Leie eller kjøpe? Investering i bolig

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#11

Jeg tror man gjør lurt i å se dette i både et kortsiktig og langsiktig perspektiv. Skal man investere i eiendom i Thailand, så må man leve med noe risiko. Lover og regler kan endres underveis, og leasingavtaler for jorda byggene står på, kan i enkelte tilfeller ikke bli fornyet.

Jeg har hørt om tilfeller hvor leasingavtalen overraskende nok ikke fornyes, og hvor eieren av landområdet dermed overtar byggene som står på eiendommen. Det kan være flere bygg. En amerikaner på Phuket opplevde at hans mangeårige livsverk og hotellområde ble inndratt på den måten. Han prøvde å få landeieren til å endre synet, og få forlenget perioden med nye år, men til ingen nytte. Amerikaneren svarte med å legge alt i grus dager før kontrakten løp ut. Han leide inn en bulldozer og et mannskap, og jevnet hele området med jorden. Brutalt ja, men for han ble dette et prinsipp, og eieren av eiendommen skulle ikke få hans livsverk på kjøpet.

Selvsagt ekstremtilfeller, men poenget er at man nesten må være forberedt på at en investering i eiendom i Thailand har risiko lengre fram i tid. Om man investerer, og tenker som så at investeringen i første omgang gjelder i perioden leasingkontrakten varer, og ser det i et slikt perspektiv, så kan man leve med det.

Nå er det selvsagt forskjell på en eiendom med et hus, og en leilighet i et kompleks, men prinsippet kan være det samme. Som riflefish riktig skriver, man vet ikke hva som skjer med et leilghetskompleks i framtida heller. Normalt sett burde det være en trygg investering, men man vet aldri. Og vedlikeholdsmessig kan slike kompleks gå for lut og kaldt vann, og forfalle over relativt kort tid.

Det er flere måter å tape sin investering på, den mest vanlig er nok at man stoler for mye på sin thai kone, og går i denne fella over litt tid. Å sette en eiendom i hennes navn, eller deler av den, er risikosport. Men ser man bort fra det, så ville jeg nok ha tenkt på muligheten for en avskrivning langt fram i tid uansett.

Min søster kjøpte en fantastisk strandbolig i Spania for mange år siden, for rundt èn millioner kroner. Dette i et området hvor kommunen hadde vedtatt at det ville skje endringer i strandsonen over tid, og husene som lå der ville mest sannsynlig gå tapt. Tidsperspektivet var ca. 10-12 år, fikk hun vite da. Allikevel valgte hun å kjøpe stedet, selv om det kunne bli revet 10 år senere. Som en investering var det jo helt malplassert, men grunnen til at hun gjorde det, var at for henne var det verdt hver krone allikevel, selv om noe skulle skje 10 år senere. Det ble altså en kalkulert risiko, og en kalkulert periode hvor hun fikk leve slik hun hadde drømt om i minst 10 år framover. Resten ble bonus.

Går man inn i eiendomsmarkedet med en slik holdning i Thailand også, så blir man ihvertfall ikke tatt på senga når og om den tida kommer. Så får det man evt. etterlater seg, eller sitter igjen med etterhvert, komme som en bonus.

Nå er det selvsagt veldig sjelden man taper alt man har investert, men på bakgrunn av mye usikkerhet generelt, tror jeg kanskje jeg personlig ville ha valgt å leie framfor å eie. Ikke minst fordi man står friere til å flytte på seg også.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#12

Hvis skal kjøpe en lelighet i bkk på 100 kvm kommer den sikkert på 1, 4 til 4 mill, så kommer spø hvor mye kan du låne i banken?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#13

For mitt vedkommende så er det tre alternativer.

1. Betale alt uten lån hverken i Thailand eller Norge.
2. Dama tar opp lån i sitt navn, og kjøper i sitt navn, jeg har allerede begynt å overføre alt vi bruker sammen fra min konto, til hennes konto, så hun får en fin historikk på faste overføringer. Men det krever at vi har en fordelingskontrakt ved ett eventuellt ett brudd. Leiligheter i thai navn er også vesentlig rimeligere på turiststeder, enn i falang navn.
3. Langtidsleie
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#14

Alt 1 er jo en bingo virksomhet idag der alt er i forandringer med e-valutaer, Kina og øvrige Asia i stor fremvekst, og mye annet som foregår. Alle sparepengene til Gnore er jo i papirpenger?

