Før syndfloden

gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#1

Jeg så en reportasjefilm i dag å National Geographic kanalen på TV.
Mener også at denne reportasen også har gått på NRK tidligere.

Denne filmen er laget av den amerikanske skuespilleren Leonardo DiCaprio etter at han ble utnevnt av FN til fredsambassadør og miljøforkjemper. Han har reist verden rundt og brukt 2 år på å lage denne reportasjen.
Tror den engelske tittelen er "Before the flood".

Programmet omhandler i hovedsak hvordan forurensninger påvirker kloden vår og hva som vil skje i fremtiden, muligens allerede innen 50 år.
Nå regnes ikke jeg som akkurat den mest påvirkelige personen, men denne reportasjefilmen gjorde virkelig et dypt inntrykk.

Kan nevne tre av hovedfaktorene:
Isen som smelter ved polene.
Havnivåene som vil stige mellom 4 til 6 meter. Skal visstnok være godt dokumentert av forskere.
Hvike konsekvenser dette vil få for verdens befolkning.
Temperaturer som vil stige, tørke og mangel på regn som vil ødelegge avlinger.
50 prosent av verdens koralrev som har dødd ut, forsøplingen av havene.

Høres kanskje litt naivt og dumt ut det jeg skriver, men han har god dokumentasjon å vise til.

Årsakene til denne utviklingen skyldes langt på vei betydnigsfulle verdensledere som ikke tar dette på alvor.

Anbefaler at den enkelte satser på selv å få tak i denne dokumentaren og selv gjøre seg opp en mening.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#2

Det er forholdsvis enkelt å kompensere for stigende havnivå pga smeltende polis. Jeg har faktisk tatt verdenspatent på metoden.
Man tager en gravemaskin, eller noen millioner, samt noen gigantiske slam/stein og grussugere og begynner å grave ut havbunnen for å gjøre havrommet større. Massen fra havutgravingen legger man på land for å bygge ut nye hoteller, fabrikker, byer og racerbaner.
Når og hvis utviklingen reverserer tager man bare å legger massene tilbake i havet.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#3

gunners skrev: 30 des 2017, 17:25 Jeg så en reportasjefilm i dag å National Geographic kanalen på TV.
Mener også at denne reportasen også har gått på NRK tidligere.

Denne filmen er laget av den amerikanske skuespilleren Leonardo DiCaprio etter at han ble utnevnt av FN til fredsambassadør og miljøforkjemper. Han har reist verden rundt og brukt 2 år på å lage denne reportasjen.
Tror den engelske tittelen er "Before the flood".

Programmet omhandler i hovedsak hvordan forurensninger påvirker kloden vår og hva som vil skje i fremtiden, muligens allerede innen 50 år.
Nå regnes ikke jeg som akkurat den mest påvirkelige personen, men denne reportasjefilmen gjorde virkelig et dypt inntrykk.

Kan nevne tre av hovedfaktorene:
Isen som smelter ved polene.
Havnivåene som vil stige mellom 4 til 6 meter. Skal visstnok være godt dokumentert av forskere.
Hvike konsekvenser dette vil få for verdens befolkning.
Temperaturer som vil stige, tørke og mangel på regn som vil ødelegge avlinger.
50 prosent av verdens koralrev som har dødd ut, forsøplingen av havene.

Høres kanskje litt naivt og dumt ut det jeg skriver, men han har god dokumentasjon å vise til.

Årsakene til denne utviklingen skyldes langt på vei betydnigsfulle verdensledere som ikke tar dette på alvor.

Anbefaler at den enkelte satser på selv å få tak i denne dokumentaren og selv gjøre seg opp en mening.
Har sett denne jeg også, og den gjorde inntrykk også på meg.

Man har forskere som her i den ene enden, men ting blir vanskelig når man bl.a sitter med en president i et av verdens ledende land som kommer med sleivete kommentarer om global oppvarming i den andre enden (jmfr. nylig twatring).

Det største problemet er nok at denne forskningen, hvor god den enn virker, ikke blir tatt helt på alvor av verdens ledere. Men heldigvis finnes det unntak, og vi tar steg i riktig retning også. Babysteps. Så får vi se om det går for tregt.
Brukeravatar
Phelåån
Innlegg: 22
Registrert: 03 des 2017, 10:06

#4

gunners skrev: 30 des 2017, 17:25 Jeg så en reportasjefilm i dag å National Geographic kanalen på TV.
Mener også at denne reportasen også har gått på NRK tidligere.

Denne filmen er laget av den amerikanske skuespilleren Leonardo DiCaprio etter at han ble utnevnt av FN til fredsambassadør og miljøforkjemper. Han har reist verden rundt og brukt 2 år på å lage denne reportasjen.
Tror den engelske tittelen er "Before the flood".

