[size=125]Velkommen til Asianet.no[/size]

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

RobertX - Livets kronglete veier

RobertX
Sted: Hua Hin, Thailand
x 1656

12 okt 2019, 12:36

Utpåtur skrev:
12 okt 2019, 08:39
Har du virkelig lest alle vedleggene til den forsikringen RobertX? Og forstår hva alt betyr i praksis? Du forsikrer alt som ikke er preeksisting - men hvis man har hjerteproblemer eller andre issues -så er det vel der det er størst mulighet for at problemene kommer - som ikke dekkes?

Den type forsikring skummer fløten og er bare til for å tjene penger. Det er jo norske selskaper som gir deg forsikring basert på at du monterer en gyromåler i bilen - så betaler du etter hvor hardt du kjører; harde innbremsinger - mye aks -og g-krefter i svinger gir tillegg. Og i praksis kan ikke en i 20-åra ha en sprek sykkel - for de tar 100.000 for å forsikre den - det er jo ikke reellt ifht risikoen - men en måte å nekte forsikring på.

Jeg har jo alltid reiseforsikring - men å bo fast er noe helt annet.

Se på US - 30 millioner faller utenfor - Hillarys hat fra høyresiden skyldes at hun forsøkte å innføre et universal system -som presidentfrue. - Sanders reddet en som ville ta selvmord pga helseproblemer og pengeproblemer tilknyttet dette. USA er så rævkjørt av helseindustrien at de betaler 10x på normale medisiner og flere 100 tusen dør hvert år pga mangel på medisiner eller hjelp. Rep. har vedtatt at man ikke skal forhandle/presse pris på medisiner - hvordan er det mulig?
Jada jeg er fullt klar over begrensningene. Men har spurt og gravd om dekningene og feks om jeg skulle få "brain stroke" som betyr enten blødning pga sprukket blodåre i hjernen, eller en blodpropp som har bevegd seg inn i hodet. Den siste der er ikke dekket. Men som sagt er blodpropp noe man selv aktivt kan forebygge utenom ved fysisk skade eller under operasjon.

Det er forøvrig korrekt at de skummer fløten for å tjene penger. Men ikke ublu beløp. Forsikringspremiene er kalkulert basert på statistik og inngår i en forsikringspool der midler tilføres fra forsikringspremien og forsikringsutbetalinger går ut.

Som tidligere nevnt så betalte jeg ca 1000 euro i fjor for 1 år reiseforsikring med World Nomads. Dette er ca 4000 kr dyrere og omfatter flere omstendigheter. At reiseforsikringen dekker ting og skader på ting er uvesentlig for meg. Det viktige er skade/ulykke/sykdom.

I og med at jeg nå har bodd her i over 1 år og har betalt skatt til Thailand som "resident of Thailand" så vil ikke en reiseforsikring være gyldig her siden jeg bor her.

Høres ut som du har en litt i overkant negativ innstilling til forsikringsbransjen, Utpåtur :D Skal love deg det er godt å ha forsikringer i bakhånd om noe skjer. Om jeg ikke hadde hatt "Annen Sykdom" forsikring gjenom jobben feks, så hadde jeg ikke fått utbetalt 2,3 millioner kroner da jeg ble uføretrygdet. Og om jobben ikke hadde Ytelsespensjon forsikring som tilleggspensjon til Folketrygd ytelsene, så hadde jeg hatt 110.000 kr mindre pensjon pr år.

Forsikrings-utgiftene er altid sure, helt til du står der med shait opp til halsen og har behov for den. Da er det plutselig helt ok.
1 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 2038

12 okt 2019, 13:11

RobertX skrev:
12 okt 2019, 12:28
Han var veldig glad for at de tok ham til Bangkok Hospital, men ganske bitter på at det ble så kostbart. Han hadde vært dau om det ikke ble operert. Ingen lommer på likskjorta vet du.

Min eks-svigerfar ble operert for hjerneblødning på offentlig sykehus oppe i Chiang Rai, og han døde.

