13 provinser erklært som "røde rabiessoner"

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

I følge Bangkok Post ble 13 provinser erklært som "røde soner" i forhold til utbredelse av rabies.

Provinsene er:
Surin, Chon Buri, Sumut Prakan, Chachoengsao, Nan, Buri Ram, Ubon Ratchathaini, Chiang Rai, Rot Et, Songkhla, Rayong, Tak og Sri Sa Ket.

Bilde fra Bangkok Post
Bilde fra Bangkok Post

13 provinces are 'rabies red zones'
Thirteen provinces have been declared "rabies red zones" after the deadly disease recently spread to several parts of the country, resulting in three deaths over the past two months.

Cheerasak Pipatpongsopon, deputy director-general of the Department of Livestock Development, said Monday the 13 provinces were Surin, Chon Buri, Sumut Prakan, Chachoengsao, Nan, Buri Ram, Ubon Ratchathaini, Chiang Rai, Rot Et, Songkhla, Rayong, Tak and Sri Sa Ket.

The department also announced rabies-prone areas in 42 other provinces.

According to the Department of Disease Control (DDC), three people have died from rabies while 247 domestic animals have been infected with the deadly virus since January.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

Ser flere pick upper kjører rundt med

Betrinærer i samutprakarn

Og vaksinerer tempel hunder

Og street dogs,!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#3

Isj. Etter et bikkjeangrep på Koh Samui for noen år siden har jeg blitt litt engstelig for hunder. Men ei jeg kjenner ble bitt, og det er i hvert fall en omstendelig prosess med sprøyter og oppfølging de må gjennom, så hundebitt er noe som tas alvorlig.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#4

Kona ble bitt av en rasende apekatt ikke langt fra Hua Hin. Rabissprøyte og vask av såret i flere omganger etterpå. Kan hende var det en rabissyk ape.
Fint at det er Surin som peker seg ut som det værste stedet. Skal dit om snut to uker med tre små barn. Da er det enda en ting å være redd for bortsett fra idioter i trafikken, denguefeber, dakap og andre giftige krypdyr.......
Nytt tiltak gjort i hjemlandsbyen: 1,3m nettinggjerde rundt huset er under bygging slik at vi slipper besøk av alle de hyggelige hundene som alltid tusler rundt i landsbyen. Spurte om vaksine i Norge før vi reiste, men var noen dager for sent ute. Vaksineringssyklusen tar ca 1 mnd og vi manglet noen dager så da var det blankt nei.
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#5

Js er det egentlig mange injeksjoner en trenger for rabiesvaksina skal være tilfredsstillende? 4-5 injeksjoner med en ukes mellomrom, er det ikke noe sånn?

Er blitt bitt av hund to ganger i sør-Amerika, lite hyggelig opplevelse det. Men heldigvis klarte de bare å rive i stykker buksebeinet. Men det var bitemerker nederst på leggen under sokken da jeg tok den av meg. Men det var heldigvis ikke gått gjennom huden...
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#6

De burde benytte anledningen til å avlive hunder som allerede burde vært avlivet.

Leste litt om rabies, og det er i hvert fall ikke noe man vil ha.

Fra Folkehelseinstituttet:
Rabies har et raskt forløp. Sykdommen debuterer med smerter og ubehag i og rundt bittstedet, samt sykdomsfølelse. Deretter følger uro, depresjon og angstanfall. Voldsom hyperaktivitet, aggresjon, hyperventilasjon, øket spyttsekresjon og krampeanfall. Hydrofobi (redsel for vann). Gradvis økende pareser og koma. I ca. 20% av tilfellene utvikles lammelser og koma uten forutgående fase med kramper. Sykdommen har alltid dødelig utgang etter symptomdebut, vanligvis etter 2-7 dager.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#7

Det er tre sprøyter for prevaksinasjon. Heldigvis kan vaksinen gies etter smitte, men jeg har ikke funnet noe sikkert på hvor mange det blir da. Behandlingen i etterkant, for kona sin del, var serdeles ubehagelig og smertefull. Bittstedet ble åpnet og renset flere ganger i løpet av de første dagene.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#8

Må si jeg innimellom kjenner at drømmen om å flytte til thailand i alderdommen blir fjernere
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#9

Pussyhat neste? Kast av deg hemninger, selg alt du har og kom deg avgårde :)
Opprett Youtube-konto og la oss få del i spenninga.
Spøk til side... det er sjølvsagt sider med LOS som er dritt. Ikke minst kjøterne. Men alt har en pris. Også i tropene. Jeg kunne tenkt meg en 50/50 løsning, men det blir mye styr, det også. Skatt, reiser, dobbelt bokholderi/skatt, hus/hytte osv osv...
Nei, livet er ikke enkelt. Men Arilds greier gir oss alle håp. Snill kone, pene barn og god helse. Jeg unner ham alt!
God lørdagskveld til alle.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#10

Rabies brer om seg ifølge tv2 nyhetene og det snakkes om epidemi. Myndighetene setter opp store advarselskilter på turiststeder som er rammet. Reportasje på tv2 nyhetene kl 21 var det en på norsk thailandforum facebook som påsto.
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»