Skattefordeling etter skatteavtalen mellom Norge og Thailand

Svar
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Dette har vært dagens store forskningsjobb for meg, men fortsatt mye uklart. Så derfor ber jeg om litt innspill.

NB: La oss unngå moralisering om hva som er rett/galt. Her skal vi følge reglementet slik det er lagt opp.

Mål: Optimal skattemessig fordeling (minst mulig samlet skatt).

Data:
44 år.
100% varig ufør (ikke ung ufør).
Skilt uten forsørger ansvar.
Ingen bolig/eiendom i Norge pr august 2018.
Inntekt;
NAV ca 330.000 kr
Privat tjenestepensjon ca 110.000 kr
Netto formue (bankinnskudd Norge) pr august 2018 ca 2.200.000 kr.

Jeg ser jeg kommer til å overstige 183 dager og blir Thai resident for 2018.

Skatt pr i dag 28%.

Ønsker frivillig medlemskap i Folketrygden.

Noen som har lyst å hjelpe med tallknusingen? Har ingen PC med meg på Thailandsturen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

RobertX skrev: 24 feb 2018, 15:07 Dette har vært dagens store forskningsjobb for meg, men fortsatt mye uklart. Så derfor ber jeg om litt innspill.

NB: La oss unngå moralisering om hva som er rett/galt. Her skal vi følge reglementet slik det er lagt opp.

Mål: Optimal skattemessig fordeling (minst mulig samlet skatt).

Data:
44 år.
100% varig ufør (ikke ung ufør).
Skilt uten forsørger ansvar.
Ingen bolig/eiendom i Norge pr august 2018.
Inntekt;
NAV ca 330.000 kr
Privat tjenestepensjon ca 110.000 kr
Netto formue (bankinnskudd Norge) pr august 2018 ca 2.200.000 kr.

Jeg ser jeg kommer til å overstige 183 dager og blir Thai resident for 2018.

Skatt pr i dag 28%.

Ønsker frivillig medlemskap i Folketrygden.

Noen som har lyst å hjelpe med tallknusingen? Har ingen PC med meg på Thailandsturen.
Det er en kar som gjør dette for mange

Han tar 25000 baht for jobben

Han holder til på jomtien!

Og søke om frivilligt medlemskap

Bør du gjøre fra norge og da må du ikke ha vert ute mere en 6 mnd!
Flere har fått avslag!
Du sender det online men ikke send fra utlandet!

Du finner skjema på nav!

Sender deg en melding om navn på
« den karen»
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Som uhelbredelig økognom trengte jeg bare litt papir, penn, kalkulator på mobilen og Smarte Pengers skattekalkulator for å koke sammen noen tall 😁

--------
Norsk skatt pr i dag ca 28% av 440.000 = ca 123.200 kr.
--------

Eks 1:
Thai skatt av 840.000 baht:
Fradrag = 30.000 + 60.000 baht = 90.000 baht.
840.000 - 90.000 = 750.000 baht til beskatning.
Første 150.000 baht = null skatt.
150.000 til 300.000 baht 5% skatt = 7500 baht.
300.000 til 500.000 baht 10% skatt = 20.000 baht.
500.000 til 750.000 baht 15% skatt = 37.500 baht.
Sum thai skatt = 65.000 baht eller ca 16.300 kr på kurs lik 4.

Norsk skatt av 440.000 hensyntatt 210.000 kr skattlagt i Thailand:
Trygdeavgift (av full inntekt 440.000) 8.2% = 36.080 kr
Frivillig medlemskap 2.3% av 440.000 = 10.120 kr
Sum trygderelatert skatt og avgift = 46.080 kr

Alminnelig skatt 24% av (440.000-210.000) 230.000 kr iflg SP skattekalkulator = 17.857 kr.
Tilsvarende trinnskatt = 854 kr.

Sum skatt thai + norsk = 16.300 + 46.080 + 17.857 + 854 = 81.211 kr.

Anslått besparelse ca 123.200 - 81.211 = 41.989 kr.

Ca pr mnd = 3499 kr.

Om beregningen er korrekt snakker vi altså om ca 3500 kr ekstra netto pr måned. Og det er nok til å dekke mye av boutgifter ved feks leie av hus.

Nå vet jeg ikke om dette er optimalt enda men det er åpenbart mye å spare på en slik løsning.

Jeg har ikke tatt med kapital eller formues skatt i beregningen men det vil jo komme i tillegg selvsagt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#4

Spørsmålet er:

Om thai myndighter med sine firkanta regler

Og et skattevesen som er mere en firkanta

Godtar st du bor og skatter til landet

Sålenge du ikke dr 50 år,,,?

De folka her nøler ikke mdd og sende

En van full av skatte sekretærer for veldi

Lite!

De kom mannsterkd uanmeldt hjem til oss.

Pga en for oss en bagatell!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#5

I utgangspunktet har ikke alder noen betydning så lenge jeg kan dokumentere at jeg er 100% uførepensjonist.

Visa løser jeg høyst sansynlig med Thailand Elite PE visa 5 år om de ikke gir meg unntak fra 50 års grensen for pensjonist 1 års visum.

Tipper jeg får en advokat i Hua Hin til å ta papirarbeidet om jeg ikke gjør det selv.

Gjorde en ny beregning på 1.090.000 baht skattet til Thailand og det ble marginalt dårligere. Så jeg tipper det optimale beløpet ligger mellom 840.000 og 1.090.000 baht et sted.

