Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

RobertX - Livets kronglete veier

INKOGNITO
x 99

09 okt 2018, 23:07

Utpåtur skrev:
09 okt 2018, 17:33
Det var litt av en rigg - flotte bokser de sorte - og ikke altfor brede etter det jeg ser. Fyller du de opp med 2 på sykkelen er jeg redd 53hk ikke vil gi den store ståpelsen men... ..

Men 750ccm - det burde jo gå an å skremme den litt....
Den monsterkassa bak er vel ment å benyttes til å ha svigermor i og da er det vel ikke bra med mer krutt. :D
Men har en med 60hk på 450cc og mer enn100kg mindre vekt, uten at jeg noen gang har syns det har vært noe for mye.
Må vel være noe sånn nedtrimmet greie spesielt lagd for å få lavest mulig avgifter i thailand dette, eller selges samme modell med samme effekt i europa også?
0 x
Brukeravatar
RobertX
Sted: Trondheim
x 1030

10 okt 2018, 02:15

Honda X-ADV leveres med samme specs over alt så vidt jeg har sett. Har sett reviews fra hele verden og effekten som oppgis er ca 54-55 hk.

Har også sett reviews på Youtube der folk har forsøkt å dra wheelies med X-ADV uten å lykkes. Så dette er etter min mening en perfekt bike som er 1 steg opp fra en 155cc scooter. Det er rett og slett en forvokst scooter med en del andre modifikasjoner som gjør den mer stabil og manøvrerbar (større forhjul, bredere dekk). Alt jeg har sett/hørt/lest tyder på at dette er en meget god oppgradering når man tar steget fra en 155cc og opp. Dette er ikke ville krefter som dreper deg på nanosekunder om du er uheldig/uerfaren. Men selvsagt, alle motorsykler kan ta livet av deg om du ikke har kontroll.

Statistikk fra USA viser at det er spesielt sportssyklene som er farlige. De er grovt overrepresentert i alle MC ulykker der. Når man ser bilder fra ulykkessteder i Thailand så er det ofte også sportssykler om det er større sykler her. Kan knapt huske å ha sett en adventure bike i noe slikt foto. Men det skjer nok det også, bare i et mindre omfang.

Fokuset når jeg får sykkelen blir å øve på balansen på sykkelen samt plassering i veibanen og manøvreringen. Lene inn i sving og holde kurven som man ønsker. Har god kontroll på dette nå med 155cc men det blir ny tilpassning med større sykkel. Så jeg skal kjøre endel rundt her på rolige veier til å begynne med.

Toppboksen blir værende på til handleturer og sideboksene blir litt mer av og på alt ettersom behov. Jeg hadde mulighet for å kjøpe en enda større toppboks også (58 liter?) men den på 46 liter var mer enn stor nok. Det er jo slik at man gjerne handler noe med litt størrelse innimellom, og da er det greit med ekstra plass.

Sjekket litt priser i Norge på de boksene og så vidt jeg kan se ligger de på rundt 12.000 kr + innfestingsrammen + montering. Så det var nok ikke noe å si på prisen her. All montering var inkludert i prisen. Forsikring var også inkludert (ca 16.000 baht). Så jeg fikk en bra deal slik jeg ser det.

Fikk også mikrofon adapteret til GoPro Hero 6 i går så da har jeg alt klart til å lage litt kjørevideoer også. Vurderer å kjøpe 360 graders kameraet til GoPro (Fusion) og montere det på toppen av hjelmen. Da blir det omtrent som å sitte på med sykkelen på tur. Man kan se seg rundt og orientere seg mens videoen går. Og i 4K oppløsning kan det være glimrende. Sakte-video er jo blitt så populært i Norge så dette slår nok an :P :P :P Det eneste jeg må finne ut med Fusion er hvordan batteriet er og om jeg kan koble på en powerbank for lengre videoer. Hero 6 batteriene holder jo bare ca 1,5 time. Men på det kan jeg koble til en powerbank via mikrofon adapteret.

