Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#121

Kolami skrev: 01 mar 2020, 02:51 Det er en teknisk skattedetalj som ikke betyr noe så lenge du har folkeregistrert adresse i Norge. Eller har en en direkte overføring fra din arbeidsgiver til Thailandsk bank. Trikset her er å øverføre til deg selv i Norge, og så overføre til thaibank manuelt. Og du kan få bankkonto i Thailand med hvis du har MET-Visa.

Flere i Thailand som fortsatt har folkeregistrertt adresse i Norge, men de som har meldt adressen til Thailand får brått en helt annen situasjon skattemessig..noen gjør at det av ulike årsaker som feks meldt utflytting eller betaler lavere totalskatt av inntekten fra Norge i Thailand.
I forhold til eventuell skatteplikt til Thailand så spiller folkeregister-registert bostedsadresse ingen rolle. Det er botid og botid alene som avgjør eventuell skatteplikt til Thailand!
At folk tar være å melde adresseendring til folkeregisteret er en tjenesteforsømmelse siden vi alle er pålagt å melde korrekt adresse til folkeregisteret, enten vi bor i Norge eller i utlandet.
Ved å unnlate å melde adresseendring etter at en i realiteten har flyttet til Thailand kan nav tro at du bor i Norge og dermed tilkomme rettigheter etter kommunehelseloven dersom du reiser til Norge for behandling (fastlege + rehabilitering + hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen). Dette er noe en senere kan bli erstatningspliktig overfor og straffet dersom nav på annen måte får vite at du faktisk ikke bor i Norge.
Om en ønsker å leve som en lovlydig borger bør en sørge for at folkeregisteret alltid har korrekt adresse!
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#122

Geir Rasch skrev: 02 mar 2020, 07:46 I forhold til eventuell skatteplikt til Thailand så spiller folkeregister-registert bostedsadresse ingen rolle. Det er botid og botid alene som avgjør eventuell skatteplikt til Thailand!
At folk tar være å melde adresseendring til folkeregisteret er en tjenesteforsømmelse siden vi alle er pålagt å melde korrekt adresse til folkeregisteret, enten vi bor i Norge eller i utlandet.
Ved å unnlate å melde adresseendring etter at en i realiteten har flyttet til Thailand kan nav tro at du bor i Norge og dermed tilkomme rettigheter etter kommunehelseloven dersom du reiser til Norge for behandling (fastlege + rehabilitering + hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen). Dette er noe en senere kan bli erstatningspliktig overfor og straffet dersom nav på annen måte får vite at du faktisk ikke bor i Norge.
Om en ønsker å leve som en lovlydig borger bør en sørge for at folkeregisteret alltid har korrekt adresse!
som pensjonist kan en reise fritt!
er man borte 30-40 dager om gangen
ere ikkno krav! eller mer
folkeregistrert kan ikke til envær tid
få adresseforandring om en er på utenlandstur mm,
det er som sakt motstridende regler
mellom forsellige etater i norge!
en skal da heller ikke rapportere til
« big brother»,
de kan holde på m sit byråkrati!
nå har også norsk emigrasjon begynt og registre utreise innreise de skanner pass
mange aktører!
militæret har heller ingen måte og registre hvor folk oppholder seg
og bo og oppholde seg er to forsellige ting!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#123

Geir Rasch skrev: 02 mar 2020, 07:46 I forhold til eventuell skatteplikt til Thailand så spiller folkeregister-registert bostedsadresse ingen rolle. Det er botid og botid alene som avgjør eventuell skatteplikt til Thailand!
At folk tar være å melde adresseendring til folkeregisteret er en tjenesteforsømmelse siden vi alle er pålagt å melde korrekt adresse til folkeregisteret, enten vi bor i Norge eller i utlandet.
Ved å unnlate å melde adresseendring etter at en i realiteten har flyttet til Thailand kan nav tro at du bor i Norge og dermed tilkomme rettigheter etter kommunehelseloven dersom du reiser til Norge for behandling (fastlege + rehabilitering + hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen). Dette er noe en senere kan bli erstatningspliktig overfor og straffet dersom nav på annen måte får vite at du faktisk ikke bor i Norge.
Om en ønsker å leve som en lovlydig borger bør en sørge for at folkeregisteret alltid har korrekt adresse!
Nja..ja og nei i mye du skrev der...mine kunnskaper var langt friske for flere år siden enn nå angående visa..kanskje jeg skal lete opp det jeg skrev om visa for 6 7 år siden..det hele henger sammen med visum i seg selv og ikke man er utflyttet eller ei...det blir litt som at lovene overkjører hverandre underveis og da er det visum som gjelder i det landet man velger å oppholde seg i..også kommer det bilaterale avtaler som kildeskatt på 15% etc..det er det husker i forbifarten..
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#124