Uansett om man låner på dama eller kona, så er det jo innskuddene en har tapt om det går skeis, og det er vel lavere eller likt, enn å leie tilsvarende leilighet til samme pris? Ett regnestykke det også ;-)

Jeg har ryggen fri uansett hva som skjer, og hun må finne seg en ny sponsor eller selge.
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#15

Jeg hopper av eiendomsmarkedet nå og setter pengene i banken (i Norge).

Å tro at penger i Norge er "sikre" er å tro på julenissen. Krakket på slutten av 80-tallet sendte eiendomsmarkedet i gulvet. Kan det skje igjen? SELVSAGT.

Norsk krone er følsom for oljepris svingninger og et globalt økonomisk kræsj vil føre oljeprisen ned. Det vil også sende våre pengefond i kjelleren. Ned andre ord. Har du alle pengene i eiendom i Norge risikerer man en dobbel smell med tap i eiendom og tap på norsk valuta. Om man bor i utlandet vel og merke.

Samtidig vil et slikt krakk høyst sansynlig føre til betydelig høyere renter. Noe som holder eiendomsprisene nede men gavner den som har cash på sparekonto.

Jeg har sterkt vurdert å kjøpe condo her i Thailand, men ser nå igjen at fleksibilitet og retrettmulighet er viktig.

Så for min del lander jeg 99.99% sikkert på leie av hus/villa her i Hua Hin for rundt 15-25.000 baht pr mnd. Langtidsleie på 6 mnd eller 1 år.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#16

Tror jeg kommer til å sitte å vente til rett anledning og rett plass, for slik det ser ut nå, så er det beste å leie, og ha pengene i bank i Norge intil videre. Så enig med Rob!

Boliglån i thailand til 12% rente? Er jo galskap, og kan ikke forsvares!

Rettelse fikk svar fra en bank nå og på 3 millioner 5 år nedbetaling 7,15%
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#17

Noen som har mer info om lån i thailand og renter? Noen forskjell på thai og falang i kostnader?

BF36FC2E-43CE-4C74-A497-25ABD9D3C3A3.png
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#18

Utpåtur skrev: 01 mar 2018, 09:50 Krakk i Norge: Ref 80-tallet - vi har ingen av de tinga nå vi hadde den gangen; gallopperende inflasjon, 100% fradrag for renter -som ble endret til 28%, jappetida var meget spesiell. Vi fikk en lekse og lærte mye den gangen.

NOK - har falt ifht TBH - og er lav nå - kan stige endel - så penger i banken ifht utland kanskje smart.

Eiendom Norge - vi har akkurat hatt en justering - og er på vei opp igjen mest sannsynlig, markedet er ikke en boble.
Jeg tror ikke det er lurt å gå over til leie i Norge.
Med lav rente så vil eiendom her kaste godt av seg ved utleie/verdistigning.

Aksjer - tror det er mer usikkert enn eiendom i Norge - og ikke så høy avkastning - hvis man ikke har flaks.

Ser på Finn at det ikke er noe til salgs i Phuket - så det ser vel ikke akkurat ut til at det er fart i markedet i Thailand, det kan jo gi gode kjøpsmuligheter - men det er nok grunnleggende ting som ligger bak - ser ikke ut til at det blir bedring.
Jeg leier ut i Norge pr dags dato, er/blir gjeldfri, og har peng på konto til å cashe ut leilighet i Thailand.

Akkurat i Phuket tror jeg ikke det er mange nordmenn igjen faktisk, og ikke i nærheten av Hua Hin området og Pattaya.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#19

Jeg gidder ikke å gamble, og heller ikke drive med omfattende styring med penger. Jeg ønsker sikkerhet.

Så jeg ser egentlig bare to alternativer

Kjøpe fullt ut kontant eller leie.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#20

For mitt tilfelle så er nok det beste å kjøpe tenker jeg, ettersom min kjære har jobb og vi betaler ca 150 000++ i året i husleie..

Men for den det måtte gjelde som kan forflytte på seg og ikke har noe holdbart som i mitt tilfelle ville jeg leid, hvis jeg ikke var 100% sikker på at
det ikke finnes noe bedre sted å bo i Thailand. feks at de har alt det du trenger for å trives med det du liker å gjøre...

Man kommer til ett punk hvor livet blir noe satt og livet blir litt kjedelig, men hvis man ikke har noen å dele kjedeligheten med så kan det kanskje være greit å flytte på seg?

Jeg kjeder meg greit i BKK..fordi jeg vet at jeg kjeder meg etter en tid uansett hvor jeg er :lol:
Svar

Gå tilbake til «Bolig»