10. oktober allerede. Tiden har flydd fort her og det er jo bra på sin måte. Merker på meg selv at jeg trives bedre og bedre her. Det er noen justeringer til som må gjøres i forhold til mat og trening, men det tar jeg etterhvert. Det er en omstilling når man "skifter klima" og prøver å finne ut av hva man har tilgjengelig av mat som er bra for kroppen.
4 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Utpåtur
x 117

10 okt 2018, 09:34

Grunnen til at statestikken er så dårlig på R-sykler er at de tiltrekker seg de største idiotene. Men jeg er 100% sikker på at jeg vill vært tryggere i Thai-trafikken på en R-1000 en en overlesset adventure-sykkel; den er så mye mer manøvrerbar og lettkjørt - og har ekstremt gode kjøregenskaper. Så hvis man holder hodet kaldt er de godt egnet. Laster du opp scooteren er du ikke særlig kjapp og manøvrerbar - da blir du sitting duck for alle tullingene i pick-up og busser.

Og det med overlast, ref. trafikken i Thai - et stort problem at man mangler bremser og egenskaper tilpasset vekta med last. Er også mange her hjemme som overlesser syklene når de skal på tur - to solide folk + all mulig dritt man skal ha med seg - da er det veldig mage sykler som blir overlesset ifht nyttelasten.

Ref. også Long way round - da fotografen skiftet til en lokal lett sykkel - var det easy-peasy....
3 x
Brukeravatar
RobertX
x 1030

10 okt 2018, 11:03

Ja jeg skal heldigvis ikke ut på noen slike turer i overskuelig framtid :D

Angående overlessing så er maksimal vekt på sideboksene 10 kg hver, og toppboksen er vel ikke så mye mer. Men har man passasjer i tillegg så begynner det å balle på seg. Sportssyklene er smidige og raske i rette hender, ja, men også desverre dødelige selvmords/mord-redskaper i feil hender. Og feilvurderer man egne ferdigheter så går det til helvete på høy fjøl.

Å holde oversikt i trafikken handler ikke bare om å se framover eller til sidene men også å bruke speilene veldig mye så du ser om det kommer en racer opp bakfra. Det tar jo ikke mange sekundene fra en i 150 dukker opp i speilene til han lander i ræva mi, men sjekker man speil ofte som en del av rutinen så reduserer man i det minste risikoen for å bli tatt på senga.
1 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
INKOGNITO
x 99

10 okt 2018, 20:53

RobertX skrev:
10 okt 2018, 11:03
Ja jeg skal heldigvis ikke ut på noen slike turer i overskuelig framtid :D

Angående overlessing så er maksimal vekt på sideboksene 10 kg hver, og toppboksen er vel ikke så mye mer. Men har man passasjer i tillegg så begynner det å balle på seg. Sportssyklene er smidige og raske i rette hender, ja, men også desverre dødelige selvmords/mord-redskaper i feil hender. Og feilvurderer man egne ferdigheter så går det til helvete på høy fjøl.

Å holde oversikt i trafikken handler ikke bare om å se framover eller til sidene men også å bruke speilene veldig mye så du ser om det kommer en racer opp bakfra. Det tar jo ikke mange sekundene fra en i 150 dukker opp i speilene til han lander i ræva mi, men sjekker man speil ofte som en del av rutinen så reduserer man i det minste risikoen for å bli tatt på senga.
Og så er det jo alltid en viss prosent som på høyre side også i thailand, på tross av venstre kjøring.
Går jo som regel helt greit det også, så lenge de er mulig å se de.
Men av og til er større kjøretøy parkert langs veien, som disse skjules bak, og som de også må ut i kjørebanen for å komme forbi, på feil side, og da er det ikke alltid like morsomt når de ganske brått kommer til syne noen meter foran deg, og på kurs rett mot deg.
Har vært glad jeg har hatt liten og lett håndterlig Mc flere ganger, i sånne situasjoner, for å smette unna galningene.
Men det går bare om man tilfeldig har plass til å svinge unna, og det bestemmes av flaksen, om man da ikke har kalkulert at sånne av og til dukker opp også. :o
1 x
sattphalat
x 191