Jeg føler at det er på sin plass med en presisering. Vi blander litt regler her, ser jeg.

Først, skatteavtalen mellom Norge og Thailand er spesiell, og det er Thailand som setter premissene for når nordmenn skal betale skatt til Thailand.
Dette er klippet fra skatteetatens regler om avtalen mellom landene:

"Det er opplyst av det thailandske finansministeriet at personer som oppholder seg i Thailand i minst 180 dager i et kalenderår er skattepliktige som bosatt i Thailand i det året. Er du skattepliktig som bosatt i Thailand, er du skattepliktig i Thailand for pensjon/uføreytelser som utbetales fra Norge når pensjonen/uføreytelsen overføres til eller mottas i Thailand i løpet av året."

180 dager altså.

https://www.skatteetaten.no/person/skat ... /thailand/


Så ser jeg det nevnes generelt at om man har oppholdt seg i 183 dager eller mer i andre land, er man skattemessig utflyttet, og skal følgelig betale skatt til dette landet.
Dette er ikke riktig.

Følgende er klippet ut fra skatteetatens generelle regler:

"Det er bare om du tar fast opphold i utlandet at du kan anses som skattemessig utflyttet fra Norge. Midlertidig opphold i utlandet opphever ikke det skattemessige bosted i Norge.

For at ditt skattemessige bosted i Norge skal opphøre ved utflytting må du godtgjøre:

at du har tatt fast opphold i utlandet
at du ikke har oppholdt deg i Norge i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret
at du eller dine nærstående (ektefelle, samboer, barn) ikke disponerer bolig i Norge

Har du bodd mindre enn 10 år i Norge før det inntektsåret du tar fast opphold i utlandet, opphører ditt skattemessige bosted i Norge i det inntektsår samtlige av disse tre vilkårene er oppfylt.

Har du bodd i Norge i til sammen 10 år eller mer før det inntektsåret du tar fast opphold i utlandet, kan det skattemessige bosted i Norge først opphøre etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet.

For at ditt skattemessige bosted skal opphøre må du oppfylle følgende krav i hvert av de tre inntektsårene etter at du tok fast opphold i utlandet:

oppholdet i Norge må ikke overstige 61 dager
du selv eller dine nærstående (ektefelle, samboer, barn) må ikke disponere bolig i Norge
"

Det er ved innflytting til Norge, at 183 dagers regelen gjelder. Ved utflytting er det litt mer komplisert enn som så mao. Hva angår skatteplikt til andre land enn Thailand, gjelder altså helt andre regler. Man kan oppholde seg betydelig lengre enn 183 dager i land uten en slik spesiell skatteavtale, og fortsatt være skattepliktig til Norge.

https://www.skatteetaten.no/person/skat ... fra-Norge/


Definisjonen på fast opphold i utlandet, er i ligningsmessig henseende denne:

"1. Personen må ha tatt «fast opphold i utlandet»

Vilkåret innebærer at oppholdet i utlandet ikke kan være ment å være midlertidig. I ligningspraksis er det lagt til grunn at personen må ha til hensikt å oppholde seg i utlandet i minimum 5 år og at opphold i Norge ikke kan være annet enn kortvarig ferie eller lignende."



