Kolesterol - ufarlig?

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Interessante betraktninger om kolesterol fra Lege Tor Ole Kjellevand i en artikkel i Caluna.
For mye som ikke stemte

For cirka 10 år siden, da jeg arbeidet som overlege ved hjertemedisinsk avdeling på Rikshospitalet i Oslo, begynte jeg å tvile på teorien.
Det var så mye som ikke stemte:

Hvorfor fikk vi inn pasienter med hjerteinfarkt med lavt eller normalt kolesterolnivå?
Hvorfor levde så mange med meget høyt kolesterolnivå til de ble 100 år gamle hvis kolesterol forårsaket hjertesykdom?
Jeg begynte å lese. Etterhvert ble jeg overbevist om at vi hadde tatt fullstendig feil.
Kolesterol er ikke farlig. Det finnes ikke ”godt” og ”dårlig” kolesterol. Bare godt kolesterol.
Les hele artikkelen: Det store bedraget om kolesterol
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Jo mer jeg gikk ned i vekt, jo høyere ble kolesterolet. Så? Men nå har det stabilisert seg.
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Det var også min konklusjon etter å ha lest endel og drevet litt research om nyere amerikansk forskning på dette.

Kolesterol , slik jeg har forstått det, brukes av kroppen til å reparere skader på innsiden av blodårene. Derfor ansett som "avleiring". Disse skadene ble antatt å stamme fra tobakk-røyking og/eller alkohol.

Når man målte kolesterol verdier så viste det seg at det var de med LAVT kolesterol som var mest utsatt for alvorlig sykdom som feks kreft.

75% av alle som kom inn på sykehus i USA med hjerteinnfarkt var innenfor normal-verdiene for kolesterol.

Mitt personlige inntrykk er at såkalte livsstilsykdommer og hjerte/kar sykdom handler om 3 ting. Tobakk, alkohol og sukker. Ikke nødvendigvis i sammenheng, men at de 3 er de store stygge ulvene. Nå har jeg aldri brukt nr 1 av de 3, og nr 2 er jeg veldig forsiktig med. Nr 3 derimot har jeg syndet fælt med opp igjenom årene. Men etter at jeg fikk kontroll på det så har ting føltes bedre.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#4

klart at tette blodårer ikke er brafor pumpa

vi kan ikke drive vranglære😳😂

det værste for " pumper" er insnevring

på sugesiden!

på trykk siden vel da stiger trykket

og pumpa må jobbe hardere!

dette er rein fysikk,

noe blåruss ikke forstår, kun de m realfag🌈😂
Vedlegg
1D7D3547-98F3-43BF-A5D9-7D6368BC00F8.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#5

Nyere forskning viser at fokuset på kolesterol som skummel helserisiko er tøys. Desverre henger legestanden etter i forhold til forskningen.

Les denne;
http://www.zoeharcombe.com/the-knowledg ... ely-wrong/

Kolesterol er livsviktig for kroppen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

Hennes punkt nr 4 angående måling av kolesterol verdier;

"iv) The standard blood cholesterol test does not measure LDL – it estimates it. The fasting blood cholesterol test can only measure total cholesterol and HDL. There are two other unknowns in a four variable equation – LDL and VLDL. The estimation is refined further using the Friedewald equation (named after William Friedewald, who developed it).

Total cholesterol = LDL + HDL + Triglycerides/5 (Ref 1) (More detail here.)

As any mathematician will tell you, one equation, with four variables, only two of which can be measured, is a fat lot of good. We need at least one more equation or known variable, to avoid circular references. This also means that:
– All other things being equal, LDL will rise if a) total cholesterol rises and/or b) if HDL falls and/or if c) triglycerides fall.
– All other things being equal, LDL will fall if a) total cholesterol falls and/or b) if HDL rises and/or if c) triglycerides rise.

No wonder an inverse association is observed between LDL and HDL – it is by definition. More surprising is that a fall in triglycerides, which would be welcomed by doctors, would be accompanied by an automatic increase in LDL, all other things being equal, which would not be welcomed by doctors. And you thought that this was scientific."
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#7

Og hennes oppfølgings-svar til de som ytret bekymringer;

http://www.zoeharcombe.com/2015/03/worr ... r-statins/
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

RobertX skrev: 06 des 2017, 09:46 Og hennes oppfølgings-svar til de som ytret bekymringer;

http://www.zoeharcombe.com/2015/03/worr ... r-statins/
Det er fortsatt forskjellige genetiske typer, og fortsatt oppfordring til å leve sunt! Det ene utelukker ikke det andre, og det tredje, som er at forskere fortsatt tar feil den dag i idag (på svært mange områder)!

4 liter med diet brus er uskadelig, eller den mengden med søtningstoffer 4 liter inneholder er uskadelig? Dagens nøtt
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#9

forstår ikke hvorfor folk m fark

får staka opp blodårer skifta de og bypass

vi må ikke bli helt ukeblad hefta, :D :roll:

der kaffe både er sundt og usundt!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

Vedlegg
8E6016D7-E4AE-4F4E-BEB9-A8323C629D2B.png
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»