14 okt 2018, 00:22

Gratulerer med med ny scooter. Denne tror jeg du blir godt fornøyd med. Grunnen til at jeg sier det er at jeg har noe lignende moped selv. Nc750x . Samme motor, og nesten samme spesifikasjoner. Jeg valgte ikke dct da. Men de som har dct skriver bare godord.
Tror det er et godt valg hvis en er litt rusten på mc.
Jeg har kjørt 550mil i sommer, alt fra tung oslotrafikk til øde svingete veier. Fungerer forbausende bra. Og ikke minst ytterst rimelig i drift. Så en skrive at med dct han kjørte Oslo - Bergen på 16 litre, I sportsmodus.
Er du rusten så anbefaler jeg YouTube, mye bra å trene på som ligger der. Jeg har tatt lappen i Norge. Selv om jeg gikk på kjøreskole så var det nesten ingenting jeg plukket opp der. Det meste plukket jeg opp fra YouTube . Også mye egentrening på øvelsene etter det. Og ikke slurv med de. Kjøreskole er bare en formalitet for å gå igjennom et enkelt fastsatt program.
2 x
Brukeravatar
RobertX
x 1030

14 okt 2018, 03:23

sattphalat skrev:
14 okt 2018, 00:22
Gratulerer med med ny scooter. Denne tror jeg du blir godt fornøyd med. Grunnen til at jeg sier det er at jeg har noe lignende moped selv. Nc750x . Samme motor, og nesten samme spesifikasjoner. Jeg valgte ikke dct da. Men de som har dct skriver bare godord.
Tror det er et godt valg hvis en er litt rusten på mc.
Jeg har kjørt 550mil i sommer, alt fra tung oslotrafikk til øde svingete veier. Fungerer forbausende bra. Og ikke minst ytterst rimelig i drift. Så en skrive at med dct han kjørte Oslo - Bergen på 16 litre, I sportsmodus.
Er du rusten så anbefaler jeg YouTube, mye bra å trene på som ligger der. Jeg har tatt lappen i Norge. Selv om jeg gikk på kjøreskole så var det nesten ingenting jeg plukket opp der. Det meste plukket jeg opp fra YouTube . Også mye egentrening på øvelsene etter det. Og ikke slurv med de. Kjøreskole er bare en formalitet for å gå igjennom et enkelt fastsatt program.
Takker og det var jo kult! NC750X har samme motor og DCT kasse ja. Har også hørt den er meget gjerrig på drivstoff-forbruket så det blir spennende på langturer. Tanken holder rett over 13 liter så å bruke 16 liter fra Oslo til Bergen er rett over 1 tank. Ikke akkurat noe forbruk man går konkurs av :lol:

Jeg ser mye YouTube videoer og spesielt om "cornering", "countersteering" og hvordan man bruker blikket/hodet for å ta korte svinger og u-svinger. Men det er jo mye mer og småting som er viktige. Plassering i veibanen for å være mindre sårbar samtidig som man har overblikk framover (høyre elle venstre hjulspor, ikke midt på veien bak). Hastighet i forhold til resten av trafikken (3-5 km/t over).

Mange andre fine detaljer man lett finner ut av ved å søke på YouTube. Feks skjønte jeg ikke flisa hvordan jeg skulle få en stor sykkel på midt-standen tidligere. Jeg halte og dro på 250+ kg og det funket dårlig. Men etter å ha sett litt video var det jo superenkelt. Stå på bøylen og løft litt på bakenden så faller sykkelen selv bak i standen. Trenger ikke muskler til den jobben :D

Bestilte litt klær til kjøring tidligere i uka som blir levert mot slutten av neste uke. Deriblant en Alpinestar Bionic Tech Jacket med god beskyttelse til armer, bryst og rygg. Bestilte også en Alpinestar Freestyle Shorts med beskyttelse på siden av hoftene og ned siden av lårene. Så da må jeg finne noe til knær/legg så er det komplett. Kan bruke en overtrekksbukse i noe materiale som tåler asfalst-friksjon. Det er jo mest tenkt for langturer. Skal se om jeg finner en ryggbeskytter jeg kan bruke i det daglige også.
BionicTec.jpg
BionicTec2.jpg
Shorts1.jpg
Shorts2.jpg
2 x
Utpåtur
x 117

