Leie eller kjøpe? Investering i bolig

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Kjøpe versus leie?

Jeg har regnet litt grovt på det å kjøpe kontra det å leie leilighet eller hus i Hua Hin området, med en avstand fra sentrum på 5 - 15 minutter. Vil først fokusere på leilighet, for det er vel det jeg anser som det beste kjøpet i Thailand uansett om en skal investere eller kjøpe for å bo, altså livstil og ikke minst trivsel, og investeringen er ikke så viktig da trivsel med hvor man kjøper og hva man kjøper.

Det jeg foreløpig har sett på ligger fra 30 000,- 80 000,- bath pr m2, og i gjennomsnitt så er det 40,- bath pr m2 i vedlikeholdskostnader.

Rundt 100m2 i er det jeg ser for meg pluss minus, og da snakker vi om priser fra 3 - 8 millioner investering, og faste månedlige kostnader vil være 4 000,- bath +. Langtidsleie for en slik leilighet møblert, vil være fra 15 000,- i måneden til 30 000,-

Kjøper man og ser for seg 30 års investering, vil en leilighet med dagens priser komme ut på

Med en snitt pris på 40m2 i vedlikeholdskostnader blir det

10 år 480 000,-
20 år 960 000,-
30 år 1, 4 mill

Leie i 10 år blir fra 1,8 - 3,6 mil
Leie i 20 år blir fra 3,6 - 7,2 mill
Leie i 30 år blir fra 5,4 - 10,8 mill

Jeg anser 10 år som peak for en kjøpt leilighet, og derifra vil den stabilisere seg i pris før den begynner å falle rundt 15 år, for den standarden de stort sett bygger i thailand pr dags dato. 50 år er dead end, og etter 30 år så vil det være nesten umulig å få solgt er min påstand. Mye vil avhenge av location selvfølgelig .

Så er det bare å begynne å sjonglere med tallene om hva som lønner seg. Leie frem til kursen blir så bra at det vil faktisk bli en god investering, eller gamble på at markedet i thailand vil fortsette å gå opp, selv om en eller to justeringer kommer, noe som de aller fleste faktisk venter på.

Annet som bør vurderes, er områdets eller byens fremtid. Hva er planene for området, og hva er realistisk, og når vil de gjennomføres?

Vel det var bare noen tanker på morgenkvisten her ifra Norge.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

En annen mulighet er å investere for å leie ut?

Med tallene over så dekker ikke det investeringskostnadene eller vedlikholdskostnadene sammen, selv etter 30 år? Det er ett tapsprosjekt!?
🌞
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#3

100 m2 er jo en ganske stor leilighet, trenger du det?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Nomade skrev: 27 feb 2018, 12:24 100 m2 er jo en ganske stor leilighet, trenger du det?
Trenger og trenger, tja, det er vel billigere og bedre for husfreden å innlosjere familie og venner i en leid leilighet, så minimum 80 i det minste?

Kommer thai familien på besøk, så faller jo utgiftene på oss, mens kommer venner og bekjente fra min part, så betaler de selv. Kanskje mindre besøk ut av det også :lol:

Det viktigste for mitt vedkommende er kjøkken plass at den er åpen og romslig, samt uteplass.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

ikke får forstyrre tråden..


Hva synes dere om bruktboliger i Thailand?

Her jeg bor, tar condoen seg av vedlikehold daglig.....men man kan ikke forlange at det skal se nytt ut heller..er det noe som ikke virker eller begynner å se dårlig ut , byttes og vedlikeholdes det..ca 10 år condo btw.

Jeg tenker å kjøpe her..vi har brukt snart 500k bath på å leie..

Man tjener ikke på å selge senere, men jeg regner med at man får igjen det man betalte for.og det synes jeg er greit...skal tross alt bo her, og ikke spekulere..men da kommer det ihvertfall oss til gode..så kjøper vi ev. en andre bolig ved sjøen senere.en mindre condo..
Sist redigert av Kolami den 27 feb 2018, 12:41, redigert 2 ganger totalt.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#6

Phay skrev: 27 feb 2018, 10:46 En annen mulighet er å investere for å leie ut?

Med tallene over så dekker ikke det investeringskostnadene eller vedlikholdskostnadene sammen, selv etter 30 år? Det er ett tapsprosjekt!?
Ikke invester mer enn du har råd til å tape..så går det nok greit :)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Kolami skrev: 27 feb 2018, 12:38 Ikke invester mer enn du har råd til å tape..så går det nok greit :)
En kan jo ikke regne ett leilighetskjøp for ett direkte fullt og holdent tap, da går det skikkelig til helvete. Men at prisene kan halvere seg en tiårsperiode, det er ingen umulighet. Min far, om hadde solgt i 2007-8 før krakket i spania, så hadde han fått 1,8 millioner euro, først nå solgte han for 850 000,- fordi han satt på gjerdet og mente han kunne tyne ut 2 mill.

Skjer det i thailand, så ryker de dyreste og mest lukseriøse objektene først på den største smellen.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#8

Phay skrev: 27 feb 2018, 12:41 En kan jo ikke regne ett leilighetskjøp for ett direkte fullt og holdent tap, da går det skikkelig til helvete. Men at prisene kan halvere seg en tiårsperiode, det er ingen umulighet. Min far, om hadde solgt i 2007-8 før krakket i spania, så hadde han fått 1,8 millioner euro, først nå solgte han for 850 000,- fordi han satt på gjerdet og mente han kunne tyne ut 2 mill.

Skjer det i thailand, så ryker de dyreste og mest lukseriøse objektene først på den største smellen.
Det er altfor mange tomme lelighter og hus i thailand!
En for bruke det en har råd til!,
Men og tro i dsg det er « butikk»
Tror jeg lite på!
Skal en handle, gå i banken( siam comersial bank) de sitter på enorme mengder m boliger!
En nabo handla et hus fra bank for 2, 5 mill
Det hadde stptt lenge! Nabone forsøker og selge fra 5 -8 mill!
Salgs skilta har nå stått siden vi kom hit for
3.5 årsiden!
Bruk tid og snakke m eiendoms avd i banker! 😏
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#9

Hmmm! Tror det er verdt å sjekke tipset om bank salg ja! Var slik bror min snappet opp sin første enebolig i Las Vegas i 2002.

Hadde ikke tenkt på at det var noe slikt her i Thailand. Kanskje både hus og condoer?
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

Lelighter på lang sikt er skummelt!

Ingen veit noe om framtiden,

Vedlikehold også

Har utbygger leasa tomta?

Hva står i kontrakt!

Om eier av bygget selger! Ny eier

Vil rive!

Det er haugvis av eldre lelighter i bkk

Som er 20-30 årgamle som nærmest er

rivningsklare!

En ikke eldre bror av kona kjøte en lelighet i

1985-

Nå er gammel og tildels alvorlig syk

Var og beså objektet

Fy dægern ! Kom til et stort komplex

Hakke sett pp værre! Bare slum blitt

Brodren hakke skjønt bæra!

Ville ikke hatt lelighten om jeg fikk betalt

Alt hang og slang ikke malt eller pussa

siden det var bygt

Stinka over alt møkk og dritt

Han domskallen var lurt eller ække helt

Patent stakkar!

Hadde nok god jobb nå ern 80

Så stuslig at vi bare dro derifra

Kansje de hadde fått 10000 bath ikke veit

jeg

Sikker flott da det var nytt!

Velforeninger i lis funker dårlig!!!

Vær forsiktig med condos!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Bolig»