Til slutt et eksempel, hentet fra skatteetaten selv:

"Per og Kari er begge pensjonister. De har solgt boligen i Norge og flyttet til Spania høsten 2013. De har fortsatt en hytte i Norge som de har hatt i 20 år. De planlegger å være i Norge i seks uker hver sommer og 1 uke hver jul. Per og Kari vil være skattemessig bosatt i Norge til og med 31. desember 2016. Hvis de oppholder seg i Norge i mer enn 61 dager, vil de fortsette å ha skattemessig bosted i Norge etter 2016.

Disse reglene gjelder alle som har bodd i Norge i en eller flere perioder i til sammen mer enn 10 år
."

Men som nevnt, skatteavtalen Norge/Thailand kaster disse reglene til side. Her gjelder kun et oppholdskriterie på 180 dager.
En ting virker sikkert dog. Skatteetaten i Norge vil ikke forfølge oss hvis vi fortsetter å betale skatt til Norge. Og jeg har veldig liten tro på at thailandske myndigheter går til skrittet å tvangsskatte nordmenn. Jeg har i hvert fall ikke hørt om noen slike tilfeller.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#125

Geir Rasch skrev: 02 mar 2020, 07:46 I forhold til eventuell skatteplikt til Thailand så spiller folkeregister-registert bostedsadresse ingen rolle. Det er botid og botid alene som avgjør eventuell skatteplikt til Thailand!
At folk tar være å melde adresseendring til folkeregisteret er en tjenesteforsømmelse siden vi alle er pålagt å melde korrekt adresse til folkeregisteret, enten vi bor i Norge eller i utlandet.
Ved å unnlate å melde adresseendring etter at en i realiteten har flyttet til Thailand kan nav tro at du bor i Norge og dermed tilkomme rettigheter etter kommunehelseloven dersom du reiser til Norge for behandling (fastlege + rehabilitering + hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen). Dette er noe en senere kan bli erstatningspliktig overfor og straffet dersom nav på annen måte får vite at du faktisk ikke bor i Norge.
Om en ønsker å leve som en lovlydig borger bør en sørge for at folkeregisteret alltid har korrekt adresse!
Det du trenger å gjøre er å søke om frivillig medlemskap i folketrygden, melde ifra til skatt at du oppholder deg i utlandet. Jeg har både jobb, firma og eiendom i hjemlandet, så har derfor ikke rett på skatteflytting, men jeg har nå adresse i Norge, og ikke Thai adresse. Ingen som krever det av en, at man skal oppgi oppholdsted til skattemyndighetene.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#126

Phay skrev: 02 mar 2020, 14:47 Det du trenger å gjøre er å søke om frivillig medlemskap i folketrygden, melde ifra til skatt at du oppholder deg i utlandet. Jeg har både jobb, firma og eiendom i hjemlandet, så har derfor ikke rett på skatteflytting, men jeg har nå adresse i Norge, og ikke Thai adresse. Ingen som krever det av en, at man skal oppgi oppholdsted til skattemyndighetene.
👌 smashing! bra phay
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#127

Kolami skrev: 02 mar 2020, 12:51 Nja..ja og nei i mye du skrev der...mine kunnskaper var langt friske for flere år siden enn nå angående visa..kanskje jeg skal lete opp det jeg skrev om visa for 6 7 år siden..det hele henger sammen med visum i seg selv og ikke man er utflyttet eller ei...det blir litt som at lovene overkjører hverandre underveis og da er det visum som gjelder i det landet man velger å oppholde seg i..også kommer det bilaterale avtaler som kildeskatt på 15% etc..det er det husker i forbifarten..
Når det gjelder eventuell skatteplikt til Thailand så er dette regulert i skatteavtalen mellom Norge og Thailand. I den avtalen så står det at i spørsmål om hvor en person er bosatt så avgjøres dette av de respektive nasjoners interne lover. I den thailandske skatteloven står det at en person som oppholder seg 183 dager eller mer i løpet av et kalenderår er skattemessig regnet som beboer av Thailand og således har skatteplikt til Thailand. Så er det videre skatteavtalen som forteller hvilken inntekt som skal beskattes i Thailand, og for pensjonister/trygdede er dette behandlet i artikkel 18.
Skatteavtalen nevner ikke med ett ord noe om visum, så på hvilket grunnlag en oppholder seg i Thailand er uten betydning!