Når livet står på spill så er det greit å sette alle kluter til, ihvertfall om det er jeg som ligger på operasjonsbordet :lol:
sjansen for og overleve hjerneslag er temmlig relatift i forhold til hva slags og hvor
proppen eller åra sprekker,
for de fleste som overlever et slag blir livet
ofte vansklig med diverse skavanker,
mest vanlig er motorikk og mistet talefungsjon,
alle kjenner vel til slag pasienter,
men at noen blir 100% er ikke 100%
jeg har spurt min lege her om de kan slå
av “ live support» det er ikke lov i thailand
keg vil ikke leve halvdød,
da for jeg heller ta ei halvflaske sovemedisin
og slippe og væra til både økonomisk og
annen belastning for de nære,!
1 x
if you want a friend,
get a dog ,
because you cant trust humans
Utpåtur
x 229

12 okt 2019, 13:23

"Det er forøvrig korrekt at de skummer fløten for å tjene penger. Men ikke ublu beløp. Forsikringspremiene er kalkulert basert på statistik og inngår i en forsikringspool der midler tilføres fra forsikringspremien og forsikringsutbetalinger går ut." Litt selvmotsigelse her?

Joda er svært negativ - har ikke mer enn nødvendig av forsikringer. Men noen kan jo klart lønne seg å ha - billige - små sjangser for skader - men store hvis det skjer - brann i bolig etc.

Biler og sykler har alltid bare hatt ansvar på.

Vi hadde privat pensjon i det første firmaet jeg jobb i -i 6år - klarer ikke å oppspore de penga nå.....
1 x
RobertX
x 1656

12 okt 2019, 15:13

Det høres rart ut om du ikke har hørt noe mer om pensjonssparingen. De skal sende deg et oppsett hvert år med saldo, overskuddstildeling og renter. Anbefaler deg å sjekke hvilket forsikringsselskap som ble brukt.

Det er vel kanskje en selvmotsigelse, men de fleste forssikringsselskaper opererer jo på profittbasis. Eneste unntak i Norge har vært brannkasser som har vært eid av kundene (Gjensidige var det opp til rundt 2000 års skiftet da de konverterte til aksjeselskap) og alt overskudd ble tilbakeført til kundene (med unntak av driftsutgifter for kassen). I Norge er det ganske strengt regulert hvor mye profitt de kan ta. Samtidig skal det være et konkuranse incentiv i å holde profitt/omkostningsfatkoren nede for å være konkuransedyktige mot andre selskaper.

Generelt sett er forsikringsselskapenes funksjon veldig nyttig, men jeg ser selvsagt den moralske problematikken der de kan være vrange i forhold til forsikringsutbetaling. Som regel skyldes det at forsikringstilfellet er i en gråsone pga omstendigheter. Da vil de gjerne ha det for domstol og få en konkret case som kan brukes som retningslinje videre. Er saken "planke" så går det som regel helt problemfritt å få utbetaling.

Jeg satt her nå og filosoferte om jeg skal se litt til Fillippinene og kanskje finne meg ei dame der. Og hva skjer? Det plumper inn en melding fra Farangdate (første på mange måneder) fra ei lita snuppe fra Fillippinene :lol: Men hun er litt ung da...jeg blir nok halshugd og hengt fra Nidarosdomen til skrekk og advarsel om jeg roter meg borti henne :D Bare 19 år. Pen lita dame. Skal nå prate litt med henne i hvertfall. Så får dere hente tjære og fjær i mens :lol:
0 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
x 1656

12 okt 2019, 15:19

riflefish skrev:
12 okt 2019, 13:11
sjansen for og overleve hjerneslag er temmlig relatift i forhold til hva slags og hvor
proppen eller åra sprekker,
for de fleste som overlever et slag blir livet
ofte vansklig med diverse skavanker,
mest vanlig er motorikk og mistet talefungsjon,
alle kjenner vel til slag pasienter,
men at noen blir 100% er ikke 100%
jeg har spurt min lege her om de kan slå
av “ live support» det er ikke lov i thailand
keg vil ikke leve halvdød,
da for jeg heller ta ei halvflaske sovemedisin
og slippe og væra til både økonomisk og
annen belastning for de nære,!
Jeg synes det er en menneskerett at vi alle skal få bestemme når det er greit å sjekke ut når det bare uansett er et tidsspørsmål pga sykdom. Men samtidig skal det selvsagt ikke være for lettvint å bruke offentlige instanser til å gjøre det ferdig. Vi kan alle ha en dårlig dag. Men er man i koma og "grønnsak" så bør det være ok at man har skrevet fra seg rett til videre livgivende behandling.

Han tidligere naboen min som hadde hjerneslag er faktisk nesten helt fin. Han klager litt på føttene, men ellers fungerer det meste.
1 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»