Kina ett autoritært diktatur!

SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#41

[mention]Utpåtur[/mention] Friskt meldt dette. Det er vel nærmest opplest og vedtatt at norske journalister i større grad enn befolkningen stemmer på partiene på venstresiden. Og typisk nok stemmer knapt noen på FrP. Undersøkelser bekrefter da også antagelsen. Og tendensen mot venstre blant journalister er tiltagende. Se f.eks denne undersøkelsen: https://journalisten.no/arbeiderpartiet ... den/362728
At journalistene er i utakt med befolkningen, er litt skummelt. Klarer de ikke å være noenlunde objektive, svekkes tiltroen til mediene. Ett eksempel kan være det mye omtalte drapet på Floyd og Black Matter-bevegelsen. Dette har skapt mildest talt voldsomme reaksjoner. I stor grad er dette fyrt opp under av mediene. I og for seg ikke noe galt i det. Men når ca 50 mennesker halshugges av islamister i Mosambik, går det flere dager før norske medier ofrer dette en liten notis. Vi ser at halshugging av lærere i Frankrike på langt nær får samme oppmerksomhet og fordømmelse som drapet på Floyd. Tusenvis demonstrerer for Floyd. Et par hundre protesterer mot halshugginger I Islams navn. Mye av dette skyldes selvsagt medienes prioriteringer og vinklinger. Og se på Dagbladets aktivistpregede journalistikk mot Trump. I flere måneder har de drevet en kampanje som nesten helt konsekvent har vært ført med negative fortegn og en del av det kan neppe betegnes som annet enn usaklig hets. Det dette fører til, er at journalistikken ikke lenger er troverdig ganske enkelt fordi dette politisk tendensiøs aktivisme. I mine øyne er dette uvesenet noe mediene må ta på høyeste alvor for ikke å tape ytterligere troverdighet og tillit. Og ikke minst for å demme opp for høyrepopulistiske medier med mildest talt tvilsomme agendaer. Legger man dette til grunn, blir diskusjonen om mediene er venstrevridde eller ei, totalt uten interesse. Problemet må erkjennes før det kan gjøres noe med det. Og det haster. Fordi også dette er en trussel mot demokrati og ytringsfrihet og disse verdiene trues og utfordres fra mange hold.
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#42

Utpåtur skrev: 28 nov 2020, 11:54 NRK har dreit betydelig mot høyre seinere åra - en ledelse som skjønner hva som venter med en høyreregjering har sørget for å skifte ut endel folk slik at dette kan skje.
Dagsnytt 18 er patetisk - de trekker gjerne inn en Frepper slik at enhver fornuftig meningsutveksling forsvinner. Fredrik Solvang klarte til å med å invitere Resett og Dokument no - og han er ganske langt til høyre selv - det går jo klart fram. I Debatten styrer han slik at han får fram sine poeng.

Ingen store norske media er venstrevridde - Dagbladet er er korporate tool som alle andre - ref- leder om Black Friday for et år siden - og angrep på Rødt i Oslo der de bruker høyresidens talking-points.
Samme i US - de er alle sterkt imot Berne Sanders og tilhører i beste fall høyresiden i DEM - som ligger godt til høyre for norske Høyre.
Er det ironi el? Er er du så fjern? Tenker vi sier MGD jeg, da forsvinner all fornuft.
Lucifer is back :evil: :twisted:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#43

CAT skrev: 28 nov 2020, 16:07 Er det ironi el?
Ironi var det første som slo meg. Men hver mann sin mening. Spennende om han vil underbygge påstandene sine.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#44

CAT skrev: 27 nov 2020, 20:46 De som vil ha og dessverre ikke kjøper noe annet en den propagandaen NRK serverer burde betale den selv. NRK er så til de grader gått ut på dato. Reportere og programledere er så venstre radikale og ukritiske at det er flaut å se på. For ikke snakke om alle de elendige seriene og C filmer de sender. Som det blir nevnt her, fleste parten av seerne er over 60. Sporten er også blitt dårlig, sender NRK virkelig noe idrett av betydning lenger?
Det er skammelig at vi blir tvunget til å finansiere den dritten.
Har knapt sett på NRK på 6 år nå. Og savner det ikke, og da DAB kom og tok over så har jeg med hånden på hjerte ikke hørt et program på NRK radio.
jeg føler vel at venstre radikale er et begrep
bare!tullat!
brukt av tildels reaksjonære for og
« sverte» de som de ikke liker,
men gode venn i usa,
sier at norge er et komunist land, :roll: :!:
( som og tatt ut av trump replikker)
det er da ikke komunister i verden,!
de landa som kaller seg komunister
der erjo et helsikes diktatur,
se cuba, russland og china,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#45

riflefish skrev: 29 nov 2020, 06:40 jeg føler vel at venstre radikale er et begrep
bare!tullat!
brukt av tildels reaksjonære for og
« sverte» de som de ikke liker,
Ja, har inntrykk av at "venstreradikal", "kommunist" osv mest brukes av høyrepopulister for å beskrive alt fra Ap og utover til venstre. Noen starter på SV. Andre på Rødt og MDG. Har man mage til å sjekke kommentarfeltet i Resett, er det gjengs oppfatning at høyrepolitikere betegnes som fordekte kommunister.
Tilsvarende hagler det gjerne fra venstresiden stempling og demonisering gjennom begreper som sexist, rasist, islamofob osv. Og da like gjerne mot personer som beviselig befinner seg i sentrum politisk. Tendensen de senere årene er at alt for mange på venstresiden forlanger at man skal være enig med dem i ett og alt. Og er man ikke det, er man marinert i vondskap. Veldig skadelig denne polariseringen.
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#46