Kildeskatten på 15% av pensjoner/trygd er ikke en bilateral avtale, men tvert imot en intern norsk bestemmelse som ble innført i 2010. Før denne var det slik at en kunne få innvilget skattefritak i Norge etter 3 års opphold i utlandet forutsatt at en ikke disponerte helårsbolig i Norge. Merk at det står disponerer, ikke eier.
De som innfridde disse vilkårene fikk innvilget skattefritak i Norge, de som ikke fikk det innvilget ble beskattet etter ordinære regler for den inntekten som etter skatteavtalen ikke var beskattet i Thailand.
Disse personene som var innvilget skattefritak i Norge fikk over natten ilagt 15% kildeskatt på pensjoner/trygd i 2010. (Merk at kildeskatten bare berører pensjon/trygd, eventuelle renteinntekter og utbytte er fritatt beskatning.) Ved innføringen av kildeskatt viser det seg at samlet skatt blir høyere enn ordinær skatt når pensjon/trygd overført til Thailand blir beskattet i Thailand for personer som har pensjon/trygd som eneste inntekt. Derfor råder jeg alle slike personer som i ettertid flytter til Thailand om ikke å søke skattemessig utflytting selv om de innfrir vilkårene for dette.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#128

Phay skrev: 02 mar 2020, 14:47 Ingen som krever det av en, at man skal oppgi oppholdsted til skattemyndighetene.
Det er helt korrekt! Jeg har heller ikke påstått det. Det jeg har sagt er at en plikter å melde korrekt adresse til folkeregisteret. Selv om de kanskje har kontorfellesskap med skattefuten, så er det to forskjellige institusjoner!
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#129

Thaibreak skrev: 02 mar 2020, 13:39 Jeg føler at det er på sin plass med en presisering. Vi blander litt regler her, ser jeg.

Først, skatteavtalen mellom Norge og Thailand er spesiell, og det er Thailand som setter premissene for når nordmenn skal betale skatt til Thailand.
Dette er klippet fra skatteetatens regler om avtalen mellom landene:

"Det er opplyst av det thailandske finansministeriet at personer som oppholder seg i Thailand i minst 180 dager i et kalenderår er skattepliktige som bosatt i Thailand i det året. Er du skattepliktig som bosatt i Thailand, er du skattepliktig i Thailand for pensjon/uføreytelser som utbetales fra Norge når pensjonen/uføreytelsen overføres til eller mottas i Thailand i løpet av året."

180 dager altså.

https://www.skatteetaten.no/person/skat ... /thailand/


Så ser jeg det nevnes generelt at om man har oppholdt seg i 183 dager eller mer i andre land, er man skattemessig utflyttet, og skal følgelig betale skatt til dette landet.
Dette er ikke riktig.

Følgende er klippet ut fra skatteetatens generelle regler:

"Det er bare om du tar fast opphold i utlandet at du kan anses som skattemessig utflyttet fra Norge. Midlertidig opphold i utlandet opphever ikke det skattemessige bosted i Norge.

For at ditt skattemessige bosted i Norge skal opphøre ved utflytting må du godtgjøre:

at du har tatt fast opphold i utlandet
at du ikke har oppholdt deg i Norge i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret
at du eller dine nærstående (ektefelle, samboer, barn) ikke disponerer bolig i Norge

Har du bodd mindre enn 10 år i Norge før det inntektsåret du tar fast opphold i utlandet, opphører ditt skattemessige bosted i Norge i det inntektsår samtlige av disse tre vilkårene er oppfylt.

Har du bodd i Norge i til sammen 10 år eller mer før det inntektsåret du tar fast opphold i utlandet, kan det skattemessige bosted i Norge først opphøre etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det året du tok fast opphold i utlandet.

