[size=125]Velkommen til Asianet.no[/size]

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

RobertX - Livets kronglete veier

RobertX
Sted: Hua Hin, Thailand
x 1656

11 okt 2019, 07:35

Phay skrev:
11 okt 2019, 06:45
For meg som er 51, så koster den nå 56 000,- baht. Tror Robert har oversikten på aldrestrinnene, og når du må begynne med den for å kunne være forsikret livet ut.
Må være inne i forsikringen før 65 år og kan stå til 90 år (hun sa det spesifikt pga tabellen bare viser til 80 år).
0 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Utpåtur
x 229

11 okt 2019, 07:57

......så det du har mest sjangs til å få er ikke dekket?
0 x
RobertX
x 1656

11 okt 2019, 16:27

Slik er nå en gang forsikringsverden. Det som kalles "pre-existing conditions" er nesten aldri dekket. Det er som det gode gamle eksempelet med å forsikre et hus som brenner.

Men alt relatert til ulykker dekkes jo, samt kreft, hjerteinnfarkt, hjerneblødning etc etc. Alt i alt er jeg fornøyd. Det jeg er mest redd for her er ulykker, dengue/malaria og kreft. Alt det er dekket. Kun Dengue runde 2 som er sugen for meg med Leiden V. Det kan bli farlig. Men hittil mener jeg ikke å ha hatt Dengue enda.

Blodpropp forebygges som regel greit med litt aktivitet (gåing). Man skal være var på harde slag/smeller mot kroppen, da det kan medføre levring/blodpropp. Mormoren min døde av blodpropp som løsnet og ga henne hjerneslag. Blodproppen kom av at ei ku tråkket henne på foten noen dager før. Dette er tilbake i 1979. Så her er det litt preventivt arbeide av meg og å være litt våken for hva som kan medføre blodpropp.

Ryggproblemene mine har jeg grei kontroll på nå. Men om det skulle bli skikkelig ille kan jeg sette meg på flyet hjem til Norge.

Og skjoldbrusk-kjertelen har jeg også grei kontroll med. Jeg bruker daglig medisin og fungerer bra. Og det er heller ingen typiske medisinske problemer assosiert med det.

Om du tegner helseforsikring/skadeforsikring i Norge å individuell basis får du akkurat samme behandling som jeg fikk her. Kun kollektive/gruppeliv forsikringer man slipper å gjøre rede for egen helse og helsehistorikk.
3 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Utpåtur
x 229

11 okt 2019, 21:59

Forsikring er en kjeltringbransje - takke faen for at en ikke trenger helseforsikring her i landet - selv om bransjen prøver å få det til å virke som om du trenger å forsikre alt mellom himmel og jord.... Og du vet jo aldri om forsikring dekker eller ikke - det kan bli bråk om mye - og det er ikke lett å krangle med dem.
0 x
RobertX
x 1656

12 okt 2019, 05:10

Utpåtur skrev:
11 okt 2019, 21:59
Forsikring er en kjeltringbransje - takke faen for at en ikke trenger helseforsikring her i landet - selv om bransjen prøver å få det til å virke som om du trenger å forsikre alt mellom himmel og jord.... Og du vet jo aldri om forsikring dekker eller ikke - det kan bli bråk om mye - og det er ikke lett å krangle med dem.
Det oppfattes gjerne som kjeltringbransje for de som ikke kjenner systemet noe særlig. Det er jo noe i det å lese den lille teksten i avtalen :lol:

Men forsikringsbransjen har en funksjon i samfunnet som er god. I Norge er det strengt regulert så forsikringsselskapene kan kun ha en viss profitt iberegnet premiesatsene.

Det er jo ikke enkelt for hvermansen å vurdere hvilke forsikringer som er nødvendige og hvilke som bare er tull, men det er absolutt lurt å sette seg inn i dette.

Hvert eneste år er det gråtehistorier i Norge der folk har mistet gård og grunn fordi di ikke har hatt forsikringene i orden. Så det er jo den andre siden av mynten.

Å bo her i Thailand uten noen form for ulykkes-forsikring enten via gyldig reiseforsikring eller egen helseforsikring som dekker det, ja det er reinspikka galskap. Og på lang sikt er det lurt å ha dekning for sykdom også. Enkelte tilfeller kan være akutte og man er ikke i stand til å sette seg på flyet til Norge for behandling.

