Helseforsikring

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#31

RobertX skrev: 23 mar 2018, 14:26 Om du oppholder eg 183 dager eller mer i Thailand gjenom et kalenderår er du automatisk å regne som "resident of Thailand" og dermed skattepliktig. Spørsmålstegnet blir da om reiseforsikringen med World Nomads automatisk blir ugyldig da du (i Thailand) regnes som bosatt i Thailand?
Det avhenger faktiskt..av hvilken situasjon han er i. Men slikt kan jo forandre seg lynraskt..det gjør det for min del..jeg må ordne om en del nå siden jeg har gjort om visumet mitt som betyr at jeg blir mer fastboende enn tidligere..så da blir jo reglene tydligere tenker jeg ;)

https://www.skatteetaten.no/person/skat ... /thailand/
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#32

Problemstillingen jeg sikter til er at du ikke lenger ansees som å være på reise til Thailand, men bosatt i Thailand. Så da er spørsmålet om reiseforsikringen blir ugyldig.

Man bestemmer ikke selv om man er regnet som bosatt i Thailand. Det er det Thailand som bestemmer når du bikker 183 dager innenfor Thailands grenser gjenom et kalenderår.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#33

RobertX skrev: 24 mar 2018, 03:02 Problemstillingen jeg sikter til er at du ikke lenger ansees som å være på reise til Thailand, men bosatt i Thailand. Så da er spørsmålet om reiseforsikringen blir ugyldig.

Man bestemmer ikke selv om man er regnet som bosatt i Thailand. Det er det Thailand som bestemmer når du bikker 183 dager innenfor Thailands grenser gjenom et kalenderår.
Det er riktig..jeg skal ikke kverrulere her selv om jeg er enig i det du skriver..men hvor finner jeg utfyllende informasjon for skatt btw? Jeg har sett rundt en stund..og det blir mye av det samme..
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#34

Dette er en oversikt på engelsk opplastet av Olav Aakernes Smith på Facebook forumet "Norsk Thailand Forum". Flere filer der rundt samme tema.
Screenshot_2018-03-24-19-13-28.jpg
Se punkt 1.1 som for referanse til Thai regler for når man ansees som "resident of Thailand" (180+ dager).

For de som planlegger langvarig opphold er dette smart (og pliktig). Alt av løpende pensjon som føres over fra Norge til Thailand er skattepliktig i Thailand. Ved årsskiftet rapporterer man og betaler skatt til Thailand. Det beløpet som var grunlaget for denne skatten innrapporteres så til norske kattemyndigheter (av deg selv, ingen automatikk) og du får tilbake dobbeltbeskatningen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#35

RobertX skrev: 24 mar 2018, 13:21 Dette er en oversikt på engelsk opplastet av Olav Aakernes Smith på Facebook forumet "Norsk Thailand Forum". Flere filer der rundt samme tema.

Screenshot_2018-03-24-19-13-28.jpg

Se punkt 1.1 som for referanse til Thai regler for når man ansees som "resident of Thailand" (180+ dager).

For de som planlegger langvarig opphold er dette smart (og pliktig). Alt av løpende pensjon som føres over fra Norge til Thailand er skattepliktig i Thailand. Ved årsskiftet rapporterer man og betaler skatt til Thailand. Det beløpet som var grunlaget for denne skatten innrapporteres så til norske kattemyndigheter (av deg selv, ingen automatikk) og du får tilbake dobbeltbeskatningen.
Ja,,jeg har forstått hva det gjelder av skatt på overføring til egen konto i Thailand......den eneste gangen jeg overførte til meg selv var 400k bath i thaibank pga non img visa..så jeg får se hva som skjer der..--det er det jeg vil prøve å finne ut av først og fremst samt 4 år regelen tror jeg..ja..får sette igang vel..godt at skattekontoret ikke ligger langt unna her jeg bor.. skatt er så vanskelig og har så mange tolkninger hehe..så jeg må vel finne ut av hva de tolker idag og ikke igår..

takk for tipset
Sist redigert av Kolami den 24 mar 2018, 15:05, redigert 1 gang totalt.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#36

Ikke noe problem å overføre store beløp. Men lurt å ha 2 kontoer for å gjøre det ryddig. 1 du overfører pensjon/lønn du ønsker å beskatte til. Og 1 du overfører allerede oppsparte penger til. Altså penger du har spart feks i Norge fra tidligere.

