Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

RobertX - Livets kronglete veier

Brukeravatar
RobertX
Sted: Hua Hin, Thailand
x 1286

05 feb 2019, 15:08

Hehe! Vel, stabil i den grad at den ikke eser ut så mye. Jeg la jo på meg litt vel mye etter jeg kom tilbake til Thailand, men nå har jeg ihvertfall stabilisert den og håper jeg får jobbet meg litt ned i vekt igjen.

Men magasjau har jeg heldigvis sluppet! Siste runde var vel på Vietnam turen om jeg ikke husker feil.

Er liksom blitt litt vanlig hverdag her nå og jeg soser med mine vanlige hobbyer. Har begynt på Sirada TLC skolen her i Hua Hin og trives godt der. Mer strukturert opplæring enn hva jeg opplevde på siste runde på Insight English. Men jeg har laaaaaangt igjen før jeg behersker språket sånn noenlunde.

Som jeg nevnte i en annen tråde så har jeg nå fått kjøpt meg en bil også. Ble så jeg kjøpte en Toyota Yaris TRD Sportivo 2015 modell av kona til en annen nordmann som bor her i Hua Hin. Særdeles pent brukt bil og strålende fornøyd med handelen. Meget behagelig å kjøre og passe liten i forhold til gatene her. Samtidig ikke så liten og spinkel at man føler man kjører ei lik-kiste på hjul :lol:

Har roet fullstendig ned på dame-fronten og tar det nå bare som det kommer. Ble jo alt for mye rabalder og styr med "lillesøstra" til nabo-dama. Så der trakk jeg meg bare stille tilbake og lar det skure og gå. No hurry, no worry.

Eneste nye "prosjekt" er at jeg tenkte å sjekke litt rundt med utbyggerne her om noen tilbyr lånepakker ved kjøp av leilighet. Det er ekstremt labert på salgsfronten her i Hua Hin for tiden og svært lite som selger. Så det kan jo være noen av de større utbyggerne ser fordelen av å tilby lånepakker. Samtidig er jo krona aldeles ræva mot thai baht nå, så jeg kommer uansett til å vente. Men ønsket å se om det var noen muligheter for finansiering. Ellers vet jeg at DnB tilbyr lån for kjøp av bolig i Portugal/Spania/Frankrike feks. Så jeg tenkte å høre om de har noen løsninger rundt kjøp i Thailand også. Leilighet kan vi jo kjøpe og eie, så det er vel mulig for banken å ta en sikkerhet i leiligheten på noe vis vil jeg tro.

Vurderer også å få pakket flyttelasset mitt i Norge i en container og sendt det hit. Hadde vært greit å selge bøker via internett igjen. Var en fin bi-inntekt og har mye godsaker igjen som kan bringe inn kroner. Regner med det kan bli litt toll, men det er omtrent ikke noe elektronikk i flyttelasset mitt. Det lille som er kan jeg nok bare gi bort i Norge når jeg rydder og pakker til containeren. Så da er det et flyttelass med bare bøker, filmer, noen brettspill og 1 seng (coco futon madrass).

Så det er ståa på den personlige fronten.

Været her i Hua Hin er varmt for tiden og jeg blir helt utsvetta av å gå de 30 minuttene fra Bluport og bort til skolen. Det er fin trim, men når effektiv varme er 36-38 grader så er det viktig å drikke. Så jeg er flink på å få i meg elektrolytter og vann.

Tilværelsen her er deilig og dagene flyr avgårde. Når jeg snakker med familien hjemme i Norge så kan jeg ikke si jeg lengter hjem når de har -10 til -15 grader :lol: Jeg tenkte meg hjemmom til Norge en tur i Juni/Juli men jeg kommer vel til å fryse ræva av meg i Trondheim da også. Juni i fjor opplevde vi jo 6 grader på morrakvisten.

Fikk beskjed i dag om at mine RO 21 og 22 sertifikater var kommet til skattekonsulenten min, så da er alt klart for innrapportering til ligningen i Norge :-) Synes det var vel verdt de 10.000 baht jeg betalte for jobben så langt. Neste år er det vanlig pris på 7.500 baht. Måtte betale 2.500 ekstra i år pga registrering av skattenummer for første gang.
4 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
RobertX
x 1286

05 feb 2019, 15:14

Jeg holdt på å glemme...

