Skolene i Thailand

wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#1

hei prøver meg på et kort spørsmål. Når det gjelder skolene i Thailand har jeg lest om at dem er gratis. Men er jo sammen med ei thai nå som har en gutt som er 6 år. Han går jo på en skole- eller som ho sier segoun-skrive måten er vel ikke rett, men slik høres det for meg.

Som sagt har jeg hørt at skolene i thailand er gratis men det stemmer vel ikke helt. Hun snakker om at dem må betale for mat . uniformer. skole utstyr osv. Dere som er mere rutinert i dette enn meg veit jo mere om kostnadene med dette. Synes jo at mat kostnaden på skolen er høy ja. Takker for all tilbake melding om dette :D
You Never walk Alone :D
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

wiking skrev: 21 jan 2018, 13:01 hei prøver meg på et kort spørsmål. Når det gjelder skolene i Thailand har jeg lest om at dem er gratis. Men er jo sammen med ei thai nå som har en gutt som er 6 år. Han går jo på en skole- eller som ho sier segoun-skrive måten er vel ikke rett, men slik høres det for meg.

Som sagt har jeg hørt at skolene i thailand er gratis men det stemmer vel ikke helt. Hun snakker om at dem må betale for mat . uniformer. skole utstyr osv. Dere som er mere rutinert i dette enn meg veit jo mere om kostnadene med dette. Synes jo at mat kostnaden på skolen er høy ja. Takker for all tilbake melding om dette :D
Skole mat på offentlige skoler koster ikke stort sett i våre øyne!
Skolebøker koster heller ikke noe og snakke om
2 sett uniformer vel ikke rare greiene!
På private skoler er det annerledes,,
Alt hva slags skole det er!
Men og ha en 6 åring på offentlig skole
Skal man klare med thailønning og atpåtil
Ha til hus og mat!

Sett opp
Et budsjett!
30/40 baht/dagen til mat!!
Erjo mye,,
Skolebøker byttes og skrivematriell dejo billigt,,
Uniform som sakt nesten ikkno!
Men gratis er det ikke!,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Skolepenger med uniformer til skole, og sport med to par sko, ca 4-5000 bath i året + 20 bath pr dag for mat i distriktet.
🌞
Brukeravatar
Kan Bedd
Innlegg: 12
Registrert: 23 okt 2017, 08:02
Sted: Ban Nong Kham

#4

Datteren til hun jeg er sammen med går på Darasamutr Aranyaprathet School, det koster ca 44000 Baht i året så kommer skoleuniform og mat å buss i tillegg.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Kan Bedd skrev: 21 jan 2018, 15:44 Datteren til hun jeg er sammen med går på Darasamutr Aranyaprathet School, det koster ca 44000 Baht i året så kommer skoleuniform og mat å buss i tillegg.
Alderstrinn? Grunnskolen er gratis i thailand, men det finnes varianter av privatskoler som bla statsansatte bruker og de mer bemidlede.
🌞
Brukeravatar
Kan Bedd
Innlegg: 12
Registrert: 23 okt 2017, 08:02
Sted: Ban Nong Kham

#6

Hun er 8-9 år, veldig fin skole googler du skole navnet så for du fine bilder fra skolen.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#7

[quote=wiking post_id
Synes jo at mat kostnaden på skolen er høy ja. Takker for all tilbake melding om dette :D

[/quote]
Det er vel prisen her du ønsker bekreftet?
Og du har grunn til og tro det er en statsdrevet barneskole?!?
Og synes kostnaden er høy,,,

Hmmmmm

(segoun) er vel dårlig engelsk for school?

Det erjo ( segoun!) utaler school

Forklar dette med høye kostnader,,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaivenlig
Innlegg: 33
Registrert: 24 okt 2017, 12:02

#8

wiking skrev: 21 jan 2018, 13:01 hei prøver meg på et kort spørsmål. Når det gjelder skolene i Thailand har jeg lest om at dem er gratis. Men er jo sammen med ei thai nå som har en gutt som er 6 år. Han går jo på en skole- eller som ho sier segoun-skrive måten er vel ikke rett, men slik høres det for meg.

Som sagt har jeg hørt at skolene i thailand er gratis men det stemmer vel ikke helt. Hun snakker om at dem må betale for mat . uniformer. skole utstyr osv. Dere som er mere rutinert i dette enn meg veit jo mere om kostnadene med dette. Synes jo at mat kostnaden på skolen er høy ja. Takker for all tilbake melding om dette :D
Mat må man ha ja. Ca 30 bath per dag for en 6 åring bør holde. Skoleuniform ( 2 stk.)pluss sko er ikke allverden for en 6 åring.
Skole koster fra 0 til flere tusen bath i måneden.
Du må opplyse hvilke skoler og summer det dreier seg om før du kan få kvalifisert svar.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#9

