Oppretholde en god helse

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#31

Mental helse og fysisk helse flyter sammen og bør fokuseres på samtidig. Dårlig fysisk helse gir dårlig mental helse, og dårlig mental helse gir dårlig fysisk helse. Skal man komme seg opp av grøfta må man jobbe med begge deler.

For min egen del føler jeg at det mentale må være på et positivt plan for at jeg kan være særlig aktiv fysisk. Men samtidig må jeg være litt aktiv fysisk ellers forsvinner den positive mentale energien og tiltakslysten fort. En balansegang jeg føler jeg må holde der. Begynner det å butte i mot på ett plan må det analyseres og kompenseres :D Ikke for mye og ikke for lite.

Kosthold, aktivitet og å gjenomføre ting jeg har satt meg som mål er viktig for meg. Har en følelse av at mange sitter og vegeterer for mye. Lite aktivitet. Lite målsetninger om å utføre ting. Lite interesser som utfordrer hjernecellene. Slik sett så må jeg berømme Arild som holder koken i god form :) Det er viktig å holde aktiviteten oppe når man blir eldre, men alt med måte. Og med minimalt stress.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#32

På ett år så har jeg gått opp 1 kg 87 kg nå, men fra jeg begynnte å trene og legge om livstilen så var jeg nede og snuste såvidt det var på 80 kg, men trente jo mer og mer tyngre vekter. Var ganske så intensiv start med en god kombinasjon med mye aktivitet og kostomlegging. Rører meg kanskje ikke så mye mindre men spiser jo mye mer nå enn i starten, og resultatene kom "raskt" fra ett tilnærmet nullpunkt til høy aktivitet. Var også litt mer skrapet etter den perioden, så det er ikke så voldsomt mye muskler jeg har lagt på meg, men litt for kroppen har jo "muskelhukommelse, og har man trent mye vekter før, så kommer det også lettere tilbake om man jobber systematisk. Allikevel langt unna den fettprosenten jeg en gang hadde.

Så inne til siste kontroll så tok jeg en totalpakke på Bangkok Hospital, og fikk målt fettprosenten til 18%, noe legen var fornøyd med, og jeg fikk også sett på muskelmassen og hvordan den er fordelt på kroppen. Mest muskler i overkroppen selvfølgelig, da jeg fortsatt er redd for å kjøre for hardt og mye på bena, da jeg har vært igjennom noen prolapser, men allikevel bruker bena mye til trappegåing, og intervall løping i bakker. Så alt for galt var det dog ikke med tanke på symmetri.

Nå er det tilbake til rugbrød, og vanlig brød er ut, og skal prøve litt magrere melk, oster, og cottage cheese, enn tidligere. Liker ikke lett produkter eller magre varianter, og har alltid likt å spise fullversjonen, men jeg leser jo at det er sunt med magrere kost, så gir det ett forsøk. Mindre saus til biffen, og slikt også, og ser hvor jeg ender opp ved neste måling.

Her er tabellen for ideal fettprosent for de som finner det intressant.
http://iform.nu/ned-i-vekt/fettprosent-hva-er-passende

BF128EC4-04BE-4DD0-AFA5-2DA7B19DEC2E.png
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#33

Middelhavslandene sliter med å opprettholde gode levevaner. Er ikke på topp lenger, men Sverige er på topp, og Norge ikke så langt etter. Men, jeg må si jeg var sjokkert over det synet som møtte meg på badestranden i helgen, for det har skjedd noe med gjennomsnittsvekta i Norge også. Blir jo litt sånn hypa overskrift og tekst, for middelhavsdietten er fortsatt den beste dietten, bare man følger den og ikke bryter med dens grunnprinsipper, så er man på god vei til ett bedre, sunnere og lettere liv.


"Verdens sunneste kosthold»:
Middelhavsdietten er død - over 40 prosent av barn har et vektproblem
Plutselig har landene rundt Middelhavet de mest overvektige barna i Europa. Norge kommer godt ut i forhold, ifølge WHO.

"Kostholdet Hellas, Spania og Italia er kjent for, rik på frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, fisk og olivenolje, er angivelig den sunneste i verden. Men tallene på antall overvektige barn i de nevnte landene kan type på at middelhavskosten er i ferd med å dø ut, ifølge The World Health Organisation. Faktisk ser det ut som at barn i Sverige får i seg mer fisk, olivenolje og tomater enn barna sørover i Europa."