I dag opplevde jeg for første gang å se en trafikk-ulykke her i Thailand. Da jeg gikk til skolen og passerte krysset mellom Soi 88 og Petchkasem Road (hovedveien) ved Tops supermarked, så hørte jeg et fæla smell. Snudde meg og så ca 20 meter unna så var det en pickup som kom ut fra Soi 88 og skulle over veien og inn i sørgående felt som hadde blitt påkjørt i siden av en som kom i fast-lane på Petchkasem. Bilen i venstre-feltet nordgående hadde stoppet, men han som kom i fast-lane hadde tydeligvis ikke fått med seg det. Så han harvet inn i siden på pickupen. Tror heldigvis ikke det var noe særlig personskade, men bilene var ganske så inntrykte. Jeg er ikke noe særlig til "åsteds-gribb" så jeg kikka på det et minutt og rusla videre til skolen.
1 x
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Utpåtur
x 184

05 feb 2019, 15:46

At DNB låner til land i EU er en ting - men til Asia er det nok en lang vei å gå.

Og disse lånepakkene utbyggerne tilbyr - hadde ikke turt gå inn på det i et land som Thailand - alt for lett for de store å skalte og valte med alle inkl. rettapparat og myndigheter.
1 x
Brukeravatar
RobertX
x 1286

06 feb 2019, 03:31

Njæ de store er nok de greieste å forholde seg til, men man bør ha en advokat for egen regning og sørge for at alt gjøres på en god måte. Etter hva jeg har sett er det mest utlendinger som driver "eiendomsmegling" her som er banditter. 2 kanadiere her i Hua Hin er for tiden i hardt vær og ble hanket inn av politiet. Men tror de er ute igjen nå. De drev mye svindel her med "rent-to-buy" opplegg. Å gå direkte til stor utbygger tror jeg er det mest fornuftige.

Selvsagt er det en risiko for hva som skjer framover uansett.
1 x
Brukeravatar
RobertX
x 1286

19 mar 2019, 15:28

Nå er det blitt alt for lenge siden siste oppdatering! Har falt inn i en rytme her og glemmer å oppdatere.

Trives veldig bra med skolen og læringen av thai går veldig bra. Det kommer til å ta tid, men begynner å få litt tak nå føler jeg :-D

Har ikke gjort noen framstøt på dame fronten enda, og tar det fortsatt med ro der. Men vurderer å prøve meg på litt biljard spilling. Er vist noen form for liga her i Hua Hin. Artig å prøve noe nytt, og har fått tips om at det kan være en fin måte å møte damer på.

Ellers går nå dagene. En og annen kjøretur med motorsykkelen og bilen. Veldig glad for å ha bilen til litt shopping innimellom. Har kommet over kneika med trafikk-frykt her i Thailand, men kommer forhåpentligvis aldri til å slå på "autopiloten" på kjøringa her. Det er livsfarlig.

Det er ikke blitt noen langtur på motorsykkelen enda, men jeg håper å få det til etterhvert. Hadde en tur med Siam Handlebars for noen uker siden, og etter ca 4 timer på motorsykkelen var rumpa blitt en kjøttkake. Hadde så vondt i ræva på hjemturen at jeg måtte hyle og skrike litt for meg selv. Hører med til historien at da jeg skulle legge meg den kvelden, ca 7 timer etter jeg kom hjem, så var rumpa så nummen og følelsesløs at jeg kunne klype meg hardt uten å kjenne noe. Heldigvis var det normalt morraen etterpå :-D Så om jeg drar på langtur så blir det nok oppstykket i 2-3 timers økter med 1-2 timer stopp. Men må nok ha en moderat tur først, kanskje 2 dager med overnatting og se hvordan det fungerer.

Helsa har vært skikkelig ræva den siste uka og jeg sliter litt kjenner jeg. Har nå igjen forandret kostholdet og må prøve å holde meg unna melk og brus framover. Vektnåla har krøpet oppover sakte men sikkert og har nå nådd 113 kg. Da er det nok og drastiske tiltak må til.

Har også begynt å planlegge litt husvære framover. Jeg har begynt å mislike huset jeg leier og vedlikeholdet de utfører her. Ser for meg å prøve å få leid en stor leilighet på The 88 Condo fra 1. september. Prisen blir enten det samme jeg betaler for huset eller noe billigere, men det får jeg nå se på hva de er villige til. Om det ikke blir noen bra deal så er det mange muligheter her. Så et nybygd townhouse på Soi 88, 3 rom og 3 bad, til 9000 baht pr mnd. Synes ikke huset her er verdt 25.000 baht pr mnd. Men det er slikt man finner ut etter man har bodd her en stund.