Programmet omhandler i hovedsak hvordan forurensninger påvirker kloden vår og hva som vil skje i fremtiden, muligens allerede innen 50 år.
Nå regnes ikke jeg som akkurat den mest påvirkelige personen, men denne reportasjefilmen gjorde virkelig et dypt inntrykk.

Kan nevne tre av hovedfaktorene:
Isen som smelter ved polene.
Havnivåene som vil stige mellom 4 til 6 meter. Skal visstnok være godt dokumentert av forskere.
Hvike konsekvenser dette vil få for verdens befolkning.
Temperaturer som vil stige, tørke og mangel på regn som vil ødelegge avlinger.
50 prosent av verdens koralrev som har dødd ut, forsøplingen av havene.

Høres kanskje litt naivt og dumt ut det jeg skriver, men han har god dokumentasjon å vise til.

Årsakene til denne utviklingen skyldes langt på vei betydnigsfulle verdensledere som ikke tar dette på alvor.

Anbefaler at den enkelte satser på selv å få tak i denne dokumentaren og selv gjøre seg opp en mening.
Om det skjer en oppvarming av kloden, så skyldes det ikke CO2, og det er ingenting vi kan gjøre med det. Så løsningen er å forberede seg på de endringene som kommer. Dessuten har vel ikke kloden blitt varmere de siste 15 år om jeg husker rett?
Om vi på død og liv skal gi u-hjelp, burde den gått til å få i gang resirkulering i u-land (og noen i-land) med avfallsdeponering, noe som hadde gitt jobber i tillegg til bedre miljø
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

De nevner neppe at flere og flere flytter til kystnære områder..det har vært en voldsom økning de siste ti hundre tusen årene....som resultat av at alle vil bo nærme elveutløp og kystområdene så vil det naturligvis være flere episoder av såkalte "naturkatastrofer"..

Nevner han at mange byer feks i middelhavet har ligget under vann ett par tusen år allerede? feks 2000 til 4000 år allerede? Var det mye forurensing på den tiden også? var de uten toalett kanskje? overbefolkning? <de skylder på vulkan utbruddene hvis jeg ikke tar feil...idealister er ikke noe annet enn ekstremister og fanatikere....selv de kan ha rett men det betyr ikke de har rett hver gang som det sies..

Alt kan ikke forklares alltid..men noen vil ha det til å passe i sin virkeligehet..gjerne noe som er vanskelig å forklare eller å bevise..selv superstjerner trenger å ha en tro..noen er scienteloger og andre velger miljøsaker av alle ulike slag, andre velger å adopterer en unge fra hver verdensdel for å oppdra de kjønnsløst osv....se filmene eller les bøkene..utover, på eget ansvar :)
Sist redigert av Kolami den 31 des 2017, 10:59, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#6

Det gjelder å holde tunga rett i munnen, tenke, og så uttale seg om det en kan noe om.

Når det gjelder forurensing som øker i takt med forbruket som antallet mennesker øker som igjen stadig forbruker mer pr hode, så er ikke det noe bombe at det vil påvirke oss, samtidig som vi hogger stadig større områder av viktige skogsområder som er med på å balansere det hele. Co2 har påvirket i større grad til temperaturøkninger før, før det igjen går mot istider, altså naturlige sykluser sett i jordens historie.

Hva som har vært med å bidra tidligere kan være mange ting, og solen, som vulkaner, metan, og annen utslipp fra jordens lagre av naturgasser. Vi vet ikke nok, men det vi vet, er at vi må forholde oss til den sfæren vi lever i, og da nytter det ikke å sette seg inn i drivhuset og la røkerene besteme når nok er nok! Nøff said.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#7

Phay skrev: 31 des 2017, 10:58 Det gjelder å holde tunga rett i munnen, tenke, og så uttale seg om det en kan noe om.

Når det gjelder forurensing som øker i takt med forbruket som antallet mennesker øker som igjen stadig forbruker mer pr hode, så er ikke det noe bombe at det vil påvirke oss, samtidig som vi hogger stadig større områder av viktige skogsområder som er med på å balansere det hele. Co2 har påvirket i større grad til temperaturøkninger før, før det igjen går mot istider, altså naturlige sykluser sett i jordens historie.

