iPhone fotografering

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Mange bruker mobilen til fotografering og mobilkamera blir stadig bedre. Mest utbredte «kamera» på mange nettsted er iPhone i ulike varianter. Tilgjengelighet og enkelhet gjør at mobilkamera har tatt over til hverdagsfoto da mobilen er noe man alltid har med seg. Mange gode fototjenester har også dukket opp med tanke på mobilbruk.

Ved å installere ny programvare som ikke er levert med din mobil kan du ofte få mye mer ut av ditt mobilkamera, og nettstedet Digital Trends har laget en liste med hva de mener er 20 beste kamera apper for iPhone .

Her finner du ting som Instagram, Adobe Lightroom, Adobe Photoshop Express og mange flere som gir deg bedre muligheter med ditt mobilkamera. Mange av disse finnes også for de av oss som benytter Android mobil.

Lightroom
Lightroom
Instagram
Instagram



Hva er dine tips til gode apper for fotografering på din iPhone?
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Skal se litt hva jeg får tynet ut av min Samsung Note 8 også og se om det matcher iPhone sine bilder.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#3

Camera+ er fin når man trenger å overstyre automatikken.

Kameraappens innebygde panoramafunksjon gir også noen kule effekter. Spesielt hvis bildet skal brukes på FB (siden de har en 360-funksjon som gjør at den typer bilder blir ganske OK der).
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#4

har bedt nissen ta med en ipone x

for se..
Vedlegg
D95EDA56-0A67-4EE7-BA1A-F91C08E69430.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#5

For de som bruker Adobe Lightroom går det an å få bildene man tar med telefonen direkte inn i LR mobile. Da slipper man å forholde seg til flere redigeringsprogrammer. Tok en stund før jeg fikk med meg dette, men pludre litt forleden, og det er bare å skru på automatisk import fra telefon til app, og vipps.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#6

Av en eller annen årsak foringes

Fotos betraktlig da de blir postet

Hva kan gjøres for og få skarpere fotos?

Dette foto er sylskarpt på iphona
Vedlegg
7C28CDD0-0AFA-4AC3-BA70-5FFA5FF59E56.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#7

Bildene komprimeres vanligvis forholdsvis mye dersom du ikke laster dem opp til forum i gitte størrelser. Samme prinsippet som på Facebook, der alle bildene du laster opp vil komprimeres mot størrelsene 720 px, 960 px eller 2048 px. Men selv bilder som lastes opp i denne størrelsen vil ofte forringes. Lasta opp et på FB forleden, i 2048 px, og la ut det samme bildet på Flickr, der det ikke komprimeres, og forskjellen er markant.

Laster du opp full størrelse fra telefonen vil Facebook (og forum som dette) nedskalere bildet til maks tillatt størrelse, da full størrelse på iPhones 12mp-kamera er større enn hva forum som dette og Facebook tolererer, og kvaliteten forringes i prosessen. Om bildet blir fysisk mindre, eller om informasjonen bare forsvinner og gjør bildet grøtete, varierer.

Mener tdr skrev i en tråd hvordan forumet skalerer, men når jeg laster opp laster jeg opp i 960 px, med 80 % kvalitet. Det virker greit. Mener jeg prøvde i 2048 px på testforumet, og at det også går bra.

Bildet du la ut er et typisk eksempel på hvordan informasjonen forsvinner når du laster opp bilder som automatisk skaleres ned.

(Usikker på hvordan du eventuelt gjør dette i Photos-appen på telefonen, eller om det kan gjøres, da jeg har laget diverse presets i LR som automatisk tar seg av dette for de ulike bruksområdene jeg har for bilder).
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#8

Noodle skrev: 03 jan 2018, 10:34 Bildene komprimeres vanligvis forholdsvis mye dersom du ikke laster dem opp til forum i gitte størrelser. Samme prinsippet som på Facebook, der alle bildene du laster opp vil komprimeres mot størrelsene 720 px, 960 px eller 2048 px. Men selv bilder som lastes opp i denne størrelsen vil ofte forringes. Lasta opp et på FB forleden, i 2048 px, og la ut det samme bildet på Flickr, der det ikke komprimeres, og forskjellen er markant.

Laster du opp full størrelse fra telefonen vil Facebook (og forum som dette) nedskalere bildet til maks tillatt størrelse, da full størrelse på iPhones 12mp-kamera er større enn hva forum som dette og Facebook tolererer, og kvaliteten forringes i prosessen. Om bildet blir fysisk mindre, eller om informasjonen bare forsvinner og gjør bildet grøtete, varierer.

Mener tdr skrev i en tråd hvordan forumet skalerer, men når jeg laster opp laster jeg opp i 960 px, med 80 % kvalitet. Det virker greit. Mener jeg prøvde i 2048 px på testforumet, og at det også går bra.

Bildet du la ut er et typisk eksempel på hvordan informasjonen forsvinner når du laster opp bilder som automatisk skaleres ned.

(Usikker på hvordan du eventuelt gjør dette i Photos-appen på telefonen, eller om det kan gjøres, da jeg har laget diverse presets i LR som automatisk tar seg av dette for de ulike bruksområdene jeg har for bilder).
Men er det ikke teknisk mulig og på

En enkel måte og få bedre kvalitet

Uten ( dill dall😂) nå harjo tdr åpna for

« større fotos»...?!

Litt ( irriterende) med uskarpe fotos,,

I det herrens år 2018,,

,,

Eller står teknikken stille😊
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#9

Det er nok plasshensyn. Hvis alle laster opp bilder i full oppløsning blir det raskt mange GB ut av det. I dag har de fleste kameraer 20+ mb-filer. Noen betydelig mer.

Tror det kun er dedikerte fotosider (som Flickr) som tillater bilder i full oppløsning, og de tar betalt for det.

Antar det enten kan gjøres i IOS eller i en eller annen tredjepartsapp. Lightroom gjør det i hvert fall, men usikker på hvordan denne funker dersom du ikke har abonnement hos Adobe.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

Noodle skrev: 03 jan 2018, 13:05 Det er nok plasshensyn. Hvis alle laster opp bilder i full oppløsning blir det raskt mange GB ut av det. I dag har de fleste kameraer 20+ mb-filer. Noen betydelig mer.

Tror det kun er dedikerte fotosider (som Flickr) som tillater bilder i full oppløsning, og de tar betalt for det.

Antar det enten kan gjøres i IOS eller i en eller annen tredjepartsapp. Lightroom gjør det i hvert fall, men usikker på hvordan denne funker dersom du ikke har abonnement hos Adobe.
Unskyld min uvitenhet,

Men om « systemet» krymper fotone,,,,

Hvorfor i alverden skal de bli uskarpe??

Forstår dette med plass mangel,,

Men,?,,,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Fotografering»