riflefish skrev: 29 nov 2020, 06:40 jeg føler vel at venstre radikale er et begrep
bare!tullat!
brukt av tildels reaksjonære for og
« sverte» de som de ikke liker,
men gode venn i usa,
sier at norge er et komunist land, :roll: :!:
( som og tatt ut av trump replikker)
det er da ikke komunister i verden,!
de landa som kaller seg komunister
der erjo et helsikes diktatur,
se cuba, russland og china,
Må ikke til USA for å finne folk som kaller oss kommunister, var vel en telia sjefen kalte norge også, endog en tid tilbake.el var det den svenske næringsminister ?
Vi er ikke noe diktatur som Kina er, men jeg registrer at nyheter blir vinklet og sannheten blir ofte fordekt og fordreid. Politikerene vil ikke svare på ubehagelige spørsmål, og media tørr ikke, el helst vil ikke fortelle sannheten mener jeg.Er sannheten alltid å finne på forsiden av VG og NRK??
Kan vi stole på politikerne. Nylig ble en hel næring utslette fordi Erna og co trodde at det var et ultimatum for V å gå inn i regjeringen. I etter tid viser det seg at slik ikke var tilfelle.
Ikke at jeg er no fan av pelsdyrnæringen. Men vi kan ikke bare legge ned alt som ikke vi liker.

https://www.smp.no/ntb/innenriks/2020/1 ... 948578.ece

Vi ser samme tendenser om oljenæringen, det er blitt en nærmest et krav om at den skal legges ned fra alle partier. Hvorfor?? Oljen vi produserer er bare et lite bidrag og vil ellers produseres et annet sted.
Her er også media helt ute å sykler, skrives det noen konstruktive artikler som imøtegår de faktiske realitetene? og det faktiske behovet vi har ( av inntektene) og verdens behov for olje i mange år til. Ikke det jeg har sett, men Greta Thunberg kommer på fremsiden, og sogar blitt sett på som kandidat til fredsprisen.
Verden vil fordra og det er venstre raddisene som fører ann.
Stemme slutte jeg med for mange år siden.
Lucifer is back :evil: :twisted:
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#47

Geir Rasch skrev: 27 nov 2020, 19:12 Er nok endel mennesker på ytre høyre fløy som foretrekker Resett og andre alternative medier, men jeg er overbevist om at flertallet av oppegående mennesker i Norge foretrekker NRK framfor noen andre TV-kanaler. For egen del anser jeg NRK å være mer seriøs enn de fleste andre selv om også NRK lirer av seg programmer de godt kunne spart seg spør du meg. Men det er jo fordi de er en allmennkringkaster som skal dekke de flestes behov og ønsker, ikke bare lage TV for gamlinger som meg.
At det faktisk finnes en reklamefri TV-kanal bør en verne godt om. Ja, de har sponsing på enkelte programmer, men ingen program blir avbrutt av reklamepause, og det er noe jeg setter utrolig stor pris på.
Jeg ser den. Men at noen har klart å stå opp som figuren Elling fra Ambjørsens romaner gir inntrykk. Du er den ene.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#48

MrDemongas skrev: 29 nov 2020, 22:34 Jeg ser den. Men at noen har klart å stå opp som figuren Elling fra Ambjørsens romaner gir inntrykk. Du er den ene.
Må jo bare takke for diagnosen av en person med åpenbart høy kompetanse :)!
Men som innlegg i en diskusjon er diagnosen kanskje noe malplasert. Det burde jo egentlig en med din kompetanse ha skjønt.
Dog, som du sikkert skjønner: å bli idiotforklart av høyre-ekstreme personer styrker meg i troen om at jeg er på rett vei!
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#49

Geir Rasch skrev: 30 nov 2020, 14:16 Må jo bare takke for diagnosen av en person med åpenbart høy kompetanse :)!
Men som innlegg i en diskusjon er diagnosen kanskje noe malplasert. Det burde jo egentlig en med din kompetanse ha skjønt.
Dog, som du sikkert skjønner: å bli idiotforklart av høyre-ekstreme personer styrker meg i troen om at jeg er på rett vei!
Nå er jo Elling alt annet enn uintelligent. Og denne høyst fascinerende romanfiguren har på enkelte områder kunnskap langt ut over snittet.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#50

CAT skrev: 28 nov 2020, 16:07 Er det ironi el? Er er du så fjern? Tenker vi sier MGD jeg, da forsvinner all fornuft.
tror vel at norge har plass til MGD,
i allés øyne harjo folk en oppfatning
av at det som er unna ens politiske ståsted
er « lite fornuftig «

skal være forsiktig med og krangle og diskutere
politiske ytringer, ( man blir aldri enige)
og det værste synes jeg , nedten det verste er og høre bordene parlamentariker krangle som barn
i ei sandkasse ,
men alle partier hsr noe for seg til sine,
i debatter derimot er det aldri noen som snur sin
« personlige»
overbevisning og ståsted,
vel noen er mere veltalende,
det er jo helst m kjeften folk har kommet seg
fram i politikken ( nesten i alle fall),

ps

hvordan de kinesiske ledra kommet seg fram,
vel,?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»