Les mer
https://www.dagbladet.no/mat/middelhavs ... m/69834009
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#34

Phay skrev: 28 mai 2018, 17:54 Middelhavslandene sliter med å opprettholde gode levevaner. Er ikke på topp lenger, men Sverige er på topp, og Norge ikke så langt etter. Men, jeg må si jeg var sjokkert over det synet som møtte meg på badestranden i helgen, for det har skjedd noe med gjennomsnittsvekta i Norge også. Blir jo litt sånn hypa overskrift og tekst, for middelhavsdietten er fortsatt den beste dietten, bare man følger den og ikke bryter med dens grunnprinsipper, så er man på god vei til ett bedre, sunnere og lettere liv.


"Verdens sunneste kosthold»:
Middelhavsdietten er død - over 40 prosent av barn har et vektproblem
Plutselig har landene rundt Middelhavet de mest overvektige barna i Europa. Norge kommer godt ut i forhold, ifølge WHO.

"Kostholdet Hellas, Spania og Italia er kjent for, rik på frukt, grønnsaker, grove kornprodukter, fisk og olivenolje, er angivelig den sunneste i verden. Men tallene på antall overvektige barn i de nevnte landene kan type på at middelhavskosten er i ferd med å dø ut, ifølge The World Health Organisation. Faktisk ser det ut som at barn i Sverige får i seg mer fisk, olivenolje og tomater enn barna sørover i Europa."

Les mer
https://www.dagbladet.no/mat/middelhavs ... m/69834009
Det man ser i Norge idag er helt jævlig..rett og slett..stå i køen på kiwi eller rimi..det er ikke mat de handler, det er kun halvfabrikata og helfabrikata..Menn og kvinner i 60++ er faen meg blitt store også..aldri sett så mange tjukke eldre tidligere..

Thailand scorer bra på utvalg av matvarer. Og det er en av tingene jeg liker ved Thailand..
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#35

Et par trix for å gå ned i vekt (selv gått ned ca 19 kg på denne måten):
Bytt ut kveldsmaten med en halv banan og ett halvt eple/pære e.l. Kun vann eller kalorifrie drikker. Ikke spis annet enn dette etter kl 18. Frokost bør bestå av havregrynsgrøt e.l. Spis lunsj og middag, avslutt gjerne med en liten dessert. Gå rask gange minimum en halvtime dag, ev. en annen aktivitet. NB: i noen tilfeller kan det være lurt å konferere med lege ved kostholdsendringer.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#36

Enig med Utpåtur.
Hadde 250 km på sykkelsetet i dag. Spiste matpakke på veien og fylte 15 liter på mc'n. En fantastisk fin tur. Drakk tre øl etter jeg kom hjem. Nå føler jeg meg skikkelig i form :) Kun asfalt i dag. :mrgreen:
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#37

MrDemongas skrev: 13 jun 2020, 20:38 Enig med Utpåtur.
Hadde 250 km på sykkelsetet i dag. Spiste matpakke på veien og fylte 15 liter på mc'n. En fantastisk fin tur. Drakk tre øl etter jeg kom hjem. Nå føler jeg meg skikkelig i form :) Kun asfalt i dag. :mrgreen:
hehe👌😉 sommerkroppen 2020 er i anmarsj.
Lucifer is back :evil: :twisted:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#38

Det å forandre livstil for å bedre helsen, innebærer å gøre enkle ting, men det kan være tungt å komme igang. Man må ofre noe, man må gjøre ting man ikke liker (som å gå i trapper og lignende ting man gjerne unngår fordi man har heis feks, mens andre har fjell Vann og vidder rett utenfor døren) og man må være dedikert, og strukturert til man kommer igang og til man når delmålene, som hovedmålet. For mange etter å ha nådd hovedmålet, så krever det mindre for å vedlikeholde, men dog være disiplinert og strukturert fortsatt for å kunne fortsette å ha grepet på det selv etter å ha kommet i mål.

Spiller ikke så mye rolle hva man spiser eller hvordan man trener, bare man holder seg innenfor visse kalori grenser, og at man ikke blir sittende resten av dagen fordi man har blitt ferdig med en times eller to mosjon eller trening. Sitte og ligge er ren gift for kroppen, og for livsviktige funksjoner i kroppen. Kroppen er laget for å røre på seg, det være seg tarmer til nyrer og lever for at de skal kunne fungere godt, og blodomløpet. Selv for den mentale helsen og hjernen i seg selv, så er det viktig å holde seg igang, selv om man faktisk ikke behøver.