Men alt dette er opp til den enkelte å vurdere. Og jeg kommer heller aldri til å gi 1 baht eller 1 krone til noen GoFundMe innsamling for de som valgte å ikke ha dekninger heller. Har ingenting med å være usympatisk å gjøre, men rett og slett litt hard voksenopplæring. Har man tatt et valg så får man stå for det og ta støyten. Å skylde på uvitenhet eller andre ting er for meg uvesentlig.
1 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 2038

12 okt 2019, 06:10

RobertX skrev:
12 okt 2019, 05:10
Det oppfattes gjerne som kjeltringbransje for de som ikke kjenner systemet noe særlig. Det er jo noe i det å lese den lille teksten i avtalen :lol:

Men forsikringsbransjen har en funksjon i samfunnet som er god. I Norge er det strengt regulert så forsikringsselskapene kan kun ha en viss profitt iberegnet premiesatsene.

Det er jo ikke enkelt for hvermansen å vurdere hvilke forsikringer som er nødvendige og hvilke som bare er tull, men det er absolutt lurt å sette seg inn i dette.

Hvert eneste år er det gråtehistorier i Norge der folk har mistet gård og grunn fordi di ikke har hatt forsikringene i orden. Så det er jo den andre siden av mynten.

Å bo her i Thailand uten noen form for ulykkes-forsikring enten via gyldig reiseforsikring eller egen helseforsikring som dekker det, ja det er reinspikka galskap. Og på lang sikt er det lurt å ha dekning for sykdom også. Enkelte tilfeller kan være akutte og man er ikke i stand til å sette seg på flyet til Norge for behandling.

Men alt dette er opp til den enkelte å vurdere. Og jeg kommer heller aldri til å gi 1 baht eller 1 krone til noen GoFundMe innsamling for de som valgte å ikke ha dekninger heller. Har ingenting med å være usympatisk å gjøre, men rett og slett litt hard voksenopplæring. Har man tatt et valg så får man stå for det og ta støyten. Å skylde på uvitenhet eller andre ting er for meg uvesentlig.
og kalle folk som ikke har forsikring som galskap,
vel jeg har ikke forsikring!!
jeg får ikke forsikring pga
kronisk sjukdom
er frivillig medlem av folketrygden
jeg har ulykkesforsikring
det er mange av oss som ikke for tegnet forsikring,
vel jeg kan vel si såpass at jeg ikke har noe
bor gratis bil betalt og bra pensjon
jeg bruker mye medisiner dette dekker helfo
bruker bumrungrad sjukehus det har jeg råd til , da jeg skada meg med kutt i leggen brukte jeg et lokalt sjukehus,
jeg har ingen problemer heller om
jeg skulle få nytt fark eller slag og legge meg
inn der! et nytt toppmoderne sjukehus
blir bange da folk sier at folk er gale
folk bør tenke seg om ! før de dømmer folk😢
ps må jeg opperere ryggen min
tar jeg det på statlig sjukehus!
og reise til norge er ikke aktuelt
med kø ordninger og ventetid og utredninger

ps ps
leger og spesialister på statlige sjukehus
er ikke kvakksalvere,
faktisk jobber disse deltid på private sjukehus

dette sjukehuset ligger 6 minutter m bil fra der vi bor
https://med.mahidol.ac.th/ramapharmacy/ ... 16-1602-en
Vedlegg
8CDBE064-C4B2-4BB8-B335-8B53A1449ADF.jpeg
0 x
if you want a friend,
get a dog ,
because you cant trust humans
RobertX
x 1656

12 okt 2019, 07:30

Riflefish, du har jo din egen "forsikring" i banken. Det jeg snakker om er folk som ikke har satt av penger, og ikke tegner forsikring selv om de kan tegne forsikring.

Er man opp i åra så får man ikke tegne forsikring her, så de skjønner jeg. Men å bo her i Thailand uten å eie nåla i veggen og uten noen forsikring...det er IKKE en god plan.

Naboen der jeg bodde før fikk jo hjerneslag og ble sendt på Bangkok Hospital. Siden han ikke hadde gyldig forsikring KREVDE de en pengegaranti før de ville gi ham operasjonen som ville berge livet hans. Heldigvis hadde de en rik engelsk bekjent som umiddelbart signerte papirene. Hele greia kostet naboen 2 millioner baht, men han overlevde. Uten den signaturen hadde han ikke fått operasjon og ville vært død i dag.

Og det har jo vært gjentagende gråtehistorier på Facebook med tilhørende innsamlingskampanjer for folk som ikke hadde gyldig forsikring og ble utsatt for uhell eller sykdom her i Thailand.
0 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 2038

12 okt 2019, 08:31

RobertX skrev:
12 okt 2019, 07:30
Riflefish, du har jo din egen "forsikring" i banken. Det jeg snakker om er folk som ikke har satt av penger, og ikke tegner forsikring selv om de kan tegne forsikring.

