Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#131

Phay skrev: 03 mar 2020, 06:48 Nå har det seg slik at skattefuten plasserte min adresse i Norge, etter at jeg hadde søkt om flytting både hos folkeregisteret, nav, og skatt. Men nå har jeg fast bobel i Thailand, og skal nå få meg riktig visum, så igår den dag, flyttet jeg min personelige adresse til Thailand.

Det vil lønne seg når man handler dyre ting og fører de ut av landet også.
same 4 my 2!

ikkså lett og ta skattemessig utflytting!
en annen ting er og melde adresse
forandring
jeg sendte til nav hvor jeg var,
de forsto ikke et kvekk!
så ,
der står noe på nav sidene,
nav, skattefuten , og folkeregister i norge er
ikke « samspilt»
men « storebror» på gardermoen
« ser du er utafor»
sist jeg kom til norge så
sa politioppgaver gardermoen
« jasså du har vert lenge borte!»
vel sa jeg er det forbudt?
ei sur politidame»
neida sa hun,,biskt,
vel jeg sa jeg hadde vert « borte» noen måneder,
merklig opptreden!

så detta m kildeskatt,
personlig tror jeg det ikke er i overensstemmelse
med skatteavtale ?!
få betaler nå kildeskatt
før for noen årsiden om en tok « utflytting»
så var det 0 skatt!
så syntes noen detta var « gæli» og de innførte kildeskatt,
men den er ikke i tråd med skatteavtaler
ser ut til st mange land har lignende « avtaler nå m norge@«
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#132

Geir Rasch skrev: 03 mar 2020, 06:37 Det er ellers ikke noe galt i det du skriver annet enn at du trekker skattemessig bosetting i Norge inn i vurderingen av skatteplikt til Thailand.
Skatteplikten til Thailand er helt uavhengig av eventuell skattemessig utflytting fra Norge eller ikke.
Nei, jeg trekker ikke skattemessig bosetting inn i vurderingen av skatteplikt i Thailand. Innlegget mitt er bare en presisering av skattereglene for utflyttere, og en forklaring på skatteavtalen Norge/Thailand.

Tvert i mot. Leser du hele innlegget mitt, så ser du at jeg skriver at den vanlige delen av norske skattemessige regler kastes til side av skatteavtalen mellom Norge og Thailand. Som jeg skriver, her legges bare 180 dagers oppholdskriterie til grunn.

Tittelen på tråden begrenser dette til Thailand dog, jeg ser den. Man asianet har jo andre land i kikkerten også ;)
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#133

Geir Rasch skrev: 03 mar 2020, 06:20 Når det gjelder eventuell skatteplikt til Thailand så er dette regulert i skatteavtalen mellom Norge og Thailand. I den avtalen så står det at i spørsmål om hvor en person er bosatt så avgjøres dette av de respektive nasjoners interne lover. I den thailandske skatteloven står det at en person som oppholder seg 183 dager eller mer i løpet av et kalenderår er skattemessig regnet som beboer av Thailand og således har skatteplikt til Thailand. Så er det videre skatteavtalen som forteller hvilken inntekt som skal beskattes i Thailand, og for pensjonister/trygdede er dette behandlet i artikkel 18.
Skatteavtalen nevner ikke med ett ord noe om visum, så på hvilket grunnlag en oppholder seg i Thailand er uten betydning!

Kildeskatten på 15% av pensjoner/trygd er ikke en bilateral avtale, men tvert imot en intern norsk bestemmelse som ble innført i 2010. Før denne var det slik at en kunne få innvilget skattefritak i Norge etter 3 års opphold i utlandet forutsatt at en ikke disponerte helårsbolig i Norge. Merk at det står disponerer, ikke eier.
De som innfridde disse vilkårene fikk innvilget skattefritak i Norge, de som ikke fikk det innvilget ble beskattet etter ordinære regler for den inntekten som etter skatteavtalen ikke var beskattet i Thailand.
Disse personene som var innvilget skattefritak i Norge fikk over natten ilagt 15% kildeskatt på pensjoner/trygd i 2010. (Merk at kildeskatten bare berører pensjon/trygd, eventuelle renteinntekter og utbytte er fritatt beskatning.) Ved innføringen av kildeskatt viser det seg at samlet skatt blir høyere enn ordinær skatt når pensjon/trygd overført til Thailand blir beskattet i Thailand for personer som har pensjon/trygd som eneste inntekt. Derfor råder jeg alle slike personer som i ettertid flytter til Thailand om ikke å søke skattemessig utflytting selv om de innfrir vilkårene for dette.
Det vet sikkert de som har kildeskatt mer om..jeg velger å skatte til Norge av hensyn til at norske myndighetene ikke skal lage krøll senere fordi jeg var skattemessig utflyttet...myndighetene i Norge har gjør ikke noe annet enn å fotfølge nordmenn rundt verden..thailand..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#134

Da fikk jeg denne av banken




Hei

Vi har informasjon som kan tyde på at du er skattepliktig til ett eller flere land utenom Norge. Skatteforvaltningsloven med forskrift pålegger oss å sjekke opp i hvilke land du kan være skattepliktig til.

Er informasjonen vi har feil, eller er den riktig? Logg inn i nettbanken og velg profilmeny - Mine innstillinger, og Skattepliktig utenfor Norge for å avkrefte eller bekrefte det.

