Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#141

Bare en korrigering til skrivet fra Khon Norway. Ja, dette mer 180 dager /183 dager er avklart tidligere i tråden, jeg tenkte på dette med frivillig medlemskap i folketrygden. Det er korrekt at de som betaler ordinær skatt i Norge får et tillegg på 2,3%, men den totale trygdeavgiften avhenger om en er trygdet eller pensjonist. Pensjonist har ordinær trygdeavgift på 5,1%, men trygdet har 8,2%. Samlet avgift blir da henholdsvis 7,4% og 10,5%.
Hvis en ikke betaler skatt til Norge overhode, så er prisen for frivillig medlemskap 9,1%. Jeg kjenner til en person som betaler skatt til Thailand og kildeskatt til Norge for den delen av pensjonen som ikke er beskattet i Thailand. Han ble spurt av NAV hvor mye av pensjonen som ble beskattet i Thailand og han var "dum" nok til å svare. Da beregnet de 9,1% for den delen av pensjonen som var beskattet i Thailand. Jeg kjenner ikke til andre tilfeller hvor dette har skjedd. Jeg mener at vi har ingen plikt til å informere NAV om dette. Hvis dette er en opplysning NAV har rett på, så bør de få den informasjonen direkte fra skattefuten. I hver fall ville jeg henvendt dem dit om jeg fikk et slikt spørsmål.
Det er jo slik at ved frivillig medlemskap i folketrygden så betaler en trygdeavgift av hele pensjonen, også den delen som beskattes i Thailand.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#142

Geir Rasch skrev: 06 mar 2020, 11:25 Ja, så lenge du ikke kvalifiserer for skattemessig utflytting vil skattefuten registrere deg som skattemessig bosatt i Norge. Dette helt uavhengig av hvor du faktisk bor og hvilken adresse du har meldt folkeregisteret.
Det er faktisk slik at en kan være skattemessig bosatt i både Norge og Thailand, slik tilfelle er for meg.
Noe som jeg også ønsker å gjøre. Jeg har aldri hatt ønske om å ikke skatte til Norge, men følger reglene slik som jeg er pålagt, med å melde ifra.

Geir Rasch skrev: 06 mar 2020, 11:46 Slik melding har vel de fleste av oss fått. Det er en uproblematisk sak, bare sørge for at banken får de opplysninger banken ber om. For meg var det et brev jeg måtte fylle ut. At bankene har rapporteringsplikt til skattemyndighetene er jo kjent.
Det er bra at vi har deg på forumet å støtte oss til når det blir spørsmål om skatt :D

For meg var dette nytt, og kom som følge av adresseforandringen jeg gjorde tidligere i uken til Thailand.

Nå svarte jeg Nei på at jeg er skattepliktig til Thailand, da jeg enda ikke har hverken visum enda, eller har bodd her i mer enn 183 dager. Jeg kommer til å skaffe meg skatte "nummer" når jeg er kommet så langt, og skal skatte til Thailand etter årsavslutningen, og så få bekreftelse fra skattemyndighetene her i Thailand før jeg oversender det til Skatt Norge AS.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#143

Geir Rasch skrev: 06 mar 2020, 11:43 Man har sikkert ulike grunner til ikke å melde skattemessig utflytting. Jeg velger ikke å gjøre det rett og slett fordi det er en økonomisk dårlig løsning.
Min grunn er så enkel at jeg stoler ikke på norske myndigheter. Hva som gjelder idag, kan være noe helt annet imorgen.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#144

Kolami skrev: 07 mar 2020, 01:26 Min grunn er så enkel at jeg stoler ikke på norske myndigheter. Hva som gjelder idag, kan være noe helt annet imorgen.
Jeg forstår ærlig talt ikke denne fiendligheten mot norge og norske myndigheter, og alt annet som er norskt der du finner feil og mangler. Lurer av og på hva er det som gjør at folk mister gangsynet så bokstavelig etter å ha blitt født og oppvokst i Norge, med alle de fordeler det her hatt, så flytte til ett U-land, og mene at alt er bedre der!

Skjerpings! Det er en grunn til at folk kan sitte i ett varmere land på trygd og pansjon og klage over hvor jævelig det er i Norge. Våkn opp for H!

Jeg blir litt forbannet og overrasket rett og slett, selv om det er feil og mangler i Norge, så er det etter min erfaring etter å ha reist på kryss og tvers rundt omkring, at det finnes F ikke mye bedre land å vokse opp i. Tross alt enkeltskjebner som føler seg tråkket på!

Du var jo flink til å peke ut at det var jeg som gorde feil når ambassaden gjorde det vanskelig for oss ifjor sommer, og jeg kjente på frustrasjonen ;-) Du hadde jo rett, jeg hadde tøyd grensene, og det er ikke ambassadens feil, men min.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#145

Phay skrev: 07 mar 2020, 01:37 Jeg forstår ærlig talt ikke denne fiendligheten mot norge og norske myndigheter, og alt annet som er norskt der du finner feil og mangler. Lurer av og på hva er det som gjør at folk mister gangsynet så bokstavelig etter å ha blitt født og oppvokst i Norge, med alle de fordeler det her hatt, så flytte til ett U-land, og mene at alt er bedre der!