Så vidt jeg har forstått bør man rapportere større beløp på 50.000 USD eller mer med skjema for å få det registrert korrekt og man slipper problemer om man selger noe og skal føre penger ut av Thailand på et senere tidspunkt.

Jeg skal opprette 1 konto til selv. Det gjør bokføringen ryddigere med tanke på utskrift og hva som skal beskattes.

Se min tråd her om Skattefordeling mellom Norge og Thailand for litt mer rundt dette.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#37

RobertX skrev: 24 mar 2018, 14:56 Ikke noe problem å overføre store beløp. Men lurt å ha 2 kontoer for å gjøre det ryddig. 1 du overfører pensjon/lønn du ønsker å beskatte til. Og 1 du overfører allerede oppsparte penger til. Altså penger du har spart feks i Norge fra tidligere.

Så vidt jeg har forstått bør man rapportere større beløp på 50.000 USD eller mer med skjema for å få det registrert korrekt og man slipper problemer om man selger noe og skal føre penger ut av Thailand på et senere tidspunkt.

Jeg skal opprette 1 konto til selv. Det gjør bokføringen ryddigere med tanke på utskrift og hva som skal beskattes.

Se min tråd her om Skattefordeling mellom Norge og Thailand for litt mer rundt dette.
Du har nok rett..viewtopic.php?f=76&t=511&hilit=skatt
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#38

Tråden kunne fint å blitt forandret navn på til Helseforsikringer kanskje?

Fortsatt mye mail frem og tilbake men Luma ser ut til å bli den jeg velger. Venter fortsatt svar fra skattekontoret om hva jeg har å forholde meg til, men reglene er ganske så klare når det kommer til hvor mange dager man oppholder seg i Thailand i forhold til hva slags forsikring man kan ha. Har ikke lyst til å drite meg ut der, selv om sjansne er forsvinnende liten.
6F3A7D6E-F433-4FFE-9717-46912C23BC73.jpeg
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#39

Da fikk jeg oversikten når det gjelder Evacuation og Repatriation

Jeg har hele tiden stresset det med evakuering tilbake til hjemlandet fordi jeg er medlem av folketrygden her i Norge, og har trodd han har forstått meg på det punktet, og når jeg så fikk dokumentene, skummet jeg igjenom, og var trygg på at det var i orden. Men heldigvis så er Robert våken og kommenterte nettopp det, så jeg måtte nok en gang sende agenten en mail vedrørende dette, og det her var svaret jeg fikk

Evacuation is always to the nearest hospital where they can provide you with the medically necessary treatment.
Repatriation is back to your home country, after stabilization.
Does this make sense?
I look forward to hear from you again.

Og så langt har han ikke fulgt opp med å bekrefte at jeg har det i mine forsikringstilbud fra noen av de aktuelle. Jeg er nå nede på to stk som virker interessante fra han, men Axa sender deg hjem til Norge om nødvendig.

Mer om evakuering og hjemsendelse her.
https://www.clements.com/resources/arti ... n-coverage
AF709392-1AF1-4C34-B841-806093205956.jpeg
C60046CD-F57C-4F49-A76A-4ADFAE1EAC77.jpeg
C70670D7-6A8E-4BAD-AFBF-ADC15813467C.jpeg
🌞
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#40

Det har vært mye snakk om det skal innføres en sykehus forsikring i Thailand for langtids opphold.

De som styrer landet har kommet med dette i den siste tiden.


Noen nyheter om hva som kan komme vedrørende sykehus forsikring.

https://www.thailandstidende.com/compon ... tidsboende

https://www.thailandstidende.com/compon ... forsikring


A.H.

Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»