Vaksine mot denguefeber

มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#11

jern45 skrev: 22 jan 2018, 06:37 Takk for litt hjelp med oversettelse. Unger kan altså utvikle alvorlig sykdom pga vaksinen slik jeg tolker den setningen du har gjengitt på engelsk. Ikke noe mer om det. Kan virke litt som det er tenkt veldig stort når denne artikkelen ble skrevet. Alle turister sett under et eller befolkningen sett under ett, hvordan kan vaksinen virke inn på statistikken? Jeg er ute etter mer individuell informasjon: kan vaksinen minske risikoen for at mine barn får sykdommen, hva slags bivirkninger er det her snakk om "severe desises". Egentlig er jeg overrasket over hvor lite informasjon det finnes om dengue og hvor lite folk er opptatt av det. Hvis tallene som gjengies i tråden stemmer og det er bare 1% som får sykdommen som dør, da er det 140000 som får sykdommen hvert år, og mange av de blir enda sykere neste gang de får sykdommen.
Folk ser rart på meg når jeg kler på ungene langarma genser, bukse og sko på ettermiddagen og har på de myggolje. Tenker de at jeg er paranoid? mulig, jeg tenker mitt om de som ikke gjør det.
Nja - jeg oversatte ingenting, bare gjenga artikkelen fra TT.
Nei man hører kanskje ikke så mye om dengue så er det jo sjelden folk dauer av det også da. Var vel en thai-kjendis som døde av dette for et par år siden og da fikk det litt oppmerksomhet. Vil tro at det er svært mye større sjanse for å dø i trafikken ift av Dengue.

Hva du gjør med barna dine er din sak, så kommenterer ikke det. Å beskytte seg 100 % mot mygg er bortimot umulig. Langarma skjorte og lange bukser høres voldsomt ut i svært varme Thailand. De fleste effektive myggmidler inneholder forøvrig DEET som har en rekke uheldige effekter bla er det svakt kreftframkallende. https://en.m.wikipedia.org/wiki/DEET
Er en vanskelig balansegang.
No one here gets out alive...
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#12

pimpen skrev: 22 jan 2018, 08:01 Ja, du virker en smule paranoid i forhold til det her, for å være ærlig, og overdoserer det en del.
Har aldri sett hverken turister eller innfødte som overbeskytter ungene sine p.g.a dengue.
De færreste får det - og får du det blir de fleste friske igjen.
La barn være barn, og ikke tenk så mye på det du heller - da slipper andre å bli pådyttet dine egne bekymringer.
I regntiden sprøytes det i alle byer og større steder mot mygglarver, som har en god effekt i å holde bestanden nede så mye at det hindrer mange i å bli smittet - men kan allikevel bli noen ekstra utbrudd med 2 - 5 års mellomrom.
Da kan sykehussalene fylles av barn, og har vært der selv med syke barn i flere dager, men så ingen som var så syke at de døde.
Dødsprosenten for de med Dengue Fever er under 1% - mens de med Dengue Hemorragic Fever kan ha en dødsrate på inntil 30 %. Det er en betydelig forskjell på de to variantene. DF er mest for de som har det for første gang - da er det så godt som ufarlig, mens ved senere smitte 2ndre gange osv. kan en få DHF som har verre symptomer og kan være farligere med en viss dødsprosent.
Trøste og bære, skulle denne være beroligende eller?Vet du hva 1% er? det er en av hundre. Hva er å overbeskytte? eller hva er å ta enkle og intelligente forhåndsregler som ikke begrenser livsutfoldelse for ungen kontra å være en ignorant. Folk som ikke beskytter mot dengu er nok de samme som lar barn sitte usikra i bilen. Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å gjøre det med god samvittighet. Det er grunnlag for omsorgsovertagelse hvis det er i sammenheng med andre elementer av omsorgssvikt. Det hjelper ikke at det er på ferie i Thailand. Jeg tenker ikke på barneværnet hjemme i Norge når jeg oppholder meg i Thailand, jeg tenker kan jeg leve med sorgen og skyldsfølelsen hvis det skulle skje noe med barna mine som jeg kunne forhindret? neppe. Derfor smører jeg ungen inn med myggolje, tar på dem skjorte, bukse og sko, bruker barnesetol og ellers er forsiktig og tar få sjangser, akkurat som jeg ville gjort hjemme i Norge.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#13

มังคุด skrev: 22 jan 2018, 15:36 Nja - jeg oversatte ingenting, bare gjenga artikkelen fra TT.
Nei man hører kanskje ikke så mye om dengue så er det jo sjelden folk dauer av det også da. Var vel en thai-kjendis som døde av dette for et par år siden og da fikk det litt oppmerksomhet. Vil tro at det er svært mye større sjanse for å dø i trafikken ift av Dengue.