Klimaet her har vært et hakk varmere enn hva jeg tåler, men overlever greit med aircon og litt forandrete daglige vaner. TIdligere gikk jeg jo fra Bluport og til skolen. Men for 2 uker siden ble det så varmt her at jeg følte meg uvel både på vei til og etter jeg var framme på skolen. Selv om jeg drakk vann og elektrolyttblanding før turen, og 1 liter vann på skolen før retur. Etter det måtte jeg kjøre til skolen, noe som nok ikke har hjulpet meg med å holde vekten i sjakk :-D Håper temperaturen og solsteiken avtar litt fram mot mai så jeg kan begynne å gå igjen. Vært svært lite regn her, men hadde et solid regnskyll på lørdag. Litt godt det også innimellom.

Videobloggen min har stått på stedet hvil, men jeg skal forsøke å få til noe i nærmeste framtid.
6 x
MrDemongas
x 180

19 mar 2019, 18:42

25000 bath/mnd... ? Det var dyrt.
Det er en fordel å være litt mindre (slankere) når man kjører mc. G-kreftene blir overført til stumpen og det kjennes godt på beingrind og muskler selv etter 100 km.
Du nevner brus. FY! kutt ut sukkerdrikker og lag deg heller en utvannet fruktdrikk. Sitronvann er leskende og ikke til skade. Men husk å skylle munn og tenner.
Jeg hadde en helsesjekk her forleden. Doktoren fortalte at jeg hadde noe lavt innhold av D-vitamin! Og jeg som gafler sild og sluker nykokt torskelever gjennom vintersesongen... Doc fortalte at det er vanskelig å få noe guff ut av maten, men tran kunne hjelpe. Ny Møllers tran er nå på plass og jeg regner med å få en sommer til.
Reiser til LOS i juni og tar første uka i Pattaya sammen med familien og besøker svoger og svigerinne. Noen helsebringende GT og svalende isbiter blir en viktig del av dietten.
Stay safe!
3 x
sattphalat
x 259

19 mar 2019, 19:13

Bra å se at det er liv i deg, Robert.
Vi vil ha litt oppdateringer fra dere som “living the dream”
Uten å være noen ekspert mener jeg å ha fått med meg at april og mai er de varmeste månedene der nede. Så lite trolig det blir kjøligere fremover.
Tenk på oss som kaver rundt oppe i snøhaugen. Alltid godt å tenke på at noen har det værre :-)
Begynner å lysne litt her også nå. Selv om det snødde godt i helga, så smelter det fort nå. Begynner å se enden på vinteren.
Mvh

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
2 x
Brukeravatar
Phay
Sted: Milkway
x 2146

19 mar 2019, 19:47

MrDemongas skrev:
19 mar 2019, 18:42
25000 bath/mnd... ? Det var dyrt.
Det er en fordel å være litt mindre (slankere) når man kjører mc. G-kreftene blir overført til stumpen og det kjennes godt på beingrind og muskler selv etter 100 km.
Du nevner brus. FY! kutt ut sukkerdrikker og lag deg heller en utvannet fruktdrikk. Sitronvann er leskende og ikke til skade. Men husk å skylle munn og tenner.
Jeg hadde en helsesjekk her forleden. Doktoren fortalte at jeg hadde noe lavt innhold av D-vitamin! Og jeg som gafler sild og sluker nykokt torskelever gjennom vintersesongen... Doc fortalte at det er vanskelig å få noe guff ut av maten, men tran kunne hjelpe. Ny Møllers tran er nå på plass og jeg regner med å få en sommer til.
Reiser til LOS i juni og tar første uka i Pattaya sammen med familien og besøker svoger og svigerinne. Noen helsebringende GT og svalende isbiter blir en viktig del av dietten.
Stay safe!
Du må nok importere D-vitamin med litt mere guff i, enn 20ie, og kjøpe noe med noen tusen ie. Jeg kjøpte fra Iherb 5000ie, og det fikk nivåene mine opp etter noen måneder + masse sol.
2 x
Brukeravatar
RobertX
x 1286

20 mar 2019, 02:40

D-Vitaminer fant jeg på apoteket ved Gourmet butikken på Bluport. En type med 1000 internasjonale enheter pr tablett. Som Phay er inne på så er de som selges i Norge på 20-30 internasjonale enhenter så vidt jeg husker. Jeg brukte de norske i lang tid men kan ikke si de hadde noen effekt. Jeg brukte 1000 enhets tablettene i en ukes tid men tror jeg hadde en coctail med vitaminer som ikke var helt bra :-D Så jeg kuttet de ut for en stund siden.

