Veien fra turistvisum/visumfritt opphold til ett års opphold basert på retirement

Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#21

Spørsmålet er forresten tatt opp i denne tråden, sannsynligvis av en nordmann som ikke leser asianet.no ;)

Det første svaret er feil, men så kommer ubonjoe og Elviajero på banen, som alltid kan stoles på, og er de to med størst tyngde i visumsaker.
Svarene er for øvrig helt i samsvar med våre tråder her på asianet.

https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... paign=news
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#22

Thaibreak skrev: 17 mai 2018, 03:46 Spørsmålet er forresten tatt opp i denne tråden, sannsynligvis av en nordmann som ikke leser asianet.no ;)

Det første svaret er feil, men så kommer ubonjoe og Elviajero på banen, som alltid kan stoles på, og er de to med størst tyngde i visumsaker.
Svarene er for øvrig helt i samsvar med våre tråder her på asianet.

https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... paign=news
Klassikeren er at man må ut av landet for å søke..den går ofte igjen ;)

Bra jobba Thaibreak. Kanskje vi skal starte en engelsk versjon også :lol: in tha future :!:
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#23

Neste vinter, 2019-2020, har jeg tenkt å tilbringe her i Thailand i 5-6 mnd. Jeg har tenkt å søke Non imm O årsvisum basert på ekteskap med thai. (Årsvisum med thai-kona :) ). Hadde tenkt å få et METV visum først og så utvide det til årsvisum, men jeg skjønner at jeg kun trenger et 30 dagersvisum og så gå på imigration og søke om videre utvidelse...

1. Når jeg søker på 30 dagers visum så har jeg jo ikke returbillett før 5-6 mnd etter innreise... kan ikke det bli et problem?
2. Er det bedre å begynne med et METV visum for overgang til årsvisum?
3. Ellers så satser jeg på 4-5 hundre tusen bath på konto x mnd før innreise. Kona og jeg har hatt felles konto i BKK bank i 14 år, den må jo kunne brukes?

Takk.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#24

apekatt1 skrev: 28 jan 2019, 09:33 Neste vinter, 2019-2020, har jeg tenkt å tilbringe her i Thailand i 5-6 mnd. Jeg har tenkt å søke Non imm O årsvisum basert på ekteskap med thai. (Årsvisum med thai-kona :) ). Hadde tenkt å få et METV visum først og så utvide det til årsvisum, men jeg skjønner at jeg kun trenger et 30 dagersvisum og så gå på imigration og søke om videre utvidelse...

1. Når jeg søker på 30 dagers visum så har jeg jo ikke returbillett før 5-6 mnd etter innreise... kan ikke det bli et problem?
2. Er det bedre å begynne med et METV visum for overgang til årsvisum?
3. Ellers så satser jeg på 4-5 hundre tusen bath på konto x mnd før innreise. Kona og jeg har hatt felles konto i BKK bank i 14 år, den må jo kunne brukes?

Takk.
Hei!

1. Ved et 30 dagers visumfritt opphold må du normalt vise en utgående billett fra Thailand innen 30 (eller i enkelte fall 60) dager, litt avhengig av hvilket flyselskap du bruker. Du trenger ingen returbillett til Norge, men kan booke en billig enkeltbillett til et av Thailands naboland, til en pris på noen få hundre kroner. Venter du til siste liten, kan du også klare deg med å vise en ikke betalt booking, som du i beste fall senere kan avbestille.

2. Siden du kun skal være i Thailand i kun 5-6 måneder, har du flere valgmuligheter. Skaffer du et METV, trenger du ikke mer enn det. Det gir deg inntil 9 måneders opphold i Thailand, via to border-runs (ut og inn av Thailand samme dag). For 6 måneder, greier du deg med kun èn border-run etter 3 måneder (inkludert to 30 dagers lokale forlengelser på nærmeste immigrasjonskontor).

En andre mulighet er å skaffe et singel 90 dagers Non Imm. visum i Oslo før du reiser. Du har tilsynelatende papirene som skal til for det (ekteskapspapirer), og dette visumet kan du forlenge på nærmeste immigrasjonskontor med 60 dager.
Da har du 5 måneders opphold. Billigere for deg, og intet beløp trengs å vises (bare godkjente ekteskapspapirer).