Er man opp i åra så får man ikke tegne forsikring her, så de skjønner jeg. Men å bo her i Thailand uten å eie nåla i veggen og uten noen forsikring...det er IKKE en god plan.

Naboen der jeg bodde før fikk jo hjerneslag og ble sendt på Bangkok Hospital. Siden han ikke hadde gyldig forsikring KREVDE de en pengegaranti før de ville gi ham operasjonen som ville berge livet hans. Heldigvis hadde de en rik engelsk bekjent som umiddelbart signerte papirene. Hele greia kostet naboen 2 millioner baht, men han overlevde. Uten den signaturen hadde han ikke fått operasjon og ville vært død i dag.

Og det har jo vært gjentagende gråtehistorier på Facebook med tilhørende innsamlingskampanjer for folk som ikke hadde gyldig forsikring og ble utsatt for uhell eller sykdom her i Thailand.
ergo vanvittig dårlig og sende gubben til bkk hospital.
har hjerneslag kan en like godt ligge på overvåkning på et statlig sjukehus,
hvem var det som sendte naboen dit ! ? vel.idioti spør du meg
jeg lever vel til jeg dør, :D
men og legges inn på intensiv på et privat sjukehus det koster skjorta,
det er svært få tilfeller der et privat sjukehus gjør noe annet enn på et statlig sjukehus, :D
Selv har jeg med meg kortet alltid for det statlige lasarettet,
vel jeg får medisiner etc på privat,
vil nok anbefale og bli innrullert i et lokalt nærliggende sjukehus, i vertfall for en god del.

Bangkok hospital , phuuuu.
0 x
if you want a friend,
get a dog ,
because you cant trust humans
Utpåtur
x 229

12 okt 2019, 08:39

Har du virkelig lest alle vedleggene til den forsikringen RobertX? Og forstår hva alt betyr i praksis? Du forsikrer alt som ikke er preeksisting - men hvis man har hjerteproblemer eller andre issues -så er det vel der det er størst mulighet for at problemene kommer - som ikke dekkes?

Den type forsikring skummer fløten og er bare til for å tjene penger. Det er jo norske selskaper som gir deg forsikring basert på at du monterer en gyromåler i bilen - så betaler du etter hvor hardt du kjører; harde innbremsinger - mye aks -og g-krefter i svinger gir tillegg. Og i praksis kan ikke en i 20-åra ha en sprek sykkel - for de tar 100.000 for å forsikre den - det er jo ikke reellt ifht risikoen - men en måte å nekte forsikring på.

Jeg har jo alltid reiseforsikring - men å bo fast er noe helt annet.

Se på US - 30 millioner faller utenfor - Hillarys hat fra høyresiden skyldes at hun forsøkte å innføre et universal system -som presidentfrue. - Sanders reddet en som ville ta selvmord pga helseproblemer og pengeproblemer tilknyttet dette. USA er så rævkjørt av helseindustrien at de betaler 10x på normale medisiner og flere 100 tusen dør hvert år pga mangel på medisiner eller hjelp. Rep. har vedtatt at man ikke skal forhandle/presse pris på medisiner - hvordan er det mulig?
1 x
RobertX
x 1656

12 okt 2019, 12:28

riflefish skrev:
12 okt 2019, 08:31
ergo vanvittig dårlig og sende gubben til bkk hospital.
har hjerneslag kan en like godt ligge på overvåkning på et statlig sjukehus,
hvem var det som sendte naboen dit ! ? vel.idioti spør du meg
jeg lever vel til jeg dør, :D
men og legges inn på intensiv på et privat sjukehus det koster skjorta,
det er svært få tilfeller der et privat sjukehus gjør noe annet enn på et statlig sjukehus, :D
Selv har jeg med meg kortet alltid for det statlige lasarettet,
vel jeg får medisiner etc på privat,
vil nok anbefale og bli innrullert i et lokalt nærliggende sjukehus, i vertfall for en god del.

Bangkok hospital , phuuuu.
Han var veldig glad for at de tok ham til Bangkok Hospital, men ganske bitter på at det ble så kostbart. Han hadde vært dau om det ikke ble operert. Ingen lommer på likskjorta vet du.

Min eks-svigerfar ble operert for hjerneblødning på offentlig sykehus oppe i Chiang Rai, og han døde.

Når livet står på spill så er det greit å sette alle kluter til, ihvertfall om det er jeg som ligger på operasjonsbordet :lol:
1 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»