Thailand på topp i antall trafikkdrepte

Brukeravatar
tdr
Moderator
Sted: Norge
Kontakt:

Dessverre ikke noe nytt for de med kjennskap til trafikkulturen i Thailand. Landet er igjen nummer en på en av de listene ingen land bør ønske å ligge på topp.

Stadig ser man tiltak settes inn uten at noe ser ut til å virke. Et av tiltakene det nå settes stor lit til er dashcam som man tror skal få bilistene til å tenke seg om i trafikken. Hva med å starte med først og fremst kjøreopplæringen, hyppigere kontroller (uten penger i lomma); teknisk tilstand, promille, fart, gyldig førerkort, hjelmbruk mm.
I tillegg vet man fra før at over 70 % av involverte i ulykkene er mc, skal de også ha kamera?

Her er det nok noen som skal tjene stor penger på salg av dashcam som trekker i noen tråder, ville ikke være noen overraskelse.
Despite government attempts to reduce the number of casualties, a seminar on road safety was told yesterday (Dec 11) that Thailand now tops the road death list on the World Atlas website.

“The road death rate in Thailand is a matter of extreme concern as the country now ranks first, surpassing the deadliest country in the last survey, Libya,” Thaejing Siripanit, secretary-general of the Don’t Drive Drunk Foundation, told the seminar.

He was referring to rankings published in November by the website which gives appraisals on various topics, among them road safety.

World Atlas, which provides online information on travel, society, economics and environment, ranked 30 countries around the world.

Thailand’s estimated road traffic death rate (per 100,000 population) stands at 36.2 this year, followed by Malawi (35) and Liberia (33.7).
Les mer hos The Phuket News: Thailand tops road death ranking list
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Noodle

Puh. Som om det ikke blir delt nok rabiate dashcams-videoer på Facebook allerede. Det går knapt en uke uten at jeg ser dashcams-videoer med thaimenn som går bananas med alt fra knyttnever, golfkøller og skytevåpen over trafikale bagateller.

Ikke akkurat hva landet trenger mer av dersom de vil framstå noenlunde sivilisert.

Tre ting som må inn i opplæringa og helst meisles i stein:

1. 1001, 1002, 1003.
2. Fart dreper (spesielt når du ikke følger nummer 1 og ligger klint oppi rumpa på fyren foran i 140 km/t).
3. Rus og motoriserte kjøretøy hører ikke sammen (og i hvert fall ikke når du verken følger nummer 1 eller 2),
Sist redigert av Noodle den 12 des 2017, 07:06, redigert 1 gang totalt.
Kolami

. Det er mange som ikke har noe å tape i Thailand..-går det så går det :)
มังคุด
Sted: Planet Earth

Noodle skrev: 12 des 2017, 06:31 Puh. Som om det ikke blir delt nok rabiate dashcams-videoer på Facebook allerede. Det går knapt en uke uten at jeg ser dashcams-videoer med thaimenn som går bananas med alt fra knyttnever, golfkøller og skytevåpen over trafikale bagateller.

Ikke akkurat hva landet trenger mer av dersom de vil framstå noenlunde sivilisert.

Tre ting som må inn i opplæringa og helst meisles i stein:

1. 1001, 1002, 1003.
2. Fart dreper (spesielt når du ikke følger nummer 1 og ligger klint oppi rumpa på fyren foran i 140 km/t).
3. Rus og motoriserte kjøretøy hører ikke sammen (og i hvert fall ikke når du verken følger nummer 1 eller 2),
Opplæring? Nå tror jeg du overvurderer situasjonen. Se gjennom en video og en test med noen avkryssingsspørsmål. Og en test på reaksjonseven - så har du lappen i LOS. Ingen opplæring i føre en bil, hvordan te seg i trafikken, lese trafikken. Hva med vannplaning? Når det kommer en kraftig tropeskur med regn ligger det jo haugevis av biler i grøfta med en gang. Finnes uttrykket vannplaning overhodet på thai?

Jeg kjørte Mae Hong Son loopen med mc for noen år siden og så fikk vi noen solide regnskurer utover dagen. Og det var mange faranger type backpackere på veien med leide scootere og shorts og flipflops - og jeg tenkte mitt. Her stryker det vel med noen faranger i løpet av dagen. Men så ikke en eneste ulykke med disse. Lokale pickuper, minibusser osv - de lå derimot strødd i grøftene rundtomkring i stort antall.
No one here gets out alive...
มังคุด
Sted: Planet Earth

Kolami skrev: 12 des 2017, 07:06 . Det er mange som ikke har noe å tape i Thailand..-går det så går det :)
Tror langt på vei du har rett her. Mange thaier lever et strevsomt liv og de tror på gjenfødelse - så om en dauer fra dette miserable livet så kan en jo bli gjenfødt som noe annet og bedre...risken er ikke så stor liksom...
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Noodle

Dessverre tror jeg dere har litt rett jeg også.
Brukeravatar
riflefish
Sted: ved havet

nå er vel desverre de yngste mc førere

som står for denne uhygglige statestikken

og bare ca vel 30% har førerkort

nb ved forrige sesson der militare skulle

" verve" soldater fant msn at 20 % av

rekruttene testet posetift på narkotike

jeg vil påstå at det er unge førere som er

rusa på noe som drar opp statestikken!

jeg tror ikke " budda" og troen på

reinkranasjon har mye og si!

bilførere flest kjøreikke så galt!

r
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak

Det som slår meg, er at thaier generelt stoler litt vel mye på buddha-amulettene sine, eller på "velsignelsen" de pryder både nye motorsykler og biler med, når man kjøper dem.
Jeg tror det ligger noe i at de kan være mer uvørne enn vanlig når man vet (eller tror) at kjøretøyet deres er velsignet. Enten med amulettene som henger ned fra speilet, eller de hvite prydtegningene og de fargerike sløyfene de pryder nye kjøretøy med.

Jeg har sett mange thaisjåfører kjøre som svin, helt bekymringsløst, med en mengde buddha-amuletter hengende godt synlig ned fra midtspeilet, og rundt halsen på sjåførene.
Det årnær sæ lissom.
Brukeravatar
Noodle

På mine første turer var jeg så naiv at jeg noen ganger forsøkte å si fra om både belter som mangla og råkjøring. Standardsvaret fra den alltid lattermilde sjåføren da jeg begynte å mase om sånt tøys, var at det ikke var noen fare, med henvisning til nettopp remediene som stort sett alltid henger i sladrespeilet. Don’t worry. Buddha take care.

Vel, noen burde kanskje vise dem statistikken, for den viser tydelig at sikkerhetstiltakene de har hengende i speilet ikke fungerer særlig godt.
Thaibreak

Noodle skrev: 12 des 2017, 13:07 På mine første turer var jeg så naiv at jeg noen ganger forsøkte å si fra om både belter som mangla og råkjøring. Standardsvaret fra den alltid lattermilde sjåføren da jeg begynte å mase om sånt tøys, var at det ikke var noen fare, med henvisning til nettopp remediene som stort sett alltid henger i sladrespeilet. Don’t worry. Buddha take care.

Vel, noen burde kanskje vise dem statistikken, for den viser tydelig at sikkerhetstiltakene de har hengende i speilet ikke fungerer særlig godt.
Jeg undres over om thaier flest faktisk er klar over de stygge statistikkene selv. For meg virker det som de blir overrasket hver gang det skjer en ulykke. Hvordan i alle dager kan slikt skje liksom? Men ulykker er vel ting som skjer andre, aldri en selv.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»