Skjerpings! Det er en grunn til at folk kan sitte i ett varmere land på trygd og pansjon og klage over hvor jævelig det er i Norge. Våkn opp for H!

Jeg blir litt forbannet og overrasket rett og slett, selv om det er feil og mangler i Norge, så er det etter min erfaring etter å ha reist på kryss og tvers rundt omkring, at det finnes F ikke mye bedre land å vokse opp i. Tross alt enkeltskjebner som føler seg tråkket på!

Du var jo flink til å peke ut at det var jeg som gorde feil når ambassaden gjorde det vanskelig for oss ifjor sommer, og jeg kjente på frustrasjonen ;-) Du hadde jo rett, jeg hadde tøyd grensene, og det er ikke ambassadens feil, men min.
Kan sikkert være enig i mye der. Jeg prøver å holde meg til enkeltsaker og ikke blande for mye andre ting inn som ikke vedgår saken. Men når det gjelder de norske myndighetene generelt stoler jeg ikke på de i det hele tatt. Det har nok med erfaring å gjøre. De har all makt og kan bestemme å gjøre akkurat som de selv ønsker.

Såklart mye bra og mye dårlig i Norge. Dessverre går det mye diskusjoner i problemstillinger som kanskje tynger for mange. Men jeg har kommet over den slags for lenge siden, og opptrer som en "saksbehandler" hos NAV til tider :D blir følelskald til tider..men sånn er det.. 8-)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#146

Phay skrev: 07 mar 2020, 01:37 Jeg forstår ærlig talt ikke denne fiendligheten mot norge og norske myndigheter, og alt annet som er norskt der du finner feil og mangler. Lurer av og på hva er det som gjør at folk mister gangsynet så bokstavelig etter å ha blitt født og oppvokst i Norge, med alle de fordeler det her hatt, så flytte til ett U-land, og mene at alt er bedre der!

Skjerpings! Det er en grunn til at folk kan sitte i ett varmere land på trygd og pansjon og klage over hvor jævelig det er i Norge. Våkn opp for H!

Jeg blir litt forbannet og overrasket rett og slett, selv om det er feil og mangler i Norge, så er det etter min erfaring etter å ha reist på kryss og tvers rundt omkring, at det finnes F ikke mye bedre land å vokse opp i. Tross alt enkeltskjebner som føler seg tråkket på!

Du var jo flink til å peke ut at det var jeg som gorde feil når ambassaden gjorde det vanskelig for oss ifjor sommer, og jeg kjente på frustrasjonen ;-) Du hadde jo rett, jeg hadde tøyd grensene, og det er ikke ambassadens feil, men min.
👌veldi bra Phay ,
det er endel mennesker som roper høgt og synes pga dette,
tenk om de var født i bangladesh ,
er som i militære de som klaga på pålegget
på maten, kom fra «fattikår,,»

ps en generell betrakningvfra min side , ikke myntet direkte til « kolemi»
Vedlegg
15B1E66D-4A94-461C-99B4-1937AD9D80D7.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#147

riflefish skrev: 07 mar 2020, 13:33 👌veldi bra Phay ,
det er endel mennesker som roper høgt og synes pga dette,
tenk om de var født i bangladesh ,
er som i militære de som klaga på pålegget
på maten, kom fra «fattikår,,»

ps en generell betrakningvfra min side , ikke myntet direkte til « kolemi»
Var det derfor du nevnte meg navn :lol: no bad feelings..liker å klage, vet ikke hvorfor :D
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#148

Kolami skrev: 07 mar 2020, 13:36 Var det derfor du nevnte meg navn :lol: no bad feelings..liker å klage, vet ikke hvorfor :D
folk som klager har det ikke bra med seg selv, desverre så høres de få som nyter på det meste altfor godt,
og egentlig har de ikkno og væra misfornøyd med ( om) en må lære seg og svelge kameler, og glede seg de få tusen minuttene en eri live, tenker spesielt på nordmenn!
m
nå har folk alt , og noen vil ha mer,
livet er forkort til og spre negativitet,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
BaLuka
Innlegg: 6
Registrert: 15 jan 2019, 13:35

#149

Det er fortsatt lenge til jeg blir pensjonist men jeg lurte på om minstepensjonister betaler skatt ?

Er det slik at hvis man har under 200k i året i pensjon så er det 0 skatt? Uansett om man bor i Norge eller Thailand? Så lenge pengene utbetales til norsk konto.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#150

BaLuka skrev: 05 mai 2020, 02:32 Det er fortsatt lenge til jeg blir pensjonist men jeg lurte på om minstepensjonister betaler skatt ?

Er det slik at hvis man har under 200k i året i pensjon så er det 0 skatt? Uansett om man bor i Norge eller Thailand? Så lenge pengene utbetales til norsk konto.
minstepensjonister betaler skatt og folketrygd
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»