Edit note
Ikke helt riktig å se ikke liker, men all trening og aktivitet kan være ubehagelig å gjøre om man aldri har trent noe særlig tidligere i livet, eller man rett og slett har kommet i dårlig form etter lengre innaktivitet av forskjellige årsaker, og det krever litt å komme igang. Mange ganger man bare har lyst til å sove litt lenger, unne seg noe man føler er fortjent, ta heisen istedenfor å gå trappene, eller skofte treningen fordi man har vondt en plass. Det finnes mange unnskyldninger som kan ødelegge ett godt opplegg for å si det slik, så det å forberede seg mentalt fra man står opp til man legger seg, og er litt bevisst hva man tenker, og i tillegg prøver å lage faste tankemønster der man ser farger og positivt på det man skal gjøre iløpet av dagen, og det samme når man legger seg at man går igjennom dagen som har vært, fargelegger de med positive tanker, og det samme at man tenker på det man skal gjøre imorgen. Føles kankskje litt rart i begynnelsen, men egentlig ikke noe annet enn hva folk gjør i forhold til å planlegge dagen med familie, jobb, møter eller ferier for den saks skyld.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#39

Glemte en viktig faktor for god helse, og spesielt når man skal slanke seg, nemlig å tygge maten godt og lenge, og at noe av maten er litt tyggebestandig som en biff feks. Kan ikke stresse dette nok ovenfor folk som sverger til diverse slankepulver og dietter, at det er bortkastet. Vi trenger mat, skikkelig mat, og tarmen er en viktig del av kroppen vår som er med på å styre utrolig mye med tanke på hormoner, opptak av næringstoffer og også for den mentale helse har det vist seg i den senere tid, da mer forskning på området viser sammenheng mellom den mentale helsen og tarmen.

Det er mer viktig HVORDAN du spiser enn HVA du spiser!

Tygg maten din sakte, legg ned gaffelen, svelg

Vi lever i en hektisk tid. Mennesker er på farta, har flere jern i ilden, planlegger og tenker fremover. I en travel tid spiser også mennesker på farta; i bilen, ved skrivebordet, stående, mens de går nedover gata, de tar seg nesten ikke tid til å nyte måltidet. Når vi spiser fort, har vi en tendens til å spise mer, og da får vi også i oss flere kalorier.

Fordøyelse begynner i munnen. Ved å senke farten og virkelig tygge ferdig maten din, rekker fordøyelsessystemet å få frigjort enzymer som bryter ned maten og bedre fordeler næringen. Mat som f.eks. fullkorn, rent kjøtt og grønnsaker, må tygges og blandes med saliv før de kan bli flytende og avgi sine næringssoffer. Siden fordøyelsen blir mer effektiv når du tygger maten ordentlig, kommer du til å føle deg mindre forstoppet og mye lettere i kroppen. For å bli vant til å tygge ordentlig, prøv å telle hvor mange ganger du tygger hver bit, sikt på minst 20-30 tygg.



Det handler om disiplin

Ikke bare vil dette være en fysisk øvelse for deg, det vil i tillegg trene opp din mentale disiplin. Hvorfor? Jeg vet at du gjerne vil svelge den deilige maten, men hvorfor ikke tygge den lenger og spre smakene i munnen? Få det til å vare!?

Ved å disiplinere deg selv til å tygge maten din lenger, vil du gjøre kroppen din mye godt på flere områder!

For det første, blir kroppen i stand til å mer effektivt ta opp næringsstoffer fra maten.
For det andre, vil du bli mer mett samtidig som du spiser mindre.
For det tredje, dette gjør allergier og giftstoffer du får i deg mindre skadelige.
Til sist, alle disse faktorene samlet bidrar til bedre levetid og eventuelt vekttap.
Les mer om å tygge maten her
https://www.iform.no/tygg-deg-ned-i-vekt/
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#40

Det å beholde hjernen krever også sitt med trening, kost, næring, og stimuli samt sunn livsstil generelt, og på toppen av det hele god gener. Så det å eldes krever også sitt for å holde hjernen ung, og det er egentlig ikke noe banebrytende stoff, men stort sett det samme som krever å ha en sunn kropp.
Hjerneforsker Asta Kristine Håberg har undersøkt 2000 hjerner og har sett 70-åringer med hjerner som ser ut som en 25-årings. Her får du syv ting du bør gjøre for å holde hjernen ung

En frisk hjerne er nøkkelen til en lykkelig, aktiv alderdom. Professor og lege Asta Kristine Håberg ved NTNU har undersøkt over 2000 hjerner med MR, og sett hvor forskjellige de er.


– Hjerner krymper etter hvert som vi blir eldre, sa hun på vitenskapsfestivalen Big Challenge, som pågår i Trondheim denne uken

Ifølge forskeren er det syv ting som er særlig viktig hvis du vil holde hjernen din ung:

Jobb lenge
Lær deg ting du ikke kan
Tren minst en gang i uken til du blir svett
Kutt røyken
Unngå høyt blodtrykk
Unngå diabetes type 2
Unngå overvekt, særlig rundt midjen
Les mer her

https://forskning.no/aldring-hjernen/sl ... ne/1349030
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»