Brus er en uting, helt klart. Men når man er i varmt klima så smaker feks kald Coca Cola utrolig godt som tørstedrikk når man har vært ute og gått i solsteiken. Men iskaldt soda vann er også utrolig godt. Så det er bare å stramme selene og skru opp viljestyrken. Ikke noe mere brus på lenge nå.

Må innrømme jeg ble litt irritert i morrest, når jeg var ute og sjekka hundemat/vann. Hundene har gravd opp et digert hull til avløp rett utenfor huset jeg bor i. Tipper det var ei rotte i natt som de jaktet på for jeg har hørt en nabo nedi gaten her fant ei diger rotte i hagen. På størrelse med en katt i følge ham. Men kan jo selvsagt ha vært en slange også. Men nå ligger det en haug med grus/jord utover veien utenfor oppkjørselen min.

Og så dukket det opp en regning for vann-forbruk i postkassa mi. Jeg betaler 450 baht pr mnd til utleier for vann, men regningen er på rett under 100 baht. Så de skummer jaggu penger av der også. Heldigvis er strømmen direkte fakturert.

I dag blir det tur innom politistasjonen for å betale en bot på bilen :lol: En "kjenning" lånte bilen for en tur for noen uker siden og grisekjørte forbi fotoboksene. 127 km/t i en 90 sone. Og boten var på enorme 500 baht :lol: Ikke helt som i Norge. Er en grei sak så vidt jeg har forstått. Jeg flirte godt når jeg leste brevet. Men ganske profft opplegg for de inkluderer et snapshot av bilen ved målingen i brevet. Var ikke bare en giro og å betale. De listet opp mulighetene man har til å klage og hvordan man ønsket å betale om man godtok boten.
6 x
Wood1958
x 229

20 mar 2019, 11:39

RobertX skrev:
20 mar 2019, 02:40
D-Vitaminer fant jeg på apoteket ved Gourmet butikken på Bluport. En type med 1000 internasjonale enheter pr tablett. Som Phay er inne på så er de som selges i Norge på 20-30 internasjonale enhenter så vidt jeg husker. Jeg brukte de norske i lang tid men kan ikke si de hadde noen effekt. Jeg brukte 1000 enhets tablettene i en ukes tid men tror jeg hadde en coctail med vitaminer som ikke var helt bra :-D Så jeg kuttet de ut for en stund siden.

Brus er en uting, helt klart. Men når man er i varmt klima så smaker feks kald Coca Cola utrolig godt som tørstedrikk når man har vært ute og gått i solsteiken. Men iskaldt soda vann er også utrolig godt. Så det er bare å stramme selene og skru opp viljestyrken. Ikke noe mere brus på lenge nå.

Må innrømme jeg ble litt irritert i morrest, når jeg var ute og sjekka hundemat/vann. Hundene har gravd opp et digert hull til avløp rett utenfor huset jeg bor i. Tipper det var ei rotte i natt som de jaktet på for jeg har hørt en nabo nedi gaten her fant ei diger rotte i hagen. På størrelse med en katt i følge ham. Men kan jo selvsagt ha vært en slange også. Men nå ligger det en haug med grus/jord utover veien utenfor oppkjørselen min.

Og så dukket det opp en regning for vann-forbruk i postkassa mi. Jeg betaler 450 baht pr mnd til utleier for vann, men regningen er på rett under 100 baht. Så de skummer jaggu penger av der også. Heldigvis er strømmen direkte fakturert.

I dag blir det tur innom politistasjonen for å betale en bot på bilen :lol: En "kjenning" lånte bilen for en tur for noen uker siden og grisekjørte forbi fotoboksene. 127 km/t i en 90 sone. Og boten var på enorme 500 baht :lol: Ikke helt som i Norge. Er en grei sak så vidt jeg har forstått. Jeg flirte godt når jeg leste brevet. Men ganske profft opplegg for de inkluderer et snapshot av bilen ved målingen i brevet. Var ikke bare en giro og å betale. De listet opp mulighetene man har til å klage og hvordan man ønsket å betale om man godtok boten.
Ja billig bot,men ser de gjerne vil innføre prikksystem også.
0 x
Svar

Gå tilbake til «Reisebrev og dagligliv»