Hva som har vært med å bidra tidligere kan være mange ting, og solen, som vulkaner, metan, og annen utslipp fra jordens lagre av naturgasser. Vi vet ikke nok, men det vi vet, er at vi må forholde oss til den sfæren vi lever i, og da nytter det ikke å sette seg inn i drivhuset og la røkerene besteme når nok er nok! Nøff said.
Ikke vet jeg..her i Bangkok snakkes det om byen synker...så jeg vet ikke hvor mye elven har steget eller havnivået har steget,.. men stiger elve/havnivået hvis byen synker?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Kolami skrev: 31 des 2017, 11:03 Ikke vet jeg..her i Bangkok snakkes det om byen synker...så jeg vet ikke hvor mye elven har steget eller havnivået har steget,.. men stiger elve/havnivået hvis byen synker?
Det at byene og grunnforholdene ikke tåler all byggingen, og at Bangkok egentlig en gang var sump og våtmarker, gjør vel noe med akkurat det. Havnivåene vil jo stige i takt med klimaendringene, som vi vet vil komme uansett menneskelig påvirkning eller ikke. Det er ett faktum, men vi må begynne å tenke på vår fremtid om vi skal ha det bra, eller våre etterkommere for de som har det. Det må da være hovedfokuset at vi har gjort vårt beste når vi gir stafettpinnen videre til de! Dine barn, barnebarn etc
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#9

gunners skrev: 30 des 2017, 17:25 Jeg så en reportasjefilm i dag å National Geographic kanalen på TV.
Mener også at denne reportasen også har gått på NRK tidligere.

Denne filmen er laget av den amerikanske skuespilleren Leonardo DiCaprio etter at han ble utnevnt av FN til fredsambassadør og miljøforkjemper. Han har reist verden rundt og brukt 2 år på å lage denne reportasjen.
Tror den engelske tittelen er "Before the flood".

Programmet omhandler i hovedsak hvordan forurensninger påvirker kloden vår og hva som vil skje i fremtiden, muligens allerede innen 50 år.
Nå regnes ikke jeg som akkurat den mest påvirkelige personen, men denne reportasjefilmen gjorde virkelig et dypt inntrykk.

Kan nevne tre av hovedfaktorene:
Isen som smelter ved polene.
Havnivåene som vil stige mellom 4 til 6 meter. Skal visstnok være godt dokumentert av forskere.
Hvike konsekvenser dette vil få for verdens befolkning.
Temperaturer som vil stige, tørke og mangel på regn som vil ødelegge avlinger.
50 prosent av verdens koralrev som har dødd ut, forsøplingen av havene.

Høres kanskje litt naivt og dumt ut det jeg skriver, men han har god dokumentasjon å vise til.

Årsakene til denne utviklingen skyldes langt på vei betydnigsfulle verdensledere som ikke tar dette på alvor.

Anbefaler at den enkelte satser på selv å få tak i denne dokumentaren og selv gjøre seg opp en mening.
Verdens befolkning har dobla seg på 40 år

Jo mere folk jo mere sot og brensel og

Forurensning

De neste 25 åra vil det formådlig dobles

igjen?

Det er for mye folk som pisser og driter i

havet! Elver og innsjøer!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#10

Det kan være vanskelig å finne ut av hvor mye av klimaforandringene som er naturlige og hva som er menneskeskapte.

Men befolkningsøkningen som riflefish nevner, har hatt og vil få enda større betydning i fremtiden.
Tror det var på rundt 1600-tallet at jordas befolkning var på omlag milliard. Nå har den passert 7 milliarder.
Han nevner videre at jordens befolkning har doblet seg i løpet av de siste 40 år.
En videre dobling kan fort gi katastrofale følger, slik som matmangel og desperate mennesker, store ukontrollerte folkevandringer, osv.
Mener personlig at det allerede finnes for mange mennesker.

Men at at mange av nåtidens problemer er menneskeskapt, spesielt forurensninger, nytter vel ikke å benekte.

Eksempelvis ca 80 prosent av regnskogen i Indonesia er fjernet, også tilsvarende del av dyreliver som trues av utryddelse.
Disse områdene er nå hovedsaklig tatt i bruk til å produsere palmolje.

Så har vi denne plasten.
En kan jo begynne med den hvalen som ble funnet ved Sotra og som hadde 30 plastsekker i maven, pluss tarmene fulle av samme stoffet.
Enorme plastberg som driver rundt på verdenshavene og til sist legger seg på havbunnene. Forskere hevder at det i 2050 vil være mer plast enn fisk i havene
7 av 9 stikkprøver av drikkevannet fra forskjellige kommuner i Norge viste at drikkevannet var forurenset med bitte små plastbiter.
(På oppdrag for VG).
De største mengdene i drikkevannet fantes i Oslo, Kristiansand og på Svalbard. Såpass store konsentrasjoner på Svalbard viser at de finnes
i luften.
(Defineres som plasartikler når de er mindre enn 5 millimeter).
Forskningsstudier viser at denne mikroplasten kan gå inn i blodbanen og trenge gjennom celler.

Et amerikansk journalistteam som tok prøver av drikkevannet i 37 land fant plastartikler i 87 prosent av disse prøvene.

Intet norsk vannverk er bygget for å fjerne mikroplast fordi det aldri har vært noe krav

Hører intet fra helsemyndigheter om dette problemet.

Årsaken er sannsynligvis at de ikke har peiling på hvordan dette skal håndteres.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»