13 provinser erklært som "røde rabiessoner"

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#11

Rabis har det vert i thailand i mange år

Men nå har epedemidn spredd seg

Alle pattedyr kan bli smittet og bære smitte

Så et program på tv nå, det dr stor vaksine

På gang!

Men en må ikke få pannikk

Alle former for sår på menneske kroppen

kan gi mere alvorlige sykdommer

Som er resistente mot antibiotika!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#12

jern45 skrev: 16 mar 2018, 20:43 Rabies brer om seg ifølge tv2 nyhetene og det snakkes om epidemi. Myndighetene setter opp store advarselskilter på turiststeder som er rammet. Reportasje på tv2 nyhetene kl 21 var det en på norsk thailandforum facebook som påsto.
Ja, myndighetene har en aksjon pågående hvor man vaksinerer gatehundene. Litt av en jobb, og de får vel bare skrapet litt på overflaten. Det er millioner av hunder man aldri vil komme til..

Jeg tror kanskje ikke man skal overreagere her heller, dette er vel en aksjon for å prøve å begrense omfanget. Rabieshunder har det alltid vært i Thailand, og vil alltid være. Myndighetene trår nok litt varsomt også, så man ikke skremmer vekk turistene. Men her har man tydeligvis sluppet ut et varsko. Jeg tror ikke på noen epidemi, men at man gjør noen grep for å begrense antall hunder med rabies, etter å ha registrert en bekymringsmessig utvikling. De røde sonene er vel hvor man prioriterer vaksineringen.
På sikt vil det sikkert være positivt for omdømmet at man tar grep, men kanskje noen tenker seg om en eller to ganger på kort sikt før man reiser over nå.

Sjøl bør man være varsomme med å nærme seg hunder dersom man har noen form for sår på hender eller andre steder. I 2010 var det ei dame i Thailand som døde etter å ha blitt slikket av en hund med rabies. Trolig på et åpent sår eller noe slikt vil jeg anta.
Jeg tror generelt det er ekstremt liten fare for å bli smittet dersom man omgås hunder, noe jeg har gjort i alle år. Jeg vil anta at en og annen av dem også har hatt rabies. Men uansett vær rask på å oppsøke lege dersom man blir bitt, uansett sårdybde, for behandling med antibiotika.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#13

MrDemongas skrev: 10 mar 2018, 20:06 Pussyhat neste? Kast av deg hemninger, selg alt du har og kom deg avgårde :)
Opprett Youtube-konto og la oss få del i spenninga.
Spøk til side... det er sjølvsagt sider med LOS som er dritt. Ikke minst kjøterne. Men alt har en pris. Også i tropene. Jeg kunne tenkt meg en 50/50 løsning, men det blir mye styr, det også. Skatt, reiser, dobbelt bokholderi/skatt, hus/hytte osv osv...
Nei, livet er ikke enkelt. Men Arilds greier gir oss alle håp. Snill kone, pene barn og god helse. Jeg unner ham alt!
God lørdagskveld til alle.
Har kikket på dette svaret noen ganger nå og må si at jeg ikke begriper hva du mener med det første ordet i den første setningen, er det skrivefeil eller mener du virkelig at jeg er i ferd med å utvikle hat rettet mot det kvinnelige kjønsorganet?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#14

I Hua Hin nå er det sendt ut varsler om å ta hånd om hunder de eier, steller med eller bryr seg om, for myndighetene er på vei til Hua Hin for å samle inn hunder, og ryktet sies at de skal skytes. Så om det er hold i ryktene eller ikke, det får vi bare vente å se. Jeg vet at i svært mange andre land med samme problem, ble det sendt ut "dødskvadroner" men det gjenstår å se om Thailand er villig til å gjøre det, med tanke på forholdet de har til alt levende liv. Ehm :cry:
🌞
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#15

Burde ikke vært løshunder noe sted. For det første er hunder dyr avlet fram av mennesker så de har ikke de egenskapene som skal til for å leve et normalt liv for et vilt dyr. For det andre så kan de som nå med den aktuelle rabies-sykdommen være smittebærere av potensielt farlige sykdommer. For det tredje er de ofte en pest og plage for omgivelsene, har hørt om byer i nord-India hvor lausbikkjene har tatt over store deler av gatene og folk hadde slutta å gå ut etter mørkets frambrudd. Har selv også reist i deler av sør-Amerika og der er det ille mange steder, man kvier seg stort for å gå i enkelte gater/steder da man aldri vet når et kobbel av lausbikkjer starter jakta. Og det er ganske ille mange steder i Thailand også. Og det er et ufattelig større problem både for dyrevelferd og for generell trivsel enn at noen skarve elefanter må ta en halvtimes runde med en turist eller to på ryggen.

Laushunder bør fanges, steriliseres og enten adopteres bort, holdes på dertil egnede steder til de dør eller evt skytes!
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#16

Du har ikke tatt i betraktning at en av hundene kan være en tidligere slektning ;)
🌞
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#17

Trist å les at rabbies igjen "utvider" seg. Når jeg kom til Thailand for over 20 år siden var det mye av det, men det bla tatt på alvor og det er masse folk som reiser rundt, fanger inn og gir hunder sprøyter. Hørte om mange dødsfall for 15 til 22 år siden, men i de siste årene har jeg ikke hørt om det rundt her. Landsbysjefen har over megafonene hver morgen, anbefalt folk å gi sine og andre hunder sprøyter for rabbies. Så thaiene er fult klar over at det har blomstret opp, og de gjør også noe med det. Får håpe de for tatt knekken på dette. Men i glissne strøk kan det medføre døden for mange som ikke vet nok om dette.

A.H.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#18

มังคุด skrev: 18 mar 2018, 06:00 Burde ikke vært løshunder noe sted. For det første er hunder dyr avlet fram av mennesker så de har ikke de egenskapene som skal til for å leve et normalt liv for et vilt dyr. For det andre så kan de som nå med den aktuelle rabies-sykdommen være smittebærere av potensielt farlige sykdommer. For det tredje er de ofte en pest og plage for omgivelsene, har hørt om byer i nord-India hvor lausbikkjene har tatt over store deler av gatene og folk hadde slutta å gå ut etter mørkets frambrudd. Har selv også reist i deler av sør-Amerika og der er det ille mange steder, man kvier seg stort for å gå i enkelte gater/steder da man aldri vet når et kobbel av lausbikkjer starter jakta. Og det er ganske ille mange steder i Thailand også. Og det er et ufattelig større problem både for dyrevelferd og for generell trivsel enn at noen skarve elefanter må ta en halvtimes runde med en turist eller to på ryggen.

Laushunder bør fanges, steriliseres og enten adopteres bort, holdes på dertil egnede steder til de dør eller evt skytes!
Hunden kom lenge før menneskne på jorda

De kalles urhunder..

Synd at menesknes beste venn

Hunden er smittebærer,

Det er slendrian fra myndightenes side

World wide at de ikke klarer og begrense

Alle former for epedemidr
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#19

Phay skrev: 18 mar 2018, 06:32 Du har ikke tatt i betraktning at en av hundene kan være en tidligere slektning ;)
Slektning av hvem, av deg?
No one here gets out alive...
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#20

มังคุด skrev: 18 mar 2018, 14:13 Slektning av hvem, av deg?
Kanskje svigers.?.
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»