ta med kontanter eller ta ut i Thailand?

Mad17
Innlegg: 26
Registrert: 27 nov 2017, 06:55

#1

Hva er og anbefale?

Alternativ 1

tar man med mastercard f.eks og tar ut penger i minibank i Thailand så må man betale (DNB) 40kr pr utakk + 1%, og i tilleg til dette må man betale 1.95% som Valutapåslag ved bruk i utlandet.

så en lite regne stykke
da det kun går å ta ut 9900kr pr 4dager så må man betale summen av 40kr flere ganger.

49 500 kr må da bli tatt ut i 5 runder
49 500 + 2,95% = 51 423kr

så da blir kostnaden 1473kr + 200 = 1673kr

Jeg husker ikke helt men jeg mener også at minbanken skal ha en liten fee på toppen av dette.

Alternativ 2

Bestille valuta til Gardemoen (gjøres i nettbanken)
49 500kr vil gi ca. 177801.72 THB med dagens valutakurs
kostnaden vil kun være 50kr i veksle gebyr.



Man sparer en del penger på og ta med pengene men regner med at en så stor sum med THB vil ta opp litt plass :P


Er det noe jeg har glemt ?

Ps. jeg valgte summen 4950 p.g.a da blir det ca akkurat 5 utakk.
LoYou
Innlegg: 115
Registrert: 21 okt 2017, 09:44

#2

Keep it simple

Ta med et par tusen i NOK som reserve.

Resten tar du ut i ATM etter behov (20-30000 thb per gang); for større beløp - gjør en avtale i den lokale banken ;)

...
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#3

Sist jeg var i Thailand tok jeg med endel norske penger og vekslet etterhvert. Litt upraktisk men Visas valutapåslag på 1,75 % eller hva det nå er samt 220 baht i gebyr i thailandske minibanker er mye penger tapt...
No one here gets out alive...
Mad17
Innlegg: 26
Registrert: 27 nov 2017, 06:55

#4

Ja derfor jeg vurderer nå og bestile THB til Gardemoen og da kun betale 50kr i vekslegebyr. men kommer nok ikke til og veksle 49 500kr for tror det blir litt mye og gå rundt med 170 000THB i seddler :-P

synes det er litt kjedelig og betale rundt 2000kr til banker bare for og ta ut penger via minibank.
blir jo penger rett ut av vinduet
Bill
Innlegg: 90
Registrert: 21 okt 2017, 10:12

#5

Gå i en bank i Thailand, ta ut penger fra en norsk konto.
Mad17
Innlegg: 26
Registrert: 27 nov 2017, 06:55

#6

Bill skrev: 13 jan 2018, 00:14 Gå i en bank i Thailand, ta ut penger fra en norsk konto.
vill ikke disse gebyrene komme da ?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4573
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Måtte jo betale gebyr for å ta ut penger av BKK Bank til og med fra min egen konto! Så om noen finner en oversikt på nettet hva man betaler, og hvilken bank som er rimeligst i Thailand, og ikke forskjellsbehandler så mye, så hadde det vært interessant å vite.
🌞
Bill
Innlegg: 90
Registrert: 21 okt 2017, 10:12

#8

Mad17 skrev: 13 jan 2018, 00:38 vill ikke disse gebyrene komme da ?
Over skranke er det ikke gebyr for uttak som i ATM, men kursen er viktig å sjekke.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#9

Gjør det du synes er best for deg selv..det er ikke alle som føler samme sikkerhet hva det angår håndtering av penger..

Uansett så kommer du til å sløse mye mer enn de 2000 som du snakker om :lol:
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#10

Ta for all del ikke ut baht på Gardermoen eller i Norge før avreise - det er rene ranet.
Det er bare å se oversikten her på forumet den store forskjellen på å veksle sedler i en thaibank og overføringer fra norsk konto til thaikonto (TT), som utgjør en god del penger.
TT og veksling av sedler i visse veksleboder som Super Rich, Sia Money Exchange og Vasu Exchange gir de beste kursene, men disse er ikke alltid like tilgjenglige og synlige som bodene til de mest vanlige bankene. En kan også ta ut penger inne i en del banker på visadelen, men kursen blir omtrent den samme som i en minibank - fordelen er at en kan ta ut et større beløp enn på ATM, og langt høyere enn ukesgrensen i norske banker, om en trenger det.
Vanlige turister kan også skaffe seg bankkonto i thailandske banker, men må kanskje shoppe litt mer rundt for å få det til enn de fastboende - selv har jeg også thaihjelp av familien, så dette går som regel greit. Men praksisen er litt forskjellig. Var kunde i Ayadhuya/Krungsri (og er det fortsatt) - en bank jeg liker, med god service. Men fra å ha den høyeste kursen er den nå blant de dårligste - derfor skiftet jeg til TMB, som sammen med Krung Thai pleier å ha best kurs. Det var en enkel prosedyre og god hjelp av familien språkmessig. Trengte kun pass og husleiekontrakt.
Kasikorn, pleier å ha den laveste kursen, så den holder jeg meg unna. Den brukte jeg tidligere, men var ikke helt fornøyd med den. Bangkok Bank er en jevnt over stødig bank - skriver ut fra egne erfaringer.
Å velge en bank med god vekslekurs er viktig - men på en 2 - 4 ukers ferie er ikke kursforskjellene så store at det har noen særlig betydning. Og i en slik situasjon bruker nok de fleste kun en ATM, selv om en taper noen kroner på det.
Nå har kursen krøpet over 4-tallet igjen. Akkurat nå har Siam best kurs, som har liten betydning for det skjer generelt sjelden, og bankdagen er ennå ikke over.
Bare noen tips jeg tror er ganske oppdaterte.
Svar

Gå tilbake til «Økonomi og næringsliv»