Gjør du ingen av delene, må vi si opp kundeforholdet ditt og muligens rapportere inn til Skatteetaten.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#135

Så adresseforandringen var på plass i Banken allerede, og jeg meldte meg ikke skattepliktig enda, siden jeg ikke har fått årsvisumet enda, og har enda ikke bodd her i mer enn 183 dager i år. Ifjor var det nok rett under riktignok.

Så søkte jeg opp litt rundt dette og fant dette skrivet fra Khon Norway.

Når du flytter til Thailand for fast opphold, eller langtidsopphold utover 183 dager pr kalenderår, må du ikke «Melde Skattepliktig Utflytting». Melder du Skattepliktig Utflytting kommer du på Kildeskatt 15% + 7,4% avgift til folketrygden.
Du bør kun melde adresseforandring til Thailand.Eget skjema for dette finner du på nettet. Da blir du skattepliktig til både Thailand og Norge. Du skal da bare skatte til Thailand av det beløpet du overfører hvert år. Dette beløpet blir da fratrukket pensjonen i norsk selvangivelse, slik at du bare skatter til Norge for det beløpet du ikke har overført. Resultatet blir at du får en vesentlig lavere total skatt sammenlignet med Kildeskatt.

http://www.khon-norway.com/wp-content/u ... /Skatt.pdf
🌞
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#136

Phay skrev: 03 mar 2020, 06:48 Nå har det seg slik at skattefuten plasserte min adresse i Norge, etter at jeg hadde søkt om flytting både hos folkeregisteret, nav, og skatt. Men nå har jeg fast bobel i Thailand, og skal nå få meg riktig visum, så igår den dag, flyttet jeg min personelige adresse til Thailand.

Det vil lønne seg når man handler dyre ting og fører de ut av landet også.
Ja, så lenge du ikke kvalifiserer for skattemessig utflytting vil skattefuten registrere deg som skattemessig bosatt i Norge. Dette helt uavhengig av hvor du faktisk bor og hvilken adresse du har meldt folkeregisteret.
Det er faktisk slik at en kan være skattemessig bosatt i både Norge og Thailand, slik tilfelle er for meg.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#137

riflefish skrev: 03 mar 2020, 09:28 same 4 my 2!

så detta m kildeskatt,
personlig tror jeg det ikke er i overensstemmelse
med skatteavtale ?!
få betaler nå kildeskatt
før for noen årsiden om en tok « utflytting»
så var det 0 skatt!
så syntes noen detta var « gæli» og de innførte kildeskatt,
men den er ikke i tråd med skatteavtaler
ser ut til st mange land har lignende « avtaler nå m norge@«
Det er ingen sammenheng mellom skatteavtalen og kildeskatt. Kildeskatten vi snakker om er en norsk særskatt som Stortinget innførte på pensjoner og trygder utbetalt til skattemessig utflyttede nordmenn.
Skatteavtalen har ingen annen funksjon enn å hindre dobbeltbeskatning og i forhold til dette fungerer det helt etter avtalen:
Pensjon/trygd som blir beskattet i Thailand blir ikke tillagt kildeskatt i Norge. For de som er skattemessig utflyttet fra Norge blir det kildeskatt bare på den del av pensjonen/trygden som ikke er beskattet i Thailand.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#138

Thaibreak skrev: 03 mar 2020, 13:55 Nei, jeg trekker ikke skattemessig bosetting inn i vurderingen av skatteplikt i Thailand. Innlegget mitt er bare en presisering av skattereglene for utflyttere, og en forklaring på skatteavtalen Norge/Thailand.

Tvert i mot. Leser du hele innlegget mitt, så ser du at jeg skriver at den vanlige delen av norske skattemessige regler kastes til side av skatteavtalen mellom Norge og Thailand. Som jeg skriver, her legges bare 180 dagers oppholdskriterie til grunn.

Tittelen på tråden begrenser dette til Thailand dog, jeg ser den. Man asianet har jo andre land i kikkerten også ;)
Jeg er ikke enig i at skatteavtalen mellom Norge og Thailand kaster til side norske skattemessige regler. Skatteavtalen forteller bare hva som skal beskattes i hvert av landene for å unngå dobbeltbeskatning. De fleste av oss som bor og betaler skatt i Thailand er også skattemessig bosatt i Norge og for den del av inntekten som skattelegges i Norge følger man de vanlige skattemessige regler.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#139

Kolami skrev: 03 mar 2020, 14:57 Det vet sikkert de som har kildeskatt mer om..jeg velger å skatte til Norge av hensyn til at norske myndighetene ikke skal lage krøll senere fordi jeg var skattemessig utflyttet...myndighetene i Norge har gjør ikke noe annet enn å fotfølge nordmenn rundt verden..thailand..
Man har sikkert ulike grunner til ikke å melde skattemessig utflytting. Jeg velger ikke å gjøre det rett og slett fordi det er en økonomisk dårlig løsning.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#140

Phay skrev: 05 mar 2020, 10:55 Da fikk jeg denne av banken

Slik melding har vel de fleste av oss fått. Det er en uproblematisk sak, bare sørge for at banken får de opplysninger banken ber om. For meg var det et brev jeg måtte fylle ut. At bankene har rapporteringsplikt til skattemyndighetene er jo kjent.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»