Hva du gjør med barna dine er din sak, så kommenterer ikke det. Å beskytte seg 100 % mot mygg er bortimot umulig. Langarma skjorte og lange bukser høres voldsomt ut i svært varme Thailand. De fleste effektive myggmidler inneholder forøvrig DEET som har en rekke uheldige effekter bla er det svakt kreftframkallende. https://en.m.wikipedia.org/wiki/DEET
Er en vanskelig balansegang.
Det er 14000 som dør av Dengue hvert år, i trafikken er det vel 20000.
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#14

jern45 skrev: 29 jan 2018, 20:20 Det er 14000 som dør av Dengue hvert år, i trafikken er det vel 20000.
I artikkelen jeg gjenga fra TT står det at det er 13 000 på verdensbasis som dør av Dengue. Hvor mange det er i Thailand vites ikke, men i hvertfall ikke 14 000...

Edit - det står også i artikkelen fra TT at antall som dør av Dengue i Thailand i årene 2001-2010 er beregnet til å være mellom 208-874 pr år, korrigert for ikke rapporterte eller oppdagede tilfeller.
No one here gets out alive...
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#15

Kan se ut som om jeg gikk litt hardt ut i går ang denguefeber. Det var altså 14000 på verdensbasis og noen hundre i Thailand. Det betyr at begge innleggene mine var basert på feil og jeg må bare beklage den krasse tonen til dere begge. Hvis det er 500fex et år som dør av dengu er de vel muligens fler som dør av meslinger i et så stort land.
Men jeg fortsetter med forhåndsregler siden vi holder til rett nord for grensa til Kambodsja og muligheten for både dengue og malaria er der, og siden det er anbefalingen fra norske helsemyndigheter. Når det gjelder vaksine mot dengu for barn er det artikler i media om dagen at barn ipå Filipinene dør av den så det er neppe aktuelt
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#16

Når det gjelder tropesykdommer

Er nok alle former for magetrøbbel

Det som ofte rammer oss flest i større

Og mindre grad!

Oftest kommer dette av mat og vann

Og bakterier fra det!

Og en mage innfelsjon kan dog være ille

Nok,!

Men ha alltid med et termometer!

Og ikke vær redd og oppsøk lege ( hospital)
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
pimpen
Innlegg: 43
Registrert: 02 nov 2017, 19:59

#17

jern45 skrev: 29 jan 2018, 20:18 Trøste og bære, skulle denne være beroligende eller?Vet du hva 1% er? det er en av hundre. Hva er å overbeskytte? eller hva er å ta enkle og intelligente forhåndsregler som ikke begrenser livsutfoldelse for ungen kontra å være en ignorant. Folk som ikke beskytter mot dengu er nok de samme som lar barn sitte usikra i bilen. Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å gjøre det med god samvittighet. Det er grunnlag for omsorgsovertagelse hvis det er i sammenheng med andre elementer av omsorgssvikt. Det hjelper ikke at det er på ferie i Thailand. Jeg tenker ikke på barneværnet hjemme i Norge når jeg oppholder meg i Thailand, jeg tenker kan jeg leve med sorgen og skyldsfølelsen hvis det skulle skje noe med barna mine som jeg kunne forhindret? neppe. Derfor smører jeg ungen inn med myggolje, tar på dem skjorte, bukse og sko, bruker barnesetol og ellers er forsiktig og tar få sjangser, akkurat som jeg ville gjort hjemme i Norge.
Du bør sjekke psyken din før du reiser til Thailand - iallfall om du tar med små barn, som kan være risikabelt i seg selv.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#18

Har lest at de undersøker vaksinen nå, om den har sammenheng med dødsfall blandt barn, noe Acer postet på Phil forumet, men den var linket til en kilde som jeg ikke kjente. Fant denne fra Guardian på ett søk, samt en del andre suspekte sider, men Guardian er vel etterettelig vil jeg tro.

The Philippines has ordered an investigation into the immunisation of more than 730,000 children with a dengue vaccine that has been suspended following an announcement by French drug company Sanofi that it could worsen the disease in some cases.

The World Health Organisation said it hoped by the end of the year to conduct a full review of data on the vaccine, commercially known as Dengvaxia. In the meantime, the WHO recommended it be used only in people who had a prior infection with dengue.

Last week, the Philippines department of health halted the use of Dengvaxia. Brazil, where dengue is a significant health challenge, had already recommended restricted use of the vaccine.

https://www.theguardian.com/world/2017/ ... nes-sanofi
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»