Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

RobertX - Livets kronglete veier

Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 2587

04 jun 2019, 07:32

RobertX skrev:
03 jun 2019, 14:10
Skyldfølelse blir jo noe annet :-D Snakker om skam her nå, Phay...to forskjellige ting :-D Men som man selvsagt kan oppleve samtidig.

Men igjen så er jo dette subjektivt hvordan vi oppfatter ting. Mitt inntrykk så langt i Thailand er at det er lite skam. Jeg har aldri hørt en Thai beklage seg over at det skjemmes over noe de har gjort. Når jeg tenker meg om så har jeg jo heller ikke hørt noen uttrykke noe særlig skyldfølelse. Men klart det kan jo finnes :D

Poenget mitt med å bringe temaet på banen er jo at vi vestlige forventer en viss emosjonell/empatisk tankegang basert på vårt vestlige tankegods/kultur. Men her i Thailand (og kanskje ellers i Asia) så er tankegangen annerledes.
Igjen, så må det være en konsekvens av hva man gjør, at det skal være skam innvolvert, og at omgivelsene vet det.

Jenter i Norge bruker jo gutter som springbrett, både til kompetanseheving i jobb, idrett, og andre ting der de kan bli bedre av å være sammen med menn, og ikke minst det å få gratistjenester. Har jo håndtverker kompiser som har jobbet døgnet rundt for å få seg litt med å restaurere, bygge, og utbedre hus, garasje og hager for damer som gir av seg selv. Jeg tror også de damene vi møter er bedre rustet til å riste sparegrisen litt ekstra, pga de har tatt ett valg, og bryte ut, og finne seg en mann fra Vesten, eller hvor nå enn de søker.

Hva er skam? Er det noe man føler fordi det er kulturelt betinget, eller er det noe vi har med oss? Thaidamer føler skam over nakenhet bla, så skam, skyld, og dårlig samvittighet, henger jo sammen, og ofte så er jo det betinget av kulturell læring. Vet jo også at Thaier ikke er spesielt flinke til å vise følelser, og spesielt uttrykke hva de tenker og føler også.
1 x
Brukeravatar
RobertX
Sted: Hua Hin, Thailand
x 1419

20 jun 2019, 14:21

I dag var det en særdeles utrivelig tur i bassenget! Du verden som jeg gleder meg til å flytte i leilighet igjen.

Tenkte jeg skulle kage en ny Keiko vlog, men først oppdaget jeg en gjennomsiktig 3-4 cm larve aktig sak som hadde festet seg i vannskillet. Mens jeg studerte den kom det jaggu flytende en koloni til rett forbi meg. Sikkert 10-15 stk. Da evakuerte meg med påfølgende dusj og skrubbing! Tror de har vært for sløve med kloringen og vannet er skittent. Bunnen føltes slimete. Nei fy! Nå gleder jeg meg til å avslutte leieforholdet.

Reiser hjem til Norge for å besøke slekta neste torsdag og blir hjemme 1 måned. Så er jeg tilbake 25. Juli og overtar leilighet 27. Juli. Det blir godt!
6 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
RobertX
Sted: Hua Hin, Thailand
x 1419

10 jul 2019, 11:05

Tilbake i Norge på familievisitt. Fikk sjokk når jeg gikk av flyet på Værnes til en velkomst med regn og ca 10 grader. Og det ble starten på 2 uker med tilsvarende vær. Nede i 6 grader (føles som 4 grader) til tider. Noe som kroppen tydeligvis også fikk sjokk av. Høyre kneet var nesten ubrukelig i 1,5 uke og jeg hinket rundt med kjipe smerter. Men bedre nå, selv om det ikker er helt bra. Og verken i fingerleddene har så vidt begynt å merkes. GLEDER meg til å returnere til Thailand.

Men selvsagt godt å hilse på familien og se ungene til søsteren min. De vokser fort! 7, 5 og 3 år i år.

Mest av alt gleder jeg meg til å flytte inn i den nye leiligheten når jeg kommer tilbake til Hua Hin. Må leie inn noen til å få flyttet enkelte ting fra huset til leiligheten pga de er for store til å ta i bilen. Men får ordnet med det når jeg kommer meg tilbake.

En liten oppdatering om bassenget. Rett før jeg reiste kom de innom og kloret vannet. Morgenen etter var jeg ute og kikket. Vannet var blitt klart og på bunnen var det tusenvis med av ormeaktige ting på bunnen. FYSJ! Basseng-mannen kom et par timer etterpå og "støvsuget" bunnen. Så det understreker vel bare at det er superviktig å ha godt renhold av basseng i et slikt klima som i Thailand.

Dama flytter også inn med meg i leiligheten, og det blir jo også spennende å se hvordan det utvikler seg. Alt ser bra ut så langt. Har kontakt med henne daglig på Line.
7 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Combat
x 18

10 jul 2019, 19:13

Phay skrev:
28 mar 2019, 09:04
Foretrekker å ligge på en slik med dama med ett glass vin, men det er nå meg!

Øl gå man ut for å drikke med gutta, sitter ikke hjemme og pimper 🤓
Nyter øl hjemme som ute, drekker øl for det er godt, spesielt i Thailand, må ikke sitte på bar å snakke med slitne faranger
4 x
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 2587

10 jul 2019, 20:50

Combat skrev:
10 jul 2019, 19:13
Nyter øl hjemme som ute, drekker øl for det er godt, spesielt i Thailand, må ikke sitte på bar å snakke med slitne faranger
Hehe,
0 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»