En må ha klart for seg om det er en privat eller offentlig skole. På private skoler koster selv den minste ting.
På offentlige skoler skal det i prinsippet være helt gratis, og en skal ikke betale noen ting - det er i hovedsak ikke lov å ta betaling.
Det kan nok være at en innledningsvis må selv betale for skoleklær, gym-/badeklær osv. - og det med skolemat er jeg litt usikker på, men noe annet skal det ikke være lov å ta betaling for.
Men noen skoler gjør litt som de vil, og kutter noen svinger for hva de tillater seg ang. av krav til hva de vil ta betaling for.
Det sitter ofte langt inne for de fleste foreldre å protestere, så det kan lett utarte seg til en ukultur som lett kunne vært unngått om foreldrene bare hadde sagt i fra.
Bakdelen med offentlige skoler er at de har ofte dårlig status - lærerne har dårlige lønninger, skolen har kanskje ikke tilstrekkelige midler til forskjellig utstyr o.l., så lærerne gjør ikke mer enn høyst nødvendig, som kan bety at elevene får dårlig oppbakking, oppfølging og oppmerksomhet, og lærerne bryr seg mindre om hva de gjør, om de skulker osv.
Derfor strekke mange foreldre seg så langt de kan for å sende barna sine på privatskoler, for at de skal få best mulig undervisning og omsorg.
Og selv der trenger ikke alt være i sin skjønneste orden - mye kommer an på lærerne.
Jeg er bestefar til ei lita jente som reagerte så negativt på en lærerinne, spesielt, at hun ble mer og mer mutt og humørløs, og tilslutt gråt og nektet å gå på skolen. Det var kun EN lærer som ødela det hele og nok ikke skulle ha vært det til å begynne med - tilsnakket eller i verste fall sparket. Foreldrene prøvde å snakke med skolen om problemene, men ingen ting hjalp.
Så fant de heldigvis en annen skole, gjennom andre, som er litt Steinerskole-aktig, og der eleven er i fokus. De har en helt spesiell og annerledes filosofi knyttet til måten å undervise på, og skolelysten snudde umiddelbart - nå vil hun nesten ikke gå hjem igjen. Søsteren har også flyttet dit, selv om det er et stykke fra byen og der vi bor.
Der koster det litt penger å gå, men ikke veldig mye, og jeg betaler gladelig. Det eneste jeg vil er at ungene skal ha det best mulig uansett hvor de er.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#10

PiTa skrev: 23 jan 2018, 06:29 En må ha klart for seg om det er en privat eller offentlig skole. På private skoler koster selv den minste ting.
På offentlige skoler skal det i prinsippet være helt gratis, og en skal ikke betale noen ting - det er i hovedsak ikke lov å ta betaling.
Det kan nok være at en innledningsvis må selv betale for skoleklær, gym-/badeklær osv. - og det med skolemat er jeg litt usikker på, men noe annet skal det ikke være lov å ta betaling for.
Men noen skoler gjør litt som de vil, og kutter noen svinger for hva de tillater seg ang. av krav til hva de vil ta betaling for.
Det sitter ofte langt inne for de fleste foreldre å protestere, så det kan lett utarte seg til en ukultur som lett kunne vært unngått om foreldrene bare hadde sagt i fra.
Bakdelen med offentlige skoler er at de har ofte dårlig status - lærerne har dårlige lønninger, skolen har kanskje ikke tilstrekkelige midler til forskjellig utstyr o.l., så lærerne gjør ikke mer enn høyst nødvendig, som kan bety at elevene får dårlig oppbakking, oppfølging og oppmerksomhet, og lærerne bryr seg mindre om hva de gjør, om de skulker osv.
Derfor strekke mange foreldre seg så langt de kan for å sende barna sine på privatskoler, for at de skal få best mulig undervisning og omsorg.
Og selv der trenger ikke alt være i sin skjønneste orden - mye kommer an på lærerne.
Jeg er bestefar til ei lita jente som reagerte så negativt på en lærerinne, spesielt, at hun ble mer og mer mutt og humørløs, og tilslutt gråt og nektet å gå på skolen. Det var kun EN lærer som ødela det hele og nok ikke skulle ha vært det til å begynne med - tilsnakket eller i verste fall sparket. Foreldrene prøvde å snakke med skolen om problemene, men ingen ting hjalp.
Så fant de heldigvis en annen skole, gjennom andre, som er litt Steinerskole-aktig, og der eleven er i fokus. De har en helt spesiell og annerledes filosofi knyttet til måten å undervise på, og skolelysten snudde umiddelbart - nå vil hun nesten ikke gå hjem igjen. Søsteren har også flyttet dit, selv om det er et stykke fra byen og der vi bor.
Der koster det litt penger å gå, men ikke veldig mye, og jeg betaler gladelig. Det eneste jeg vil er at ungene skal ha det best mulig uansett hvor de er.
Tror du fikk med deg det meste her.

A.H.
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»