Leie eller kjøpe? Investering i bolig

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#41

Phay skrev: 03 mar 2018, 11:47 Får håpe jeg husker det til jeg skal kjøpe, og at advokaten ordner det praktiske. Hvordan gjør dere det med overføringen? Med Supsiri så kan jeg overføre direkte fra Norge, og som jeg har forstått er det ett solid selskap, men en vet aldri.
Husk og bruk dette skjema

« sam sam» 3 eller noe slikt

Husker ikke helt navnet!

Ps dette er ikke skjøte!

Eller « chanote@ tidledeed

For vil en ha penga ved salg ut igjen

Så veit jeg det er dette skjema

Men få detta avklart , formelt av sakkyndig


Her er ei sjekk liste

http://www.companyvauban.com/en/guide/p ... iland.html
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#42

riflefish skrev: 03 mar 2018, 12:01 Husk og bruk dette skjema

« sam sam» 3 eller noe slikt

Husker ikke helt navnet!

Ps dette er ikke skjøte!

Eller « chanote@ tidledeed

For vil en ha penga ved salg ut igjen

Så veit jeg det er dette skjema

Men få detta avklart , formelt av sakkyndig


Her er ei sjekk liste

http://www.companyvauban.com/en/guide/p ... iland.html
TOR TOR 3 , en sam ;)

https://www.siamrealestate.com/info/buy ... -thailand/
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#43

Freddyk skrev: 03 mar 2018, 11:22 Kolami
Ja det skulle det vært moro å høre om noen gjør, for der er jeg blank.
For hvis jeg selger rommet, så får folk det dem får, opp til dem å finne ut om det er vært det eller ikke :)
https://www.facebook.com/freddy.kvisler ... 814&type=3
Ja, det gjelder å kunne sine saker når man kjøper i Thailand føler jeg. Hvis det er noen forsikring på boligkjøp kan det jo tenkes at jeg vil se nærmere på det. Selgeren stor jo fritt til å selge uansett som du nevner :)

Kanskje en grunn til at mange ønsker å kjøpe nytt kontra brukt er jo at thaier er ikke så flinke til vedlikehold. Men mange selskaper i Bangkok er flinke til å holde de istand og har god økonomi. Og de krever inn ubetalte regninger fra eiere som ikke har betalt den årlige avgiften til vakter, vaktmestere, admin etc. . Såvidt jeg vet har de flere virkemiddler til å kreve inn utestående beløp.

Jeg har denne pågående samtalen med min kjære, hun er dypt skeptiskt til bruktbolig, selv om vi har bodd på samme sted nå i lang tid gjennom å leie.

Skal vi kjøpe nytt får vi mindre condo pr kvm til dobbelpris. Boligene blir mindre og mindre føler jeg i BKK..og de blir dyrere og dyrere på samme tid.

Og da tror jeg flere som meg ser investeringen med en bruktbolig som kan oppgraderes uten altfor store investering samt at condoen blir tatt vare på så godt det lar seg gjøre..jeg ser borettslag som blir drevet dårligere i Norge men også mye bedre såklart..men det er en avveining og risiko uansett. ny eller gammel.
Freddyk
Innlegg: 10
Registrert: 03 mar 2018, 05:23

#44

Ja her i blokka er det eierne som eier og styre har jo flertall av utlendinger.
Men det er her, hvordan det fungerer andre steder vet jeg ikke.
Siden det er 51/49 så regner jeg med at selv thaiene velger inn utlendingene i styre.
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#45

Har vært inne på tanken om å kjøpe meg et lite krypinn i Chiang Mai. Ikke for investering, men mer for å ha en plass å bo når jeg er der. Kunne selvsagt leid ut til kjentfolk i perioder jeg ikke er der selv, men det hadde ikke vært hovedpoenget.
Har sett ettromsleiligheter, ja til og med toroms fra 350 000 - 500 000 baht. Altså pluss/minus 100 000 norske. Det hadde jeg hatt råd til å tape om det skulle gått skeis.

Men jeg har ikke satt meg inn i papirmølla. Hvordan kan jeg feks vite om en leilighet er innafor 49% kvota for faranger i et bygningskompleks? Hvilke papirer skal en som kjøper ha?
No one here gets out alive...
Freddyk
Innlegg: 10
Registrert: 03 mar 2018, 05:23

#46

Som jeg skrev på facebook, vil ikke landkontoret skrive inn navnet ditt på thai på skjøte, så kan ikke leiligheten stå i ditt navn. :)
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#47

Freddyk skrev: 03 mar 2018, 16:09 Som jeg skrev på facebook, vil ikke landkontoret skrive inn navnet ditt på thai på skjøte, så kan ikke leiligheten stå i ditt navn. :)
Tja hva du skriver på Facebook har ikke den ringeste anelse om naturlig nok. Men altså, for å sikre seg bør en gå til landkontoret før en går i gang med bud til selger for å forsikre seg om at leiligheta er åpen for farang? Bør vel få det skriftlig også går jeg ut fra....
No one here gets out alive...
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#48

Det som er helt sikkert og som slår meg, er at markedet for leiligheter i enkelte strøk har blitt mer og mer kjøpers marked. Man kan ta Pattaya m/omegn som eksempel. Jeg tror aldri i mitt liv jeg har sett såpass høy utbyggingstakt, og økning i antall leiligheter på ett område noen gang. Det bygges altfor mange nye prosjekter, med hundrevis av leiligheter i hver av dem. Og ganske utrolig mange står tomme, og vil stå tomme i uoverskuelig framtid.

Kombinerer man det med at antall langtidsboende utlendiger har gått betydelig ned i området (turismen dog ikke, pga. strømmen fra asiatiske land), og man må promotere mot thaier i større grad, så får man en veldig skjev og feilslått utbyggingspolitikk. Jeg tror alle som har vært i Pattaya her inne, ser dette, og har lurt på det selv. Hvordan det kan være lønnsomt i 2018 å bygge ut enda flere prosjekter?

Det kan godt hende at mange står seg, og også tjener penger på prosjektene, men da går det nok på bekostning av at det står mer tomt enn tidligere i gamle leilighetsbygg. Disse forfaller mer når mange i dag kjøper nye leiligheter i steden, eller bytter ut sine gamle. Mange får heller ikke solgt, eller må gå mye ned i pris på sine gamle leiligheter.

Når det gjelder Hua Hin har andre mer kontroll på dette enn meg. Der er jeg blank, men det vil ikke forundre meg om vi ser litt av samme mønster der.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#49

Det er som jeg har estimert tidligere. Same same! Peak på leilighetene er 10 år, så er det location location location som avgjør!
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#50

Jeg vil ta med en ting som kan være viktig.

Kjøper skal betale 5% og selger 2.5% av salgssummen hos landkontoret..så det kan være lurt å to ut nok cash eller så kan du faktisk betale med kort som selger gjorde for oss. Om man kan betale med kort overalt vet jeg ikke, men hos landkontoret vi var oss gikk det.
Svar

Gå tilbake til «Bolig»