Ellers skisserer du selv en tredje valgmulighet, å reise visumfritt på 30 dagers opphold, 60 dager totalt med 30 dagers forlengelse lokalt (koster 1900 bath). Deretter søker du om konvertering fra ditt visumfrie opphold til et singel 90 dagers Non Imm. visum lokalt i Thailand, som gir deg 5 måneder tilsammen. Dette kan igjen forlenges med 60 dager lokalt. Nok til hele oppholdet ditt.

I Thailand må du framvise 400.000 bath, eller 40.000 i lønn/pensjon (ingen kombinasjon mulig) ved første søketidspunkt.
Årsvisumet trenger du altså ikke søke om, siden du ikke skal være i Thailand så lenge, men det blir da neste steg om du skal være der lenger.

3. Du trenger 400.000 bath på konto på søketidspunktet i Thailand for et singel 90 dagers visum, basert på ekteskap. Alternativt å vise til inntekt på 40.000 pr. mnd.
Skal du søke om ett års forlengelse av dette visumet, må beløpet ha stått på konto urørt i 2 måneder. Etter dette året, ved ny forlengelse må beløpet ha stått 3 måneder på konto.

Og ja, kontoen din i Bangkok Bank går selvsagt helt fint å bruke, men husk at de skal stå urørt (eller med 400.000 som minstebeløp) i nevnte perioder, så en egen konto er å anbefale dersom du søker om ytterligere forlengelser. Det hender jo at man vil utvide oppholdet i Thailand lenger enn forventet ;)

Lykke til!
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#25

Thaibreak skrev: 28 jan 2019, 13:38
En andre mulighet er å skaffe et singel 90 dagers Non Imm. visum i Oslo før du reiser. Du har tilsynelatende papirene som skal til for det (ekteskapspapirer), og dette visumet kan du forlenge på nærmeste immigrasjonskontor med 60 dager.
Da har du 5 måneders opphold. Billigere for deg, og intet beløp trengs å vises (bare godkjente ekteskapspapirer).

Takk for veldig behjelpelig svar. Jeg satser på ovenfor mulighet regner jeg med. Denne gangen var jeg 2 mnd og reiste uten visum (1 mnd on arrivel), gikk på imigration og fikk 2 mnd ekstra uten problem selv om jeg kun trengte 1 mnd.

Du nevner billig flybillet ut av Thailand innen utgangen av første visum. Jeg bor 50 km fra cambodia grensen og hadde kun med et Google kart med "vis veg" denne gangen. Det er kanskje ikke godt nok?

Igjen, takk for utfyllende svar.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#26

apekatt1 skrev: 28 jan 2019, 14:21 Takk for veldig behjelpelig svar. Jeg satser på ovenfor mulighet regner jeg med. Denne gangen var jeg 2 mnd og reiste uten visum (1 mnd on arrivel), gikk på imigration og fikk 2 mnd ekstra uten problem selv om jeg kun trengte 1 mnd.

Du nevner billig flybillet ut av Thailand innen utgangen av første visum. Jeg bor 50 km fra cambodia grensen og hadde kun med et Google kart med "vis veg" denne gangen. Det er kanskje ikke godt nok?

Igjen, takk for utfyllende svar.
Reiser du med visum fra Oslo, som planen over, trenger du ikke vise utgående billett, verken ved innsjekking på flyplassen eller når du ankommer Thailand. Da er det ambassaden i Oslo som setter premissene, og de godtar normalt returbilletten din til Norge (eller annet land), om den er i det tidsaspektet du melder her.

Høres ut som du uansett bor enkelt til for en border-run, såpass nær grensen som du bor. En liten luftetur utenfor grenseovergangen og tilbake, gir deg enten et nytt 30 dagers visumfritt opphold (som igjen kan forlenges), eller nye 60 dager enten i forbindelse med turistvisum (METV) eller Non Imm. visum.

Om du tenkte at kartet eller beliggenheten kompenserer for en utgående billett ved visumfritt opphold, så gjør det dessverre ikke det ;)
Men ikke alle flyselskaper (eller immigrasjonen) henger seg opp i utgående billetter til enhver tid, så det er fullt mulig å slippe unna.

Tidligere kunne man komme unna med en togbillett eller lignende ut av landet også, men det har blitt strengere de siste årene.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#27

Kan noen bekrefte at dette ikke går i Hua Hin? Snakket med en kar for noen dager siden, og de hadde undersøkt om muligheten, men det går vistnok ikke her, man må til BKK, eller annet


1. Mens man er i Thailand på et turistvisum eller visumfritt opphold, må man først konvertere til et 90 dagers singel Non-Immigration visum på et lokalt immigrasjonskontor.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»