For at ditt skattemessige bosted skal opphøre må du oppfylle følgende krav i hvert av de tre inntektsårene etter at du tok fast opphold i utlandet:

oppholdet i Norge må ikke overstige 61 dager
du selv eller dine nærstående (ektefelle, samboer, barn) må ikke disponere bolig i Norge
"

Det er ved innflytting til Norge, at 183 dagers regelen gjelder. Ved utflytting er det litt mer komplisert enn som så mao. Hva angår skatteplikt til andre land enn Thailand, gjelder altså helt andre regler. Man kan oppholde seg betydelig lengre enn 183 dager i land uten en slik spesiell skatteavtale, og fortsatt være skattepliktig til Norge.

https://www.skatteetaten.no/person/skat ... fra-Norge/


Definisjonen på fast opphold i utlandet, er i ligningsmessig henseende denne:

"1. Personen må ha tatt «fast opphold i utlandet»

Vilkåret innebærer at oppholdet i utlandet ikke kan være ment å være midlertidig. I ligningspraksis er det lagt til grunn at personen må ha til hensikt å oppholde seg i utlandet i minimum 5 år og at opphold i Norge ikke kan være annet enn kortvarig ferie eller lignende."



Til slutt et eksempel, hentet fra skatteetaten selv:

"Per og Kari er begge pensjonister. De har solgt boligen i Norge og flyttet til Spania høsten 2013. De har fortsatt en hytte i Norge som de har hatt i 20 år. De planlegger å være i Norge i seks uker hver sommer og 1 uke hver jul. Per og Kari vil være skattemessig bosatt i Norge til og med 31. desember 2016. Hvis de oppholder seg i Norge i mer enn 61 dager, vil de fortsette å ha skattemessig bosted i Norge etter 2016.

Disse reglene gjelder alle som har bodd i Norge i en eller flere perioder i til sammen mer enn 10 år
."

Men som nevnt, skatteavtalen Norge/Thailand kaster disse reglene til side. Her gjelder kun et oppholdskriterie på 180 dager.
En ting virker sikkert dog. Skatteetaten i Norge vil ikke forfølge oss hvis vi fortsetter å betale skatt til Norge. Og jeg har veldig liten tro på at thailandske myndigheter går til skrittet å tvangsskatte nordmenn. Jeg har i hvert fall ikke hørt om noen slike tilfeller.
Jeg tar på meg ansvaret for innføring av 183 dager, en ryggmargsrefleks siden det er akkurat mer enn 50% av et kalenderår. Du har helt rett at thailandsk lov forholder seg til 180 dager!
Det er ellers ikke noe galt i det du skriver annet enn at du trekker skattemessig bosetting i Norge inn i vurderingen av skatteplikt til Thailand.
Skatteplikten til Thailand er helt uavhengig av eventuell skattemessig utflytting fra Norge eller ikke.

Eneste konsekvens av skattemessig utflytting fra Norge er innføring av 15% kildeskatt på pensjon/trygd som beskattes i Norge.
Uavhengig av om en er skattemessig utflyttet eller ikke fra Norge, så skal en ifølge skatteavtalen mellom Norge og Thailand betale skatt til Thailand for den del av pensjon/trygd som overføres til Thailand i opptjeningsåret dersom en i løpet av et kalenderår oppholder seg 180 dager eller mer i Thailand.

Det er også korrekt at skattemessige konsekvenser kan avvike fra land til land alt avhengig av om Norge har skatteavtale eller ikke med vedkommende land. Ellers er skatteavtalene mellom Norge og ulike land til forveksling like.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#130

Geir Rasch skrev: 03 mar 2020, 06:24 Det er helt korrekt! Jeg har heller ikke påstått det. Det jeg har sagt er at en plikter å melde korrekt adresse til folkeregisteret. Selv om de kanskje har kontorfellesskap med skattefuten, så er det to forskjellige institusjoner!
Nå har det seg slik at skattefuten plasserte min adresse i Norge, etter at jeg hadde søkt om flytting både hos folkeregisteret, nav, og skatt. Men nå har jeg fast bobel i Thailand, og skal nå få meg riktig visum, så igår den dag, flyttet jeg min personelige adresse til Thailand.

Det vil lønne seg når man handler dyre ting og fører de ut av landet også.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»