ta med kontanter eller ta ut i Thailand?

Mad17
Innlegg: 26
Registrert: 27 nov 2017, 06:55

#21

Takker for svar.
Er bare en 7 ukers ferie. Men med en familie på 4 og to foreldre som blir med på 2 av ukene(på våres regning)så regner jeg med det ryker en god del penger.
Så da er det greit og spare litt på disse gebyrene. Og se hva som er mest lønnsomt.

På tidligere turene hvor det kun har vært meg, så har jeg ikke brydd meg så.myr om gebyrene. Men nå som jeg er en familie far så liker jeg og ha oversikt over økonomien :D
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#22

Mad17 skrev: 25 jan 2018, 10:32 Takker for svar.
Er bare en 7 ukers ferie. Men med en familie på 4 og to foreldre som blir med på 2 av ukene(på våres regning)så regner jeg med det ryker en god del penger.
Så da er det greit og spare litt på disse gebyrene. Og se hva som er mest lønnsomt.

På tidligere turene hvor det kun har vært meg, så har jeg ikke brydd meg så.myr om gebyrene. Men nå som jeg er en familie far så liker jeg og ha oversikt over økonomien :D
Det er bare å gå inn på tråden til Holtet og sjekke kursene i de forskjellige bankene.viewtopic.php?f=15&p=4287#p4287


Det beste var om noen av dere hadde en bankkonto i Thailand - da kunne en samle alle pengene en regner med å bruke og sende fra en norsk konto til den thailandske kontoen. Det hadde vært det gunstigste. Men ingen har vel en sånn thaikonto.

En annen måte å få ut penger på er å ta visa debetkortet, gå inn i en thaibank (med god vekslekurs) og ta ut et større beløp så en slipper mange gebyrer. Da gjelder heller ikke ukesbeløpet i den norske banken, 9900 eller hva det var - en kan ta ut 50, 100 eller 200 000 baht, eller mer om en vil. Si en vil overføre fra sin norske bank via visakortet og få pengene i cash (om en altså ikke har thaikonto - som er mest gunstig). Da vil kursen være omtrent den samme som i ATM. Men det er lurt å sjekke kursen på forhånd så en vet sånn omtrent hva den ligger på, for banken kan gi en for lav kurs om de ikke er helt inne i dette systemet. (Egen erfaring). Så det er viktig å spørre etter vekslekursen inne i banken, ellers kan en i verste fall få kursen på veksling av sedler, og det blir helt feil, og for lavt. Ser en det, og nekter en overførsel til den kursen, og banken ikke forstår at dette er feil og ikke gir en høyere kurs, skal en bare avslutte hele transaksjonen, og finne en annen avdeling av samme bank, eller en helt ny bank. Lurt med banker som pleier ha best kurs - Bangkok har ikke, men er en stødig bank, sånn midt i mellom.
Kursen skal altså være sånn omtrent mellom seddelkursen og TT-kursen. Men da bør en kjenne disse - og da blir det omtrent tilsvarende som kursen i en ATM, bare at en ikke trenger mange mindre uttak, og mange gebyrer. Det er samme gebyr på et lite uttak som et stort uttak.
Selvsagt hadde det vært en fordel å ha en thaikonto å sette alle disse pengene inn på - det er mulig å få, men en må kanskje shoppe litt rundt om en er turist på kortere opphold.
Om en gidder ville det da ha vært en fordel å få en thaikonto først og overføre pengene etterpå via nettbank - som er gunstigst, men da bør en ha noen kontanter å veksle så en har noe å leve for i opptil 3 dager, til overføringen er effektuert.
Nok en liten vri på hvordan en kan få ut penger i Thailand.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»