14 okt 2018, 08:56

Utstyret blir nok i orden virker det som... men spørs om du orker å ha det på deg i varmen.... i sommer kjørte jeg endel her i landet med t-shirt og brynje - og vanlig bukse...men skikkelige støvler og tynne hansker - svært behagelig - og det har også med sikkerhet å gjøre.

Overblikk i trafikk er viktig på mc - sikler på sykkel med grusmulighet og har testet noen av disse - på en stor KTM adv kommer man høyt og sitter rett opp - så har enorm oversikt. Men de er jo litt trege å småsvinge med.

Der er scooteren perfekt - men din har vel omtrent normale mc-hjul og lang akseavstand - så den kan ikke være veldig kjapp til småmanøvrering. Uansett å lære seg hvordan ABSen funger på brems med nedlegg i sving er viktig - for det trenger man i trengte situasjoner.
1 x
Brukeravatar
RobertX
x 1030

14 okt 2018, 10:06

Når du sier "legge ned" sykkelen så regner jeg med du mener å få vrengt sykkelen ned for maksimal sving. Og da er vi vel inne på countersteering og å bruke øyne/hode/kropp til å se den veien du ønsker å kjøre og ikke på faren som har oppstått. Legge ned i den forstand at man "ditcher" sykkelen er nemlig ikke noe man bør gjøre da man mister fullstendig kontrollen på retningen sykkelen går.

Så det blir mye øving på sving, både i lav hastighet og ordinær kjøring. Posisjonering og oversikt i sving. Og uvanen med å strekke ut foten for å stabilisere eller "ta for" ved sving i lav hastighet skal ut av registeret fort som faen :lol: Der blir det øvelse øvelse øvelse.

Klærne er godt ventilerte og skal være gode i varmt vær. Jeg begynner å anse shortsen som et bomkjøp da jeg nok må ha en bukse i lyst materiale med god ventilasjon og beskyttelse istedenfor. Men det får jeg rote meg fram til etterhvert. Greit å få testa den shortsen også uansett.

Sykkelen er ca 2.25 lang så den er lengre enn CB sykklene men noe kortere enn Goldwing.

Skal være fin fin til offroad kjøring;
https://www.youtube.com/watch?v=FKe4Fiu4leY&t=2s
0 x
sattphalat
x 191

14 okt 2018, 10:51

RobertX skrev:
14 okt 2018, 03:23

Jeg ser mye YouTube videoer og spesielt om "cornering", "countersteering" og hvordan man bruker blikket/hodet for å ta korte svinger og u-svinger. Men det er jo mye mer og småting som er viktige. Plassering i veibanen for å være mindre sårbar samtidig som man har overblikk framover (høyre elle venstre hjulspor, ikke midt på veien bak). Hastighet i forhold til resten av trafikken (3-5 km/t over).
Ja, da er det vel bare ut å kjøre.
Jeg brukte mye tid på en lukket parkeringsplass før jeg kjørte ut i trafikken. Svingteknikk, blikkbruk , unnamanøver, nødbrems, oppbremsing i sving, , krypkjøring. Er de basic tingene en i Norge må beherske før en kjører ut i heavy trafikk.
Han trøndern på YouTube har en bra serie.
https://youtu.be/_zbTaHi-7AA
NMCU har jo videoer til øvelser som er minimum en bør beherske.
Trafikkbildet osv har en jo inne fra kjøring med bil.
Jeg er fremdeles innom parkeringsplassen med jevne mellomrom. Rart med det. Handler om rutine
Tenker at alle burde repetere litt når en kommer på ny sykkel. Det ville ihvertfall jeg gjort.
Tenker jeg....
Mvh
Sist redigert av sattphalat den 14 okt 2018, 11:34, redigert 1 gang totalt.
1 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»