Fant ut jeg har Excel regneark på mobilen så da fikk jeg smekket sammen en beregning selv. Ikke noe hokkus pokkus dette.
Screenshot_2018-02-25-12-59-33.jpg
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#6

En skal kanskje tenke seg om to ganger før man begynner å overføre alle inntekter over til thailand til beskatning, for å spare noen kroner på norsk skatt. Norsk skatt er enn så lenge ganske så oversiktelige og forutsigbar, mens Thailand har store omlegginger å gjøre fremover. Om de ønsker å straffe sine tilflyttede klimaflyktninger, er kanskje ikke veien å gå, men at de må gjøre noe fremover, er ganske så sikkert.

Enda en grunn til å ikke etablere seg for fort med all kapital låst i andres navn og eiendom en ikke får tilbake pengene fra. Om en skulle flytte på seg videre til feks Cambodia på ett senere tidspunkt.



🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#7

Phay skrev: 28 feb 2018, 06:07 En skal kanskje tenke seg om to ganger før man begynner å overføre alle inntekter over til thailand til beskatning, for å spare noen kroner på norsk skatt. Norsk skatt er enn så lenge ganske så oversiktelige og forutsigbar, mens Thailand har store omlegginger å gjøre fremover. Om de ønsker å straffe sine tilflyttede klimaflyktninger, er kanskje ikke veien å gå, men at de må gjøre noe fremover, er ganske så sikkert.

Enda en grunn til å ikke etablere seg for fort med all kapital låst i andres navn og eiendom en ikke får tilbake pengene fra. Om en skulle flytte på seg videre til feks Cambodia på ett senere tidspunkt.



Da blir nok mange skattebetalere i thailand glade tenker jeg....de som ikke har så mye fra før får ikke noe tilbake slik jeg forstår det..speseielt unge skattebatalere lurer på hvorfor regjeringen ikke gjør mer for foreldrene allrede idag..det går nok bra..-de godtar det meste i thailand har jeg lært..
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#8

For 8 år siden var det i underkant av 1 pr 25 thai som betalte skatt overhodet. Når jeg begynte å snakke om skatt med dama skjønte hun ikke hva jeg snakka om :lol:

At de vil/må endre skattesystemet i Thailand er helt ok.

Det er en god del fleksibilitet rundt håndteringen av midler til Thailand og hvordan man gjør pengene skattbare og ikke.

Det man ønsker å beskatte i Thailand overfører vi fra norsk konto til Thai konto og innrapporterer summen. Det vi ønsker i tillegg tar vi ut fra norsk konto inne i en thai bank for så å deponere/sette inn på vår thai konto. Alternativt bare ta ut med norsk VISA kort i ATM.

Men det gjelder å følge med på reglene i begge land samt evt endringer i skatteavtalen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#9

Phay skrev: 28 feb 2018, 06:07 En skal kanskje tenke seg om to ganger før man begynner å overføre alle inntekter over til thailand til beskatning, for å spare noen kroner på norsk skatt. Norsk skatt er enn så lenge ganske så oversiktelige og forutsigbar, mens Thailand har store omlegginger å gjøre fremover. Om de ønsker å straffe sine tilflyttede klimaflyktninger, er kanskje ikke veien å gå, men at de må gjøre noe fremover, er ganske så sikkert.

Enda en grunn til å ikke etablere seg for fort med all kapital låst i andres navn og eiendom en ikke får tilbake pengene fra. Om en skulle flytte på seg videre til feks Cambodia på ett senere tidspunkt.




Helt enig ned Phay innledningsvis,,


Jeg vil aldri gå for et slikt opplegg!

( dobbelbedstning)

Og ha to etater fra to land i « hæla»

Vil aldri falle meg inn og begynne et slikt

Etter mitt syn « ullent» opplegg

Det er slik jeg ser det « ullende» folk

Som har begynt med dette,,

Vil ikke nevne navn,,

Men detta er såpass på kanten at en vakker

dag sitter en der!,!

Det er allerede folk fra etatene som ser på

Dette « opplegget»

Mitt motto ikke stemple ut fra norge og

betal skatt til norge!,

Hele opplegget lukter!

Og kan slå til bake som en bomrang

Ingen vet heller om brockmann 1

Blir gjenomført og NÅR..

De som i sin tid gikk på kildeskatt

Gikk også ettervert på en « smell»

Det tryggeste er og ha skattesddresse i

norge,,

( misunnlsen er også en faktor).

For dr en klar i skallen så forstår en st dette

Er « lurveri»,

Og ha thai skattenyndighter på nakken

Er kansje verre en norske!

( kortsiktig tankegang mener nå jeg)!!!!,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#10

Dette er 100% etter reglene. Ingenting lurvete/tvilsomt/skattesnyteri her. Dette er gjort etter en offisiell avtale mellom Thailand og Norge.

Er du i Thailand 183 dager eller mer pr år så er du å regne som en resident of Thailand enten du vil det eller ikke. Da vil hver krone du overfører fra norsk konto til thai konto i prinsippet være skattbar til Thailand. Så den som skatter 100% til Norge, 0 til Thailand men likevel overfører det meste av lønn/pensjon til thai konto er de som faktisk da jukser på skatten. Nå er det som tidligere nevnt unntak for sparepenger og om man tar ut i bank/atm for så å sette de på konto.

Vær også obs på at dette kan ha effekt på norsk reiseforsikring.

Jeg vet enkelte har sterke meninger om å skatte alt til Norge. Og det får den enkelte gjøre som en vil om. Men bryter man skatteavtalen og thai skatteregler så kan man ende i skjiten. Men det jeg har skissert ovenfor er 100% innenfor reglene.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»