en knapp på en Samsung 65 QLED til ca 100.000 baht.

Blir bare mer og mer imponert over Sennheiser HD800S. De er helt fabelaktige. Og den lille Soundblaster boksen fungerer veldig bra på PCen. Så snart jeg får rydda stua skal jeg teste direkte påkobling til 4K spilleren min og høre hvordan virtual 7.1 er direkte mot Bluray og 4K plate.
Jeg bet 4.200 euro for den var led tv 4k bet for marntez 8012 + 2 atmos bet 4.000 euro
Svar

Gå tilbake til «Kulturhjørnet»