Det er noen hindringer når man gifter seg i Thailand. For Bangkok, hvor jeg befinner meg så er det tips jeg vil dele med meg.
Jeg benyttet meg av en oversetter hos Consular(VIKTIG) som tar seg av hele prosessen ved å få paprirene oversatt, godkjent og levert, avhenting og planleging av inngåelse av giftemål i Lak Si. Partywedding kommer senere, det som er viktig nå er å få ekteskapet godkjent i Thailand.
(Og i mitt tilfelle så er jeg under en konvertering fra TR(tourist visa) til Non Img Visa. Der kommer det en egen post senere når jeg har mottat visumet, også for utvidelsen 1 år.)
Tilbake til saken; For det første så trenger jeg oversetter ettersom dokumentene hos distrikskontoret(amphour) er på thai.
Pga av hensyn til farangen så må han bruke en oversetter som visstnok er blitt ett krav? Pluss 1 vitne til som de også tar seg av. Dere må huske på at jeg alltid gjør det korrekt i den situasjonen jeg befinner meg i
Selv om jeg gir fxxx ettersom dette er dokumenter man må skrive på under uansett for å bli gift.
Noen distriktskontor etterspør familiemedlemer fra hennes side feks amphour Bangk Rak, Si Lom. Bang Rak er ett av de vanskeligste stedene å gifte seg i Bangkok når det er sagt. Så dette ville jeg unngått med mindre hun er fra Bangkok og har familie i Bangkok.
Ettersom det er så mange fallgruver rundt dette med inngåelse av ekteskap hos de ulike distriktskontorene så hjelper det å benytte noen som kan gjøre prosessen enklest som mulig.
Godkjenning og ekteskap inngåelsen ble gjennomført på 4 virkedager btw.
Totalpris for alt som måtte til for å bli gift endte på 5500-6000 bath. ambassaden 1100+oversetters pakkeløsning inkludert Lak Si 4300+ Consular 800...jeg er fornøyd
Med forbehold om endringer...